Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
sedsberg skrev (25 minutter siden):

Greit nok at de som styrer er til tider inkompetente men det virker rart at ingen av de som var med på å utrede dette tenkte på dette.

Egentlig, staten har lite motivasjon til å forhindre dette. Betaler de ut 1000 kr i støtte etter formelen de har definert så gjør de det, uavhengig av hvilken kraftavtale man måtte ha (som ikke er deres bord).

Netteier har lite motivasjon til å forhindre dette. De tar nettleien sin og ferdig med det. Uavhengig av hvilken avtale kunden har med kraftleverandør.

Kraftleverandøren har også lite motivasjon til å forhindre dette. De tar sin faste pris, f.eks 1 kr på fastavtale eller 5 øre påslag på spot, og gjør det helt uavhengig av hvilken type strømstøtte kunden har valgt fra staten.

Den eneste grunnen til at jeg ikke skriver null motivasjon, men lite, er at alle tre kan få litt ekstra utfordringer i forbindelse med at folk oppfordres til å bruke mer strøm på feile tidspunkter. Sannsynligvis er det så få som velger kombinasjonen fastpris + norgespris at det ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen. Det forblir en corner case for spesielt interesserte særinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (29 minutter siden):

Greit nok at de som styrer er til tider inkompetente men det virker rart at ingen av de som var med på å utrede dette tenkte på dette.

De er og blir idioter dessverre...Enten det eller så har de en skjult klausul ingen ser som skal slå til..hvilket i praksis også gjør at de fremstår som både sleipe og inkompetente..Så uansett hva man velger av de to...så er det lite positivt å si om den gjengen. Jeg har sittet i ulike arbeidsgrupper når det kommer til kraftmarkedet opp gjennom årene. Det som er sauset sammen her er dårlig håndverk og gjør meg flau..Ser at NVE blant annet her engasjert konsulenter...De skjønner jo dessverre ingenting. Blant annet har de utarbeidet informasjonsstrategier..hvor f.eks dette med fastprisavtale ikke er nevnt med ett eneste ord sammen med Norgespris. Amatører..det er det de er..

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Egentlig, staten har lite motivasjon til å forhindre dette. Betaler de ut 1000 kr i støtte etter formelen de har definert så gjør de det, uavhengig av hvilken kraftavtale man måtte ha (som ikke er deres bord).

Netteier har lite motivasjon til å forhindre dette. De tar nettleien sin og ferdig med det. Uavhengig av hvilken avtale kunden har med kraftleverandør.

Kraftleverandøren har også lite motivasjon til å forhindre dette. De tar sin faste pris, f.eks 1 kr på fastavtale eller 5 øre påslag på spot, og gjør det helt uavhengig av hvilken type strømstøtte kunden har valgt fra staten.

Den eneste grunnen til at jeg ikke skriver null motivasjon, men lite, er at alle tre kan få litt ekstra utfordringer i forbindelse med at folk oppfordres til å bruke mer strøm på feile tidspunkter. Sannsynligvis er det så få som velger kombinasjonen fastpris + norgespris at det ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen. Det forblir en corner case for spesielt interesserte særinger.

Netteiere har effektledd i sine tariffer.
Hvis dette blir utvidet, kan man like gjerne legge ned hele det kunstige og oppkonstruerte strømmarkedet.
Foruker kunne kjøpt strøm direkte fra Nordpool.

Skrevet
sedsberg skrev (42 minutter siden):

Det er fordi Norgespris ble til som en nødløsning fra styringspartiene for å unngå velgerflukt og opprør.
Et AP-knep for å frata SP «æren» i det SP forlot regjeringen.
En lite gjennomtenkt hasteløsning som ikke stimulerer til langsiktig effektutjevning eller investeringer på forbrukernivå.

Jeg tipper at Norgespris blir avviklet når man innser at dette medfører enda større investeringsbehov i nettet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (38 minutter siden):

Det er fordi Norgespris ble til som en nødløsning fra styringspartiene for å unngå velgerflukt og opprør.
Et AP-knep for å frata SP «æren» i det SP forlot regjeringen.
En lite gjennomtenkt hasteløsning som ikke stimulerer til langsiktig effektutjevning eller investeringer på forbrukernivå.

Jeg tipper at Norgespris blir avviklet når man innser at dette medfører enda større investeringsbehov i nettet.

De må balansere Acer også...det er neimen ikke lett. De vil jo aldri innrømme den feilen - men jeg vet jo med eget selvsyn gjennom aktivt arbeid med ulike implementasjoner av regelverket gjennom alt fra IT løsninger til praktisk håndtering at her har de tatt for mye møllers tran. De har malt seg opp i et hjørne - men knapt nok noen politikere vil innrømme dette. Men vi har vel større problemer å bekymre oss for i fremtiden......Jeg frykter AI og alt hva det vil innebære...Vi mennesker er ikke klare - og våre politikere er ikke klare - de er rett og slett ikke smarte nok.........

Endret av obygda
Skrevet (endret)
obygda skrev (58 minutter siden):

et som er sauset sammen her er dårlig håndverk og gjør meg flau..

Ja. Det bærer preg av hastverk er lastverk, ovenfra og ned "bare fiks det" og feil folk til jobben.

obygda skrev (58 minutter siden):

Ser at NVE blant annet her engasjert konsulenter...De skjønner jo dessverre ingenting. Blant annet har de utarbeidet informasjonsstrategier..

Fastavtalene er nok ikke nevnt fordi de som har skrevet dette neppe skjønner hva det er. Dette høres ut som nyutdannede BI-jenter som driver med infuensing og har fått sommerjobb som PR-rådgivere.  "Perfekt for jobben"  tenkte nok noen sleske senior ordkløyvere før de dro på ferie.

Hvis vi får en 🔴 rød regjering så vil det nok gå prestisje i å beholde ære og støtteordningene som de er.

Hvis vi får en 🔵 blå regjering så tipper jeg kaoset rives opp med rota, hives ut og erstattes med noe helt annet: Mva-fritak på strøm, nettleie og lettelser i elavgiften for alle husstander + en pose twist til bedriftene. Nord-Norge vil bli i harnisk om distriktsdifferensieringen erstattes med noe annet, så det kommer nok en eller annen stor distriktssatsing i Nord som erstatning. Kanskje et vedtak om Nord-Norge-bane? Tit for tat

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...