Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke det handler om å nedverdige sterke, men å være i mot misbruk av makt. Vi trenger robuste og sterke mennesker. De tåler mye ansvar og å jobbe i yrker med høy risiko.

Vi snakker om underholdningsindustrien her. Det er bare å se en nyere film for å få det bekreftet. Mulan. Thor. Charlie's Angles. Ghostbusters. Alle sammen eksempler på at menn må trykkes ned for at kvinner skal ha plass til å være sterke. 

Subara skrev (3 timer siden):

"Hvit mann" er i utgangspunktet i en sterk posisjon, men det stemmer ikke alltid og da kan man si i fra.

Ja, for det er jo så godtatt å gjøre...

Subara skrev (3 timer siden):

Forskjellsbehandling må av og til taes i bruk for at det skal bli likebehandling.

Dette er det mest selvmotsigende noen sinne skrevet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (51 minutter siden):

 

Vi vet at ingen seriøse undersøkelser kommer til å finne beviser for hypotesen, fordi ideen åpenbart var fundert på krank ideologi.

Ingenting av dette gjør at den undersøkelsen beviste at syndromet ikke eksisterer.

Red Frostraven skrev (51 minutter siden):

Det er også klart at du ønsker å tro på den, uten beviser, og på tross av at den ikke lar seg etterprøve, og det er greit.

Hva jeg mener om syndromet er irrelevant når jeg påpeker at du misbruker informasjon.

Forståelig at du vil avlede i den retning, men det gjør altså ikke at den undersøkelsen konkluderer slik du sier den konkluderer. 

Red Frostraven skrev (51 minutter siden):

Vi vet at det ikke er noen eksplosiv økning i antall transpersoner, kun betydelig økning i mennesker i gruppen som søker hjelp.

Nei.

Red Frostraven skrev (51 minutter siden):

...da er det ikke woke, per definisjon.

Intensjon er sjelden det samme som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Ingenting av dette gjør at den undersøkelsen beviste at syndromet ikke eksisterer.

Helt riktig, man kan ikke bevise ikke-eksistens.

Og uansett hvilket fravær man undersøker, så vil resultatet være et fravær -- med mindre det er en form for falsk positiv eller ønsketenking.

 

fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Nei.

Jo, og dette er påpekt før:
ROGD er fundert på misinformasjon -- og følger en historisk trend med at foreldre og mennesker er mer villige til å tro at deres jentebarn blir utsatt for urett enn deres guttebarn, og misinformasjonen utnytter dette faktum på det groveste ved å fremstille dette som en ny variant av gode gamle 'hysteri'.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31053561/

Det er en endring i antallet som oppsøker helsehjelp -- ikke en eksplosiv økning i biologiske jenter som regner seg som trans, selv om det selvsagt finnes tusener på tusener av stykker med misinformasjon fra radikale høyre og kristenkonservative om dette.

Det er utelukkende mennesker som ønsker transpersoner vondt, eller som burde visst bedre men er for bundet til religiøs tro, som pusher en annen agenda, blant dem som burde visst sannheten om hva som foregår.

Målet til kristenkonservative som pusher agendaen om at helsvesenet som gir hjelp skader barn kunne ikke vært fjerne fra sannheten:

Hormonblokkere for diagnoserte individer reduserer lidelse i individene, bedrer livskvaliteten deres.

https://www.scientificamerican.com/article/what-the-science-on-gender-affirming-care-for-transgender-kids-really-shows/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Helt riktig, man kan ikke bevise ikke-eksistens.

Og uansett hvilket fravær man undersøker, så vil resultatet være et fravær -- med mindre det er en form for falsk positiv eller ønsketenking.

Som jo ikke var min påstand. Min påstand var at du påkrevde undersøkelsen å bekrefte dette. Jeg sier at det har du intet grunnlag for, for det sier ikke undersøkelsen. Det var alt. Men fint at du innrømmer at det var løgn tidligere da.

Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Jo, og dette er påpekt før:

Joda, men du påpeker da så frykelig mye rart som vanligvis ikke stemmer med det underlagsmateriellet du bruker, så det får være med det.

Red Frostraven skrev (2 timer siden):

ROGD er fundert på misinformasjon

Er det? Definer ROGD for meg da, for jeg mistenker enkelte uenigheter om basale ting her. Jeg har forsøkt før, men det øret ville ingen høre på og ble glatt hoppet over, så da kan det kanskje være din tur til å forsøke fremme forståelse.

