Gå til innhold

Støres 22.juli tale og moderate muslimers reaksjon


Anbefalte innlegg

I årets 22.juli markering oppfordret Støre også moderate muslimer om å ta et oppgjør med ekstreme holdninger. Årsaken til dette var det ferskeste eksempelet på terror ved årets Pride-parade. Andre miljøer har fått samme oppfordring.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrwWLk/statsministerens-22-juli-tale-gjoer-muslimske-trossamfunn-til-syndebukker

Reaksjonen fra moderate muslimer er overraskende og ikke akkurat preget av forståelse, omtanke og ydmykhet for det nasjonale 22.juli-traumet .
Neida, da er angrep det beste forsvar og misforstått krenkehysteri i gang igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Han kunne med fordel byttet ut "moderate muslimer" med "moderate troende" eller lignende, da ekstremisme er et problem i alle religioner. Alle som er en del av et miljø må snakke ut om ekstreme holdninger.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (Akkurat nå):


Er det egentlig det, dog?
I så fall i hvilken grad sammenlignet med islam?
Og er det ikke bedre at man er spesifik enn at man generaliserer?
Er vel ikke noe lurt å skylde på jøder for ting muslimer gjør?

22.juli-terroren ble utført av en ytre-høyre terrorist, ikke av en muslim.
FrP har  tidligere fått samme oppfordring og gjort mye for å distansere seg fra disse uønskede elementene.
Akkurat som mange på venstresiden i norsk politikk har distansert seg fra kommunistiske «glansbilder».

Nå er det på høy tid at moderate muslimer tar det samme ansvaret og ikke bare viser seg lett-krenkede.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Outlier616 skrev (15 minutter siden):


Er det egentlig det, dog?
I så fall i hvilken grad sammenlignet med islam?
Og er det ikke bedre at man er spesifik enn at man generaliserer?
Er vel ikke noe lurt å skylde på jøder for ting muslimer gjør?

Det finnes vel ekstreme holdninger innenfor alle religioner og samfunnslag. Det er min subjektive oppfatning.

At det er mer ekstreme holdinger innenfor islam kontra andre religioner, er jeg enig i.

Å henvende seg generelt til trossamfunn ville vært mer presist, ettersom det finnes ekstreme holdinger blant de alle. Evt. supplere dette, i tillegg til en henvendelse til det islamske samfunnet.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 minutter siden):

Det finnes vel ekstreme holdninger innenfor alle religioner og samfunnslag. Det er min subjektive oppfatning.

At det er mer ekstreme holdinger innenfor islam kontra andre religioner, er jeg enig i.

Å henvende seg generelt til trossamfunn ville vært mer presist, ettersom det finnes ekstreme holdinger blant de alle. Evt. supplere dette, i tillegg til en henvendelse til det islamske samfunnet.

Jeg mener det var riktig å være spesifikk så lenge muslimske miljøer for tiden er overrepresentert i kritikk av norsk toleranse, inkludering og kultur. PST har sagt sitt om det samme miljøet og «svenske tilstander» er resultatet av å ikke adressere et problem.
Et tydelig signal fra moderate muslimer har vært etterlyst lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tydelige signal fra moderate muslimer er helt påkrevd faktisk. Merkelig nok har vi ikke samme krav til moderate buddister. Kan lure på hvorfor....

Om ikke moderate muslimer er tydelige nok i å ta avstand fra ekstreme blir de jo irrelevante. Vil de være det? Eller vil de være en faktor som heller viser de gode sidene ved religionen sin?

Mest relevante innlegg fra 4:10 (Brigitte Gabriel):

 

Endret av Pop
Video time
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (12 minutter siden):

Tydelige signal fra moderate muslimer er helt påkrevd faktisk. Merkelig nok har vi ikke samme krav til moderate buddister. Kan lure på hvorfor....

Om ikke moderate muslimer er tydelige nok i å ta avstand fra ekstreme blir de jo irrelevante. Vil de være det? Eller vil de være en faktor som heller viser de gode sidene ved religionen sin?

 

Ved å være tydeligere i sin fordømmelse av terror i Allahs navn, jobbe aktivt for å motvirke radikalisme, markere overfor egne barn hva som er akseptabelt,  kaste ut uroelementer, arbeide for bedre integrering, ta aktive standpunkter i interrnasjonale spørsmål osv osv kunne dette vært god markedsføring for denne trosretningen. 

