Gå til innhold

Er det mulighet for å betale en dyr bil med kredittkort? Enten SAS / DnB Mastercard eller SAS Amex?


ray001

Anbefalte innlegg

Er det mulighet for å betale en dyr bil ifra Tesla butikk(dyr bil for meg ihverfall) med kredittkort? Enten SAS / DnB Mastercard eller SAS Amex? For å få mest mulig SAS poeng 🙂

Og betale inn kredittkortet før eller rett etter betaling av bil? 

 

Endret av ray001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del mekanismer i løsningene som vil gjøre det utfordrende. Men i teorien vil det kanskje gå. I praksis derimot tror jeg du finner det lite gjennomførbart.

For det første må du ha kredittgrense høy nok. Og de fleste kredittkort stopper vel på 100-150k. For å få kort uten grense så snakker vi vel om VIP kort (for de som har svært mye penger fra før) eller for eks AmEx. Men da utgår jo ofte disse bonuspoengene du er ute etter. Og AmEx er ikke et kredittkort heller sånn sett men fungerer slik at du får faktura på det du har brukt siste måned og må betale dette i en omgang.

Og de som har VIP kort er ikke nødvendigvis så opptatt av bonuspoeng og cashback. De får nok av dette fra før..

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (12 minutter siden):

Jeg kunne i hvertfall på mitt DNB Mastercard overføre penger på forhånd, slik at jeg kunne handle for mer en kredittgrensen. 

Dette vil jo også være svært fordelaktig med tanke på reklamasjonsrettigheter. 

Men reklamasjonen kredittkortet gir gjelder jo kun på den delen som går på kreditt - ikke om du har satt inn egne midler først?

Lenke til kommentar
ray001 skrev (15 timer siden):

Er det mulighet for å betale en dyr bil ifra Tesla butikk(dyr bil for meg ihverfall) med kredittkort? Enten SAS / DnB Mastercard eller SAS Amex? For å få mest mulig SAS poeng 🙂

Og betale inn kredittkortet før eller rett etter betaling av bil? 

 

Det var vel sånn på SAS AmEx før i hvert fall at man hadde ubegrenset kjøpsgrense så lenge det ble betalt ned med en gang. Jeg ville ha sjekket med kundeservice. Og ikke minst i Teslabutikken.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 timer siden):

Jeg fikk i hvertfall bonus på hele beløpet, så jeg tror hele beløpet ble regnet som kreditt. 

Jeg har jobbet ganske mye med dette, og er ganske trygg på at det som overskyter faktisk kredittramme om du følger den metoden ikke er beskyttet av finansavtaleloven § 54 b. Mener det finnes nemndspraksis fra finansklagenemnda, men har ikke referanse. Uansett er det jo helt åpenbart ut fra ordlyden. 

Lenke til kommentar
On 8/25/2022 at 9:20 AM, nomore said:

Det er en del mekanismer i løsningene som vil gjøre det utfordrende. Men i teorien vil det kanskje gå. I praksis derimot tror jeg du finner det lite gjennomførbart.

For det første må du ha kredittgrense høy nok. Og de fleste kredittkort stopper vel på 100-150k. For å få kort uten grense så snakker vi vel om VIP kort (for de som har svært mye penger fra før) eller for eks AmEx. Men da utgår jo ofte disse bonuspoengene du er ute etter. Og AmEx er ikke et kredittkort heller sånn sett men fungerer slik at du får faktura på det du har brukt siste måned og må betale dette i en omgang.

Og de som har VIP kort er ikke nødvendigvis så opptatt av bonuspoeng og cashback. De får nok av dette fra før..

Amex er ikke lenger ett faktureringskort i Norge. De har nylig blitt kreditkort.

Det er fint mulig å kjøpe bil på kreditkort så lenge forhandler godtar dette. Fikk selv en grense på 250.000 av Amex nå når de gikk over til kreditkort. Skal man dog gjøre store kjøp bør man avklare dette med kundeservice sånn at de kan legge inn en godkjennelse så det ikke blir blokkert.

SAS Mastercard har i rettningslinjene sine at man ikke kan overføre over kreditgrensen i et forsøk på å utvide denne, men har sett flere ha positiv saldo der uten at jeg vet om de får bonuspoeng på disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...