Red Frostraven skrev (2 timer siden):

-- og følger en historisk trend med at foreldre og mennesker er mer villige til å tro at deres jentebarn blir utsatt for urett enn deres guttebarn, og misinformasjonen utnytter dette faktum på det groveste ved å fremstille dette som en ny variant av gode gamle 'hysteri'.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31053561/

Denne linken inneholder én overskrift og en rekke referanser. Den sier absolutt ingenting. Mener du noe den refererer til er av relevanse får du heller linke dit.

Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Det er en endring i antallet som oppsøker helsehjelp -- ikke en eksplosiv økning i biologiske jenter som regner seg som trans, selv om det selvsagt finnes tusener på tusener av stykker med misinformasjon fra radikale høyre og kristenkonservative om dette.

Din egen link var en kommentar til et papir. Dette papiret åpnet med "Introduction: The prevalence of gender dysphoria in children is not known;"

Se det. Allerede i første setning var de uenige med deg da det første de sier er at de ikke vet - her hvor du sier bastant at den økningen ikke eksisterer. For å kunne si det man jo vite noe om hvor vanlig det er.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
ps5 skrev (11 timer siden):

For de som lurer på hvordan dette denne franchisen gikk så galt.

Jeg føler mye på samme måte med det meste av slike nye ting som han forklarer her. Man ser på det og føler ingenting. Det er i beste fall noe som kan stå på i bakgrunnen mens man sjekker mobilen. Og det gjelder ikke bare Star Wars. Alt dette som etter sigende er laget for et moderne publikum er så dørgende kjedelig og helt uten minneverdig innhold eller noe som helst som fester seg i minnet at i de fleste tilfeller holder jeg en eller to episoder før jeg bare slutter å se på det.

Eksempelvis så jeg hele sesong 1 av Shadow and bone litt etter at den kom ut. Helt grei underholdning, endel artige vinklinger på ting. Veldig tydelig myntet på et spesifikt alderssegment, og det møtte det greit nok. Så kom sesong 2 som jeg rett og slett ikke klarer se ferdig. Det er så usigelig kjedelig. Det er som om hele greia er satt sammen av underplott og så glemte de ta med hovedplottet. Og det de har tatt med er så dårlig skrevet at det er vanskelig å ta det alvorlig i segmentet det er laget for. Brorparten av tiden virker til å gå med til at protagonistene skal snakke med hverandre om vanskelige følelser de har for hverandre. Luker man bort alt dette pjattet om irrelevante ting samt fjerner hver eneste overdrevent lange kampscene, da sitter man igjen med noen få minutter handling per episode.

Men det er jo veldig tidsriktig da med "sterke" kvinner, rotete og fortapte menn, homofile som finner hverandre, og kvinner som kjefter på menn for at de gjør feil eller er feil. Hurra...

Endret av fokkeslasken
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (42 minutter siden):

Jeg føler mye på samme måte med det meste av slike nye ting som han forklarer her. Man ser på det og føler ingenting. Det er i beste fall noe som kan stå på i bakgrunnen mens man sjekker mobilen. Og det gjelder ikke bare Star Wars. Alt dette som etter sigende er laget for et moderne publikum er så dørgende kjedelig og helt uten minneverdig innhold eller noe som helst som fester seg i minnet at i de fleste tilfeller holder jeg en eller to episoder før jeg bare slutter å se på det.

Eksempelvis så jeg hele sesong 1 av Shadow and bone litt etter at den kom ut. Helt grei underholdning, endel artige vinklinger på ting. Veldig tydelig myntet på et spesifikt alderssegment, og det møtte det greit nok. Så kom sesong 2 som jeg rett og slett ikke klarer se ferdig. Det er så usigelig kjedelig. Det er som om hele greia er satt sammen av underplott og så glemte de ta med hovedplottet. Og det de har tatt med er så dårlig skrevet at det er vanskelig å ta det alvorlig i segmentet det er laget for. Brorparten av tiden virker til å gå med til at protagonistene skal snakke med hverandre om vanskelige følelser de har for hverandre. Luker man bort alt dette pjattet om irrelevante ting samt fjerner hver eneste overdrevent lange kampscene, da sitter man igjen med noen få minutter handling per episode.

Men det er jo veldig tidsriktig da med "sterke" kvinner, rotete og fortapte menn, homofile som finner hverandre, og kvinner som kjefter på menn for at de gjør feil eller er feil. Hurra...

Det ble lagd mye intetsigende på 50/60/70/80/90/00/10-tallet også.

Om man kombinerer et dårlig plot med mannssjåvinisme eller et dårlig plot med politisk korrekt berøringsangst/påtvungen «inkluderende norm-bryting» så er det uansett bare dårlig underholdning.

