Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

13 hours ago, Mrmulti said:

Jeg planlegger å en lønnsforhandling med sjefen min og lurer på hva som er realistisk å forvente/be om.

jeg jobber som supportkonsulent med kundeansvar. Jeg har fagbrev i IKT-servicefag og er sertifisert i ITIL foundation v4, MS-900 og AZ-900.

Med læretiden min har jeg 4 års relevant erfaring.

Jeg har pr dags dato 420.000 i året. 
Hva er realistisk for meg å forvente/be om?

 

Hvor jobber du? I Oslo lønnen din er veldig lav...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mrmulti skrev (13 timer siden):

Jeg planlegger å en lønnsforhandling med sjefen min og lurer på hva som er realistisk å forvente/be om.

jeg jobber som supportkonsulent med kundeansvar. Jeg har fagbrev i IKT-servicefag og er sertifisert i ITIL foundation v4, MS-900 og AZ-900.

Med læretiden min har jeg 4 års relevant erfaring.

Jeg har pr dags dato 420.000 i året. 
Hva er realistisk for meg å forvente/be om?

 

Dersom du bor i en av de større byene i landet er dette veldig lite. Selv i Finnmark tror jeg dette er lavt. Jeg vet ikke helt hva support-arbeidere pleier å ligge på, men ville uansett bedt om minst 100 000 i økning.

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (14 timer siden):

Jeg planlegger å en lønnsforhandling med sjefen min og lurer på hva som er realistisk å forvente/be om.

jeg jobber som supportkonsulent med kundeansvar. Jeg har fagbrev i IKT-servicefag og er sertifisert i ITIL foundation v4, MS-900 og AZ-900.

Med læretiden min har jeg 4 års relevant erfaring.

Jeg har pr dags dato 420.000 i året. 
Hva er realistisk for meg å forvente/be om?

 

Lokasjon? Offentlig/privat? Erfaring i full jobb uten læretiden? Hva tjener dine kolleger med samme stilling? 

Uten mer info ville jeg siktet inn 450,000.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (4 timer siden):

Lokasjon? Offentlig/privat? Erfaring i full jobb uten læretiden? Hva tjener dine kolleger med samme stilling? 

Uten mer info ville jeg siktet inn 450,000.

Østlandet, privat. Hadde 2 år som lærling i det offentlige og 2 år som konsulent.

kollegaene mine ligger på rundt det samme.

pluss vanlige goder, som veldig billig lunsj, aksjeprogram, mobil, internett og helseforsikring.

 

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (7 minutter siden):

Østlandet, privat. Hadde 2 år som lærling i det offentlige og 2 år som konsulent.

kollegaene mine ligger på rundt det samme.

pluss vanlige goder, som veldig billig lunsj, aksjeprogram, mobil, internett og helseforsikring.

 

Om kollegaene dine ligger på det samme, så er det gjerne slik at du må bytte jobb for å gå opp. Men synes det hørtes lite ut. Lærling-erfaringen er gjerne ikke så veldig utslagsgivende på lønnsnivå, men du burde hatt mer selv med kun to års erfaring. 

Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (4 timer siden):

Om det lønnes 420.000 kroner som en supportkonsulent med ansvar ovenfor kunder er det bare å finne ny arbeidsgiver. Det hele kan du regne som en stor vits - selv de dårligste betalte konsulenthusene betaler bedre til førstelinje. 

Jeg fikk tilbud der jeg var lærling i kommunen de betale ca det samme? Så er det bare at det firma jeg jobber for og kommunen som betaler dårlig? 
Hva kan jeg forvente hos de større selskapene med min utdanning, erfaring og sertifiseringer?

Hvor mye på lønnen er sertifiseringer verdt?

 

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (31 minutter siden):

Jeg fikk tilbud der jeg var lærling i kommunen de betale ca det samme? Så er det bare at det firma jeg jobber for og kommunen som betaler dårlig? 
Hva kan jeg forvente hos de større selskapene med min utdanning, erfaring og sertifiseringer?

Hvor mye på lønnen er sertifiseringer verdt?

Sertifiseringer er vel oppskrytt, med mindre du har noen sertifiseringer som er veldig viktig for bedriften, og vanskelig å få tak i kandidater som har disse. Hvor på østlandet bor du? Østlandet er stort, og du skal ikke så langt utenfor oslo-kjernen før snittlønningene begynner å gå nedover. Om du bor i en liten bygdekommune kan det godt hende at lønnen din er innenfor. Det ser ikke ut til at du har noen som helst høyere utdannelse, og for enkelte bedrifter, og gjerne spesielt for det offentlige kan det plassere deg i det nedre skjiktet lønnsmessig. Personlig mener jeg utdannelse er ganske irrelevant etter du først har kommet i arbeid, men mange, spesielt store og offentlige arbeidsgivere bruker utdannelse som en del av lønnsvurderingen.

Jeg synes fremdeles det høres lavt ut, men kjenner i all hovedsak til lønnsnivået for utviklere, og ikke så mye for supportarbeidere. Dersom dine kollegaer har samme lønnsnivå, og det ikke er stor utskifting av ansatte hele tiden på din bedrift, kan det være at din lønn er helt innenfor i det området du bor i.

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (1 time siden):

Jeg fikk tilbud der jeg var lærling i kommunen de betale ca det samme? Så er det bare at det firma jeg jobber for og kommunen som betaler dårlig? 
Hva kan jeg forvente hos de større selskapene med min utdanning, erfaring og sertifiseringer?

