Gå til innhold

Rapport: Flytende havvind kan skape 52.000 nye arbeidsplasser


Anbefalte innlegg

Tyskland har stor nettoeksport av strøm? Leser du ikke aviser? Eller troller du?

Tyskland har gjort seg avhengig av russisk gass, men så begynte den russiske "spesialoperasjonen" i Ukraina. Det er energikrise, og prisene stiger himmelhøyt.

Tyskland har sett seg nødt til å utsette nedleggelsen av kullkraftverk og atomkraftverk for å ha nok strøm, men importerer fremdeles fra oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva tyskland har av netto eksport og import har ingen betydning, vi eksporterer som regel alltid til tyskland og derav dysfunksjonelt marked.

 

men det viser jo også det at vi kan bygge ut kraft til vi blir gul og blå uten at det vil hjelpe noe særlig, tyskland feks bare ender opp med økt netto import og eksport og vi igjen sitter med høye kraftpriser og en onkel skrue av en stat.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (1 time siden):

hva tyskland har av netto eksport og import har ingen betydning, vi eksporterer som regel alltid til tyskland og derav dysfunksjonelt marked.

 

men det viser jo også det at vi kan bygge ut kraft til vi blir gul og blå uten at det vil hjelpe noe særlig, tyskland feks bare ender opp med økt netto import og eksport og vi igjen sitter med høye kraftpriser og en onkel skrue av en stat.

Både økt netto import og netto eksport! Betegnende for debattnivået hos enkelte deltagere på dette forumet. Vi har rett uansett selv om vi ikke har rett!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Både økt netto import og netto eksport! Betegnende for debattnivået hos enkelte deltagere på dette forumet. Vi har rett uansett selv om vi ikke har rett!

Klønete formulert av meg, men du forstår sikkert hvor jeg vil. Men du bruker det bare som argumentasjon som viser igrunn du er tom for relevans. Du er på ville veier selv, men til forskjell evner du ikke å ta kritikk

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (15 minutter siden):

Klønete formulert av meg, men du forstår sikkert hvor jeg vil. Men du bruker det bare som argumentasjon som viser igrunn du er tom for relevans. Du er på ville veier selv, men til forskjell evner du ikke å ta kritikk

Jeg må få lov til å kommentere åpenbart feile påstander og i tillegg dokumentere at de er feil. Om du mener deg misforstått så får du komme med litt mer detaljerte og gjerne også dokumenterte innlegg. Skal gjerne møte deg der i en saklig diskusjon! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/31/2022 at 12:29 AM, Ketill Jacobsen said:

Om du tenker på Equinor's Hywind Scotland prosjekt

Nei, (og resten av dine antagelser faller) Dogger. Equinor svir av 100mrd i ett joint venture de har 40% i,  (app 250mrd totalt for prosjektet) for noe som k.a.n.s.k.j.e. varer 35 år (lobbytall) og kjører på halv effekt. Og som attpåtil plasserer seg midt i arvesølvet og ødelegger ett flott fiskefelt (uvurderlig tap). Fantastisk grønn teknologi ja. 

On 5/31/2022 at 12:29 AM, Ketill Jacobsen said:

Om en ser på Olkiluoto 3 (antar at det er verket du tenker på, første nye atomkraftverk i EU på femten år) så har det kostet ca 180 milliarder kr 

90mrd, 

On 5/31/2022 at 12:29 AM, Ketill Jacobsen said:

Og et atomkraftverk som OL 3 behøver altså ikke backup (som vindkraft gjør)? I motsetning til vindkraft

I motsetning? Alle har behov for en viss backup, men for vindkraft er vel sannheten den at den trenger langt mer backup enn noen annen energikilde, foruten sol. 

On 5/31/2022 at 12:29 AM, Ketill Jacobsen said:

kan for eksempel en reaktor på1,6 GW falle ut på i løpet av sekunder og det kan ta måneder før den er i drift igjen.

Du synser som vanlig,  for alle teknologier så oppstår det drifts problemer fra tid til annen men atomkraft har vel statistisk sett, for deg som liker tall, den høyeste oppe-tiden av alle teknologier,  mens for vindturbiner er erfaringen stadige drifts problemer, havari og full utskiftning av turbiner.