Pr i dag virker det som om patriarkene er livredde for å støte de konservative delene av Koranen, omtrent som kristendommen opplevde for noen generasjoner siden da alt i Bibelen ble tolket bokstavelig…..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig. God markedsføring skal ikke undervurderes.

Dessverre virker det i dag viktigere i den muslimske verden å drive markedsføring innad i religionen ja, slik at å støte ekstremister blir viktig å unngå. Og inntil de klarer å ta denne typen oppgjør, vil islam stå på stedet hvil som en steinalderreligion.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (20 minutter siden):

Enig. God markedsføring skal ikke undervurderes.

Dessverre virker det i dag viktigere i den muslimske verden å drive markedsføring innad i religionen ja, slik at å støte ekstremister blir viktig å unngå. Og inntil de klarer å ta denne typen oppgjør, vil islam stå på stedet hvil som en steinalderreligion.

Tendenser til de samme holdningene så man også i kristendommen frem til utdanningsnivå, velstand og innsikt kom opp på et akseptabelt nivå. Radikalisme og ekstremisme lever godt når leveforholdene er dårlige og ekkokamrene er utbredt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 minutter siden):

Tendenser til de samme holdningene så man også i kristendommen frem til utdanningsnivå, velstand og innsikt kom opp på et akseptabelt nivå. Radikalisme og ekstremisme lever godt når leveforholdene er dårlige og ekkokamrene er utbredt.

Mange klør seg derfor i hodet over at tilsynelatende velintegrert ungdom lar seg radikalisere og her har integreringspolitikken oversett noe vesentlig. Å tilhøre et fellesskap, å være fra et sted, å opparbeide og endre tradisjoner/holdninger som føles «riktig» gjøres ikke over natten…….

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den eneste gangen jeg ser Støre har sovet dårlig er når han føler han har trampet i salaten og kanskje krenket noen fremfor å uttrykke seg ullent nok til at ingen stemmer vil gå tapt. I et intervju forrige dagen så det ut som han hadde sovet særdeles dårlig før et morgenintervju.

Men flott at Støre tør å adressere det fler av oss har savnet i lang tid nå. Man må innad i trossamfunn ta avstand fra uønsket adferd i samfunnet. Ellers vil man alltid være i konflikt med samfunnet.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Inspector skrev (11 timer siden):

Reaksjonen fra moderate muslimer er overraskende og ikke akkurat preget av forståelse, omtanke og ydmykhet for det nasjonale 22.juli-traumet .
Neida, da er angrep det beste forsvar og misforstått krenkehysteri i gang igjen.

Jeg er enig i at alle bør ta avstand fra terror og ekstremisme. Men jeg har forståelse for at enkelte muslimer er dritt lei at de nærmest må unnskylde seg fordi de er muslimer. Det er veldig få som faktisk har ekstreme meninger og som også er muslimer i Norge. De alle fleste ønsker å leve i fred med alle andre. At noen få utøver vold er selvsagt ikke akseptabelt og skal slås ned på. 

Vinklingen din er at de klager bare for å klage. Det er jo ikke sånn det faktisk er. Og folk har like mye rett til å ha en mening som du og jeg. 

Men jeg har ikke noe imot det Støre sa forøvrig. At man sammen skal ta avstand og også si imot slike ekstremister er viktig. 

Jeg personlig har mistet familiemedlemmer grunnet terror da min familie er av en etnisk gruppe i Afghanistan som Taliban og andre ekstreme grupper ser på som vantro. Fetteren min ble skutt og drept i Pakistan tilbake i 2010.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hvis man mener at muslimer må unnskylde seg så har man jo ikke forstått. Det handler om at muslimer tar avstand fra det og ikke aksepterer slik oppførsel innenfor sin gruppe. På samme måte som mange av oss tar avstand fra rasisme ovenfor mørkhudede, stadig vekk. Det er ikke fordi vi unnskylder oss men fordi vi viser klart at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Skal du drive med slik oppførsel så er du ikke velkommen blant oss.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Hvis man mener at muslimer må unnskylde seg så har man jo ikke forstått. 

Er vel ikke så enkelt å sitte seg i muslimenes sko. 

