Gå til innhold

Anbefalte innlegg

19 hours ago, jolieber said:

Jeg opplever at prosessoren har blitt varmere med tiden siden jeg kjøpte den. Har byttet kjølepasta tre ganger, uten at det har hatt noen effekt. Jeg opplever nå at vanlig temperatur når jeg er på nettet og browser ligger på rundt 55c. Når jeg spiller Total War Warhammer 2 så er temperaturen oppe i mellom 80-90c nesten hele tiden. Når jeg spiller Football Manager 2021 så ligger temperaturen på mellom 70-85 grader mesteparten av tiden. 

CPU vifte er Noctua NH-D15. Kabinett er Fractal Design R5. Jeg har et Gigabyte 3080 rtx gaming kort nederst i kabinettet ved siden av PSU-en, og har plassert en kabinettvifte nederst fremme og lengst fremme under, som begge suger luft inn. Jeg har en vifte bak oppe som suger luft ut. Kabinettviftene er av typen Noctua NF-P14s redux-1200PWM. 

Alle viftene er autoinnstilt via bios for hovedkortet, som er MSI MAG X570 Tomahawk wifi. 

Litt tilbake til det du sier her. Temperaturene her vet jeg egentlig ikke om i utgangspunktet er så høye, men lurer på om du ikke har en helt optimal viftekonfigurasjon.

Vifter plassert nederst i kabinettet er fort støvsugere. Husker ikke om R5 har filtre, men sjekk av filter og vifter ikke er full av støv. En ganske liten mengde støv på vifteblader tar ned effekten ganske mye. Hvis det er mulighet for to vifter i front, kan det kanskje være bedre å kjøre dem i den konfigurasjonen.

Varme stiger oppover, og det kan være en fordel med en vifte i topp av kabinettet.

Vifter som blåser ut er i stand til å dra inn luft. Men prøver man å ta inn mer luft gjennom flere vifter enn hva som blåser ut, kan du miste effektivitet, selv om luft vel til en viss grad vil bli presset ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undervolting som både Aetius og jeg kjører med vil gjøre veldig mye for temperatur. Med high-end skjermkort på luftkjøling som dumper varmen i kassa er det nesten et must med disse AMD "lava"chippene.  Har selv 3x120mm inntak i front, 2x120mm (radiator) exhaust i topp og 1x120mm exhaust i topp bak. Samt 140mm inntak fra bunn på PSU (closed loop). Har støvfilter på alle inntaksvifter og passer på det kommer minimalt med støv inn ved å ha tettet igjen (sort ductape/gorillatape) alt av hull som ikke har en funksjon. Vær da nøye med å følge med på temperaturutvikling.

Å bruke hwinfo64 for å følge med på temperatur til enhver tid er absolutt anbefalt.
https://www.hwinfo.com/download/

Sjekk støvfilterne regelmessig. Når temperaturen øker hos meg er det som regel fordi støvfilterne er klar for rens.
Jeg har også en slik Ryobi som er genial for å blåse over inni PCen innimellom når man først rengjør støvfilterne. Ble tipset om den av en her i forumet. Vesentlig bedre enn "luft på boks" som aldri fungerer som ønsket.image.png.13150fec1b5ae763635ed8019ad6b98f.png

PS.
Jeg hadde før samme luftkjøler som deg på 3900X. Men i Chroma Black utgaven. Med 1080Ti i kassa gikk det helt greit. Med 3080 ble det vesentlig varmere. Når jeg byttet til 5950X var det bare å hive på en 240mm AIO (vannkjøler) på CPUen. Nå har jeg 3090 og har også undervoltet skjermkortet pga. temperatur (med afterburner).

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett vifter så tror jeg det er bra å ha 2x140 i front og en bak, og en på toppen (lengst bak på toppen).

Også kan en eventuellt ha en under også.

Når det gjelder undervolt av cpu så kan en gjøre det slik:

Under PBO limits kan sette PPT Limit til 125 (watt). Default er vel 142.

Og under Curve Optimizer kan du sette Magnitude til en negativ verdi mellom 10 og 30. (usikker på hva en skal velge du kan prøve en av verdiene 10, 15, 20, 25)

Her en video om hvordan en gjør det:

Spoiler

 

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

DrAlban3000 skrev (På 24.7.2022 den 7.56):

5900X blir grisevarm. Jeg klarer, men en Kraken X72 på full blast - å holde temp rundt 80.