Haramsøy har jo stadig vekk driftsstans allerede og står vel nå på fjerde uka igjen. De klarer ikke engang å holde det røde varsellyset for fly på toppen av tårnet i gang. Du kan lese om det i Sunnmørsposten .

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 31.5.2022 den 23.54):

Hvordan kan Tyskland være et bunnløst hull når landet hvert år har stor nettoeksport av strøm? Er det noe du ønsker å tro eller hva er det? Til og med i 2021 var produksjonen  større enn forbruket, riktig nok ikke så mye (produksjon 580 TWh, forbruk 560 TWh).

Den tid er snart forbi. Fra nyttår stenger de siste reaktorene i Emsland, Isar og Neckarwestheim, og middelårsproduksjonen faller med ca. 30 TWh. Tyskland blir nettoimportør.

Eller kanskje de rekker å sette opp noen tusen nye vindmøller som erstatning innen den tid?

Lenke til kommentar
On 6/1/2022 at 12:23 AM, Mannen med ljåen said:

Tyskland har stor nettoeksport av strøm? Leser du ikke aviser? Eller troller du?

Tyskland har gjort seg avhengig av russisk gass, men så begynte den russiske "spesialoperasjonen" i Ukraina. Det er energikrise, og prisene stiger himmelhøyt.

Tyskland har sett seg nødt til å utsette nedleggelsen av kullkraftverk og atomkraftverk for å ha nok strøm, men importerer fremdeles fra oss.

mer korrekt er kanskje energi, og ikke strøm. 

Men en årlig visning av strøm im/eksport som er vist er forsåvidt ikke en fin måte heller å vise det på heller... hjelper ikke hvis de har en netto-eksport totalt sett, når halve året fyrer de ekstra opp med gass og kull for å supplementer det de ikke tar fra andre eller vind/sol gir

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (13 timer siden):

Nei, (og resten av dine antagelser faller) Dogger. Equinor svir av 100mrd i ett joint venture de har 40% i,  (app 250mrd totalt for prosjektet) for noe som k.a.n.s.k.j.e. varer 35 år (lobbytall) og kjører på halv effekt.

Jeg tror ikke du har den minste interesse i en saklig og sannferdig diskusjon!

Toalkostnad for Dogger Bank (A, B og C) er 9 milliarder £ *, altså ca 106,5 milliarder (dagens kurs). Kapasitetsfaktoren vil være i området 60 til 63% og ikke 50% som du påstår.

Du må nok skjerpe deg med hensyn til finne fakta i stedet for fiks prosentregning!

EremittPåTur skrev (13 timer siden):

90mrd, 

Veldig opportunt for deg å være kortfattet her. Når en skal sammenligne Olkiluoto 3 med vindturbinutbygging må en ta med at en vindpark bygges på ca 2 år mot Olkiluoto 3's 17 år. Renteutgifter og inflasjon må derfor legges til for det finske kraftverkets del.

EremittPåTur skrev (13 timer siden):

I motsetning? Alle har behov for en viss backup, men for vindkraft er vel sannheten den at den trenger langt mer backup enn noen annen energikilde, foruten sol. 

Vindkraft er mye mer forutsigbar, ikke over timer og dager, men over måneder og år. 106 turbiner i en vindpark kollapser ikke samtidig som en reaktor av og til gjør.

IEA's tall viser en kapasitetsfaktor på 74% for verdens atomkraftverk i 2020. Altså langt fra de 90+% en ellers opererer med.

Hvis du vil kan jeg gjerne liste opp alle reaktorer (som i Frankrike og Belgia etc) som har hatt uforutsette driftsstans i år og i fjor!

EremittPåTur skrev (13 timer siden):

Du synser som vanlig,  for alle teknologier så oppstår det drifts problemer fra tid til annen men atomkraft har vel statistisk sett, for deg som liker tall, den høyeste oppe-tiden av alle teknologier,  mens for vindturbiner er erfaringen stadige drifts problemer, havari og full utskiftning av turbiner.

Den høye oppetiden for atomkraftverk har lite med driftssikkerhet å gjøre, men er i hovedsak et uttrykk for at en ikke tåler å la være å produsere for fullt, da utgiftene er de samme ved 20% last (da blir prisen per kWh ca 6 kr for strøm fra Hinkley Point C som er under bygging). Dette er i motsetning til gass og kullkraftverk som kjøres på dellast i Tyskland i området 20 til 60% fordi brenselskostnaden utgjør nær 50%. Det er derfor god balansekraft til sol og vind (og tidligere backup for atomkraft).