Ett unntak: James Bond er for meg en 60-talls anakronisme. Sjåvinismen og den tørre væremåten er en del av innholdet, sammen med glassbyggerfliser, 60-talls plast og gamle biler. Kanskje vil vi se dagens mest velmente filmer om 30 år og (for de beste av dem) tenke at det påtatte inkluderende hører til denne epoken? Kanskje en yngre variant av meg da vil forsvare «menn med livmor» som et stiltrekk som hørte denne tida til? Litt som forbudstida var et velment men rart sidespor i historien som nå betraktes som litt eksotisk.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (27 minutter siden):

Det ble lagd mye intetsigende på 50/60/70/80/90/00/10-tallet også.

Om man kombinerer et dårlig plot med mannssjåvinisme eller et dårlig plot med politisk korrekt berøringsangst/påtvungen «inkluderende norm-bryting» så er det uansett bare dårlig underholdning.

Ett unntak: James Bond er for meg en 60-talls anakronisme. Sjåvinismen og den tørre væremåten er en del av innholdet, sammen med glassbyggerfliser, 60-talls plast og gamle biler. Kanskje vil vi se dagens mest velmente filmer om 30 år og (for de beste av dem) tenke at det påtatte inkluderende hører til denne epoken? Kanskje en yngre variant av meg da vil forsvare «menn med livmor» som et stiltrekk som hørte denne tida til?

Klart, men man kan vel kombinere bra plot med mannsjåvinisme eller politisk korrekthet for den saks skyld. Men det gjør man ikke. Det virker som at disse kulturelle strømningene er plottet, og det er det som blir kjedelig. Tilsvarende ville en James Bond film fra 50/60-tallet som i all hovedsak fokuserte på at kvinnen skulle være hjemme være en forferdelig kjedelig Bond-film.

Så klagen er ikke på at disse tingene figurerer i disse produktene, men snarere at de gjør det ved å fortrenge det meste annet som må til for å gjøre det underholdende. Eller som et minimum gjøre at det virker som at det har en naturlig plass i produktet. Ikke engang det får de til.

Endret av fokkeslasken
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (12 minutter siden):

Klart, men man kan vel kombinere bra plot med mannsjåvinisme eller politisk korrekthet for den saks skyld. Men det gjør man ikke. Det virker som at disse kulturelle strømningene er plottet, og det er det som blir kjedelig. Tilsvarende ville en James Bond film fra 50/60-tallet som i all hovedsak fokuserte på at kvinnen skulle være hjemme være en forferdelig kjedelig Bond-film.

Så klagen er ikke på at disse tingene figurerer i disse produktene, men snarere at de gjør det ved å fortrenge det meste annet som må til for å gjøre det underholdende. Eller som et minimum gjøre at det virker som at det har en naturlig plass i produktet. Ikke engang det får de til.

Det kritiske spørsmålet mitt er hva som er høna og egget. Får disse filmene et dårlig plot fordi det å være politisk korrekt er til hinder for en spennende historie (eller fordi manusforfatter bruker alle hjernecellene sine på å sprenge trange normer og glemmer å fortelle en historie), eller er det bare dårlige filmer som tilfeldigvis også er politisk korrekt?

Eller er det også slik at dårlige filmer som er politisk korrekt blir kritisert av noen (kanskje deg) for å være politisk korrekt, så forsvart av noen som er tilhengere av det politisk korrekte, som så fører til at det blir en opphetet politisk debatt og oppmerksomhet rundt en film som normalt ville ha gått i glemmeboken som «dårlig film»?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Det kritiske spørsmålet mitt er hva som er høna og egget. Får disse filmene et dårlig plot fordi det å være politisk korrekt er til hinder for en spennende historie (eller fordi manusforfatter bruker alle hjernecellene sine på å sprenge trange normer og glemmer å fortelle en historie), eller er det bare dårlige filmer som tilfeldigvis også er politisk korrekt?

Eller er det også slik at dårlige filmer som er politisk korrekt blir kritisert av noen (kanskje deg) for å være politisk korrekt, så forsvart av noen som er tilhengere av det politisk korrekte, som så fører til at det blir en opphetet politisk debatt og oppmerksomhet rundt en film som normalt ville ha gått i glemmeboken som «dårlig film»?