Testa med CM luftkjøler til 1K, bare å glemme.

TLDR, Ryzen blir veldig varm dessverre.

 

Men pc-en min er sikkert i snitt 20 grader varmere under stress nå enn tidligere, og blir fort varm av ingenting. Og endring av rpm fra 1200-1500 endret ingenting.

 

NULL skrev (På 24.7.2022 den 10.09):

Litt tilbake til det du sier her. Temperaturene her vet jeg egentlig ikke om i utgangspunktet er så høye, men lurer på om du ikke har en helt optimal viftekonfigurasjon.

Vifter plassert nederst i kabinettet er fort støvsugere. Husker ikke om R5 har filtre, men sjekk av filter og vifter ikke er full av støv. En ganske liten mengde støv på vifteblader tar ned effekten ganske mye. Hvis det er mulighet for to vifter i front, kan det kanskje være bedre å kjøre dem i den konfigurasjonen.

Varme stiger oppover, og det kan være en fordel med en vifte i topp av kabinettet.

Vifter som blåser ut er i stand til å dra inn luft. Men prøver man å ta inn mer luft gjennom flere vifter enn hva som blåser ut, kan du miste effektivitet, selv om luft vel til en viss grad vil bli presset ut.

Det er mulig at viftekonfigurasjonen ikke er ideell. Den har filter, så det kommer ikke inn så mye støv som det ellers ville gjort. Viftene er fine. Takk for tipset med vifte i toppen, jeg skal se over om dette kan la seg gjøre. 

 

Theo343 (takk for meg) skrev (På 24.7.2022 den 10.36):

Undervolting som både Aetius og jeg kjører med vil gjøre veldig mye for temperatur. Med high-end skjermkort på luftkjøling som dumper varmen i kassa er det nesten et must med disse AMD "lava"chippene.  Har selv 3x120mm inntak i front, 2x120mm (radiator) exhaust i topp og 1x120mm exhaust i topp bak. Samt 140mm inntak fra bunn på PSU (closed loop). Har støvfilter på alle inntaksvifter og passer på det kommer minimalt med støv inn ved å ha tettet igjen (sort ductape/gorillatape) alt av hull som ikke har en funksjon. Vær da nøye med å følge med på temperaturutvikling.

Å bruke hwinfo64 for å følge med på temperatur til enhver tid er absolutt anbefalt.
https://www.hwinfo.com/download/

Sjekk støvfilterne regelmessig. Når temperaturen øker hos meg er det som regel fordi støvfilterne er klar for rens.
Jeg har også en slik Ryobi som er genial for å blåse over inni PCen innimellom når man først rengjør støvfilterne. Ble tipset om den av en her i forumet. Vesentlig bedre enn "luft på boks" som aldri fungerer som ønsket.image.png.13150fec1b5ae763635ed8019ad6b98f.png

PS.
Jeg hadde før samme luftkjøler som deg på 3900X. Men i Chroma Black utgaven. Med 1080Ti i kassa gikk det helt greit. Med 3080 ble det vesentlig varmere. Når jeg byttet til 5950X var det bare å hive på en 240mm AIO (vannkjøler) på CPUen. Nå har jeg 3090 og har også undervoltet skjermkortet pga. temperatur (med afterburner).

Takk for tipsene. Jeg vurderer å kjøpe flere vifter å installere, en til i front og en i topp, om det lar seg gjøre. Den støvblåsetingen så veldig interessant ut, ser de selger den på Jula, så kanskje jeg må ta en tur dit. 

 

Svein M skrev (På 24.7.2022 den 14.24):

Når det gjelder kabinett vifter så tror jeg det er bra å ha 2x140 i front og en bak, og en på toppen (lengst bak på toppen).

Også kan en eventuellt ha en under også.

Når det gjelder undervolt av cpu så kan en gjøre det slik:

Under PBO limits kan sette PPT Limit til 125 (watt). Default er vel 142.

Og under Curve Optimizer kan du sette Magnitude til en negativ verdi mellom 10 og 30. (usikker på hva en skal velge du kan prøve en av verdiene 10, 15, 20, 25)

Her en video om hvordan en gjør det:

  Reveal hidden contents

 

 

Ja, vurderer jeg nå å bestille to nye vifter, en til front og en i topp. Er det viktig å ha samme merke og type vifte på alle kabinettviftene? 

