Gå til innhold

Overraskende liten utbetaling av feriepenger og ingen utbetaling i Juli.


Gjest 07a5a...04b

Anbefalte innlegg

Gjest 07a5a...04b

Hei! 
Jeg har jobbet fulltid på en jobb etter utdannelse i cirka ett år nå og fikk i dag min første feriepenge utbetaling, men til min overraskelse så fikk jeg utbetalt mindre en 2 måneder med arbeid selv om det ikke er noen utbetaling i Juli. Heldigvis har jeg ikke planlagt noe reise i år så ting går fortsatt rundt, men jeg må definitivt være litt mer fornuftig de neste 60 dagene.
Jeg lager denne tråden da jeg er overrasket over denne utbetalingen da jeg trodde denne feriepenge utbetalingen skulle gi oss litt mer spillerom i ferien, men dette stemmer altså ikke for min del.

Fast lønn før skatt: 42 500
Ferie penger trekk: --49 030
Ferie penger til gode: 52 303
Sum lønn: 45 772

Er det virkelig slik denne ordningen fungerer?
Kunne hørt med sjefen, men temaet er litt sårt.

Anonymous poster hash: 07a5a...04b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 07a5a...04b
2 minutes ago, aklla said:

Hvorfor er det ikke utbetaling i Juli?
Vanligvis får man jo enten full lønn pluss feriepenger i Juni, for så bli trukket lønn når man tar ferie.
Eller feriepenger minus lønn for antall ferieuker, men at man da får full lønn når man tar ferie.

Litt usikker hvordan dette fungerer faktisk, men jeg antok egentlig at det da ville være to utbetalinger pluss feriepenger denne måneden men dette ser ikke ut til å stemme.

Anonymous poster hash: 07a5a...04b

Lenke til kommentar

Mest sannsynleg riktig det der. Varierar litt korleis dette blir gjort frå arbeidsplass til arbeidsplass, men i det kommunale veit eg at det er vanleg å bli trukke for full ferie i juni, og få utbetalt feriepengar opparbeida frå året før.

Ettersom eg ikkje har dei eksakte tala dine, so blir utrekninga ca. slik: 

Feriepengar: 510 000--49 030=460970*0,12= 55 316. 

Og ferietrekk (for 5 veker ferie i år) er rett fram. 510 000/52 *5 =49 038

Feriepengane dine skal vere 12% av feriepengegrunnlaget (sjekk dette på desember lønnsslippen din). Tydeleg at eg ikkje har riktig feriepengegrunnlag i utrekning. 

 

Jobbar du i det offentlige? Og kva er ev. grunnen til at du ikkje skal få utbetaling i juli? Du er allereie no trukke for full ferie, so om du tenkjer det skal vere pga. ferie, so vil du få full utbetaling i juli. 

Endret av smthellan
Lenke til kommentar

Slik som dette har det vært de stedene jeg har jobbet:

Juni-lønnen er slik: Vanlig lønn + Feriepengegrunnlag fra året før - (dagslønn * 20). Evt. 25 dersom det er fem ukers ferie. I så fall er feriepengegrunnlaget 12 % i stedet for 10,2 %. 

Alle andre måneder har vanlig lønn. Når du tar ferie er helt uvesentlig, du blir alltid trukket for ferien i Juni.

Jeg tipper du har misforstått noe når du sier det ikke er utbetaling i Juli. Utifra regnestykket du har satt opp, skal du ha vanlig lønn i Juli.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 07a5a...04b skrev (12 minutter siden):

Litt usikker hvordan dette fungerer faktisk, men jeg antok egentlig at det da ville være to utbetalinger pluss feriepenger denne måneden men dette ser ikke ut til å stemme.

Anonymous poster hash: 07a5a...04b

Hvorfor to utbetalinger pluss feriepenger?
Aldri hørt om en slik løsning før..

Husk at du ferieukene faktisk ikke er lønnet.

Lenke til kommentar
Gjest 07a5a...04b
1 minute ago, aklla said:

Hvorfor to utbetalinger pluss feriepenger?
Aldri hørt om en slik løsning før..

Husk at du ferieukene faktisk ikke er lønnet.