-k

Min personlige mistanke er at fokus fra forfatterene i hovedsak er på disse kulturelle strømningene og dermed blir underholdningen nedprioritert. Det er tross alt bare mange minutter til rådighet for presentasjon av innhold, og hvis det regnes som viktigere at man får med spesifikke kulturelle deler, da vil det nødvendigvis måtte gå ut over noe også. Noe jeg mistenker forsøkes møtes med å rett og slett gjøre produktene lengre. Filmer er tross alt mye lengre i dag og selv serier har gjerne opp imot en time per episode. Dette kunne vært trimmet ned betraktelig for veldig mange produkter med stort hell, da halvannen times god underholdning  blir fort kjedelig om det skal ta en time ekstra bare fordi man må få med alt fra listen av hva dette såkalte moderne publikum må utsettes for.

Det vil jo variere stort fra produkt til produkt og ikke alle gjør dette på en dårlig måte heller, så vi snakker selvfølgelig om der de ikke får det til. Selv satt jeg pris på Halo serien, for eksempel. Den har fått endel tyn for å ikke følge den originale historien, men i dag er slik kritikk nærmest som å tidligere klage på at himmelen i produktet var blå men sjatteringen var ikke perfekt.
Halo var underholdende, protagonistene hadde feil og mangler som skapte en grobunn for fremdrift og konflikt, og jammen klarte de også å fremme både kvinner og menn som kapable til de samme tingene. Det var til og med både mannlige og kvinnelige bad-guys.

Man skulle jo nesten tro at de hadde skrevet manus for at det skulle dekke et underholdningsbehov og ikke fungere som et kulturelt speil. Slikt er sjeldent i dag.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Frode789 skrev (1 time siden):

Mer woke søppel på vei, så klart fra Netflix... "Dokumentar". Mer blackwashing av historiske personer, denne gangen Cleopatra. Er til å bli kvalm av. 

Er kontroversen at hun fremstilles som mørk i filmen mens du tenker at hun var lys? Jeg klikket ikke på videoen din.

Et kjapt blikk på wikipedia antyder at det ikke er helt beint fram. Noen antyder til og med at hun ikke var like slående vakker som Elisabeth Taylor…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_race_controversy

Det er flott at historiske personer som «antagelig» var mørkere enn meg blir framstilt på en mer historisk korrekt måte. Flott også hvis de som var stutt, lubben, hadde krokenese og lazy eye men samtidig er leder eller sexsymbol blir framstilt på en ærligere måte. I tilfeller hvor det er reell usikkerhet så er det også fint om man veksler litt mellom framstillinger sånn at snittet over tid representerer sentrum av forventet utseende.

Å fremstille f.eks vikingene som helt mørk som en slags politisk statement eller motvekt mot tidligere tiders feil framstilling i noe annet enn komedier er jeg skeptisk til. I alle fall med mindre det finnes faglig grunn til å gjøre det slik.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Er kontroversen at hun fremstilles som mørk i filmen mens du tenker at hun var lys? Jeg klikket ikke på videoen din.

Et kjapt blikk på wikipedia antyder at det ikke er helt beint fram. Noen antyder til og med at hun ikke var like slående vakker som Elisabeth Taylor…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_race_controversy

Det er flott at historiske personer som «antagelig» var mørkere enn meg blir framstilt på en mer historisk korrekt måte. Flott også hvis de som var stutt, lubben, hadde krokenese og lazy eye men samtidig er leder eller sexsymbol blir framstilt på en ærligere måte. I tilfeller hvor det er reell usikkerhet så er det også fint om man veksler litt mellom framstillinger sånn at snittet over tid representerer sentrum av forventet utseende.

Å fremstille f.eks vikingene som helt mørk som en slags politisk statement eller motvekt mot tidligere tiders feil framstilling i noe annet enn komedier er jeg skeptisk til. I alle fall med mindre det finnes faglig grunn til å gjøre det slik.

-k

Hjelpes. 🙄

spacer.png

Nei hun var trolig ikke en modell akkurat, og det er det gode grunner for (inbreeding). Men det endrer ikke hennes rase. Ingenting tyder på at hun var annet en hvit av pålitelige kilder. De sirklene som mener det er svært begrenset og baserer seg på ingenting annet enn synsing. Det er noen "gaps" i cleopatra sitt familietre, men dette betyr ikke at det plutselig er innfall av personer med sub-sahara (dvs svarte) opprinnelse, som er mye av hva de baserer det på. 

Hvorfor? Vel.. Ptolemaic dynastiet besto av makedonsk-greske, som var kjent for sin in-breed og søsken-ekteskap, som gjorde denne teorien enda tynnere. Cleopatra var bare 8 generasjoner unna Ptolemy I, som da var 100% makedonsk-gresk. De første 6 generasjonene på mor-siden var også helt makedonsk. Og selv om noen fra Egypt skulle vært involvert av en eller annen grunn i familietreet når vi nærmer oss cleo (cleo sin bestefar og hans kone bla), så er jo disse også hvite, dog med mørkere trekk. Så kanskje var hun 1/3 Egyptisk. Uansett langt unna sub-sahara afrikansk som skildret i denne såkalte "dokumentaren". 

