Gå til innhold

Hvordan fungerer Rollover hos de ulike operatørene?


Anbefalte innlegg

Jeg har i min enfoldighet trodd at Data Rollover betyr at man får overført ubrukt data fra forrige måned til neste måned, og at man så neste måned først bruker av rollover. Neste måned igjen får man rollover opp til det som er datapakkestørrelsen på det originale abonnementet osv.

Hvis man da f.eks. alltid bruker 8 av 10 GB vil man sakte men sikkert bygge seg opp mot 20 GB.
Dvs: Første måned 10 GB, andre måned 2 GB rollover + 10 nye data, tredje måned 4 GB rollover + 10 nye data osv...


Men det gjelder i hvert fall ikke alle.
Hos Phonero bruker man originalpakken FØRST, som gjør at hvis man i eksempelet over bruker 10GB vil man alltid få 0 i rollover uansett hvor mye rollover man hadde fra forrige måned. Er ikke dette litt "feil" måte å implementere rollover på?


Og så har man Vipps som har "undelige" rollover, der man slik jeg forstår det får med seg all data videre uansett. Slik at hvis man alltid bruker under det som inkludert i datapakken vil man etter hvert sitte med mange titalls GB i tilgjengelig data.

Finnes det en oversikt over hvem som praktiserer hvilke typer rollover?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor og Telia fungerer litt anderledes enn Phonero.  Her blir rollover-data og abonnement-data slått sammen i en pool og du bruker av denne.  Data som er igjen blir overført til neste måned, men du får aldri overført mer enn størrelsen på ditt abonnement.

Eksempel:  Hvis du har et 15 GB abb og bare bruker 5 GB så vil du neste måned ha 15 + 10 = 25 GB tilgjengelig.  Hvis samlet rollover-mengde en måned overstiger 30 GB (15 GB x 2) så vil datamengden i ditt abonnement blir strupet til 30 GB.  Så du kan ikke bygge deg opp "uendelig mengde data" ved bruk av rollover.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (6 timer siden):

Telenor og Telia fungerer litt anderledes enn Phonero.  Her blir rollover-data og abonnement-data slått sammen i en pool og du bruker av denne.  Data som er igjen blir overført til neste måned, men du får aldri overført mer enn størrelsen på ditt abonnement.

Hos Chili (Telias nett) spesifiseres det i MinChili appen slik at en kan se på tallene at det brukes først av inneværende måneds kvote, og deretter av evt. rollover. Ved månedens slutt legges de to tallene sammen (opp til 1 månedskvote) i en pool som du sier, og blir neste måneds rollover. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (På 5.8.2022 den 11.29):

2x der oppspart brukes først / blandes = "skikkelig" rollover. 

2x er ikke "skikkelig" rollover

Det er etter hva jeg vet bare en som er på veg mot "skikkelig" rollover og det er vipps.
Hos vipps er det i praksis ingen begrensning.
Før sommeren hadde jeg 8x oppspart og er nå nede i under 2 etter en sommer på hytta.
Dem har en grense men den er vel bare teoretisk. finner det ikke nå men når jeg gikk over til vipps mener jeg å huske 1000TB som maks oppspart rollover. og den går heller ikke ut på dato

Edit: her tok jeg feil gitt. 
1000GB ikke TB
Takk til @Komplett ubrukelig for retting.
Og nei du er ikke komplett ubrukelig, Komplett kanskje men ubrukelig nei ;)

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Derfor jeg modererte meg til skikkelig i hermetegn. Vipps-grensen er 1000 GB, ikke 1000 TB. Altså 20x (med 50 GB) istedenfor 2x. 

Med varierende bruk er Vipps genialt og mye bedre enn "fri data" på 100 GB om man de fleste mnd ligger under 50 GB (399 kr mnd) . Innser man at kvoten er så høy at den ikke blir brukt opp kan man gå ned til 7 GB (249 kr mnd) noen mnd. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Komplett ubrukelig skrev (På 5.8.2022 den 13.27):

Med varierende bruk er Vipps genialt og mye bedre enn "fri data" på 100 GB om man de fleste mnd ligger under 50 GB (399 kr mnd) . Innser man at kvoten er så høy at den ikke blir brukt opp kan man gå ned til 7 GB (249 kr mnd) noen mnd. 

Er derfor jeg har Vipps.
Dem har også datasim som gjør at jeg har en egen 4g-Router på hytta når jeg er der så slipper å bruke mobilen som router.
Jeg har minimalt med databruk siden det er wifi på 90% av plassene jeg beveger meg på.
Og når jeg da skal kose meg på hytta om påsken og sommeren har jeg "ubegrensa" med data spart opp.

Denne måten å løse problemet på er genialt for min del.
Og betalinga går automagisk fra mastercard som jeg har registrert hos vipps så jeg slipper å tenke på noe regning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...