Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det greit å bruke ultimatum i forhold?


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (På 30.8.2022 den 19.11):

før hun stiller et ultimatum

Å servere ultimatum i nære forhold er en dårlig løsning som gjør ting verre. For eksempel skal man ikke true noen man elsker, eller vil ha ett bra forhold med. Ikke fall for 'fristelsen'.

Når alle gode personer ikke bruker slike maktovergrep, så blir det enklere for alle gode personer å holde seg vekk fra de som ikke ser noe problem i å manipulere på den måten.

Forlate forholdet -> Greit.

Bli i forholdet og samarbeid om å gjøre det bedre -> Greit.

True med å gjøre slutt på forholdet hvis x y z -> Terror. Ikke bli overrasket hvis denne personen har bilder av Putin eller Ole Brum i stua.

Splittet ut av tråden Innafor at kjæresten har sexvideoer med andre jenter på telefonen?

Endret av Uderzo
splittet ut fra en annen tråd.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (16 timer siden):

Å servere ultimatum i nære forhold er en dårlig løsning som gjør ting verre. For eksempel skal man ikke true noen man elsker, eller vil ha ett bra forhold med. Ikke fall for 'fristelsen'.

Når alle gode personer ikke bruker slike maktovergrep, så blir det enklere for alle gode personer å holde seg vekk fra de som ikke ser noe problem i å manipulere på den måten.

Forlate forholdet -> Greit.

Bli i forholdet og samarbeid om å gjøre det bedre -> Greit.

True med å gjøre slutt på forholdet hvis x y z -> Terror. Ikke bli overrasket hvis denne personen har bilder av Putin eller Ole Brum i stua.

Jeg er enig i at ultimatumer er potensielt problematiske, spesielt om det blir mange av dem, men jeg vil tenke at det har sin plass i enkelte kontekster. Ideelt sett får det jo partneren til å gjøre et godt valg og leve greit med det.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et ultimatum trenger jo ikke å være gjør X, eller så er det slutt.

Man kan forklare at det ikke oppleves greit, og at man har et sterkt ønske om at det fjernes. Om da motparten ikke er villig til å innfri, eller i det minste prøver å inngå et kompromiss. Så blir man jo selv stillt et ultimatum. Partneren din respekterer ikke din opplevelse, og velger trofèer over dine følelser. Da må man velge om man kan leve med et sånnt forhold eller ikke.

Sånne utfordringer oppstår jo inn i mellom, og det trenger ikke alltid å være så viktig om man kan leve med problemet eller ikke, det viktige er hvordan partneren din forholder seg til deg.

Hadde forøvrig vært interessant å vite hva de tidligere sexpartnerene synes om at han har mediene enda. Spør han om det er greit at du innhenter samtykke fra de 😈

 

Det er viktig å påpeke at alle langvarige forhold går igjennom sånne type prøvelser, noen forhold tåler det, og andre starter på nedturen. Men man må gjennom det på ett eller annet vis. Problemet med å ikke stå opp for seg selv er at det kan plage deg mere og mere på sikt og bidra til mistillit, men det kan jo også glømmes og bli ubetydelig for forholdet senere.

 

Personlig, hadde jeg ikke akseptert det, og hadde heller aldri lagret sensitive ting fra tidligere forhold. Når jeg tenker meg om, så har jeg noen bilder av min nåværende partner, som jeg er har vært sammen med i godt over 10år, og jeg tror jeg burde enten slette de, eller spør henne om jeg burde slette de. Jeg bruker de ikke, og tipper hun har glemt av de for lenge siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 hours ago, Aiven said:

Jeg er enig i at ultimatumer er potensielt problematiske, spesielt om det blir mange av dem, men jeg vil tenke at det har sin plass i enkelte kontekster.

Hvis du vil overbevise meg om at disse enkelte kontekstene finnes, så gjerne forklar. Jeg tror neppe det vil gå utenom maktovergrep eller trusler.

mandodiao snakker om å stille seg selv ett ultimatum, som er helt greit, og ikke har noe spesifikt med ultimatum mellom mennesker å gjøre.

6 hours ago, Aiven said:

Ideelt sett får det jo partneren til å gjøre et godt valg og leve greit med det.