Hvis du skal lage en dokumentar og ha noe slags kredibilitet, så må du skildre ting som faktisk er FAKTA. 

Hvis ikke kan man jo også lage en dokumentar på at månelandingen var fake? Det er jo "teorier" på dette også, selv om de fleste neppe tar det spesielt seriøst. Og det finnes også noen som mener at mange vikinger var sorte.. Er aldri mangel på teorier som er tynne på fakta. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Go woke, go broke. Budweiser sliter og setter inn krisetiltak etter at de partnet med en transmann kalt Dylan Mulvaney. 
"Cheers to 365 days as being a girl" stod det på spesialboksene Bud laget for ham. Salget stuper som resultat av folk som er misfornøyd med påfunnet. 

Quote

According to reports, bottle sales are down 30 percent and tap sales are down by as much as 50 percent.

Braintree Brewhouse, a sports bar in Boston, reported that 80 percent of Bud Light drinkers ordered something else this week.

A bar a New York City's Hells Kitchen district, known for its large gay community, reported Bud Light draft sales down 58 percent and bottle sales down 70 percent.


Folkene som står bak påfunnet får antageligvis fyken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Go woke, go broke. Budweiser sliter og setter inn krisetiltak etter at de partnet med en transmann kalt Dylan Mulvaney. 
"Cheers to 365 days as being a girl" stod det på spesialboksene Bud laget for ham. Salget stuper som resultat av folk som er misfornøyd med påfunnet. 


Folkene som står bak påfunnet får antageligvis fyken. 

Jeg må medgi at jeg ikke forstår kontroversen. En transperson-influencer sier at han/hun drikker et øl av kjipeste sort og annonserer en konkurranse, folk begynner å boykotte dette kjipe ølet, og aksjeverdien faller?

Problemet er vel at ølet smaker piss, ikke hvorvidt de bruker en transperson til å markedsføre det?

https://www.nytimes.com/2023/04/14/business/bud-light-boycott.html

Lenke til kommentar
8 hours ago, knutinh said:

Jeg må medgi at jeg ikke forstår kontroversen. En transperson-influencer sier at han/hun drikker et øl av kjipeste sort og annonserer en konkurranse, folk begynner å boykotte dette kjipe ølet, og aksjeverdien faller?

Problemet er vel at ølet smaker piss, ikke hvorvidt de bruker en transperson til å markedsføre det?

Problemet med Buds partnerskap med Dylan er at de og han påstår at han er en kvinne, som er respektløst ovenfor alle kvinner. Selskapet har dermed tatt side med woke-folka og får lide konsekvensene av det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hvorfor liker du ikke at Ariel er mørkhudet, din jævla rasist? Hun er jo ikke en ekte person, så hudfarge har da ingenting å si!"
"Neeeeeeeei, denne fiktive karakteren fra Hawaii spilt av en skuespiller fra Hawaii har litt for lys hudfarge, dette er hvitvasking og colorism!!!!"

https://www.nbcnews.com/news/asian-america/disneys-casting-lilo-stitch-character-prompts-colorism-debate-rcna79735 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, debattklovn said:

Go woke, go broke. Budweiser sliter og setter inn krisetiltak etter at de partnet med en transmann kalt Dylan Mulvaney. 
"Cheers to 365 days as being a girl" stod det på spesialboksene Bud laget for ham. Salget stuper som resultat av folk som er misfornøyd med påfunnet. 


Folkene som står bak påfunnet får antageligvis fyken. 

NYSE:BUD er opp 0,53% siste ti dager, ser ikke ut som at misnøyen slår så veldig ut på aksjekursen.

image.thumb.png.dedf09455284462ddcd42a967a0f7925.png

https://www.marketwatch.com/investing/stock/bud/charts?mod=mw_quote_advanced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, germanwhip said:

NYSE:BUD er opp 0,53% siste ti dager, ser ikke ut som at misnøyen slår så veldig ut på aksjekursen.

 

https://www.marketwatch.com/investing/stock/bud/charts?mod=mw_quote_advanced

Ouch, 60 mrd.kr forduftet 🙂

Denne boikotten gir Bud tap som er for alltid. Det finnes ingen måte for dem å dekke inn tapet på, folk kommer ikke til å begynne å drikke dobbelt så mye Bud som normalt senere. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...