Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det greit å bruke ultimatum i forhold?


Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

Hva om forholdet ikke funker? Jeg ser da 2 muligheter:

1 - Man kan være enig om å gå fra hverandre

2 - Man kan fortsette som før

Dersom den ene da ønsker å gå fra hverandre, mens den andre ikke vil gi opp helt enda, så ser jeg 3 muligheter:

1 - Den som vil gå fra hverandre fortsetter likevel

2 - Den som vil gå fra hverandre avslutter forholdet 

3 - Den som vil gå fra hverandre tilbyr en løsning. Enten satser vi ordentlig, går "all in", og går å får hjelp, eller så er det over.

Anser du punkt 3 for å være en mulighet/tilbud med håp om bedre dager? Eller en trussel (som gjør alt verre)?

Hvis trussel, hva er isåfall punkt 2? 

Er punkt 3 verre enn punkt 2? 

 

Det kommer helt an på intensjonen og hva som blir ansett for å være legitimt.
Punkt 3, eller varianter av punkt 3 kan både være et forsøk på å løse/bedre ting i forholdet og det kan være en trussel eller et middel for å manipulere partneren sin. (din variant anser jeg helt klart som et forsøk på å redde forholdet)

Ultimatum er jo ikke annet enn et siste ståsted hvor videre status quo ikke er aktuelt.

Tjener du for lite i jobben din og du har prøvd å forhandle frem bedre vilkår men det fører ingen vei og du går i underskudd hver måned så er det fair å si at man må opp i lønn ellers ser man seg nødt til å si opp og finne seg noe annet.

Går du mentalt i grøfta fordi partneren din dater andre mennesker eller overnatter hos andre og du har kommunisert at dette ikke er greit så er det fair å si at dette må stoppe ellers avsluttes forholdet. Intensjonen blir ansett som rasjonell og kritikken legitim. (Så klart satt på spissen da de fleste bare ville forlatt partneren sin uten engang å sette et ultimatum)
Snur man derimot på det og det er partneren som sover rundt med andre som sier at partneren må slutte å syte og klage over dette helg etter helg ellers gjør vedkommende det slutt, så er ikke intensjonen ansett som rasjonell og kritikken over at noen reagerer på at partneren sover rundt er absurd.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på intensjonen og hva som blir ansett for å være legitimt.
Punkt 3, eller varianter av punkt 3 kan både være et forsøk på å løse/bedre ting i forholdet og det kan være en trussel eller et middel for å manipulere partneren sin. (din variant anser jeg helt klart som et forsøk på å redde forholdet)

Ultimatum er jo ikke annet enn et siste ståsted hvor videre status quo ikke er aktuelt.

Tjener du for lite i jobben din og du har prøvd å forhandle frem bedre vilkår men det fører ingen vei og du går i underskudd hver måned så er det fair å si at man må opp i lønn ellers ser man seg nødt til å si opp og finne seg noe annet.

Går du mentalt i grøfta fordi partneren din dater andre mennesker eller overnatter hos andre og du har kommunisert at dette ikke er greit så er det fair å si at dette må stoppe ellers avsluttes forholdet. Intensjonen blir ansett som rasjonell og kritikken legitim. (Så klart satt på spissen da de fleste bare ville forlatt partneren sin uten engang å sette et ultimatum)
Snur man derimot på det og det er partneren som sover rundt med andre som sier at partneren må slutte å syte og klage over dette helg etter helg ellers gjør vedkommende det slutt, så er ikke intensjonen ansett som rasjonell og kritikken over at noen reagerer på at partneren sover rundt er absurd.

Enig, gode poeng. Det kommer an på situasjonen. Noen vil kanskje bruke det som et pressmiddel for å få partner til å akseptere utroskap fordi han vet han har partner i sin hule hånd. Den andre burde selvfølgelig da ikke tatt imot tilbudet, men det kan nok være vanskelig hvis man har å gjøre med en manipulatør. 

Edit: Men er det ikke da litt merkelig at denne personen krever at man går å får hjelp? 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
19 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Dersom den ene da ønsker å gå fra hverandre, mens den andre ikke vil gi opp helt enda, så ser jeg 3 muligheter:

1 - Den som vil gå fra hverandre fortsetter likevel

2 - Den som vil gå fra hverandre avslutter forholdet 

3 - Den som vil gå fra hverandre tilbyr en løsning. Enten satser vi ordentlig, går "all in", og går å får hjelp, eller så er det over.

Sånn fundamentalt, så trenger du bare 2 alternativ her også fordi ett forhold er en slags frivillig samlivskontrakt som en part kan avslutte, og dermed terminere, når man vil. Slik at det hadde bare blitt alternativ 1 og 2.

Men for å bli med deg, og bygge på det du allerede har lagt opp til her, så kan jeg kopiere #3 til #4, og gjøre om #3, slik at min mening kommer fram så enkelt som mulig:

1 - Den som vil gå fra hverandre fortsetter likevel - Sivilisert

2 - Den som vil gå fra hverandre avslutter forholdet - Sivilisert

3 - Den som vil gå fra hverandre tilbyr en løsning. Vi satser ordentlig, går "all in", og går å får hjelp. - Sivilisert

4 - Den som vil gå fra hverandre tilbyr en løsning. Enten satser vi ordentlig, går "all in", og går å får hjelp, eller så er det over. - Terror

Hvis alternativ #3 velges for person A, uten at det ble stilt eller formulert som ett ultimatum, og person B ikke er villig til å samarbeide. Så har Person A muligheten til å gå rett tilbake til den samme listen, forbeholdt til valg #1 og #2, og siviliserte versioner av #1, uten at man har involvert trusler.