Ja, forlate ett forhold basert på maktovergrep eller trusler. Det er ett godt valg, som blir greit å leve med. Bedre enn å leve med sverd dinglende over hodet. For det stopper ikke med ett ultimatum selvfølgelig, da denne makten fort blir misbrukt enda mer når man føler for det.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (4 timer siden):

Hvis du vil overbevise meg om at disse enkelte kontekstene finnes, så gjerne forklar. Jeg tror neppe det vil gå utenom maktovergrep eller trusler.

mandodiao snakker om å stille seg selv ett ultimatum, som er helt greit, og ikke har noe spesifikt med ultimatum mellom mennesker å gjøre.

Ja, forlate ett forhold basert på maktovergrep eller trusler. Det er ett godt valg, som blir greit å leve med. Bedre enn å leve med sverd dinglende over hodet. For det stopper ikke med ett ultimatum selvfølgelig, da denne makten fort blir misbrukt enda mer når man føler for det.


Alle forhold er ulike og det er derfor vanskelig å komme med utsagn som omhandler forhold, som gjelder for alle forhold uten unntak. Det virker som du muligens har vært utsatt for et forhold med en person som har behandlet deg dårlig? Selv har jeg aldri vært utsatt for noe ultimatum, eller stilt et, men jeg kan absolutt se for meg ting jeg ikke ville kunne godta med en partner. Og jeg kan også se for meg mange ubehagelige ting som jeg ville kunne godtatt, eller som jeg kunne kompromisset om.

Det er din påstand at "ethvert ultimatum er et maktovergrep", det kunne det forsåvidt vært interessant å se deg argumentere for, men jeg synes ikke det er veldig relevant for denne tråden, så mulig vi skulle starte en ny? Hvis du ønsker eksempler fra min side kan du få det også :)

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Aiven said:

Alle forhold er ulike og det er derfor vanskelig å komme med utsagn som omhandler forhold, som gjelder for alle forhold uten unntak

Jeg holder meg bare til forhold der begge sier at de vil ha ett bra liv sammen.

18 hours ago, Aiven said:

Det virker som du muligens har vært utsatt for et forhold med en person som har behandlet deg dårlig?

Stemmer. Derfor ville jeg gjerne prøve å avverge at TS skulle følge ett råd om å komme med ultimatum. Jeg ble ganske satt ut første gang det skjedde mot meg. En følelse av at forholdet er laget av glass og at det ble knust i løpet av ett sekund. Og siden dette fungerte første gang på meg, så ble det gjort gjentatte ganger etter det for å undertrykke meg på vei til slutten. Jeg tok feil i å tro at det var viktigere å blidgjøre terroristen for forholdets skyld. Og det til tross for at jeg faktisk hadde tatt til meg mye informasjon i forveien om at slike ting ikke skal aksepteres. Så jeg er alt annet enn ufeilbar.

18 hours ago, Aiven said:

Selv har jeg aldri vært utsatt for noe ultimatum

Det er svært uhyggelig. Anbefales ikke. Selv om man forstår at det er en falsk trussel. Det gir en uggen følelse over hele forholdet. Pluss at det hindrer gjensidig respekt og kjærlighet.

18 hours ago, Aiven said:

eller som jeg kunne kompromisset om.

Det er stor forskjell mellom å inngå en avtale og true med å gjøre slutt på hele forholdet for å få det som man vil.

18 hours ago, Aiven said:

Det er din påstand at "ethvert ultimatum er et maktovergrep"

Nei, spesifikt ultimatum mellom mennesker som sier til hverandre at de vil ha ett bra liv sammen. Visse personer kan ha helt andre motiver enn å oppnå ett bra liv sammen med en annen person, og kan derfor lyve og bruke ultimatum som ett verktøy. Derfor er det ekstra viktig at dette ikke blir normalisert slik at det blir enklere for alle å se bedragerne.

19 hours ago, Aiven said:

det kunne det forsåvidt vært interessant å se deg argumentere for

2 kompiser kjøper seg en hund sammen. De lærer den triks i 2 år. Hunden blir ganske dressert. Begge kompisene har 100% makt hver for seg over hva som skjer med hunden. En av dem kan selge den eller gi den bort uten at den andre kan gjøre noe for å stoppe det. Kompisene ser for seg en fin fremtid med denne hunden. Begge elsker den, og gleder seg til at den kan konkurrere i diverse arenaer.

