Gå til innhold

Coopay - Hva er det (.. og er det bra?)


arne22

Anbefalte innlegg

Forsøker å gjennomføre diverse spare og effektiviseringtiltak i forbindelse med alle mulige priser som øker alt for mye.

"Strømsparing" er et av de tiltakene som har vært gjennomført med det resultat at strømregningen nå faktisk er mindre enn før prisstigningen, så noe kan jo faktisk fungere. (Prinsippet er bare å bruke strøm til alt mulig annet, men ikke til oppvarming.)

Nå har jeg meldt meg inn hos Coop, for å se hvilke fordeler og eventuelle besparelser som det gir.

Har fått "medlemskort på mobil" og her "pushes" det "Aktiver Coopay Nå".

Hva er "Cooppay" i praksis? Hvordan bruker man "Coopay" i praksis? Er det noe som kan anbefales?

Ser at det også finnes et "Coop Mastercard". Er det noe som kan anbefales?  (Fant noe info selv.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (52 minutter siden):

Hva er "Cooppay" i praksis? Hvordan bruker man "Coopay" i praksis? Er det noe som kan anbefales?

Det er berre ein app der medlemskort og betalinga går i same appen. Då fungerer det slik at når du opnar appen så får du fram ei QR-kode som du scannar, då blir medlemskort registrert og du får beskjed om å bekrefte betalinga via PIN eller fingeravtrykk. Praktisk om du vil ha alt på mobilen, men funksjonelt sett kan du like gjerne ha med medlemskort og betalingskort/kontantar. 

Coopay appen har også diverse andre funksjonar, som registrering av kupongar, handleliste, og liknande, men ingenting revolusjonerande. 

Eg brukar Coopay appen ein del, men ikkje kvar gong. Av og til er det praktisk å bruke mobilen, andre gongar er det like greit å dra kortet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mange takk. Det kan jo se ut som at det er gunstig å kombinere Coop medlemskap med Coop Mastercard og Coopay. Tror det skal gi 2.5 % tilbakebetaling opp til 2.500,- pr år, dvs 2.5 % av opp til 100.000,- i årlig innkjøp. (Forutsatt at man betaler alle regningene ved forfall.) Man kan vel si at alle monner drar, spesielt når det dreier seg om tusenlapper.)

Hvis det som "jeg tror" mht rabatt/tilbakebetaling ikke er rett, så er det bra om jeg blir korrigert.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Coop trakk tilbake ,5 bonus og har derfor ikke en fordel over et hvilket som helst MasterCard med 1%. Ned fra 1,5% bonus og 1% kjøpeutbytte til 1% og 1%. Hvis du ikke har makset Komplett Mastercard eller Sparebank1 Mastercard anbefaler jeg å heller bruke de da Coop kun gir ,5% bonus andre steder og ingen bonus hos konkurrerende virksomhet.

Griske folk, generelt sett dårlig organiserte butikker, men ikke like dårlig som Rema og Kiwi som er en for jævlig opplevelse. Pluss for selvskanning i de fleste butikker med brandet.

Se opp for mersalg i appen. For eksempel, aktiver kupongen slik at den blir brukt hvis du faktisk skal ha varen og at kupongene går ut på dato hvis du ikke skal ha det. Aldri bruk kuponglista som handleliste. Remas Æ har blitt ræva. Gikk fra å gi 10% på varer du faktisk skulle ha til å bli mersalg med rabatt på mer eller mindre tilfeldige varer som du kanskje har kjøpt før en gang.

Hvis du kjøper varer du ikke skal ha fordi du får rabatt eller "gratisprodukter" er det et tapsprosjekt. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja ser at Komplett Bank gir 1 % på alle kjøp, 2% på kjøp på Internett og 4% hos komplett.no

https://www.komplettbank.no/kredittkort/

Reiseforsikringen ser også ut til å være meget bra: 

https://www.komplettbank.no/forsikring/reise--og-avbestillingsforsikring/

Hva med egenandel i forbindelse med leie av bil, er det noen som dekker det? (Så vel at COOP Mastercard kan gi dette mot en betaling på 90 kroner pr år.)

