Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor ofte bør man egentlig ta oljeskift på en diesel bil?


dan83

Anbefalte innlegg

Lest at hver 15000km eller en gang i året, hvis man kjører mindre ett dette, er det som er anbefalt!? 

Men også hørt via ett par populære youtube kanaler feks. at det lønner seg å ta oljeskift minst hver 10 000km og at det er det optimale for varighet og minst slitasje på motor?

Er det forskjell på dette om det er diesel eller bensin?

Har selv en SUV, diesel(rav4) og har snart kjørt 10 000km siden sist service(Mars) og lurer på om det kan lønne seg med en ny før jeg legger ut på langtur nå i høst!?

Og spørsmål nr 2:

Hva sliter mest på diesel motor av for "lavt" turtall og for "høyt"(feks 1000 vs 2500 omdreininger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes tykke manualbøker for hver bil hvor det står spesifikt for din modell hvor ofte de anbefaler at det gjøres (selv om det er altfor ofte som regel, i mitt syn). Kan sikkert google på din spesifikke modell for samme informasjon.

Jeg følger ofte samme regel for diesel bilene jeg har brukt; Bytte olje for hver gang jeg skifter til sommerdekk, 1 gang i året.

Jeg vil si at for høyt turtall skader mest. Og siden diesel ikke brenner så fort så vil et høyt turtall, spesielt når man går fort opp i turtall føre til at du bare bruker mer diesel og ikke utnytter det effektivt. Det går bare rett ut i eksosen uten å forbrennes ordentlig.

Et turtall som 1000-1500 omdreininger er faktisk optimalt for diesel. Diesel liker lavere turtall fordi de forbrenner saktere og du vil få mest rekkevidde ut av bilen.

Endret av atleape
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg til 15k/1år selv om serviceintervall er lengre.

Lavt turtall kan i en del tilfeller bety at motor går "tungt", samt kan få konsekvens for andre komponenter. Ville ikke hatt belastning på lavt turtall. F.eks. om dette er en litt eldre RAV4 med 2.0-dieselen, er svinghjulet noe som ikke nødvendigvis liker at man "pusher lavt turtall"....

Det som mer "sliter" blir om man har mye småkjøring slik at det egentlig blir mye kjøring med kald motor, spesielt om vinteren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Behov for oljeskift er avhengig av bruksmønster. Med mange korte turar og mange kaldstart så er skifte kvart år eller 15 000km på sin plass. Oljeskift før langtur etter 10 000km kan då og auke levetid til motor og redusere sjansen for stopp langs vegen.

Eg køyrer gjerne nokre hundre kilometer for kvar kaldstart og eit år eller 25 000km  mellom oljeskift funger då ok. Det er også intervallet bilprodusent anbefaler. Hadde eg hatt mange kaldstart så hadde eg skifta olje etter halve distansen.

Så lenge du er innanfor "normal" turtall så blir slitasjen hipp som happ på lågt turtall eller høgt. Motoren slites kanskje mest på høge turtall, men du må gjerne sjå over 3000 omdreiningar i minuttet før det betyr noko. Drivverket slites like gjerne mest på låge turtall, typisk då "dual mass" svinghjul, svingingsdempere eller andre komponent som kan få lastreversring om turtallet er lågt, men igjen grensa er gjerne 1000 omdreiningar i minuttet.

Det som heilt sikkert sliter er kaldstart og småkøyring der motoren ikkje blir skikkeleg varm. 

 

Lenke til kommentar

IMHO har NULL og Samms gode svar her.
Det er alt etter kjørelengde og mønster.
Jo mer småkjøring jo oftere bytte.
Men og gjerne ha mengde olje og størrelse på motor i bakhodet. F.eks: PSA sin DV6 (1.6 diesel som står i mange bilder fra Mazda, Ford, Peugeot, Citroen, Mini, m.m.) har i tidligere utgaver et oljevolum på 3,8 liter. Pajero med 3.2 liter diesel har 9,8 liter.
På PSA-en er det fullt mulig å oppleve at oljen er fullstendig oppbrukt, tykk og svart etter bare 10.000KM, mens på Pajeroen kan man kjøre 30.000 før oljen er like fæl.
Kaldstart og småkjøring er det som sliter, turtall ikke så mye. Personlig prøver jeg å finne fram til hvilket område hvor motor har mest trekkraft, og holde med litt over det ved aksellerasjon / bakker, og litt lavere på flat mark og samme hastighet.
Har f.eks motoren maks trekkraft ved 1800rpm, kan 15-1600 være fint for flatmark, mens når det blir litt belastning så gires det ned så man ligger et sted mellom 2 og 3000 (tenker da at rødgrense går ved ca 4500-5000rpm). Tanken er vel at motoren skal løpe så lett som mulig, uten vibrasjon.

Et lite tips, om du vil skaffe oljen selv evt også bytte selv, er å handle inn litt stort.
Norsk nettbutikk med gode priser er Eurodel, utenlandsk med erfaring med å sende til Norge er autodoc.co.no.

Her et par eksempler på hva jeg mener. Her er en Mannol olje til 60,-/l som kan brukes på de fleste halvnye dieselbiler. Den oljen er absolutt helt kurant, Mannol er ikke noe bakgårdsmerke selvom de har lave priser.
Eller om du vil ha premium olje som varer lengre og beskytter bedre, ca 136,-/l for Mobil1. Noe med det beste som er mulig å kjøpe for penger.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

Lest at hver 15000km eller en gang i året

Det er et fint intervall. Det er ikke rett frem, kjøre mønster har stor betydning. En del biler gir beskjed når oljekvaliteten er for lav. 

dan83 skrev (2 timer siden):

Hva sliter mest på diesel motor av for "lavt" turtall og for "høyt"(feks 1000 vs 2500 omdreininger)

For lavt turtall gir stor slitasje. Høyt turtall har ingen betydning så lenge den er varm. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...