Gå til innhold

mye spådommer om matvarekrise, -begynne hamstre?


Anbefalte innlegg

VG- "Matvarekrise truer verden"

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pW7lqW/matvarekrise-truer-verden

skal vi bare ta det med ro (vil ikke ramme oss i Norge) eller kjøpe inn litt ekstra?

uansett kommer vel ikke dette i fullskala sånn plutselig over natta hvis det først skjer, så liksom alltids tid til å fylle opp handlekurver m/topp på i "siste liten" tenker jeg. Men, den strategien ryker hvis mange har drevet å "snik-hamstret" :p

kanskje man også bør lære seg å bake brød sjøl, da kan det jo være smart å kjøpe opp mel og gjær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil i liten grad ramme Norge. At kornprisane går opp vil gjere at det blir litt dyrare med brød, men vi kjem ikkje til å få for lite mat, vi kan fint kjøpe andre matvarer i staden for. 

Utfordringa blir dei fattige landa som i stor grad livnærer seg på korn og som ikkje har verken råd eller moglegheit til å kjøpe anna mat. Det vil føre til sosial uro som fyrst og fremst vil ramme oss i Norge ved at det kjem fleire flyktningar. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En del land har for lav selvforsyningsgrad. Gjerne blandet med at de importerer kunstgjødsel for å holde liv i huset.
Så gikk det langt nok til at vi så hvordan det gikk i Sri Lanka. Manglende likviditet i dollar ledet til politisk selvmord da de stanset importen av kunstgjødsel i stede for bensin. 

Jeg tror jeg er enig med kritikken man så og har sett siden 1800: Verden har en matproduksjon til ca 4 milliarder mennesker. 
Nitrogenberikelse har gjort det mulig å komme om dette problemet, men mangle land og ledelse er da ikke klar over at man er helt avhengig av kontinuerlig import for få mat på bordet. Det vil si at når prisen på kunstgjødsel går opp, risikerer man at noen dumme hoder reduserer matproduksjonen så kraftig at man risikerer midlertidlig samfunnskollaps. 
Så har man et annet problem, med at to av verdens største korneksportnasjoner har havnet i en erobringskrig. Samtidlig som Russland er en enorm eksportør av olje. Knappheten på korn vil i første omgang lede til at budprisene på korn går opp i første linje, men så vil knappheten gjøre at matprisene på andre matvarer går opp.
Som igjen leder tilbake til kunstgjødsle: Mat er dyrere pga flaskehalseffekten, men vis man reduserer kunstgjødselbruken kollapser produksjonen i landbruket, og da får man enda mer knapphet.

Så prisen på mat, drivstoff og kunstgjødsel går opp.
Sri Lanka komme ikke til å bli den siste nasjonen hvor vi ser politisk selvmord pga lav selvforsyningsgrad. Flere fattige land er nok for nær marginen, og derav en politisk risiko.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er forventet at matvareproduksjonen i 2023 vil synke med 15% pga. bortfall av ukrainsk korn som ikke står for så veldig mye av verdens produksjon totalt, men står for en SVÆRT stor andel av korn og matolje- eksporten. I tillegg gjør prishopp på kunstgjødsel av bønder verden over gjødsler mindre.

Vi produserer dobbelt så mange kalorier som vi trenger i verden, men veldig mye går til dyrefôr. Så jeg tipper kjøttprisene vil øke raskest.

I Norge vil særlig prisen på svin og kylling gå voldsomt opp, siden de får 100% fôr.

Jeg har siden krigens begynnelse anbefalt at folk hamstrer mat på boks, helst metall og pasta. For den som liker eller kan bake, er også mel et godt alternativ, men mel må pakkes inn i plast, gjerne minst to lag, og holdes veldig tørt, og helst et godt stykke over gulvnivå.

Ingen kommer til å sulte i Norge. Vi har nok kapital til å kjøpe det vi trenger. Men det er ting vi kan gjøre for å forberede oss. Jeg er glad i pasta og har en hel hylle med pasta som jeg rulerer på, og alltid bruker de bakerste, før jeg kjøper nytt 😄

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (9 timer siden):

Ingen kommer til å sulte i Norge. Vi har nok kapital til å kjøpe det vi trenger.

bortsett fra hvis ulike land rundt omkring begynner innføre eksportforbud av mat, da hjelper det ikke bare å ha penger.

men det er jo ikke fare for akkurat nå, men kanskje i et scenario langt fremme, hvis global klima-krise, tørke eller flommer, sykdommer i landbruk og dyrehold, etc.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 timer siden):

bortsett fra hvis ulike land rundt omkring begynner innføre eksportforbud av mat, da hjelper det ikke bare å ha penger.

men det er jo ikke fare for akkurat nå, men kanskje i et scenario langt fremme, hvis global klima-krise, tørke eller flommer, sykdommer i landbruk og dyrehold, etc.

