Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kilde til tabellen ovenfor: https://quasarzone.com/bbs/qc_bench/views/84976
 

Quote

   This table summarizes the CUDA core ratio, memory, and price of each grade of graphics card based on the top-level full chip from the GeForce 20/16 series to the latest 40 series. The GeForce RTX 4070 has only 31.9% of the CUDA cores based on the top full-chip, which shows that it is close to the 60 series compared to the previous generation. The memory interface is also 192-bit, the same as the previous generation 60 series. But the price isn't so, it's $599 the same as the RTX 3070 Ti. If you look at the specs, it should come out as RTX 4060, but the rating is 70 and the price is also 70. It seems to have implied the reason why this RTX 4070 series receives negative reviews.

 

Endret av Slaps
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (2 timer siden):

Burde vært et prisdropp på hele serien hvis du spør meg... Hehe

Prisen for et 4090 kan forsvares, for det er utvilsomt best.

Prisen for de andre kortene i 40-serien kan også forsvares, for de eneste alternativene i samme prisklasse bruker mer strøm, har betraktelig dårligere featureset, og stiller svakere merkemessig, mot en bortimot ubetydelig forskjell i "vanlig" rasterytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (55 minutter siden):

Prisen for et 4090 kan forsvares, for det er utvilsomt best.

Prisen for de andre kortene i 40-serien kan også forsvares, for de eneste alternativene i samme prisklasse bruker mer strøm, har betraktelig dårligere featureset, og stiller svakere merkemessig, mot en bortimot ubetydelig forskjell i "vanlig" rasterytelse.

Så egentlig kunne de doblet prisen på 4090, og alle hadde vært fornøyd. Det er jo best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (1 time siden):

Så egentlig kunne de doblet prisen på 4090, og alle hadde vært fornøyd. Det er jo best.

 

Jeg hadde ikke vært fornøyd om 4090 ble doblet i pris, men Nvidia hadde sikkert skodd seg bra på det. Du har i praksis tre valg:

  1. Ikke kjøp et skjermkort
  2. Kjøp Nvidia-skjermkort
  3. Kjøp AMD-skjermkort

Hvis du ikke liker prisen til Nvidia kan du jo kjøpe AMD, de skal jo konkurrere :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 minutt siden):

 

Jeg hadde ikke vært fornøyd om 4090 ble doblet i pris, men Nvidia hadde sikkert skodd seg bra på det. Du har i praksis tre valg:

  1. Ikke kjøp et skjermkort
  2. Kjøp Nvidia-skjermkort
  3. Kjøp AMD-skjermkort

Hvis du ikke liker prisen til Nvidia kan du jo kjøpe AMD, de skal jo konkurrere :roll:

Føler spesielt AMD har prisa seg ut, men jeg klarer meg en generasjon eller to. 6900 XT fungerer overraskende bra :)

Lenke til kommentar
11 hours ago, Slaps said:

Jeg forstår ikke AMD. De virker egentlig ikke interessert i å ta PC-markedsandel fra nvidia. AMD tjener kanskje bedre på å prioritere GPUer i konsoller og laptoper...

Problemet er at nVidia har en enorm markedsandel både bedriftsmessig, profesjonelt og hjemmemarkedetm og enda en boom nå for nVidia pga AI. Det er så stor forskjell at AMD må nok satse på andre kilder/segmenter. Problemet jeg ser er at 7000 serien til AMD var litt høyt priset, hadde den vært noe lavere så regner jeg med de kunne hatt en del mer salg.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, JarleGutt said:

Problemet er at nVidia har en enorm markedsandel både bedriftsmessig, profesjonelt og hjemmemarkedetm og enda en boom nå for nVidia pga AI. Det er så stor forskjell at AMD må nok satse på andre kilder/segmenter. Problemet jeg ser er at 7000 serien til AMD var litt høyt priset, hadde den vært noe lavere så regner jeg med de kunne hatt en del mer salg.

Det var poenget mitt egentlig. Hvis AMD var interessert i å ta pc-gpu-markedsandel fra Nvidia, hvorfor senker de ikke prisene? De må jo tenke at de tjener bedre ved å holde seg rundt/rett under Nvidia-prising, men jeg tror dem hadde vært tjent med høyere markedsandel på bekostning av litt lavere marginer, men hva vet jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slaps skrev (2 timer siden):

Det var poenget mitt egentlig. Hvis AMD var interessert i å ta pc-gpu-markedsandel fra Nvidia, hvorfor senker de ikke prisene? De må jo tenke at de tjener bedre ved å holde seg rundt/rett under Nvidia-prising, men jeg tror dem hadde vært tjent med høyere markedsandel på bekostning av litt lavere marginer, men hva vet jeg.

AMD gjorde det en gang, i 2008-2013, de fikk markedsandeler da.

Lenke til kommentar

AMD har langt mer interessante produkter for datasenter nå etter at de kjøpte Xilinx. De trenger ikke å satse på det private i det hele tatt.
 

Hva med 32x AV1 strømmer med  prosesseringstid <=2 ms for $1595. I motsetning til RDNA 3 er dette ordentlig bra saker i verdensklasse og billig.

Disse medieakseleratorene kan AMD selge i nærmest ubegrenset volum. Etterspørselen er ekstrem nå som alle tjenester skal over på AV1. Rimelig i anskaffelse, skalerbart og kun 1W per videostrøm i forbruk gir langt lavere kjølebehov og forbruk.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lakus said:

Noen som kjøpte demokort på Komplett i natt? Lå en liten haug 4090 ute for 11-13000.

Disse demokortene ligger normalt på 21k+, sikker på at du ikke så feil?  Ellers har noen gjort et kupp ja (og minst andre gang Komplett gjør en kjempebrøler på 4090 prising).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...