Saken er at alle moskeene i Norge, alle organisasjonene som er muslimske har gått ut og fordømt volden. Og jeg er forøvrig enig i at moskeer har et særlig ansvar for at ekstreme meninger ikke får befeste seg men jeg har inntrykket av at det ikke er her det ligger. Det ligger på det ekstreme mennesker leser på nett og i lukkede grupper. Terroristen som gikk amok i Oslo har også hatt tilknytning til Profenten Ummah og da er det særlig slike lukkede grupper man må jobbe mer mot. 

Det jeg synes blir feil er å peke på muslimer og si: dere må skjerpe dere. Det blir feil. De fleste muslimer stiller seg sammen med resten av befolkningen og synes dette er motbydelige handlinger. 

Men flere vil føle at de gang på gang må unnskylde hva syke mennesker gjør. Ekstreme folk som ikke nøler med å skade andre. Det er få muslimer i Norge som har slike verdier. 

Og det er ikke slik at det har skjedd mer ekstrem islamistisk vold i Norge enn det høyreekstrem vold.. 

Neu jeg blir rett og slett litt lei av denne debatten om at muslimer må gjør ditt og muslimer må gjøre datt.

Men jeg er enig i at man kan jobbe med holdninger. Man kan ta avstand fra terror, men igjen er det nok noen muslimer som er lei av å måtte føle at de skal unnskylde for noe de ikke på noen som helst måte støtter. 

Lenke til kommentar

Det er ingen som forventer at muslimer generelt skal føle skyld, eller at de skal ta alt ansvar. 

Men, det blir også helt feil å si at man har ikke noe ansvar. 

Hvis muslimer i Norge opplever hets, så er dette et samfunnsproblem. Det er noe man snakker om. Og ALLE ikkemuslimer i landet blir fortalt at dette ikke er greit. Alle skal ta ansvar, og sørge for at denne typen holdninger begrenses så mye som mulig. Barna lærer om dette på skolen. Vi står fram om dette på TV, om og om igjen. Vi blir altså på et vis indirekte ansvarliggjort for en kall det "høyreradikal" gruppering i det norske folk. 

Så, hvorfor skal ikke muslimer også føle ansvar for å anerkjenne og motarbeide radikalisering innenfor sin(e) religiøse, kulturelle og etniske gruppe(r). For å på denne måten nå ut til og bekjempe et problem før det oppstår? Er det ikke i deres egen interesse, nettopp for å bidra til å bekjempe problemet over, med fremmedfrykt? 

Hvis vi skal stå sammen mot hets mot muslimer, skal vi da ikke også stå sammen mot muslimer som bedriver hets, og til og med terror? 

Jeg synes det blir for lett å bare mumle dette er ikke islam når man blir spurt, og gjemme hodet i sanden resten av året. 

Et stort problem er det faktum at, selv om så og si alle muslimer her i landet ikke støtter terror, så er det blant en veldig stor andel muslimer like vel enighet i synet bak handlingene. Jeg skal vedde på at muslimer generelt har større skepsis til, og mindre aksept for norsk kultur, enn motsatt. Jeg tror muslimer misliker etniske nordmenn mer enn etniske nordmenn misliker muslimer. Jeg tror det er mindre aksept for at muslimske barn som vokser opp i Norge velger å bli en del av den "norske kulturen". Jeg kan ta feil, men, hvis man ser bort fra det faktum at det er flere etniske norske, så tror jeg at det er mer rasistiske holdninger og følelser mot etniske nordmenn. Uten at det skal være en pissekonkuranse.

Og dette bidrar til enda mer segregering, en splittelse av folket. Og når man da ikke er ute å tar avstand og beskytter sin egen kultur og religion fra de som da misbruker den. Så er det noe folk vil se og føle på. 

Rett eller galt, denne oppfattelsen vil være der. Og det koster lite å demne opp mot den. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bare for å gjøre det klart så mener jeg alle har et ansvar til å kjempe mot fordommer og hat samt ekstreme meninger, om det virker som jeg mener noe annet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Omnia vincit amor said:

Det jeg synes blir feil er å peke på muslimer og si: dere må skjerpe dere. Det blir feil. De fleste muslimer stiller seg sammen med resten av befolkningen og synes dette er motbydelige handlinger. 

Med unntak av enkelte rariteter på facebook (som alltid spytter eder og galle) og den slags så tror jeg ikke særlig mange mener at muslimer generelt må skjerpe seg. Ei heller tror jeg noen mener at muslimer må unnskylde seg. Å fordømme og ta avstand fra hva medlemmer av ens menighet gjør er noe helt annet.

Ingen har sagt at det er muslimers skyld.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...