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/coop-medlems---betalingskort/gratis-forsikring/

Det er ikke noen som har dette "gratis og inkludert"?

Tror eller at reiseforsikringen hos Coop Mastercard og Komplett Bank Kredittkort er den samme (??!)

Edit:

Googlet litt og fant ut at det skal være flere kredittkort som gir gratis forsikring mot egenandel ved leie av bil:

https://kredittkort360.com/guide/egenandelsforsikring-for-leiebil/

Ser ut som Komplett Bank dekker dette.

Litt mer om Gebyrfri.no

https://www.nettavisen.no/kredittkort/gebyrfri-visa/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Coop gir deg ikke elektroniske kvitteringer på kjøpene dine med mindre du betaler med Coopay. På grunn av denne latterlige beslutningen kommer jeg aldri til å betale med Coopay. De er så gira på at folk skal bruke det at de har pålagt butikkene at du ikke får lov å betale med f.eks Vipps hvis du har glemt pengeboken. Når de velger å være så lite kundevennlige mot meg at de heller lager masse ekstraarbeid for meg og tar unødvendig mye av tiden min en at jeg kan betale med det jeg har (som jeg fikk gjøre før) gjør det det mye mindre attraktivt å handle der.

 

Lenke til kommentar

Har hatt Coop Mastercard og bonusene ble dårligere, men jeg fortsatte med kortet da jeg ikke ville ha flere kort.

Nå har jeg fått Re:member blue med 2% bonus i alle dagligvarebutikker, og kan bruke Trumf og medlemskort.
Så jeg får 5% hos coop og 3% hos Trumf.

Betaler kortet på forfall.

Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Coop gir deg ikke elektroniske kvitteringer på kjøpene dine med mindre du betaler med Coopay. På grunn av denne latterlige beslutningen kommer jeg aldri til å betale med Coopay. De er så gira på at folk skal bruke det at de har pålagt butikkene at du ikke får lov å betale med f.eks Vipps hvis du har glemt pengeboken. Når de velger å være så lite kundevennlige mot meg at de heller lager masse ekstraarbeid for meg og tar unødvendig mye av tiden min en at jeg kan betale med det jeg har (som jeg fikk gjøre før) gjør det det mye mindre attraktivt å handle der.

 

Vipps fra terminaler er på vei ut: https://vipps.no/produkter-og-tjenester/bedrift/ta-betalt-i-butikk/vipps-i-terminal/

Du gjør det jo bare vanskeligere for deg selv. Legg inn betalingskort i appen og bare bruk den. Bruker selv Coopay til hverdagshandling og handling av byggvarer. Digg å ha alle kuponger og kvitteringer i appen.

Eneste negative jeg kommer på er at du må aktivere kupongene manuelt. Det burde vært unødvendig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
unik42 skrev (På 28.4.2023 den 7.40):

Vipps fra terminaler er på vei ut: https://vipps.no/produkter-og-tjenester/bedrift/ta-betalt-i-butikk/vipps-i-terminal/

Du gjør det jo bare vanskeligere for deg selv. Legg inn betalingskort i appen og bare bruk den. Bruker selv Coopay til hverdagshandling og handling av byggvarer. Digg å ha alle kuponger og kvitteringer i appen.

Eneste negative jeg kommer på er at du må aktivere kupongene manuelt. Det burde vært unødvendig. 

Er vel kun i Rema sin "Æ" at man ikke manuelt må aktivere personlige tilbud. Hos Meny/Joker/Kiwi (aka Norgesgruppen) må man aktivt aktivere personlige kuponger, 15% trumf på frukt og grønt osv. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Ikano gir 2% på dagligvarer, bruk det, ikke Coop Mastercard.

What the man said. Ikano er kongen blant kredittkort for kjøp av dagligvarer. Kombinerer selv det kortet med coopay, og tjener både medlemsbonus hos coop, og rabatt for bruk av kredittkortet ikano visa på en og samme handel. Kan også brukes med trumf og Remas Æ.

Med ett daglivarebudsjett på 12500,- per måned som er ett vanlig dagligvareforbruk i en familie på 3+, gir bruk av ikano visa 3000,- i årlig rabatt på dagligvarer. Det er ganske fantastisk spør du meg. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...