Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne belegg fra vann på overflater på badet


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til noen enkel måte å fjerne hvitt/grått belegg som legger seg på overflater der det har tørket vann slik som på bildet? Har prøvd mange slags rengjøringsmidler men ingen tar det ordentlig der det har bygget seg opp slik som på denne kranen, selv om det står "aganist limescale" og "tuff on limescale" og slike ting på flaskene. Har fulgt instruksjonene og ventet både kvarter og halvtime uten særlig resultat. Er ikke dette belegget "limescale"?

Servantkran.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha brukt en blanding av zalo og eddik. Har brukt det på dusjvegger tidligere, det har fungert bra. Her er det ganske mye kalk, så kanskje gå for 35 % eddik i stedet for vanlig 7 %. Meningen er at man blander zalo og eddik såpass tjukt at det blir liggende litt på overflaten man gnir det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mot kalk skal du vanligvis bruke en syre. Jeg pleier å bruke vanlig baderomspray (står sikker noe med "kalk" på flasken i motsetning til kjøkkenspray hvor det står noe med "fett" på flasken). Eddik skal også fungerer men har jeg ikke prøvd. Du kan også kjøpe sitronsyre (bland bakeingrediensene i butikken og løse det opp med vann). Men IKKE forvent at det løser seg opp rask ved første gangs behandling - det tar sin tid så tykk som det er på bildet.

Jeg har flasken stående klar og når jeg kommer inn på badet om morningen er det første jeg gjør å spraye på de utsatte stedene i dusjen. Når jeg noen minutter senere dusjer forsvinner restene - litt hver gang. Ikke noe gnikking nødvendig hos meg.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, del_diablo said:

Zalo + bakepulver er og ganske greit.
Klor(i form av WC gel/duck gel) er enda bedre. 
Og har du en stor nok garasje kanskje du har bremserens liggende. Mye snasende kjemikalier. 

Klor eller WC rens fungerer ikke, det har jeg prøvd.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, trikola said:

Mot kalk skal du vanligvis bruke en syre. Jeg pleier å bruke vanlig baderomspray (står sikker noe med "kalk" på flasken i motsetning til kjøkkenspray hvor det står noe med "fett" på flasken). Eddik skal også fungerer men har jeg ikke prøvd. Du kan også kjøpe sitronsyre (bland bakeingrediensene i butikken og løse det opp med vann). Men IKKE forvent at det løser seg opp rask ved første gangs behandling - det tar sin tid så tykk som det er på bildet.

Blir det det samme hva slags syre en bruker, er det jo sterkere jo bedre? Hvordan er saltsyre f.eks. ift. eddiksyre? Ingen av de "kalksprayene" jeg har brukt fungerer noe særlig på dette. De fungerer når det når det bare er avskygninger, men ikke uten gnikking.

Prøver med eddik først, men behøver jeg å blande med oppvaskmiddel?

Endret av Cerent
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Cerent said:

Blir det det samme hva slags syre en bruker, er det jo sterkere jo bedre? Hvordan er saltsyre f.eks. ift. eddiksyre? Ingen av de "kalksprayene" jeg har brukt fungerer noe særlig på dette. De fungerer når det når det bare er avskygninger, men ikke uten gnikking.

Prøver med eddik først, men behøver jeg å blande med oppvaskmiddel?

Jo sterkere syre jo fortere går det men faren øker at man ødelegger overflaten eller en mikroskopisk syredråpe treffer buksa og et hull er garantert. Har selv brukt saltsyre men da blir jeg stående og ser på hvordan det 'koker' med skyllevann i hånda.

Som skrevet: jo mere kalk, jo oftere må du gjøre det før kalken er borte - eller jobbe mekanisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...