Gå til innhold

Har Vipps (mye) monopol?


lada1

Anbefalte innlegg

Mange tjener stort på pengestrømmer slik som ved eiendoms-overdragelser og kontant-overføringer. F.eks. en prosent "effekt-tap" ved penge-overføringer kan oppleves som lite.  Dette forstår økonomene å utnytte spesielt dersom de er i en dominerende posisjon. 

Vipps er et eksempel der det høstes transaksjon-gebyr fra pengestrømmer og de er allerede ganske dominerende. Hvordan reguleres deres transaksjons-gebyrer? Gjør de hva de vil? Free market? 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Vipps kan du overføre gebyrfritt mellom privatpersoner inntil 5000,- per døgn. Gebyret over 5000,- er urimelig høyt. Nå nylig har de fjernet muligheten til å dele opp en betaling i flere biter à 5000,- for å unngå gebyr. Da må man i så fall dele det utover flere dager.

Jeg er imot denne utviklingen.

Nettbanken er treg som sirup. Hvis e-post kan komme frem umiddelbart, inkludert på søndager, så må nettbanken også klare det. 

Endelig fant man opp Vipps, men laget disse begrensningene...

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Med Vipps kan du overføre gebyrfritt mellom privatpersoner inntil 5000,- per døgn. Gebyret over 5000,- er urimelig høyt. Nå nylig har de fjernet muligheten til å dele opp en betaling i flere biter à 5000,- for å unngå gebyr. Da må man i så fall dele det utover flere dager.

Jeg er imot denne utviklingen.

Nettbanken er treg som sirup. Hvis e-post kan komme frem umiddelbart, inkludert på søndager, så må nettbanken også klare det. 

Endelig fant man opp Vipps, men laget disse begrensningene...

Tjenestene koster jo penger så at det må være litt gebyrer er vel bare rett og rimelig.
Jeg synes egentlig det er rart at det er helt gratis opp til 5000 kroner med Vipps, men det er jo bra det da 🙂

Nettbanken har jo kommet seg kraftig de siste åra, nå har de som regel overføring hver annen time på dagtid og det burde jo dekke de fleste behov. Men jeg er enig i at nettbank også burde virke i helgene, ikke bare mandag-fredag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Tjenestene koster jo penger så at det må være litt gebyrer er vel bare rett og rimelig.
Jeg synes egentlig det er rart at det er helt gratis opp til 5000 kroner med Vipps, men det er jo bra det da 🙂

Nettbanken har jo kommet seg kraftig de siste åra, nå har de som regel overføring hver annen time på dagtid og det burde jo dekke de fleste behov. Men jeg er enig i at nettbank også burde virke i helgene, ikke bare mandag-fredag.

Tjenester koster penger, og en av årsakene til at Vipps har blitt så store er at de er gebyrfrie (inntil overføringer over 5000). Ved overføring av høyere beløp (i app/nettbank) støtter de fleste banker "straksoverføring", som gjør at pengene er på konto hos mottaker på sekunder (minutter) etter at de er overført, uansett når dette gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (34 minutter siden):

Jeg sjekket nettopp. Vipps skal ha 60 kroner for å overføre 6000,- til broren min. Det er å ta seg for godt betalt. Her trengs konkurranse, eventuelt et gebyrfritt, statlig alternativ.

Det er 1 % av beløpet som overføres, jeg synes ikke det er mye. Du kan også lett omgå dette ved å overføre pengene på annen måte.

Til sammenligning  tar alle banker ca 2 % i "gebyr" (valutapåslag) hver gang du bruker kortet i annen valuta, og gjerne også et fast gebyr når du tar ut kontanter. For oss som reiser en del blir dette flere tusen i året i gebyr.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, zanta said:

Ved overføring av høyere beløp (i app/nettbank) støtter de fleste banker "straksoverføring", som gjør at pengene er på konto hos mottaker på sekunder (minutter) etter at de er overført, uansett når dette gjøres.

Straksoverføring, eller straksbetaling er akkurat den samme tjenesten som Vipps bruker når de overfører mellom to parter (og kredittkort ikke er brukt).

At de tar seg betalt for vippsing fra kredittkort er forstålig, men mellom to banker via bankaxksept / straksbetaling så er 10% heftig.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Frank Olsen said:

Straksoverføring koster vel også litt ?

Gratis hos de bankene jeg har et forhold til i hvert fall, Sbanken og Danske Bank.

Har sett noen banker tar et fast beløp uansett hvor mye som overføres. Sparebanken Sør tar for eksempel 3 kr opp til 5000 kr, 10 kr opp til 50 000 kr, og 50 kr opp til 500 000 kr.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, lada1 said:

Mange tjener stort på pengestrømmer slik som ved eiendoms-overdragelser og kontant-overføringer. F.eks. en prosent "effekt-tap" ved penge-overføringer kan oppleves som lite.  Dette forstår økonomene å utnytte spesielt dersom de er i en dominerende posisjon. 