Atomkraft må i tillegg ha brenselsbytte ca annethvert år og dette tar noen uker. Men det behøver en sikkert ikke backup til?

Det siste med at "for vindturbiner er erfaringen stadige drifts problemer, havari og full utskiftning av turbiner" er jo bare en ren løgn. Vindparker/turbiner har en høy grad av stabilitet og oppetiden er svært høy.

I følge data jeg har funnet er dagens turbiner oppe og går 98% av tiden, altså svært langt fra det inntrykk du gir. Typisk er det også at du (og andre vindkraftmotstandere) ikke kvantifiserer påstander!

Jeg har inntrykk av at du følger regelen om at "målet helliger midlet"! Altså målet er null vindkraftutbygging og midlene er løgn, overdrivelser, feilinformasjon og propaganda. Denne holdningen til at "målet helliger midlet" har ført til mye elendighet gjennom historien, angrep på Ukraina for å fjerne nazister, jødeutryddelse, korstog, kristning av innfødte med ukristelig metoder med mer.

 

* Se : https://.www.nsenergybusiness.com/projects/dogger-bank-wind-farms/

"The total investment in the Dogger Bank wind farms project is estimated to be £9bn ($11bn). The three wind farms will be capable of generating sufficient power for approximately 4.5 million UK homes, while meeting approximately 5% of the country’s total electricity demand".

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dine siste fraser beviser bare hva slags side du er på. Jeg er altså nazist fordi jeg ikke støtter overgivelse av norsk suverenitet til tysk/europeisk kraftmarked?

De som mener at norsk vindkraft for å eksportere strøm til Tyskland er negativt for det norske strømmarkedet, er skyldige i holocaust?

Tusen takk for at du gjorde det enkelt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

Dine siste fraser beviser bare hva slags side du er på. Jeg er altså nazist fordi jeg ikke støtter overgivelse av norsk suverenitet til tysk/europeisk kraftmarked?

De som mener at norsk vindkraft for å eksportere strøm til Tyskland er negativt for det norske strømmarkedet, er skyldige i holocaust?

Tusen takk for at du gjorde det enkelt for meg.

Jeg mener naturligvis ikke det og intet i min tekst kan tolkes slik. Jeg har bare påpekt hva slike holdninger ("målet helliger midlet" kan føre til og ikke sagt et ord om at slike holdninger alltid gir så grelle utslag.  Du må la være å ta utgangspunkt i enkeltord og heller prøve å forstå hva en tekst sier.

Heller ikke jeg er begeistret for at vi tapper ned våre bassenger til null for å sende strømmen for å tjene ekstra mye på eksportinntekter og import av europeisk prisnivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Alt i din tekst må tolkes slik.

Ikke skriv det om du ikke mener det.

I sin uredigerte tekst skriver hen:

Quote

Denne holdningen til at "målet helliger midlet" har ført til mye elendighet gjennom historien, angrep på Ukraina for å fjerne nazister, jødeutryddelse, korstog, kristning av innfødte med ukristelig metoder med mer.

..Kommer med eksempler på uheldige utfall, som følge av en målet-helliger-midlene-retorikk.
Hvorvidt dette er en korrekt analyse av fks. tankegodset bak korstog, tar jeg ikke stilling til, men hen kaller ingen nazister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Alt i din tekst må tolkes slik.

Ikke skriv det om du ikke mener det.

Interessant om du likevel ikke støtter nedtrapping av all norsk vannreserve for eksport til EU.

Er vi begge enige i at nazister er slemme, men jeg er nazisten? Heter du Vladimir Putin?

Jeg begriper at du har tolket teksten som du har gjort!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Vindkraft er mye mer forutsigbar, ikke over timer og dager, men over måneder og år. 106 turbiner i en vindpark kollapser ikke samtidig som en reaktor av og til gjør.

I skrivende stund kjører vindkraften i Tyskland på 8% effekt, og trenden er fallende.

image.png.258673714b257bdd6bdd79d5cbc8fd2d.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...