I Norge produserer vi uansett nesten nok mat til å være heilt sjølvforsynte, så vi er ikkje heilt avhengige av å importere mat frå andre land.

Den norske sjølvforsyningsgraden er litt i underkant av 50%, dette skuldast i all hovudsak våre matpreferansar, særleg forbruket vårt av korn, sukker, og frukt som vi i stor grad må importere. I Norge et vi sjølv berre 0,6% av all fisken vi produserer.
Så vi kan i stor grad klare oss sjølv også med stengte grenser, men vi må då legge om kostholdet til å innehalde mykje meir sjømat.
Med dagens matproduksjon så produserer vi nok mat til omtrent 90% av befolkninga. Så eit av dei andre tiltaka som vi må starte med dersom importen stoppar opp er at vi må ta i bruk meir av matjorda som i dag ligg uproduktiv på grunn av fråflytting og uøkonomisk ulønnsomheit. Skjer grensestenginga så fort at vi ikkje rekk å dyrke opp og hauste inn så vil vi måtte  trappe opp fiskeriet i ei periode. Det vil bety at vi må fiske fleire stadar langs kysten der det i dag ikkje er lønnsomt å fiske i stor skala, og vi må kanskje ta opp litt meir enn den tilmålte fiskekvota dei fyrste åra for å sikre at vi har matvarelager til å takle at avlingane vil variere alt etter kor god eller dårleg sesongen har vært.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 25.7.2022 den 22.20):

VG- "Matvarekrise truer verden"

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pW7lqW/matvarekrise-truer-verden

skal vi bare ta det med ro (vil ikke ramme oss i Norge) eller kjøpe inn litt ekstra?

uansett kommer vel ikke dette i fullskala sånn plutselig over natta hvis det først skjer, så liksom alltids tid til å fylle opp handlekurver m/topp på i "siste liten" tenker jeg. Men, den strategien ryker hvis mange har drevet å "snik-hamstret" :p

kanskje man også bør lære seg å bake brød sjøl, da kan det jo være smart å kjøpe opp mel og gjær.

Man kan aldri vite, men jeg tror sjansene for at konflikten i Ukraina skal spre seg til mange andre land er små, fordi ingen av sidene ønsker dette.

Jeg liker å ha mat for en måneds tid i huset og rullerer. Ris, frossent brød, bremykt, kokosfett, hermetikk. At det noen gang skal bli livsnødvendig tror jeg ikke, men skader heller ikke – og er økonomisk, siden jeg handler sjeldnere, planlegger og lager ting fra bunn av.

Jeg er nokså godt forberedt på en mindre katastrofe, kommer det en større sliter jeg, som de fleste andre enn hardcore preppere :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Media prøver å skremme godtfolk til døde før vinteren. Men er litt bekymringsfullt med de nye gjødselreglene for landbruk som skal komme. Reglene er ikke like strenge for Norge fordi det ikke er så tett befolket her. Men reglene vil merkes, og hva om en tredjedel av tettbefolkede land i Europa plutselig vil bo her?

Likevel, det har vært fullt opp med mat i butikkene helt siden krigen. Vanskelig å tro at det blir rasjonering på strøm, mat og bensin i løpet av vinteren eller de nærmeste åra. 

Lenke til kommentar

Har brukt de siste månedene til å handle litt og litt av varer som holder seg lenge. Hermetikk og tørrvarer. Baker egne brød, så mel har jeg plenty av. Alle burde i grunn ha et lager av mat med lang holdbarhet uansett, det blir problemer om alle skal handle store mengder av dette samtidig.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (19 timer siden):

Likevel, det har vært fullt opp med mat i butikkene helt siden krigen. Vanskelig å tro at det blir rasjonering på strøm, mat og bensin i løpet av vinteren eller de nærmeste åra. 

Det kjem til å ta litt tid før vi merker ei eventuell matvarekrise. Det er heilt vanleg at vi brukar av mat som vi har lagra og at vi fyller opp matvarelageret på nytt etter haustens avlingar. Ei eventuell matvarekrise kjem fyrst når den forventa kornavlinga uteblir eller blir sterkt redusert.
I tillegg er det litt forsinkelse i forsyningsrekka frå avling, transport til grossist, ompakking og transport ut i butikkane. Så virkningane vil vi fyrst sjå på seinhausten/vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...