Vipps er et eksempel der det høstes transaksjon-gebyr fra pengestrømmer og de er allerede ganske dominerende. Hvordan reguleres deres transaksjons-gebyrer? Gjør de hva de vil? Free market? 🙂

Vipps ble panikk utviklet og innført da DNB så Google pay og Apple var på full vei inn i det skandinaviske markedet. I starten fungerte ingenting (ansatte punchet manuelt i bakgrunnen :) ) og DNB kastet penger på dette for å få opp volumet i kamp mot danske bank og de overnevnte. Men de lyktes og for å hindre mer konkurranse ble resten av bankene i Norge invitert inn selv om DnB hadde tatt kosten til nå. Vipps har tapt store penger for eierne sine og kommer ikke til å tjene penger på lenge. Nå som de går skandinavisk blir kanskje lønnsomheten bedre men dette handler ikke om penger men kontroll over det nordiske bankmarkedet. 

Vipps nå er et veldig bra produkt som er utrolig gunstig for forbrukerne. Bare bukke og takke 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, RookieNO said:

"DNB leverte et resultat i første kvartal 2022 på 7 555 millioner kroner."

Sa du gratis?

Hva har DnB sitt overskudd med Vipps å gjøre? Vipps taper penger for hver eneste dag som alltid. Og Vipps er nå eid av alle bankene i Norge da de ble slått sammen med bankaccess og bankid. Nå er de splittet igjen men det er fortsatt bankene som eier Vipps og ikke DnB alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (31 minutter siden):

Hva har DnB sitt overskudd med Vipps å gjøre? Vipps taper penger for hver eneste dag som alltid. Og Vipps er nå eid av alle bankene i Norge da de ble slått sammen med bankaccess og bankid. Nå er de splittet igjen men det er fortsatt bankene som eier Vipps og ikke DnB alene. 

Var jeg ikke klar over, og har vært det i 3-4 år...

Jeg lar min tidligere kommentar stå som påminnelse om min inkompetanse.

Lenke til kommentar

Men Vipps må vel tjene en del penger på bedrifter og lag som bruker vipps som betalingsmåte? Jeg ser på vipps.no at de tar fra 1,75% til 2,25% av alle transaksjonene i f. eks. kiosksalg, restauranter og butikker. Må jo bli dratt inn ganske bra med penger her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Emilsen said:

Men Vipps må vel tjene en del penger på bedrifter og lag som bruker vipps som betalingsmåte? Jeg ser på vipps.no at de tar fra 1,75% til 2,25% av alle transaksjonene i f. eks. kiosksalg, restauranter og butikker. Må jo bli dratt inn ganske bra med penger her. 

De tjener penger på mye rart inkludert salg av statistikk, kjøpevaner og brukeropplysninger. Men totalen er et tapssluk men som nevnt over ble ikke Vipps laget for å tjene penger ( opp til i dag..de kommer til å gå i pluss til slutt) men primært for å ikke miste det norske markedet mot utenlandske konkurrenter, spesielt Apple og Google. DnB brydde seg ikke hvor mye det kostet dem i starten, her var det om å bli først og størst.

Lenke til kommentar

Jeg hater tanken på å betale penger for å bruke penger, det er en trend jeg håper vi aldri får se i Norge og i verste fall får et lovverk som regulerer hvis det blir utbredt.

Den kostnaden bør lempes over til de som selger varen slik det blir gjort i dag, med nye lover om nødvendig. 

Betaling mellom 2 personer bør også alltid forbli gratis, at det er et gebyr ved rask overføring er fair - selvom jeg misliker det - men det burde vært en makspris, og ikke 1% av hele beløpet som er helt hinsides. 

 

 

Lenke til kommentar

Noen som har oversikt over hvor mye Vipps har i inntekter og utgifter - og kan forklare litt angående dette?

Jeg antar at det kostet litt å etablere Vipps, men hvor mye forventer man at de løpende utgiftene blir? Hvor mange er ansatt og hvor mye går til lønnsutgifter og bonuser/fallskjermer til ledere?

Anta f.eks. at en person lever av å kjøpe/selge fyringsved (og transporterer dette til kunder i sekker). Han kjøper f.eks. for 200.000 kroner og selger for 220.000 kroner og bruker Vipps. Da blir det vel 1 prosent av 420.000 kroner i gebyr til Vipps. Fortjenesten er i utgangepunktet 20.000 kroner brutto - så stikker Vipps av med 4200? Regner jeg riktig?  Så blir det moms + skatt 🙂

Og så kan en regne ut hva Vipps tar ifm kjøp/salg på til sammen 10 mill som kan gi en ganske vanlig lønn. 100.000 kroner til Vipps er litt mye?

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...