Gå til innhold

Hvilke bransjer finnes det muligheter i nå?


Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om at arbeidsledigheten er rekordlav og at det er et skrikende behov for arbeidskraft i en rekke bransjer. Men nøyaktig hvilke bransjer er dette? 

Selv er jeg utdannet innen humaniora og har både en master bachelor + mastergrad innen ett fag og en bachelorgrad innen et annet humanistisk fag. Med dette er jeg nok mer en generalist enn at jeg har spesialkompetanse det etterspørres, men med et "arbeidstakers marked" åpner det kanskje muligheter for å få en fot innenfor og vise hva jeg er god for? Hvilke muligheter finnes i dagens arbeidsmarked grunnet behovet for arbeidskraft?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Amerikakoffert said:

Det snakkes mye om at arbeidsledigheten er rekordlav og at det er et skrikende behov for arbeidskraft i en rekke bransjer. Men nøyaktig hvilke bransjer er dette? 

F.eks. IT - og indirekte alle andre bransjer der man trenger IT-kompetanse.  Selv jobber jeg p.t. med IT-utvikling innen helsesektoren og det er bortimot umulig å finne kompetente folk.  Hadde en sommervikar som var helt ubrukelig på tross av 2 år på NTNU.

Vet ikke hvordan markedet ser ut for folk innen humaniora, men jeg antar behovet for arbeidskraft primært gjelder verdiskapende jobber. 

Lenke til kommentar

Med praktisk-pedagogisk påbygging kan du bli lektor. Med to bachelorgrader burde det være gode jobbmuligheter på ungdomsskole- eller videregåendenivå. Generalist-kompetansen kommer godt med innen utdanning. Ulempen er at det gjerne ikke er supergodt betalt, dog kvalifiserer trolig den ekstra bachelor-graden direkte til opprykk. Tror begynnerlønn rundt 600000 skulle være realistisk. Fordelen er at lærere er etterspurte, og jobbsikkerheten relativ høy, særlig ved fast ansettelse.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

F.eks. IT - og indirekte alle andre bransjer der man trenger IT-kompetanse.  Selv jobber jeg p.t. med IT-utvikling innen helsesektoren og det er bortimot umulig å finne kompetente folk.  Hadde en sommervikar som var helt ubrukelig på tross av 2 år på NTNU.

Vet ikke hvordan markedet ser ut for folk innen humaniora, men jeg antar behovet for arbeidskraft primært gjelder verdiskapende jobber. 

Men kan du virkelig forvente en kompetent utvikler etter 2 år på ntnu? En lærer jo det meste mens en jobber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (Akkurat nå):

Nei, men vedkommende trengte hjelp til å forstå hva det ville si når man brukte ( ) bak funksjonsnavn...

Joda, noen har nok fått med seg mindre enn de skal ila skolen. Men sommer vikarer bør jo bare tiltenkes kjøtt å flesk uansett. Men kjipt når de skaper mer merarbeid en nytte såklart.

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Joda, noen har nok fått med seg mindre enn de skal ila skolen. Men sommer vikarer bør jo bare tiltenkes kjøtt å flesk uansett. Men kjipt når de skaper mer merarbeid en nytte såklart.

Jeg var tilgjengelig for ham hele sommeren og det ble mye forklaring av helt grunnliggende ting.  Jeg har fra før erfaring som privatlærer for nogen som gikk på UiO for 15+ år siden, så jeg vet litt om hva de lærte de første årene den gangen. 

Jeg tror det største problemet i dag er at alt løses som "gruppearbeid" (kanskje for å få flere igjennom?) og det fungerer bare ikke; da blir det slik at en person som vet litt sitter og skiver alt og personene som sitter ved siden av tenker at dette ser jo enkelt nok ut, men det lærer man intet av.  Jeg prøvde å forklare at det er som å lære å kjøre bil ved å bare lese i en bok og se andre gjøre det, men man lærer i virkelighen kun ved å sitte bak rattet selv.  

Oppgaven jeg ga ham var også basert på det han hadde vist meg at han hadde løst av skoleoppgaver, så jeg trodde det var godt innenfor hva han kunne klare, men siden løsningene var et resultat av gruppearbeid hadde det gitt meg et feil inntrykk av hva han faktisk kunne. 