Trusler hører ikke til i gode forhold. Vil du ha ett bra forhold, ikke inkluder trusler.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (43 minutter siden):

Trusler hører ikke til i gode forhold. Vil du ha ett bra forhold, ikke inkluder trusler.

Jeg tror du bare overså forutsetningen for hele greien? At forholdet ikke funker. Det er altså ikke et godt forhold. Ultimatum er siste utvei, og jeg ser ikke noe problem i å enten bare:

(A) fortsette i elendigheten (verdt noen forsøk, men dette er ikke en løsning som kan pågå i det uendelige)

(B) avslutte forholdet

(C) tilby en mulighet for bedring gitt at partner er villig til å virkelig gjøre noe med elendigheten man står i.

Såvidt jeg kan se er forskjellen på dine forslag til #3 og #4 at trusselen holdes hemmelig. Såfremt person A mener at forholdet ikke er til å leve med lenger (uten hjelp og endring) så er egentlig ikke A en reell mulighet lenger, selv om det logisk sett er det. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/7/2022 at 9:26 PM, Guest decae...ef9 said:

Jeg synes det er helt innafor å stille ultimatum om man menet det. På samme måte som man til barn skal gjennomføre det man «truer» med.

Trusler hører ikke hjemme i noen gode forhold. Det inkluderer forhold til barn. Jeg er klar over at visse råd kanskje legger opp til at det skal være greit å manipulere barna sine med trusler. Men det er ikke bra, akkurat som det ikke er bra i samliv.

For å gjøre det helt tydelig hvorfor det ikke er bra å true barn med noe, så kan jeg gjøre om uttalelsen din litt sånn at den får ett annet perspektiv;

---Jeg synes det er helt innafor å true ett barn med å gjennomføre noe, og mene det, for å få ønsket oppførsel fra barnet. På samme måte som man til partneren skal gjennomføre det man truer med, for å få ønsket oppførsel fra partneren.---

Du har vist at du kanskje allerede aksepterer alt i de setningene over. Jeg prøver bare å poengtere at trusler ikke er noe man skal drive med i gode forhold. Og hvis du fremdeles mener at trusler ovenfor barn er en god strategi, så vil jeg sterkt anbefale å revurdere. Fordi det du gjør mot barnet ditt når det vokser opp kan du som regel få tilbake i ungdomsårene, pluss ett verre forhold til barnet ditt enn du kunne hatt hvis du respekterte barnet ditt som en hvilken som helst annen person. Pluss at barnet ditt som voksen kan få enda flere problem i livet ellers hvis forholdet til deg ikke er bra. Som du åpner opp muligheten for ved å bruke trusler.

Du hadde ikke kunnet tenke deg å komme med småe trusler til en politimann/kvinne for å få ønsket oppførsel fra h*n. Men true barnet ditt for å få ønsket oppførsel er greit? Her er det du som er voksen og skal være ett bra forbilde, og det gjør du ikke ved å vise at man kan bruke makt på de svake. Barnet ditt blir en sterk tennåring. Gjett hvem som da skal vise deg hva du har lært bort.

 

On 9/7/2022 at 9:26 PM, Guest decae...ef9 said:

Min eks surret til økonomien. Vi var gift, og gjelden økte og økte. Da den nådde 200 000 uten at eksen visste hva pengene var brukt på, stilte jeg ultimatum; begynn å betale, eller så et ekteskapet over.

Man kan få ett bedre forhold uten bruk av ultimatum, og man kan avslutte forhold uten bruk av ultimatum. Jeg har gjort det.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det er altså ikke et godt forhold. Ultimatum er siste utvei,

Du kan ikke bare konstatere at ultimatum er en siste utvei som kanskje 'må' følges.

6 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

(C) tilby en mulighet for bedring gitt at partner er villig til å virkelig gjøre noe med elendigheten man står i.

Jeg ser ikke noen trusler eller ultimatum her så denne virker sivilisert.

7 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Såfremt person A mener at forholdet ikke er til å leve med lenger (uten hjelp og endring) så er egentlig ikke #1 en reell mulighet (lenger)

For meg ser det ut som at du har løst tankeeksperimentet for person A her. Avslutte forholdet. (uten ultimatum)

17 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg tror du bare overså forutsetningen for hele greien? At forholdet ikke funker.

Jeg tenkte at du la opp til at det var muligheter for forbedringer ja. Hvis person A allerede vet 100% at forholdet ikke funker så er vel valget om å avslutte særdeles opplagt. Å slenge på ett ultimatum er vel en selvfølge for meg ihvertfall at det bare hadde gjort situasjonen verre, akkurat som det gjør i 'gyngende' forhold.

Beklager hvis jeg ikke har skjønt premisset ditt. Jeg vil ikke kaste bort tiden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...