Takk for tipset om undervolting. Skal sjekke dette opp mer og se videoen! 👍

 

Aetius skrev (På 24.7.2022 den 15.49):

Jeg bare gjør det i Ryzen Master. Enkelt, men ulempen er at jeg da må aktivere den profilen hver gang jeg starter maskinen.

image.png.0fea93eb05fe9000f66936ea3d8ec5cc.png

Ja, har Ryzen Master installert og ser at det er mulig å tukle med det der. 

Endret av jolieber
Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg forsøkte å undervolte CPU-en via BIOS. Måtte sette PBO til avansert instilling i MSI BIOS for å få tilgang til curve optimizer. Satte så på "negative" og 15. Pc-en har ikke krasha etterpå, men den er heller ikke blitt ett hakk kaldere. I windows er den faktisk varmere enn før virker det som, under stress. 

Lenke til kommentar

Under PBO limits kan sette PPT Limit til 125 (watt). Default er vel 142.

Poenget her er at en kan sette en grense for hvor mange watt en trekker, og dermed også begrenser hvor mye varme som kommer fra  cpu.

Et radikalt forslag er å slå av boost og kjøre på 3700MHz, da går den billig men ytelsen er også veldig redusert.

Jeg hadde vel klokka ned skjermkort også slik at det ikke trakk over 260W. Men mer fristene er det sikkert å forbedre kjølingen ved flere kabinett vifter eller vannkjøling av cpu.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jolieber skrev (3 minutter siden):

Hvor mye vil det påvirke CPU-ytelsen når du setter PPT Limit til 125 da?

Ser en på effekten så er det 125/142 = 0.88

Altså 12% av effekten er borte. Så vil nok ytelse per watt øke noe, også undervolt kurven skal bidra til dette. Så resultatet kan være alt fra 0 til 10-12% redusert ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo bedre enn å få brent i stykker cpu-en. Samtidig er det trasig å ikke kunne bruke cpu-en fullt ut, og det er jo ikke slik at dette har vært et vedvarende problem, ihvertfall ikke på det nivået det er nå. Tror jeg må vurdere å ta den til den lokala pc-sjappa for å la de se på den og evt. levere det de mistenker er galt til produsent kanskje. Men om de ikke finner noe så må jeg nesten forsøke på dette. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, jolieber said:

Det er jo bedre enn å få brent i stykker cpu-en. Samtidig er det trasig å ikke kunne bruke cpu-en fullt ut, og det er jo ikke slik at dette har vært et vedvarende problem, ihvertfall ikke på det nivået det er nå. Tror jeg må vurdere å ta den til den lokala pc-sjappa for å la de se på den og evt. levere det de mistenker er galt til produsent kanskje. Men om de ikke finner noe så må jeg nesten forsøke på dette. 

Her er det throtteling-mekanisme slik at den ikke blir "brent". Blir den for varm, går ytelsen automatisk ned.

Flere vifter her kan være løsningen, samtidig som plasseringen av dem må være litt gjennomtenkt - ref. tidligere innlegg i tråden her.

Lenke til kommentar
NULL skrev (10 timer siden):

Her er det throtteling-mekanisme slik at den ikke blir "brent". Blir den for varm, går ytelsen automatisk ned.

Flere vifter her kan være løsningen, samtidig som plasseringen av dem må være litt gjennomtenkt - ref. tidligere innlegg i tråden her.

Nå har jeg satt inn en ny frontvifte 140mm og en ny utblåservifte på toppen, helt i bakenden. Det har ikke forandret noe. Jeg har nå to frontvifter, en i bunnen, en bak og en oppe bakerst, alle 140 mm. Ingen forandring på CPU temperatur. Har også på curve optimizer på negativ og -15, og PPT på 125 W. Allikevel så er jeg over 80 C flere ganger når jeg spiller Football manager 2021. I Total War Attila har jeg mellom 80-90 C under kamper. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, jolieber said:

Nå har jeg satt inn en ny frontvifte 140mm og en ny utblåservifte på toppen, helt i bakenden. Det har ikke forandret noe. Jeg har nå to frontvifter, en i bunnen, en bak og en oppe bakerst, alle 140 mm. Ingen forandring på CPU temperatur. Har også på curve optimizer på negativ og -15, og PPT på 125 W. Allikevel så er jeg over 80 C flere ganger når jeg spiller Football manager 2021. I Total War Attila har jeg mellom 80-90 C under kamper. 