En dag innrømmer den ene kompisen at han har videoer fra når han trente andre hunder før de kjøpte denne. Den andre kompisen truer da med å gi bort hunden deres hvis han ikke sletter disse videoene. Er det greit å kategorisere dette ultimatumet for ett maktovergrep der hunden brukes som gissel i bytte mot noe fra den andre...?  Hunden er også en metafor for ett forhold som er godt igang.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Jeg holder meg bare til forhold der begge sier at de vil ha ett bra liv sammen.

Det er et veldig bra utgangspunkt, som jeg er helt enig i.

 

Selfuniverse skrev (1 time siden):

Stemmer. Derfor ville jeg gjerne prøve å avverge at TS skulle følge ett råd om å komme med ultimatum. Jeg ble ganske satt ut første gang det skjedde mot meg. En følelse av at forholdet er laget av glass og at det ble knust i løpet av ett sekund. Og siden dette fungerte første gang på meg, så ble det gjort gjentatte ganger etter det for å undertrykke meg på vei til slutten. Jeg tok feil i å tro at det var viktigere å blidgjøre terroristen for forholdets skyld. Og det til tross for at jeg faktisk hadde tatt til meg mye informasjon i forveien om at slike ting ikke skal aksepteres. Så jeg er alt annet enn ufeilbar.

Det er ikke hyggelig å høre at du har vært utsatt for en terrorist og det er jo slikt som setter spor. Det var nære på for min del en gang også faktisk. Nå er det vel slik med denne typen terrorister at det anbefalte er å komme seg vekk så fort som mulig. Nå vet jeg ikke om vi snakker om det samme, men for å være tydelig, så omtaler jeg nå folk der mørke triade trekk dominerer personligheten, altså narsissisme, machiavellianisme og psykopati.

Erfaringer med den mørke triaden kan nok fort underbevisst smitte over på vår atferd sammen med andre mennesker. Men å la erfaringene smitte over bevisst og planlagt høres ut som en suboptimal strategi.

Jamnfør også med setningen du starter innlegget ditt med! Det er de forholdene vi skal holde oss til i denne tråden, fordi vi håper og tror at den omhandler et slikt forhold.

 

Selfuniverse skrev (1 time siden):

Det er svært uhyggelig. Anbefales ikke. Selv om man forstår at det er en falsk trussel. Det gir en uggen følelse over hele forholdet. Pluss at det hindrer gjensidig respekt og kjærlighet.

Det er stor forskjell mellom å inngå en avtale og true med å gjøre slutt på hele forholdet for å få det som man vil.

Nei, spesifikt ultimatum mellom mennesker som sier til hverandre at de vil ha ett bra liv sammen. Visse personer kan ha helt andre motiver enn å oppnå ett bra liv sammen med en annen person, og kan derfor lyve og bruke ultimatum som ett verktøy. Derfor er det ekstra viktig at dette ikke blir normalisert slik at det blir enklere for alle å se bedragerne.

Jeg tror på din opplevelse og det høres vondt ut. Dessverre er jeg helt uenig i at vi bør redefinere spillereglene i ordinære forhold,  for å lettere kunne detektere personer med dårlige motiver. I slike forhold vil det være mange røde flagg uansett, det er jo tragisk for dem som ikke ser dem, eller er for svake til å komme seg ut. Jeg tror det du foreslår vil endre lite eller ingenting i slike forhold, men tar et verktøy - og jeg er enig i at det er et ekstremt verktøy som helst ikke bør brukes - ut av den ordinære forholds-verktøykassen, uten at det virker som en god nok grunn til å gjøre det. Jeg vet du vil det beste med dette og vil dele av dine erfaringer, så jeg håper at du fortsetter med dette og å advare om usunne forhold.

 

Selfuniverse skrev (1 time siden):

2 kompiser kjøper seg en hund sammen. De lærer den triks i 2 år. Hunden blir ganske dressert. Begge kompisene har 100% makt hver for seg over hva som skjer med hunden. En av dem kan selge den eller gi den bort uten at den andre kan gjøre noe for å stoppe det. Kompisene ser for seg en fin fremtid med denne hunden. Begge elsker den, og gleder seg til at den kan konkurrere i diverse arenaer.