To utbetalinger som i at både Mai og Juni ble betalt I Juni da det har blitt nevnt at det ikke er noen utbetaling i Juli.

Men jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på, så bare å lukke tråden om ønskelig. 
Tusen takk for god hjelp.

Anonymous poster hash: 07a5a...04b

Lenke til kommentar

Det bør aldri være noe problem å spørre økonomi ansvarlig i bedriften om slike ting. Bedre å få svar enn å spørre.

Hvis du har fastlønn og 5 uker ferie, så ikke heng deg opp i feriepengene som står du har til gode også. Du får mindre utbetalt enn det som står oppgitt: 

https://www.ledernytt.no/utbetaling-av-feriepenger-hvorfor-trekkes-426-deler.6230418-112372.html

Men utifra det du setter opp, så ser det ut som de gjør ting litt tungvindt hos dere. Men de dropper nok utbetaling i Juli, da de som jobber med lønning tar ferie tipper jeg.

 

Lenke til kommentar

Jeg tipper også du ikke jobbet der hele året i 2021?

Man tjener opp feriepenger basert på foregående kalenderår. Dersom du begynte i jobben 1. Juli ifjor, så har du altså bare tjent opp feriepenger for et halvt år, men du blir trukket for 5 uker ferie.

Denne situasjonen havner man i første fulle året man er i jobb etter studier. Slik vi håndterer det der jeg jobber, så forhåndstrekker vi ikke for ferie for de som kommer rett fra skolen. Vi tar det heller etterskuddsvis når de tar ut ferie. Dette er en service så folk ikke skal stå uten penger.

Til de som rapporterer til meg, så tilbyr jeg også forskudd på lønn som kan trekkes over resten av året, dersom man vil ta ut full ferie, men ikke har opptjent feriepenger. Ferie er viktig.

Som flere andre sier, de som kjører lønn kan forklare deg dette for din bedrift

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 07a5a...04b skrev (11 timer siden):

Hei! 
Jeg har jobbet fulltid på en jobb etter utdannelse i cirka ett år nå og fikk i dag min første feriepenge utbetaling, men til min overraskelse så fikk jeg utbetalt mindre en 2 måneder med arbeid selv om det ikke er noen utbetaling i Juli. Heldigvis har jeg ikke planlagt noe reise i år så ting går fortsatt rundt, men jeg må definitivt være litt mer fornuftig de neste 60 dagene.
Jeg lager denne tråden da jeg er overrasket over denne utbetalingen da jeg trodde denne feriepenge utbetalingen skulle gi oss litt mer spillerom i ferien, men dette stemmer altså ikke for min del.

Fast lønn før skatt: 42 500
Ferie penger trekk: --49 030
Ferie penger til gode: 52 303
Sum lønn: 45 772

Er det virkelig slik denne ordningen fungerer?
Kunne hørt med sjefen, men temaet er litt sårt.

Anonymous poster hash: 07a5a...04b

ser rett ut.

du får normal lønn , de trekker 5 uker feire av lønnen og kjører feriepenger, vi gjør det likt hos oss. 

alternativet er og trekke feie når du tar ferie, noe enkelt plasser gjør, noen plasser trekker og ca 3 dager i lønnene hver måned så du får 12 like lønninger og så kjører feriepenger i type mai 

Lenke til kommentar

Sånn til seinere: man kan ofte også reservere seg mot full ferie om man ikke har opptjent dette. Har du jobbet et sted som har 5 ferieuker et halvt år, blir du i utgangspunktet trekt for disse 5 ukene i juni, men får bare feriepenger for det halve året. Da kan du havne på minus og bli trekt i lønn måneden etter. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
aklla skrev (På 20.6.2022 den 10.03):

Hvorfor er det ikke utbetaling i Juli?
Vanligvis får man jo enten full lønn pluss feriepenger i Juni, for så bli trukket lønn når man tar ferie.
Eller feriepenger minus lønn for antall ferieuker, men at man da får full lønn når man tar ferie.

Det vanlige er at man blir trukket for ferieukene i juni og får feriepenger. Men det her har jo litt med om man har fullt opptjent ferie fra året før da (om man blant annet har skiftet jobb etc). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...