Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du spille er 4090 penger i dass, 3080 til og med 3090ti drar alt av eksisterende spill rått i 4k og det er uten drahjelp fra DLSS. Selvfølgelig har du baken full av gryn og sitter med et gammelt kort sub feks 1080ti go for it, men ingen trenger disse kortene med mindre man har svært spesifikke behov som 3D rendering, maskinlæring osv. De er markedsført som gamingkort fordi de er profesjonelle kort som også funker svært godt til spilling. De fleste må jo ha både ny strømforsyning og kabinett for disse. Er helt sikkert bedre ting å bruke penger på.

For eksempel er 4k gaming med HDR begrenset til 98hz sp mer fps en det koker helt bort uansett. Spiller du ikke med HDR anbefaler jeg å ta en titt på det på en god TV eller skjerm med minst HDR1000 spec, du vil aldri se deg tilbake, og 120/144/240hz etc blir mindre viktig i forhold. Bruk heller pengene på en god 4k HDR skjerm om du stort sett spiller, for profesjonell bruk er 4090 ypperlig men jeg skal ikke handle det til arbeidsmaskinen på dag en for å si det sånn, snakkes når prisen er nærmere eller under 20k, 25k+ som er prisene vi ser er komikveld.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Obit skrev (10 timer siden):

Jeg har en gammel NZXT HALE 90 Series 850W Gold strømforsyning som jeg tenkte å bruke med 4090, men jeg sjekka specs nå og ser den kun har kabler til 3x 6+2 pci-strømkabler, samt 3x 6pin. Noen som kan tenke seg hvordan dette vil gå? Etter hva jeg husker å ha sett så er adapteren som følger med korta 4x 6+2.

Ikke minst så må du vel over 1000w ihvertfall. Anbefalt var 1200w.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ticx said:

Skal du spille er 4090 penger i dass, 3080 til og med 3090ti drar alt av eksisterende spill rått i 4k og det er uten drahjelp fra DLSS. Selvfølgelig har du baken full av gryn og sitter med et gammelt kort sub feks 1080ti go for it, men ingen trenger disse kortene med mindre man har svært spesifikke behov som 3D rendering, maskinlæring osv. De er markedsført som gamingkort fordi de er profesjonelle kort som også funker svært godt til spilling. De fleste må jo ha både ny strømforsyning og kabinett for disse. Er helt sikkert bedre ting å bruke penger på.

For eksempel er 4k gaming med HDR begrenset til 98hz sp mer fps en det koker helt bort uansett. Spiller du ikke med HDR anbefaler jeg å ta en titt på det på en god TV eller skjerm med minst HDR1000 spec, du vil aldri se deg tilbake, og 120/144/240hz etc blir mindre viktig i forhold. Bruk heller pengene på en god 4k HDR skjerm om du stort sett spiller, for profesjonell bruk er 4090 ypperlig men jeg skal ikke handle det til arbeidsmaskinen på dag en for å si det sånn, snakkes når prisen er nærmere eller under 20k, 25k+ som er prisene vi ser er komikveld.

Du glemmer nok raytracing her - der kan man i øyeblikket ikke få nok krefter. Men 20K+ kun for gaming er definitivt for luksus å regne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil kalle ray tracing luksus også. Det ser unektelig flott ut i 4k men er det helt nødvending? Jeg synes ikke det, og 4k med raytracing er jo glatt som smør på 3080ti og opp, 4090 er overkill kun for gaming og med lanseringsprisene er det også ikke verdt det for meg personlig, jeg skal nok vente til 4090ti eller til prisen er mer edruelig før jeg opgraderer arbeidshesten, 25-27k er hail mary priser som ikke vil holde lenge.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, ticx said:

Skal du spille er 4090 penger i dass, 3080 til og med 3090ti drar alt av eksisterende spill rått i 4k og det er uten drahjelp fra DLSS. Selvfølgelig har du baken full av gryn og sitter med et gammelt kort sub feks 1080ti go for it, men ingen trenger disse kortene med mindre man har svært spesifikke behov som 3D rendering, maskinlæring osv. De er markedsført som gamingkort fordi de er profesjonelle kort som også funker svært godt til spilling. De fleste må jo ha både ny strømforsyning og kabinett for disse. Er helt sikkert bedre ting å bruke penger på.

For eksempel er 4k gaming med HDR begrenset til 98hz sp mer fps en det koker helt bort uansett. Spiller du ikke med HDR anbefaler jeg å ta en titt på det på en god TV eller skjerm med minst HDR1000 spec, du vil aldri se deg tilbake, og 120/144/240hz etc blir mindre viktig i forhold. Bruk heller pengene på en god 4k HDR skjerm om du stort sett spiller, for profesjonell bruk er 4090 ypperlig men jeg skal ikke handle det til arbeidsmaskinen på dag en for å si det sånn, snakkes når prisen er nærmere eller under 20k, 25k+ som er prisene vi ser er komikveld.

3090 var kanskje per definisjon "penger i dass" for mitt formål. Eller vent nei, jeg har jo forholdsvis høy oppløsning på min 38" 21:9 (siden 2016) og elsker eyecandy. Men i 75% av spillene jeg spiller er det nok penger i dass. Men det bryr jeg meg null om, noen ganger vil man ha det beste, uten å se seg tilbake.

