Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppmøte tid på jobb


Snu

Anbefalte innlegg

Hei!

Gjennom jobben deltar vi på kurs. Disse kursene er obligatoriske, og det er derfor betalt. Vi har fått beskjed om å møte opp fem minutter før tiden, og har fått beskjed om at dersom vi ikke kommer fem minutter før, vil de ringe daglig leder på avdelingen vi jobber på å gi en advarsel. Likevel får vi ikke lønn disse minuttene for er krevd at vi møter opp i forkant. Har de lov til dette? 
 

Er ikke snakk om mange minuttene, og har ingenting imot å møte opp før kurset starter, men oppfatter det noe uproft å true med advarsler dersom vi ikke møter opp i forkant, når lønna ikke dekker dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1904d...656

Jeg opplever deg som vanskelig :p

 

Litt mer seriøst, hvor lang tid går det over? Ser ikke helt problemet med dette over en kort periode. Jeg har fleksitid selv, men slike tilpasninger gjør jeg etter hva jeg skal. Stiller alltid litt før på møter f. Eks så ikke folk skal vente på meg.

Anonymous poster hash: 1904d...656

Lenke til kommentar
Svein M skrev (15 minutter siden):

Det er vanlig med krav om å møte opp 5 - 15 minutter før betalt arbeidstid. Spesielt på plasser der en må skifte klær eller må bruke tid på å komme på plass.

Bruker ikke 15 minutter på skifte av klær.
Eneste kravet som skal gjelde er at en møter opp til rett tid, i arbeidsklær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er snakk om 5 minutt så blir det litt forskjell på teori og praksis. I utgangspunktet skal du sjølvsagt ha betalt for disse minutta som du stiller til arbeidsgivers disposisjon, men samtidig så kan det være at det å møte nokre minutt før tida er det som er nødvendig for at du skal kunne starte kl 08:00 og ikkje kl 08:01. Så lenge du er klar når du skal være klar så har ikkje arbeidsgiver noko med om du kjem 15, 5 eller 1 minutt før arbeidsstart. På den andre sida igjen kan arbeidsgiver i teorien stå klar med klokka og gi deg advarsel om du kjem 5 sekund for seint. 

Eg tenker derfor at i praksis så er det nok ikkje verdt å lage styr for ei håndfull med minutt. 

Korleis er det forresten i andre enden av arbeidsdagen? Får du advarsel og trekk i lønn om du også går 5 minutt tidlegare? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...