På den positive siden tror jeg han skjønte problemet veldig godt etter de 3 ukene hadde gått. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (3 minutter siden):

Jeg var tilgjengelig for ham hele sommeren og det ble mye forklaring av helt grunnliggende ting.  Jeg har fra før erfaring som privatlærer for nogen som gikk på UiO for 15+ år siden, så jeg vet litt om hva de lærte de første årene den gangen. 

Jeg tror det største problemet i dag er at alt løses som "gruppearbeid" (kanskje for å få flere igjennom?) og det fungerer bare ikke; da blir det slik at en person som vet litt sitter og skiver alt og personene som sitter ved siden av tenker at dette ser jo enkelt nok ut, men det lærer man intet av.  Jeg prøvde å forklare at det er som å lære å kjøre bil ved å bare lese i en bok og se andre gjøre det, men man lærer i virkelighen kun ved å sitte bak rattet selv.  

Oppgaven jeg ga ham var også basert på det han hadde vist meg at han hadde løst av skoleoppgaver, så jeg trodde det var godt innenfor hva han kunne klare, men siden løsningene var et resultat av gruppearbeid hadde det gitt meg et feil inntrykk av hva han faktisk kunne. 

På den positive siden tror jeg han skjønte problemet veldig godt etter de 3 ukene hadde gått. 

høres ut som personen fikk godt utbytte av sommerjobben iallefall, selv om dere nok ikke fikk så mye ut av det. For å se på det positive 😛

Men ja, gruppearbeid er farlig. Har kjent på lignende ting tidligere under utdanningen. 

Lenke til kommentar
Amerikakoffert skrev (2 timer siden):

Det snakkes mye om at arbeidsledigheten er rekordlav og at det er et skrikende behov for arbeidskraft i en rekke bransjer. Men nøyaktig hvilke bransjer er dette?

Tilbake til On Topic.
Transportbransjen skriker etter folk, fritt valg, lager, budbil, lastebil, buss, ferge etc
Havbruksnæringa skriker etter folk, (nesten alle lakseselskaper som ødelegger fjordene våre skriker etter folk, samme gjør avlusningsbåtene som reiser fra havbruk til havbruk)
Helsevesenet skriker etter folk (alt fra portører til kirurger med alt i mellom)
Utdanning skriker etter folk
Varehandel skriker etter folk (alle slags butikker)
Det er stor manko på folk med fagbrev, alle yrker (bare for å nevne noen. elektriker, rørlegger, tømrer, frisører, sjåfører, helsesekretærer)
Anleggsbransjen skriker etter folk
Turistbransjen er desperat, hotell spesielt.

Alt dette bare for å nevne noe.
Er mange flere bransjer som sliter.
Etter hva jeg har fått med meg sliter faktisk alle bransjer som driver med verdiskapning.

Edit:
Bare litt politikk.
Jo lengre vekk fra oslo du beveger deg jo lettere er det å få seg jobb.
Alle vil til Oslo men jobbene er i resten av Norge.
Byen jeg bor i har faktisk ikke arbeidsledighet i den grad man ikke teller med folk som sliter med å holde på jobber grunnet psyke eller helse, eller har en utdanning som er så sær å spesifikk at man må skape sin egen arbeidsplass.
Vet at dette gjelder flere plasser nord for Ring 3, sikker flere plasser vest for ring 3 også.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Mange bransjer sliter ikke med folk i den grad, men mye av jobbene har såpass dårlige vilkår at svært få nordmenn ønsker de. Det er også blitt vanskeligere å få tak i øst-europeere de siste årene. NHO og bedriftene er svært avhengig av lærlinger, når folk har jobbet 3-4 år går de over til bedre betalte jobber som har bedre vilkår. Dermed må man ha en kontinuerlig påfyll av lærlinger, og dette er selvsagt billig for bedriftene. Det er merkverdig hvor langt bedrifter går for å presse ned lønns og arbeidsvilkår. Mange bedrifter rekrutterer konstant men det er en ekstrem lekkasje, over en 4-5 års periode kan man oppleve at omtrent hele staben er byttet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/21/2022 at 2:22 PM, Eskove said:

Bare litt politikk.

Jo lengre vekk fra oslo du beveger deg jo lettere er det å få seg jobb.
Alle vil til Oslo men jobbene er i resten av Norge.
Byen jeg bor i har faktisk ikke arbeidsledighet i den grad man ikke teller med folk som sliter med å holde på jobber grunnet psyke eller helse, eller har en utdanning som er så sær å spesifikk at man må skape sin egen arbeidsplass.
Vet at dette gjelder flere plasser nord for Ring 3, sikker flere plasser vest for ring 3 også.