Og dette er vel temperaturer som egentlig er innafor og ikke unormalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CPU temperatur bør være under 90. Problemet er vel at skjermkortet avgir mye varme, selv om en skulle tro 5 kabinett vifter greide å ta unna. Om en klokker ned og/eller undervolter kan en få ned strømforbruket på skjermkortet.

Det ser ut til at RTX 3080 skal kunne la seg undervolte til f.eks 1755 MHz boost ved 800mV (selv 850mV vil være bra). Det vil gi mye mindre varme fra skjermkortet enn standard innstillingene.

video om undervolting:

Spoiler

 

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
NULL skrev (6 timer siden):

Og dette er vel temperaturer som egentlig er innafor og ikke unormalt.

Ok. Jeg synes opp mot og noen ganger 90 C er litt mye, særlig når jeg nå har satt på curve optimizer og PPT limiter. I tillegg så må en jo også legge inn i beregningen at absolutt ingenting av dette var nødvendig tidligere, ikke to nye kabinettvifter heller. Pc-en har alltid vært over gjennomsnittet varm, men ikke som nå. Selv om jeg ja forstår nå at det kan være softwarerelatert.

BadCat skrev (6 timer siden):

Hvor mye termisk pasta påfører du? Min erfaring fra verksted og ellers er at kunder og  gjerne er for generøse med pasta slik at det får en negativ effekt.

Jeg tar på ca en ert. Altså en grønn kokt ert ;)

Svein M skrev (2 timer siden):

CPU temperatur bør være under 90. Problemet er vel at skjermkortet avgir mye varme, selv om en skulle tro 5 kabinett vifter greide å ta unna. Om en klokker ned og/eller undervolter kan en få ned strømforbruket på skjermkortet.

Det ser ut til at RTX 3080 skal kunne la seg undervolte til f.eks 1755 MHz boost ved 800mV (selv 850mV vil være bra). Det vil gi mye mindre varme fra skjermkortet enn standard innstillingene.

video om undervolting:

  Vis skjult innhold

 

 

Ja, det er det som er merkelig, alt det jeg har gjort har hatt veldig liten effekt. Skjermkortet avgir ikke så mye varme, den er sjelden over 60 C, for jeg spiller ikke så mye grafikkintense spill. 

Lenke til kommentar

Hvis problemet er varmeoverføring fra die til kjøler så vil ikke kabinettvifter hjelpe noen verdens ting.

Når kjøler monteres bør man presse den hardt ned mot CPU og vri forsiktig for å presse ut så mye kjølepasta som overhodet mulig. Det er utrolig lite pasta som skal til. Og legger man bare en ert midt på og monterer kjøleren forsiktig rett på blir det ofte alt for mye på midten og lite i kantene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Hvis problemet er varmeoverføring fra die til kjøler så vil ikke kabinettvifter hjelpe noen verdens ting.

Når kjøler monteres bør man presse den hardt ned mot CPU og vri forsiktig for å presse ut så mye kjølepasta som overhodet mulig. Det er utrolig lite pasta som skal til. Og legger man bare en ert midt på og monterer kjøleren forsiktig rett på blir det ofte alt for mye på midten og lite i kantene.

Hei. Hver gang jeg har tatt kjøleribben av CPU-en for å bytte kjølepasta har det vært kjølepasta spredd utover hele flaten. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, jolieber said:

Hei. Hver gang jeg har tatt kjøleribben av CPU-en for å bytte kjølepasta har det vært kjølepasta spredd utover hele flaten. 

Den må ikke bare spres utover, den må også presses godt. Av egen erfaring har jeg flere ganger fått markant lavere temperatur hvis jeg presser ned mot CPU mens jeg vrir. Du skal som sagt ha så lite pasta som mulig i mellom.

Sjekk gjerne om kontaktflaten til kjøleren er plan. Jeg fikk en Noctua-kjøler en gang som var som en banan.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Den må ikke bare spres utover, den må også presses godt. Av egen erfaring har jeg flere ganger fått markant lavere temperatur hvis jeg presser ned mot CPU mens jeg vrir. Du skal som sagt ha så lite pasta som mulig i mellom.

Sjekk gjerne om kontaktflaten til kjøleren er plan. Jeg fikk en Noctua-kjøler en gang som var som en banan.

Ok takk, skal se om det er løsningen  👍!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...