Hvor mye på lønnen er sertifiseringer verdt?

 

De sertifiseringene du har (900) er ubrukelig. Null verdi og forteller ingenting om kompetanse. 

Du kan lett få 500 i et konsulenthus + tillegg for turnus om det er et 24/7 365 opplegg. Total kompensasjon fort 600. 

Lenke til kommentar
Gjest b500b...511
Stillingstittel: Utvikler (in-house)
Sektor: Privat
Alder: 40
Erfaring: 3 år 
Sertifiseringer: ingen
Arbeidsoppgaver: Stort sett backend og Java.
Utdanning: BSc Data ingeniør
Goder: 7% pensjon (fra første krone), forsikringer, dekker 400kr/mnd bredbånd og 1000kr/mnd mobil.
Årsinntekt: 500 000 
Sted: Oslo

Klarte gå opp fra 485' til 500' i år, men jeg burde kanskje se meg rundt etter noe annet..? 

Anonymous poster hash: b500b...511

Lenke til kommentar
Gjest b500b...511 skrev (6 timer siden):
Stillingstittel: Utvikler (in-house)
Sektor: Privat
Alder: 40
Erfaring: 3 år 
Sertifiseringer: ingen
Arbeidsoppgaver: Stort sett backend og Java.
Utdanning: BSc Data ingeniør
Goder: 7% pensjon (fra første krone), forsikringer, dekker 400kr/mnd bredbånd og 1000kr/mnd mobil.
Årsinntekt: 500 000 
Sted: Oslo

Klarte gå opp fra 485' til 500' i år, men jeg burde kanskje se meg rundt etter noe annet..? 

Anonymous poster hash: b500b...511

Hvis du ønsker konkurransedyktig lønn burde du se deg rundt ja. En arbeidsgiver som kun gir lønnsstigning tilsvarende konsumpris når du allerede ligger lavt vil neppe løfte deg opp dit du burde være.

"Javautvikler i Oslo" er en av de mest ettertraktede profilene i Norge. Og 3 års erfaring er det perfekte skjæringspunktet for arbeidsgivere hvor du er forbi juniorstadiet men ikke krever seniorlønn ennå. Du burde ha null problemer med å skaffe deg høyere lønn andre steder. 

Lenke til kommentar
Gjest d21a6...b02
Gjest b500b...511 skrev (17 timer siden):
Stillingstittel: Utvikler (in-house)
Sektor: Privat
Alder: 40
Erfaring: 3 år 
Sertifiseringer: ingen
Arbeidsoppgaver: Stort sett backend og Java.
Utdanning: BSc Data ingeniør
Goder: 7% pensjon (fra første krone), forsikringer, dekker 400kr/mnd bredbånd og 1000kr/mnd mobil.
Årsinntekt: 500 000 
Sted: Oslo

Klarte gå opp fra 485' til 500' i år, men jeg burde kanskje se meg rundt etter noe annet..? 

Anonymous poster hash: b500b...511

Folk med 0 erfaring får mer...så ja det burde du. Burde ligge på iallfall 100k mer

Anonymous poster hash: d21a6...b02

Lenke til kommentar
Gjest 8fce0...211
On 10/19/2021 at 2:09 AM, Guest b500b...511 said:
Stillingstittel: Utvikler (in-house)
Sektor: Privat
Alder: 40
Erfaring: 3 år 
Sertifiseringer: ingen
Arbeidsoppgaver: Stort sett backend og Java.
Utdanning: BSc Data ingeniør
Goder: 7% pensjon (fra første krone), forsikringer, dekker 400kr/mnd bredbånd og 1000kr/mnd mobil.
Årsinntekt: 500 000 
Sted: Oslo

Klarte gå opp fra 485' til 500' i år, men jeg burde kanskje se meg rundt etter noe annet..? 

Anonymous poster hash: b500b...511

Hvordan var det å få jobb om du var fedig med IT-utdanning som 37-åring.  Er selv 33 og vurderer IT-utdanning, men redd for aldersdiskriminering. Har også hørt at mange går lei å hele tiden måtte henge med på utviklingen når de blir eldre. 

Anonymous poster hash: 8fce0...211

Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (På 18.10.2021 den 23.07):

De sertifiseringene du har (900) er ubrukelig. Null verdi og forteller ingenting om kompetanse. 

Du kan lett få 500 i et konsulenthus + tillegg for turnus om det er et 24/7 365 opplegg. Total kompensasjon fort 600. 

Så hvilke sertifiseringer burde jeg sikte meg inn på? Hva er mangelvare/ettertraktet? Jeg har vurdert å ta ITIL 4 Create, Deliver and Support eller er det bortkastet? 

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Systemingeniør
Sted: Trondheim
Erfaring: 2år
Alder: 34
Arbeidsoppgaver: Del av Skyplattform teamet, bistå med å designe løsninger, mye terraform, monitorering etc
Utdanning: Bachelor
Årslønn: 610k

Tillegg: Betalt internett og mobil

Statlig stilling, så ganske fornøyd, i hvert fall når jeg vet hva andre tjener i samme bedrift som begynte samtidig.

Har planlagt 3 sertifiseringer i løpet av det neste halve året, AZ-104, AZ-500 og Hashicorp Terraform Associate.
Vaktordning (70-80k) blir muligens en realitet i 2022.  

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...