Silly87 0 Report post Posted May 27 Skiftet dynamo på volvo v50 2012, men ingen strøm inne i kupe, bilen er helt død ingen lys ingenting… noen ide om hva det kan hver ? Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 (edited) Vi så over sikringene men klarer ikke å se noen som er gått. Å det er liksom strøm i motorrommet men ikke inne i kupeen Edited May 28 by Silly87 Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 Leo_ skrev (7 timer siden): Sett over sikringene? Vi så over sikringene men klarer ikke å se noen som er gått. Å det er liksom strøm i motorrommet men ikke inne i kupeen Quote Share this post Link to post
Complexity 8993 Report post Posted May 28 Dere koblet vel av batteriet når dere bytta dynamoen? Ikke noe startsperre som må lures i gang eller noe etterpå da? Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 Complexity skrev (18 minutter siden): Dere koblet vel av batteriet når dere bytta dynamoen? Ikke noe startsperre som må lures i gang eller noe etterpå da? Nei det ska eg innrømme at ikke ble gjort… Quote Share this post Link to post
Complexity 8993 Report post Posted May 28 (edited) 26 minutes ago, Silly87 said: Nei det ska eg innrømme at ikke ble gjort… Så dere bytta dynamoen live? Det er jo litt risikabelt.. om det er sikring til dynamoen så er den vel på 150-200A. Er lett at plusspolen på dynamoen kommer borti jord (alt i motorommet er jord. Motor, chassis, eksos osv) og da kan mye skje.. Er fin regel å koble bort batteriet før man gjør slikt. Edited May 28 by Complexity Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 Complexity skrev (3 minutter siden): Så dere bytta dynamoen live? Det er jo litt risikabelt.. om det er sikring til dynamoen så er den vel på 150-200A og det kan vel skje skade før den ryker. Er lett at plusspolen på dynamoen kommer borti jord (alt i motorommet er jord. Motor, chassis, eksos osv) og da kan mye skje.. Er fin regel å koble bort batteriet før man gjør slikt. Ja d er jeg smertelig klar over, men nå skjede dessverre dette… men alle sikringer er inntakt ingen av dem er røket…. Quote Share this post Link to post
Complexity 8993 Report post Posted May 28 (edited) 6 minutes ago, Silly87 said: Ja d er jeg smertelig klar over, men nå skjede dessverre dette… men alle sikringer er inntakt ingen av dem er røket…. Opplevde ikke noe gnister mens du holdt på da? Kan være at hjernen i bilen merket noe og har låst seg. Prøv å koble av batteriet å la bilen stå 10 minutter før du kobler det tilbake. Edited May 28 by Complexity Quote Share this post Link to post
_R2D2_ 218 Report post Posted May 28 Ikke bestandig det er helt opplagt at en sikring har røket, spesielt på større flatsikringer kan det være vanskelig å se. Beste er å måle de med mulitmeter for å være sikker. Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 Det kom ei gnist akkurat når dynamoen ble koblet ifra, har prøvd å koble batteriet av i 10 min og koblet tilbake like død… som sagt er strøm i motoren Men ingenting i kupeen Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 _R2D2_ skrev (3 minutter siden): Ikke bestandig det er helt opplagt at en sikring har røket, spesielt på større flatsikringer kan det være vanskelig å se. Beste er å måle de med mulitmeter for å være sikker. Det ble d gjort i går Quote Share this post Link to post
Complexity 8993 Report post Posted May 28 2 minutes ago, Silly87 said: Det kom ei gnist akkurat når dynamoen ble koblet ifra, har prøvd å koble batteriet av i 10 min og koblet tilbake like død… som sagt er strøm i motoren Men ingenting i kupeen Hva mener du med strøm i motoren? Filer starteren? Quote Share this post Link to post
kremt 7686 Report post Posted May 28 Lurt å sjekke jordingen fra batteri til motor, og fra batteri til karosseri. Kan også være dårlig kontakt på batteripoler. Puss med stålbørste, sett på polen og beskytt med grease eller vaselin over. Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 (edited) Complexity skrev (10 minutter siden): Hva mener du med strøm i motoren? Filer starteren? Nei altså det er spenning/strøm imellom komponenter i motorrommet, men inne i kupeen er det ikke noe lys i d hele. Ingen reaksjon i det hele når nøkkelvries Edited May 28 by Silly87 Quote Share this post Link to post
Silly87 0 Report post Posted May 28 kremt skrev (2 minutter siden): Lurt å sjekke jordingen fra batteri til motor, og fra batteri til karosseri. Kan også være dårlig kontakt på batteripoler. Puss med stålbørste, sett på polen og beskytt med grease eller vaselin over. Dette er sjekket og det er ikke det. Quote Share this post Link to post
NoBo 1056 Report post Posted May 28 Silly87 skrev (2 timer siden): Vi så over sikringene men klarer ikke å se noen som er gått. Å det er liksom strøm i motorrommet men ikke inne i kupeen Hvor, hvilke sikringer sjekket dere? Siden det er strøm i motorrommet men ikke i kupéen så ville jeg ha sjekket (målt) om det er spenning etter sikringene i motorrommet som fører strøm til kupéen og tilsvarende for inntaket i kupéen. I følge denne siden så er det sikring #3 og #4 i motorrommet som er ‘Supply to passenger compartment fuse box‘. Hvis ikke du måler spenning i kupéen men etter de to nevnte sikringene… 😕 Diagnose via OBD II-porten kan uansett være greit. Quote Share this post Link to post
Powertrainer 529 Report post Posted May 28 Kan være et hovedrele med defekt spole eller manglende styrestrøm Quote Share this post Link to post