En dag innrømmer den ene kompisen at han har videoer fra når han trente andre hunder før de kjøpte denne. Den andre kompisen truer da med å gi bort hunden deres hvis han ikke sletter disse videoene. Er det greit å kategorisere dette ultimatumet for ett maktovergrep der hunden brukes som gissel i bytte mot noe fra den andre...?  Hunden er også en metafor for ett forhold som er godt igang.

Analogien er ikke veldig god :)

Jeg kan absolutt tenke meg ting jeg ikke ville godtatt med en partner, hvis det eksempelvis ble ekstremt innenfor en av feltene hygiene, sexualitet, uærlighet og manipulering (!). Å ikke kunne stille ultimatum, fordi dette er noe som gjøres av manipulatorer, er ikke noe som jeg vil ta hensyn til. Det som kjennetegner mennesker dyktige til å manipulere er jo nettop at de er gode på å utnytte vanlig menneskelig samkvem og følelser. Skal man ikke ha lov til å gjøre noen av de tingene de gjør for å manipulere, blir det en veldig lang liste og faktisk helt uholdbart.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Aiven said:

Jeg kan absolutt tenke meg ting jeg ikke ville godtatt med en partner, hvis det eksempelvis ble ekstremt innenfor en av feltene hygiene, sexualitet, uærlighet og manipulering (!). Å ikke kunne stille ultimatum, fordi dette er noe som gjøres av manipulatorer, er ikke noe som jeg vil ta hensyn til.

Man får gjøre som man vil. Jeg kommer likevel til å si klart ifra om mitt ståsted som går ut på at hvis man vil ha ett bra forhold med en annen person så er vold, kjefting, skjellsord, navnekalling, trusler (ultimatum), og løgner, 'onde' verktøy som aldri bør bli brukt. Man har mulighet til å beklage seg hvis man tar seg selv i å bruke dem.

Si klart ifra om ting, stå på sine prinsipper, og kreve rolig dialog der man blir hørt er verktøy man bør bruke. Og respekt for at den andre får gjøre det samme med åpenhet og forståelse som en generell tilnærming, slik som du viser meg i dine poster.

En annen fordel med å ikke bruke 'onde' verktøy er at da får man fort se om den andre personen ser etter muligheter til å utnytte deg, uten at du skulle ha noe direkte skyld i det (fordi du ikke har brukt 'onde' verktøy selv). Altså enklere å oppdage 'onde' trekk fra den andre fordi den andre ikke kan si i etterkant at det var fordi du gjorde x i går.

Folk vet at de ikke kan strø om seg med 'onde' verktøy i det daglige offentlige liv. En annen grei regel synes jeg er at det du ikke skal gjøre mot dine barn skal du heller ikke gjøre mot din partner.

9 hours ago, Aiven said:

Skal man ikke ha lov til å gjøre noen av de tingene de gjør for å manipulere, blir det en veldig lang liste og faktisk helt uholdbart.

Er ikke helt sikker på hva du mener her.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (11 timer siden):

Jeg holder meg bare til forhold der begge sier at de vil ha ett bra liv sammen.

Stemmer. Derfor ville jeg gjerne prøve å avverge at TS skulle følge ett råd om å komme med ultimatum.

Det kan vel finnes flere slag/grader av ultimatum? En kvinne kan f.eks. si «hvis du slår meg så ønsker jeg ikke lengre å være i et forhold med deg». Det er et ultimatum, men det synes rimelig. Voldelige partnere er farlig. Et forhold basert på tillit blir fort usunt hvis den sterke parten slår - eller hvis det er en plausibel frykt for at han/hun kan komme til å gjøre det.

Det å slå opp er derimot mer symmetrisk og fritt. Den ene eller den andre parten kan slå opp.  Hvis man er frivillig i et forhold så kan man løpende vurdere om det er noe man ønsker å fortsette med.

Hvis kjæresten stadig bruker trussel om å forlate deg for relativt små ting så vil etterhvert tilliten til at dette er et symmetrisk og levedyktig forhold forsvinne, og jeg ville ha vært tilbøyelig til å pakke sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, knutinh said:

«hvis du slår meg så ønsker jeg ikke lengre å være i et forhold med deg». Det er et ultimatum

Det var vel mer snakk om å ta forholdet som gissel, som ett pressmiddel for å forandre den andre. Det er også mulighet for at ett slag kan føre til dødsfall, så det blir litt vel absurd å si at ett ønske om å leve er ett ultimatum til den andre.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (22 minutter siden):

Det var vel mer snakk om å ta forholdet som gissel, som ett pressmiddel for å forandre den andre. Det er også mulighet for at ett slag kan føre til dødsfall, så det blir litt vel absurd å si at ett ønske om å leve er ett ultimatum til den andre.