En venn bor en liten times kjøring fra Stavanger, dvs et sted man knapt har hørt om hvis man ikke er fra Rogaland. I et drøyt år forsøkte arbeidsgiveren å rekruttere en sivilingeniør i kybernetikk/mekatronikk/elektronikk som i tillegg snakker et skandinavisk språk flytende og har førerkort klasse B (mye av arbeidet foregår hos kunder rundt i distriktet, hvor kollektivtransport knapt forekommer). De stilte ingen krav til erfaring.

Etter et knapt år med tilnærmet null henvendelser fra skandinaviskspråklige endret de til at de kunne akseptere noen som ikke snakket skandinavisk, så lenge de snakket godt engelsk. Ytterligere noen måneder gikk før de til slutt kapitulerte og ansatte en som ikke engang var ingeniør, men teknisk tegner, og kommuniserte på en fin blanding av engelsk, polsk og fingerspråk. 

Vennen min, som er sivilingeniør, forlot deretter denne arbeidsgiveren til fordel for et selskap i nabobygden som lokket med en lønnsøkning som alene var på en halv lærerlønn, i tillegg til diverse andre goder. Hverken den ene eller andre arbeidsgiveren er på noen som helst måte knyttet til oljeindustrien, men de konkurrerer til dels med oljeindustrien om ingeniørene.

Er man en praktisk anlagt ingeniør med grei helse, litt erfaring og ikke altfor sær er det nesten en prestasjon å forbli ufrivillig ledig på vestlandet.

Lenke til kommentar
Penny skrev (10 minutter siden):

Er man en praktisk anlagt ingeniør med grei helse, litt erfaring og ikke altfor sær er det nesten en prestasjon å forbli ufrivillig ledig på vestlandet.

Det du beskriver er samme for Nord-Norge
 

Men konklusjonen din er litt feil.
Den beviser at man faktisk ikke trenger å være ingeniør med grei helse.
Den beviser at man faktisk bare trenger å ha grei helse og klare å kommunisere med fremmede.

Det du egentlig burde skrevet er følgende
 "Er man en praktisk anlagt ingeniør med grei helse, litt erfaring og ikke altfor sær er det nesten en prestasjon å forbli ufrivillig ledig på vestlandet."

Jeg vet om flere firmaer som bare venter på at de ukrainske flyktningene som har kommet blir ferdig med det obligatoriske Norsk-Kurset, så for mange av dem er det faktisk rett i jobb uavhengig av hvor godt dem lærer seg norsk.

Min konklusjon er at man er villig til å jobbe med noe som er verdiskapende og ikke må bo i Oslogryta burde man klare å få seg en jobb.
Så lenge man ikke er hyperkresen og ikke vil jobbe med noe annet en akkurat den jobben man drømte om som 8åring 😉

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Det kan godt være du har rett, jeg kan bare snakke for ingeniører siden det er det markedet jeg rekrutterer i. Men når du nevner det, jeg kjenner en som har førerkort klasse B som eneste "utdanning", og ellers er han pålitelig, høflig og godtar å bli våt og skitten på jobb. For å kjøre rundt og spyle med høyttrykksspyler får han høyere lønn enn en nyutdannet lærer.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 21.8.2022 den 12.05):

F.eks. IT - og indirekte alle andre bransjer der man trenger IT-kompetanse.  Selv jobber jeg p.t. med IT-utvikling innen helsesektoren og det er bortimot umulig å finne kompetente folk.  Hadde en sommervikar som var helt ubrukelig på tross av 2 år på NTNU.

Vet ikke hvordan markedet ser ut for folk innen humaniora, men jeg antar behovet for arbeidskraft primært gjelder verdiskapende jobber. 

De to første årene av siv ing studiet (brukte å være) et slags «artium». Matte, ex.phil, fysikk, statistikk etc. Veldig nyttige basis-fag som gjør at siv inger kan gå mer i dybden, men veldig lite anvendt.

Dvs jeg ville ikke anta at en 2.års student fra NTNU hadde lært noe praktisk på universitetet. For utviklere kan man ha lært seg ting på egen hånd, men det gjelder også folk som ikke har gått skolegang i det hele tatt.

En ingeniørstudent (BSc) er nok mye mer praktisk brukbar etter to år, enn hva en siv ing (MSc) er etter like lang tid.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...