Gå til innhold

Mener de har løst problemene med å lage batterier basert på svovel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legger til brannsikkerhet og ikke minst om oppbrukte batterier ender som farlig avfall på den listen. Det vil jo over tid dreie seg om enorme mengder batterier, så de bør kunne resirkuleres, evt. omgjøres til noe som ikke er farlig avfall (om det er mulig).

 

Lenke til kommentar
eivinds skrev (4 timer siden):

Legger til brannsikkerhet og ikke minst om oppbrukte batterier ender som farlig avfall på den listen. Det vil jo over tid dreie seg om enorme mengder batterier, så de bør kunne resirkuleres, evt. omgjøres til noe som ikke er farlig avfall (om det er mulig).

 

Høyrer ein del som klagar i “hobbymekk”-miljøet at celler frå el-bilar har vorte så dyre grunna mange firma som bygger husbatteri. Så det er nok mange som kjem til å glede seg over større mengder batteri etterkvart.

Og med leveringsproblem, høge råvarekostnader og slikt, er det klare insentiv for å bedrive effektiv resirkulering. Så farane ligg nok heller i klassisk eksternalisering av kostnader samt desinformasjon frå fossilbransjen.

https://www.tu.no/artikler/bygger-gjenbruks-og-resirkuleringsfabrikk-for-elbilbatterier-i-sor-norge/516849

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eivinds skrev (16 timer siden):

Legger til brannsikkerhet og ikke minst om oppbrukte batterier ender som farlig avfall på den listen. Det vil jo over tid dreie seg om enorme mengder batterier, så de bør kunne resirkuleres, evt. omgjøres til noe som ikke er farlig avfall (om det er mulig).

 

Tenkte egentlig på brannsikkerhet, men ville unngå å "provosere" noen i "elbilmenigheten".

Av hensyn til brannsikkerheten på forumet, for evt. å unngå at hele forumtråden "tok fyr".😋

Lenke til kommentar

Smått utrolig om rom- og luftfartsindustrien tør bruke flunka ny teknologi/kjemi som ikke er testet ut over tid eller i volumer.

Og når websiden sier "First samples available: 2023", så høres det ut som det skal gå noe tid før dette dukker opp i dingser hvermannsen kan kjøpe. Men sånn er det: ting tar tid.

Som ellers, så er det mange egenskaper ved batterier som avgjør om og til hvilke applikasjoner de egner seg:

  • produksjonskostnad (materialer og prosesser)
  • volumetrisk og gravimetrisk energitetthet (på celle og pack-nivå)
  • selvutlading og effektivitet (med betingelser)
  • maks. effekt inn/ut, kjølebehov
  • levetid (alder og sykluser) under hvilke betingelser (temperatur, max/min SoC, belastning, lade-effekt)
  • temperaturområder (bruk og lagring)
  • brannsikkerhet (og betingelser)
  • resirkulerbarhet og second-life applikasjoner
  • miljøpåvirkning (fra produksjon av råmaterialer til gjenvinning)
  • feilscenarier (hvordan feiler batteriet) og reparerbarhet (kan en defekt batteripakke repareres)

Takk til journalisten for å ha dekket i alle fall noen av punktene over. Det er det desverre ikke alle batteriartikler som gjør.

Edit:

Andre Litium-Svovel nyheter fra nyere tid:

https://drexel.edu/news/archive/2022/february/lithium-sulfur-cathode-carbonate-electrolyte

Endret av Penguin
link til Drexel
Lenke til kommentar
Penguin skrev (54 minutter siden):

Smått utrolig om rom- og luftfartsindustrien tør bruke flunka ny teknologi/kjemi som ikke er testet ut over tid eller i volumer.

Regner ikke med at de kommer til å ta det i bruk uten grundig testing, så det er kanskje litt optimistisk å tro at dette skal opp i lufta før det er testet en stund. Men fra batteriprosusentens ståsted så betyr jo ikke det at de kan innkassere salg av batterier til fly- og romfarts-selskaper, lenge før det faktisk sendes opp i lufta.

Det sagt, hva er grundig nok testing? For engangs bæreraketter er jo anvendelsen ganske kortvarig, noe som betyr at testingen kan foregå i parallell under ulike betingelser, over kort tid (flytid + margin). For ubemannede droner vil testregimet være et annet. osv.

Hvis dette fungerer bra og energitettheten blir så høy som lovet så kan det revolusjonere korte flyvninger med elektriske småfly, aka Widerøes kjernemarked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...