Responsen min var en kritikk av et ståsted som jeg oppfattet som at ultimatum er galt. Alltid.

Derfor presenterte jeg eksempel på ultimatum som i mine øyne er helt greit. Samtidig anerkjente jeg at det å stadig komme med slike ultimatum for mindre ting er døden for et forhold.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knutinh said:

Derfor presenterte jeg eksempel på ultimatum som i mine øyne er helt greit

Det du kalte ett ultimatum er for meg en verbal presentasjon av en allerede åpenbar, fornuftig og logisk konsekvens av en skadelig handling.

"Hvis du slår/skader meg, så ringer jeg politiet og forholdet vårt er over." - Dette er vel ganske åpenbart at blir utfallet uansett. Målet med ett bra forhold er jo at slike setninger aldri i verden kommer opp som tema heller. Jeg har ihvertfall aldri hatt dette som tema i noe forhold.

Derfor synes jeg ikke ditt eksempel går innunder kategorien trusler/holde forholdet som gissel, siden det involverer nødvendige regler for ett sivilisert og trygt samfunn.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

Det du kalte ett ultimatum er for meg en verbal presentasjon av en allerede åpenbar, fornuftig og logisk konsekvens av en skadelig handling.

En ultimatum kan da være en åpenbart fornuftig og logisk konsekvens av en handling?

Hvis det du ønsker å fokusere på er urimelige ultimatum så er det helt greit, og jeg er helt enig: partnere som stadig kommer med ultimatum for småting er ikke noen jeg ønsker å være i et forhold med.

Det samme tenker jeg om arbeidsforhold også. En arbeidsgiver som stadig truer med «bli ferdig med rapporten innen fredag ellers så får du sparken» høres ikke spesielt interessant ut (noe helt annet er hvis ekstra-ordinære hendelser gjør at bruket kan gå konk med mindre noe er ordnet innen en gitt dato).

Sitat

"Hvis du slår/skader meg, så ringer jeg politiet og forholdet vårt er over." - Dette er vel ganske åpenbart at blir utfallet uansett.

Det er ikke åpenbart. Mange av oss lever hele livet i et forhold med vold.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å si at ultimatum kategorisk er misbruk forstår jeg virkelig ikke.

Det er jo viktig å kommunisere, og hvis jeg føler at et eller annet (samme hva) er noe jeg ikke kan leve med i et forhold, så bør jeg jo fortelle det til partner. Man bør jo naturligvis ikke ha for mange sånne ting, men vi alle har jo ting vi ikke aksepterer i et forhold. Feks er det veldig mange som ikke er villige til å akseptere at man har sex utenfor forholdet.

Som med alt annet i dårlige forhold, så kan jo ultimatum misbrukes, men da må man jo ha en prat med partner om hvordan et forhold er gi og ta, osv. Kan ikke partner ta det innover seg så er man jo rett og slett ikke kompatible, og da er det jo gitt hva som bør skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Elgen-Hansi said:

Feks er det veldig mange som ikke er villige til å akseptere at man har sex utenfor forholdet.

Jeg antar at når man er i ett forhold så er det inneforstått at man ikke skal gjøre dette, med mindre annet er/blir avtalt. Det er det inntrykket jeg har fått. Det betyr at det ikke er strengt tatt nødvendig å nevne det. Man kan selvfølgelig si det på forskjellige måter i ekte ultimatum stil, men jeg kan ikke forestille meg at det får mye annet enn litt øye rulling, eller ett kjapt positivt svar. Ikke ett sjokk over hva som akkurat skjedde.

Hvis det blir sagt i ett forhold så kan det tyde på at det er noen andre problemer eller mistanker i forholdet til å begynne med som førte til at en part følte at de måtte gjøre det ekstra tydelig.

