Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dunking på høyre side


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg byttet fjærer foran på min 2012 Focus, da begge to var knekt. Etter jeg byttet så opplever jeg dunking på høyresiden når jeg kjører over humper o.l. Som om noe slår oppi. Men jeg klarer ikke å se hva det er. Trodde det først var støtdemperen som plutselig hadde tatt kvelden, men bilen er ikke særlig "myk" på høyre siden, og den virker fast og fin. 

Noen som har tips på hva det kan vere som "slår"? Jeg klarte ikke å se noe ved første øyelkast. Bilen virker helt fin å kjøre ellers. 

 

// 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (3 timer siden):

dunking på høyresiden når jeg kjører over humper

Store eller små humper/begge deler?


Byttet du andre deler samtidig?

Slitt lenkearm, dvs. den som sitter mellom stabstaget og demperhuset (/tårnet) kan gi ‘klunkelyder’ hvis den er slitt eller ikke festet stramt nok.

Hvis man er NAF-medlem kan man få utført en slitasjekontroll av hjuloppheng til under 600 kroner, de bør kunne fastslå årsaken til lydene du hører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (2 timer siden):

1: Etterstram hjulmutterne. Hvis noen av boltene/mutrene er løse har du funnet svaret. 

2: Sjekk det øvre festepunktet til støtdemperen, har du husket å stramme skruene? Har du husket å sette på "bushingen"/pakningen mot karrosseriet før du satte på demperen? 

 

Når du nevner det så kan den plast-pakningen utenpå demperen har løsnet fra bunn. Men kan ett plastdeksel gjøre at det dunker? 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (41 minutter siden):

Store eller små humper/begge deler?


Byttet du andre deler samtidig?

Slitt lenkearm, dvs. den som sitter mellom stabstaget og demperhuset (/tårnet) kan gi ‘klunkelyder’ hvis den er slitt eller ikke festet stramt nok.

Hvis man er NAF-medlem kan man få utført en slitasjekontroll av hjuloppheng til under 600 kroner, de bør kunne fastslå årsaken til lydene du hører. 

Byttet kun fjærene. Skal ta en nærmere titt på de delene du nevner. Er NAF-meldem ja, så skal ta en titt på tilbudet. 👍🏼

Lenke til kommentar

Byttet fjærer på en Volvo noen uker siden, og den ene siden hadde dunking, så fort når jeg kikket under at det var et lite hulrom nederst hvor fjæra måtte roteres en cm eller to med klokken for å sitte korrekt i plassen sin, Volvo bruker mye Ford deler så kanskje mekanikeren var litt kjapp-hent når han satte inn fjæra.

Ikke mitt bilde, men pass på at nederste del av fjæra ligger helt inntil streken i plassen sin, (du vil se det med en gang du tar av dekket).

demper.jpg

Endret av bigggan
Bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...