Det har gitt mye glede å ha 3090 i 2 år og det kommer til å gjøre god nytte videre i en dedikert simrig med 3 skjermer.

De som kjøper 4090 gjør det ikke for å få litt mer FPS i CS:GO. Noen få har kanskje mer legitime oppgaver de skal løse men de fleste kjøper det bare fordi de vil ha det beste.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Jeg vil definitivt ha det beste men for 25+ høvdinger for de beste av det beste har det beste priset seg ut av merkedet for min del, spesielt når jeg vet det er 20% av chippen man ikke får i kulissene. Selv om 4090ti aldri manifesterer seg så betaler men 100% pris og vel så det for et produkt man ikke får den beste utgaven av. Har man ikke sånne begrensninger flott, kjør på. Jeg bruker heller noen tusen ekstra denne gang på andre ting, det blir litt som når jeg sist var på langtur og stoppet et stykke nord for Oslo og lo i 40 minutter over veikroa med 180kr for et horn med ost og skinke. Nei hornet var ikke to meter langt da hadde det jo vært grei pris.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Absolutt ikke bang for the bucks for de fleste nei:] mer bang in the bucks.

Interessant nok så får man faktisk det man betaler for denne gangen (gitt at man betaler $1599) kontra forrige gang da eneste grunn til å kjøpe 3090 strengt tatt var det at 3080 var bare å glemme å få levert.

image.png.58c80b615c677a9d08f7be4441339e07.png

(tilfeldig eksempel fra https://www.tomshardware.com/news/rtx-4090-twice-as-fast-as-3080-overwatch-2 )

Lenke til kommentar

Litt random spørsmål men det er noe som jeg har begynt å tenke på nå som release nærmer seg. Jeg har en Corsair 5000x chassis sånn som det i bildet og har selv lurt på hvordan jeg skal bruke GPU bracket som feks kommer med strix og TUF. Tror dere at jeg kan plassere en slik bracket (eller den som inkludert i det andre bildet) på det stedet der pilen lengst til venstre er? Jeg klarte å plassere en GPU bracket der med strix 3090, men siden disse kortene er lengre og min chassis dropper av som man ser med pil nr.2 så er jeg ikke helt sikker på om jeg kan plassere en sånn bracket der pil nr. 1 fordi den ikke vil holde kortet i enden. Så hoved spørsmålet er vel om dere tror det er mulig å plassere en sånn bracket der pil nr.1 er siden de fleste lignende brackets ikke vil kunne plasseres der pil nr.2 er i bildet?

Screenshot 2022-10-10 at 13.53.09.png

Screenshot 2022-10-10 at 14.06.13.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ticx skrev (2 timer siden):

Skal du spille er 4090 penger i dass, 3080 til og med 3090ti drar alt av eksisterende spill rått i 4k og det er uten drahjelp fra DLSS. Selvfølgelig har du baken full av gryn og sitter med et gammelt kort sub feks 1080ti go for it, men ingen trenger disse kortene med mindre man har svært spesifikke behov som 3D rendering, maskinlæring osv. De er markedsført som gamingkort fordi de er profesjonelle kort som også funker svært godt til spilling. De fleste må jo ha både ny strømforsyning og kabinett for disse. Er helt sikkert bedre ting å bruke penger på.

For eksempel er 4k gaming med HDR begrenset til 98hz sp mer fps en det koker helt bort uansett. Spiller du ikke med HDR anbefaler jeg å ta en titt på det på en god TV eller skjerm med minst HDR1000 spec, du vil aldri se deg tilbake, og 120/144/240hz etc blir mindre viktig i forhold. Bruk heller pengene på en god 4k HDR skjerm om du stort sett spiller, for profesjonell bruk er 4090 ypperlig men jeg skal ikke handle det til arbeidsmaskinen på dag en for å si det sånn, snakkes når prisen er nærmere eller under 20k, 25k+ som er prisene vi ser er komikveld.

Såvidt meg bekjent klarer min Samsung G9 240 hz med HDR i 4K - eller  5,120 x 1,440 hvis vi skal være pirkete. 

image.png.49bea8c00a052f4e3f2de576a62d1378.png

Nå er det vel dlss som redder 3090 TI i mange spill uten får du knapt 40 fps i Control og 70 fps i Valhalla og RDR2 blant annet. I MSFS og i VR vil du trenge all ekstra kraft og. 

Mye å gå på om man har 120 - 240 hz skjerm. Holder 3090TI for de fleste? Helt klart. Penger i dass? Det blir opp til hver enkelt.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
chrisf skrev (2 timer siden):

Litt random spørsmål men det er noe som jeg har begynt å tenke på nå som release nærmer seg. Jeg har en Corsair 5000x chassis sånn som det i bildet og har selv lurt på hvordan jeg skal bruke GPU bracket som feks kommer med strix og TUF. Tror dere at jeg kan plassere en slik bracket (eller den som inkludert i det andre bildet) på det stedet der pilen lengst til venstre er? Jeg klarte å plassere en GPU bracket der med strix 3090, men siden disse kortene er lengre og min chassis dropper av som man ser med pil nr.2 så er jeg ikke helt sikker på om jeg kan plassere en sånn bracket der pil nr. 1 fordi den ikke vil holde kortet i enden. Så hoved spørsmålet er vel om dere tror det er mulig å plassere en sånn bracket der pil nr.1 er siden de fleste lignende brackets ikke vil kunne plasseres der pil nr.2 er i bildet?