Dette er ikke ett ultimatum som skapes for å holde forholdet gissel som pressmiddel. Det er ett ultimatum som er der automatisk når man starter ett forhold, og det fra begge parter, ikke bare fra den ene. Jeg er fristet til å kalle det ett automatisk gjensidig ultimatum.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (2 minutter siden):

Jeg er fristet til å kalle det ett automatisk gjensidig ultimatum.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du gjør det så komplisert.

Det finnes grunner som de fleste vil mene at forholdet bør opphøre over (vold), grunner som noen mener at forholdet bør opphøre over (uærlighet), og grunner som de færreste mener at forholdet bør opphøre over (toalettsetet oppe).

Noen vil diskutere hva de anser som akseptabelt og ikke, mens andre kanskje vil la dette være usagt og uskrevet.

Det er ikke så lett å si hva som er rett og galt her (utenom: ikke slå). Hvis man er heldig og finner noen man passer sammen med så får man finne ut av hverandres forventninger og «forhandle» seg fram til en løsning som begge lever godt med.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Hvis man er heldig og finner noen man passer sammen med så får man finne ut av hverandres forventninger og «forhandle» seg fram til en løsning som begge lever godt med.

Ja nettopp. Helt enig. Å lage avtaler på en rolig og sivilisert måte er som sagt helt greit, uten å bruke hjerteskjærende ultimatum som gjør alt verre. Og hvis foreksempel løgner ikke har blitt avtalt på forhånd, og man får en situasjon der en part har løyet, så har man siviliserte alternativer, og terror alternativer videre: (Slik at dere forstår litt bedre hvor jeg kommer fra.)

Sivilisert: "Jeg vil gjerne snakke med deg om at det ser ut til at du har løyet til meg. Kan vi ta en rolig prat rundt kjøkkenbordet om dette for å finne ut hva som gikk feil?"

Sivilisert: "Jeg fant ut at du løy til meg om x. Jeg besøker vennen min en stund, også kan vi snakke rolig om dette når jeg kommer tilbake."

Sivilisert: "Alt tilsier at du har løyet til meg. Jeg er veldig sjokkert. Og jeg har allerede bestemt meg for at jeg ikke kan fortsette i dette forholdet. Derfor har jeg forberedt sakene dine slik at det blir enklere for deg å pakke og flytte ut." (ment genuint, ikke som manipulering)

Terror: "Du har løyet til meg! Hvis du gjør det igjen så skal jeg fortelle x til alle jeg kjenner og at du er en y!"

Terror: "Du løy til meg om x. Hvis du fortsetter sånn så kommer ikke jeg til å gjøre y lenger."

Terror: "Du har løyet til meg! Hvis du lyver til meg igjen så er det bare å pakke sakene og gå ut den døra!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest decae...ef9

Jeg synes det er helt innafor å stille ultimatum om man menet det. På samme måte som man til barn skal gjennomføre det man «truer» med.

Min eks surret til økonomien. Vi var gift, og gjelden økte og økte. Da den nådde 200 000 uten at eksen visste hva pengene var brukt på, stilte jeg ultimatum; begynn å betale, eller så et ekteskapet over. Ekteskapet er nå over, og eksen må fikse gjelden selv, den steg til slutt til 3 mill, og jeg er veldig glad for at det ikke har gått utover meg på noen måte. Gjeldsordning og trang økonomi osv. 

Anonymous poster hash: decae...ef9

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 31.8.2022 den 22.46):

Hvis du vil overbevise meg om at disse enkelte kontekstene finnes, så gjerne forklar. Jeg tror neppe det vil gå utenom maktovergrep eller trusler.

Hva om forholdet ikke funker? Jeg ser da 2 muligheter:

1 - Man kan være enig om å gå fra hverandre

2 - Man kan fortsette som før

Dersom den ene da ønsker å gå fra hverandre, mens den andre ikke vil gi opp helt enda, så ser jeg 3 muligheter:

1 - Den som vil gå fra hverandre fortsetter likevel

2 - Den som vil gå fra hverandre avslutter forholdet 

3 - Den som vil gå fra hverandre tilbyr en løsning. Enten satser vi ordentlig, går "all in", og går å får hjelp, eller så er det over.

Anser du punkt 3 for å være en mulighet/tilbud med håp om bedre dager? Eller en trussel (som gjør alt verre)?

Hvis trussel, hva er isåfall punkt 2? 

Er punkt 3 verre enn punkt 2? 

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...