Jump to content
Sign in to follow this  
Silly87

V50 ingen strøm etter dynamobytte

Recommended Posts

Skiftet dynamo på volvo v50 2012, men ingen strøm inne i kupe, bilen er helt død ingen lys ingenting… noen ide om hva det kan hver ? 

Share this post


Link to post

Vi så over sikringene men klarer ikke å se noen som er gått. Å det er liksom strøm i motorrommet men ikke inne i kupeen 

Edited by Silly87

Share this post


Link to post
Leo_ skrev (7 timer siden):

Sett over sikringene?

Vi så over sikringene men klarer ikke å se noen som er gått. Å det er liksom strøm i motorrommet men ikke inne i kupeen 

Share this post


Link to post
Complexity skrev (18 minutter siden):

Dere koblet vel av batteriet når dere bytta dynamoen? Ikke noe startsperre som må lures i gang eller noe etterpå da?

Nei det ska eg innrømme at ikke ble gjort… 

Share this post


Link to post
26 minutes ago, Silly87 said:

Nei det ska eg innrømme at ikke ble gjort… 

Så dere bytta dynamoen live? Det er jo litt risikabelt.. om det er sikring til dynamoen så er den vel på 150-200A. Er lett at plusspolen på dynamoen kommer borti jord (alt i motorommet er jord. Motor, chassis, eksos osv) og da kan mye skje..

Er fin regel å koble bort batteriet før man gjør slikt.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 minutter siden):

Så dere bytta dynamoen live? Det er jo litt risikabelt.. om det er sikring til dynamoen så er den vel på 150-200A og det kan vel skje skade før den ryker. Er lett at plusspolen på dynamoen kommer borti jord (alt i motorommet er jord. Motor, chassis, eksos osv) og da kan mye skje..

Er fin regel å koble bort batteriet før man gjør slikt.

Ja d er jeg smertelig klar over, men nå skjede dessverre dette… men alle sikringer er inntakt ingen av dem er røket…. 

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Silly87 said:

Ja d er jeg smertelig klar over, men nå skjede dessverre dette… men alle sikringer er inntakt ingen av dem er røket…. 

Opplevde ikke noe gnister mens du holdt på da? Kan være at hjernen i bilen merket noe og har låst seg. Prøv å koble av batteriet å la bilen stå 10 minutter før du kobler det tilbake.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Ikke bestandig det er helt opplagt at en sikring har røket, spesielt på større flatsikringer kan det være vanskelig å se. Beste er å måle de med mulitmeter for å være sikker.

Share this post


Link to post

Det kom ei gnist akkurat når dynamoen ble koblet ifra, har prøvd å koble batteriet av i 10 min og koblet tilbake like død… som sagt er strøm i motoren Men ingenting i kupeen

Share this post


Link to post
_R2D2_ skrev (3 minutter siden):

Ikke bestandig det er helt opplagt at en sikring har røket, spesielt på større flatsikringer kan det være vanskelig å se. Beste er å måle de med mulitmeter for å være sikker.

Det ble d gjort i går

 

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Silly87 said:

Det kom ei gnist akkurat når dynamoen ble koblet ifra, har prøvd å koble batteriet av i 10 min og koblet tilbake like død… som sagt er strøm i motoren Men ingenting i kupeen

Hva mener du med strøm i motoren? Filer starteren?

Share this post


Link to post

Lurt å sjekke jordingen fra batteri til motor, og fra batteri til karosseri. Kan også være dårlig kontakt på batteripoler. Puss med stålbørste, sett på polen og beskytt med grease eller vaselin over.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med strøm i motoren? Filer starteren?

Nei altså det er spenning/strøm imellom komponenter i motorrommet, men inne i kupeen er det ikke noe lys i d hele. Ingen reaksjon i det hele når nøkkelvries 

Edited by Silly87

Share this post


Link to post
kremt skrev (2 minutter siden):

Lurt å sjekke jordingen fra batteri til motor, og fra batteri til karosseri. Kan også være dårlig kontakt på batteripoler. Puss med stålbørste, sett på polen og beskytt med grease eller vaselin over.

Dette er sjekket og det er ikke det.

Share this post


Link to post
Silly87 skrev (2 timer siden):

Vi så over sikringene men klarer ikke å se noen som er gått. Å det er liksom strøm i motorrommet men ikke inne i kupeen 

Hvor, hvilke sikringer sjekket dere? 
Siden det er strøm i motorrommet men ikke i kupéen så ville jeg ha sjekket (målt) om det er spenning etter sikringene i motorrommet som fører strøm til kupéen og tilsvarende for inntaket i kupéen. I følge denne siden så er det sikring #3 og #4 i motorrommet som er ‘Supply to passenger compartment fuse box‘.

Hvis ikke du måler spenning i kupéen men etter de to nevnte sikringene… 😕

Diagnose via OBD II-porten kan uansett være greit.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...