Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Slipe kniver på gressklipper


Anbefalte innlegg

Pleier dere så slipe knivene på gressklipperne deres? Kjente på kniven til en gressklipper jeg har og den var jo ikke skarp i det heletatt. Spurte min far om det og han mente at det ikke var nødvendig at det var skarpe for det var hastigheten som gjorde at de klippet. Synes det høres merkelig ut, for de må jo bli mye bedre om de er skarpe? Hva mener dere og ikke minst hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skarpe blader gir finere kutt. Men de trenger ikke være barberblad-skarpe.

Det er også kun helt ytterst på knivene som faktisk kutter grasset. Om det er mye slitasje og skader nermere midten betyr ikke noe så lenge bladet er rett og noenlunde i balanse.

grass-mower-blades-300x143.jpg.0d34975179ee718fe15ccd2a5f787073.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, vidor said:

 

Dog, en blender har "skarpe" blad.

Eller rette sagt: Bladene er ikke butte.
Du kan kutte deg vis du er nedi med fingrene når den ikke går.
Blir bladene for butte på en blender, vil den kun dele opp med at turbulensen hiver ting sammen, på glasset eller i den roterende metallet. De bør ofte være litt skarpe med en sløv vinkel, for å dele bedre, spesielt vis du hiver litt bløte litt fibrete ting i, som f.eks ananas. 

Det er også verdt å nevne at vis du har en skyveklipper, så kutten den enomrt mye bedre med skarpe blad.
Mens på en vanlig gressklipper er det kun forskjellen på hvor fint den kutter, selv om forskjellen er liten.

Lenke til kommentar

 

14 minutes ago, del_diablo said:

Dog, en blender har "skarpe" blad.

Eller rette sagt: Bladene er ikke butte.
Du kan kutte deg vis du er nedi med fingrene når den ikke går.
Blir bladene for butte på en blender, vil den kun dele opp med at turbulensen hiver ting sammen, på glasset eller i den roterende metallet. De bør ofte være litt skarpe med en sløv vinkel, for å dele bedre, spesielt vis du hiver litt bløte litt fibrete ting i, som f.eks ananas. 

Mine blader på kMix er vinklet, men kan ikke kutte meg på dem uten at dem roterer. De begynte vel å gjøre dette fordi det fungerte greit og at antall skader og klager gikk ned.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Dubious said:

 

Kantklippere har det problemet at tråden setter begrensninger på hva du kan klippe.
Det er og verdt å få med seg at du kan kjøpe trekant kuttblad for å spesifikt kutte tettere gressvekster, eller f.eks kjøpe plastblad for å klippe akkurat litt grovere gress.
F.eks 

Spoiler

004501.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

60639d167d9fe.jpeg

Vil på et generalt sted anbefale f.eks Oregon Techni Blade vis du faktisk jobber med tomtevedlikehold eller periodisk klipper kortvokst urskog. Holdbarheten og konsistensen er fantisk kontra vanlig trådtrimmer.

25 minutes ago, plankeby said:

 

At de er beregnet på sliping og at de kan slipes tilbake eller bedre enn fabrikkstandard er helt forskjellige problemer.
Såvidt jeg vet finnes det ikke standard gressklippere som har blad som er herdet til det punkt det ikke kan slipes, i motsatt til f.eks håndsager hvor det er mulig å få tak i tenner som er alt for harde til at de kan slipes. 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Kantklippere har det problemet at tråden setter begrensninger på hva du kan klippe.

Mindre begrensninger enn gressklippere.
Har kuttet meter langt "gress" med kantklipper, og tilogmed små trær.

For de større oppgavene så bruker jeg sagblad.
2 forskjellige klippere, så slipper å bytte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...