Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

Går mot rekord i straumeksport 

Screenshot_20251204-164528_SamsungInternet.jpg.27fe2ee05bc6c1e3b0977e85dae627fe_cr.jpg.a536b04a890cba1f3419c757de5fd1cf.jpg

Er det ikke liiitt gammelt nytt? :p

Bare vær obs på at SSB og Statnett regner på forskjellige måter. Hvis jeg sammenligner 2024 så får de to ulike kildene ganske forskjellige tall. Jeg vet ikke hvorfor, så det hadde vært fint om noen av dere vet og kan dele kunnskapen.

Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Er det ikke liiitt gammelt nytt? :p

Bare vær obs på at SSB og Statnett regner på forskjellige måter. Hvis jeg sammenligner 2024 så får de to ulike kildene ganske forskjellige tall. Jeg vet ikke hvorfor, så det hadde vært fint om noen av dere vet og kan dele kunnskapen.

Går fortsatt mot rekord i straumeksport 

Screenshot_20251204-190826_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
RazorSharp0001 skrev (4 timer siden):

Ha ha, ser de ikke ironien?

Klage på at andre landsdeler indirekte (visstnok) blir subsidiert, samtidig som de er fra en landsdel som i alle år beviselig får subsidiert strøm!

Folk i Nordland, Troms og Finnmark har fritak fra mva på energi. (Til forskjell fra alle oss andre!) 

Og dette har vært på toppen av historisk sett den landsdelen med lavest energi-pris. Tror ikke folk fra NO2 klarer å hoste opp veldig mye sympati for denne påståtte subsidieringen 😵‍💫😉

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Folk i Nordland, Troms og Finnmark har fritak fra mva på energi. (Til forskjell fra alle oss andre!) 

Dette er feil. Det er kun strøm det er mva-friktak på. Ikke bensin, diesel, ved, propan, engangsgriller etc.

qualbeen skrev (4 minutter siden):

Og dette har vært på toppen av historisk sett den landsdelen med lavest energi-pris. Tror ikke folk fra NO2 klarer å hoste opp veldig mye sympati for denne påståtte subsidieringen 😵‍💫😉

1. Du forstår åpenbart ikke hvorfor mva-fritaket finnes. Selv om jeg har forklart det til deg flere ganger tidligere i tråden. Kunnskap som åpenbart preller av som vann på gåsa.

2. Du bruker din manglende forståelse for å ad hoc angripe noe helt annet.

Jeg trodde nettleie og kraft skulle være totalt adskilt etter at kraftselskapene ble splittet opp på 90-tallet der nettselskaper skulle drive med nett, mens kraftselskaper skulle drive med produksjon av kraft. Denne delingen ser ut til å være under angrep, med kryss-subsidiering på kryss av det tidligere så vanntette skillet.

Jeg betaler i snitt rundt 80 øre/kWh for krafta i dag, inkludert strømstøtte og med mva-fritak. Du har kanskje norgespris og betaler 50 øre/kWh i dag, inkludert mva. Så det er litt ironisk at du trekker fram misunnelsen akkurat i dag. Vi betaler begge nettleie på toppen av dette og jeg betaler i følge artikkelen også mer nettleie enn deg, fordi noe av det jeg betaler går til å subsidiere deg.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er kun strøm det er mva-friktak på. Ikke bensin, diesel, ved, propan, engangsgriller etc.

Åååå, Mr obvious? Du sier ikke det? Får du ikke MVA-fritak på AA-batterier på Kiwi, heller? 🤡

For et nivå du legger opp til ... 

Snakk om å tolke alt i verste mening. Har du ikke hørt om kontekst? Djizees. Og det blir jo bare verre. Du fortsetter å legge ord i min munn jeg aldri har sagt, og kommer med rare antagelser som ikke har noe opphav noe sted. 

Du forstår åpenbart ikke hvorfor mva-fritaket finnes

Hvordan kommer du frem til denne feilslutningen? Helt feil!

Og hvordan er årsaken til at støtten finnes, relevant opp mot innlegget jeg svarte på?

Jeg poengterer bare ironien. That's it. Når man selv mottar subsidiert strøm, er det litt ironisk å klage på noen få brøkdeler av nettleien. 😉

Men jeg har IKKE tatt til ordet for at ordningen skal avvikles, eller at jeg ønsker reversert distriktspolitikk (eller hva nå enn du måtte tro..)

Jeg betaler i snitt rundt 80 øre/kWh for krafta i dag, inkludert strømstøtte og med mva-fritak. Du har kanskje norgespris og betaler 50 øre/kWh i dag, inkludert mva.

Hvordan pleier du selv å møte folk som bruker stråmenn og plutselige øyeblikksbilder for å understøtte sine poenger? Jo; ved å vise til statesikk. Det er det eneste som teller. Hva prisen din er i dag, er ikke relevant for fem flate øre, og du vet det selv. Du vet også at det i NO4 er tilgang på såpass billig energi, at du aldri i livet hadde gått inn i Norgespris-støtten. Avtalen vi andre klamrer oss til, er rett og slett elendig for NO4. (Fordi prisene er som natt og dag.) 

Hvorfor komme med øyeblikksbilder? Du hadde aldri akseptert et slikt argument fra noen andre. Se deg i speilet! Her var mye rart..

Endret av qualbeen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sk0yern skrev (På 29.11.2025 den 0.51):

Uke 47: 66,7% i NO2, 14,3% avvik fra median.
Bare 0,3 TWh tilsig, også forventet under gjennomsnitt denne uken.
"Bare" 292GWh netto eksport fra NO2.

Uke 48: 65,0% fyllingsgrad i NO2, 16,4% avvik fra median. 
Avviket øker altså en del. 0,5TWh tilsig, forventet 0,8 denne uken.
425 GWh netto eksport, med andre ord nesten hele tilsiget.

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg betaler i snitt rundt 80 øre/kWh for krafta i dag, inkludert strømstøtte og med mva-fritak. Du har kanskje norgespris og betaler 50 øre/kWh i dag, inkludert mva. Så det er litt ironisk at du trekker fram misunnelsen akkurat i dag. Vi betaler begge nettleie på toppen av dette og jeg betaler i følge artikkelen også mer nettleie enn deg, fordi noe av det jeg betaler går til å subsidiere deg.

Meg bekjent kan folk oppe i nord også bestille Norgespris, eller er det noe som forhindrer dem i det?

Hvis du i snitt betaler 30 øre mer pr kwh og fortsatt ikke har bestilt Norgespris sier vel det ganske mye om deg?
Eller hvordan skal vi tolke dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...