Screenshot 2022-10-10 at 13.53.09.png

Screenshot 2022-10-10 at 14.06.13.png

Går nok helt fint å plassere der som NR1 er, blir ikke så mye overheng at det gjør noe.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Går nok helt fint å plassere der som NR1 er, blir ikke så mye overheng at det gjør noe.

Så det burde gå bra med å plassere en bracket der for et 4090 skjermkort? Jeg ser nå at det ikke var så tydelig i posten min at jeg egentlig lurte på hvorvidt dette også ville være greit med 4090 skjermkort som er litt lengre en 3090 strix. 
 

Det ville jo blitt litt mer sånn som i bildet hvis jeg skulle feks. kjøpe strix 4090:

 

 

45240CD6-2A7D-419F-9799-0CA3A7FAB996.jpeg

Endret av chrisf
Lenke til kommentar
ticx skrev (4 timer siden):

Skal du spille er 4090 penger i dass, 3080 til og med 3090ti drar alt av eksisterende spill rått i 4k og det er uten drahjelp fra DLSS. Selvfølgelig har du baken full av gryn og sitter med et gammelt kort sub feks 1080ti go for it, men ingen trenger disse kortene med mindre man har svært spesifikke behov som 3D rendering, maskinlæring osv. De er markedsført som gamingkort fordi de er profesjonelle kort som også funker svært godt til spilling. De fleste må jo ha både ny strømforsyning og kabinett for disse. Er helt sikkert bedre ting å bruke penger på.

For eksempel er 4k gaming med HDR begrenset til 98hz sp mer fps en det koker helt bort uansett. Spiller du ikke med HDR anbefaler jeg å ta en titt på det på en god TV eller skjerm med minst HDR1000 spec, du vil aldri se deg tilbake, og 120/144/240hz etc blir mindre viktig i forhold. Bruk heller pengene på en god 4k HDR skjerm om du stort sett spiller, for profesjonell bruk er 4090 ypperlig men jeg skal ikke handle det til arbeidsmaskinen på dag en for å si det sånn, snakkes når prisen er nærmere eller under 20k, 25k+ som er prisene vi ser er komikveld.

Denne sangen blir sunget for hver eneste nye ting som kommer ut, hyggelig å se at tradisjonen følges! Gleder meg til neste (samme) sang ved launch av RTX 5090 :)

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, bshagen said:

Denne sangen blir sunget for hver eneste nye ting som kommer ut, hyggelig å se at tradisjonen følges! Gleder meg til neste (samme) sang ved launch av RTX 5090 :)

Hvis man skal tillate seg å gjette starter 5090 på 26000 men pris på de man faktisk få kjøpt vil da være ca 30000 :)

image.thumb.png.76b496b53b6fec47b57c3b2baecfc09c.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nja, nå spiller jeg personlig i 4k HDR og vet at det slett ikke er normen enda, jeg har betalt ut baken for hardwaren til å gjøre dette men det er en av mine favoritthobbyer så det får så være. Hz begrensningen for HDR på 98hz ligger selvfølgelig ikke i skjermer eller skjermkortene, men en koselig combo mellom gode gamle windows og si displayport standarden som flere bruker til gaming over hdmi. Nå er displayport 2.0 på de nye intel korta men merkelig nok ikke på feks 4090 som i snitt vil ligge på la oss si 120fps i AAA spill med alt eyecandy på før dlss tas i bruk.

Det er sweet spot for meg, men 25 lapper for kun grafikkort blir for mye i forhold til hva det gir tilbake. 4090(ti?) blir det til slutt uansett i arbeidspcen, og 25 lapper blir lite sett i sammenligning med kostnader til bil, hus men min personlige mening er at 25.000 pluss for et skjermkort er latterlig. Ned til rundt 20 lapper eller gi oss ihverfall alle 18k cuda kjerner enn 20% mindre som 4090 nå har så kan vi snakke noenlunde grei pris heller enn å pisse kunder i trynet. Dama skal til USA og feire haloween med familien i slutten av mpneden, hvis jeg sprekker handler jeg et 4090 på Newegg og sender det til hennes adresse, men er per idag instilt på å "lide" med 3090ti frem til 4090ti eller mer edruelige priser. Uff vi har virkelig seriøse first world problemer om dagen alt tatt i betraktning.. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, bshagen said:

Denne sangen blir sunget for hver eneste nye ting som kommer ut, hyggelig å se at tradisjonen følges! Gleder meg til neste (samme) sang ved launch av RTX 5090 :)

5090 tror jeg faktisk blir bra, da er nok 98hz begrensning på HDR en saga blott!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...