Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lønner det seg å kjøpe nuy oppvaskmaskin?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg flytter inn hus jeg skal leie i noen år.   det står en eldre oppvaskmaskin der nå men den har ikke eco program.

Lurte på om det lønner seg økonomisk å bytte maskinen til en som bruker mindre vann enn bare bruke den og betale mer for vannet.   Er jo en kostnad å bytte maskinen.    vi bruker maskinen 4 til 5 ganger i uken så går endel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Christoffero89 said:

Lurte på om det lønner seg økonomisk å bytte maskinen til en som bruker mindre vann enn bare bruke den og betale mer for vannet.

Du må sammenligne spesifikasjonene på den som er der, og den som du vurderer å kjøpe, og regne på forskjellen i strøm- og vannforbruk.

Lenke til kommentar

Så du kommer til å anvende den såpass ofte at du forbruker en tusenlapp hvert år i strøm. I motsetning til en ny som koster 5.000 innkjøp + ca. 800 i årlig forbruk. Hvis du har vanen om å sette den på i løpet av natten, så får du mer enn halvert forbruket. 

Jeg ville ha tatt vare på den som er der til den er kaputt, og bare endret vanen noe. 

Endret av .,.
Lenke til kommentar

takk.  jeg har fastpris på 0.79 øre i flere år og med strømstøtten så merker jeg ikke noe særlig til strømregningen   så er kun vannet jeg egentlig tenker på.  så hvis det har lite å si på vannforbruket at jeg ikke klarer å spare inn 5000 kroner på 3 år så er det ikke vits å bytte for min del

Lenke til kommentar

Ei oppvaskmaskin med lav vassforbruk bruker ca 10 liter vatn, medan ei dårleg oppvaskmaskin bruker opp mot 30 liter per vask.

5vaskar i veka kvar einaste veke utgjer 260 oppvaskar per år. Differansen mellom 10 og 30 liter blir då 5200 liter, eller 5,2 m³. Prisen for vatnet varierer frå kommune til kommune, men ser vi på Oslo kommune så er prisen 20,96 kr per m³.
Multipliserer vil 20,96 med 5,2 får vi at det ekstra vassforbruket kostar 109 kr meir i året med ei dårleg oppvaskmaskin kontra ei god oppvaskmaskin. Merk her at vanlegvis så er avløpsgebyret prisa likt som vassavgifta, så for å få ein realistisk vasskostnad så må vi doble beløpet og får 218 kr i året.

Det som kostar med å bruke oppvaskmaskiner er kostnaden med å varme opp dette vatnet med straum, sjølve vatnet er nesten gratis.

Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (3 timer siden):

Hei

Jeg flytter inn hus jeg skal leie i noen år.   det står en eldre oppvaskmaskin der nå men den har ikke eco program.

Lurte på om det lønner seg økonomisk å bytte maskinen til en som bruker mindre vann enn bare bruke den og betale mer for vannet.   Er jo en kostnad å bytte maskinen.    vi bruker maskinen 4 til 5 ganger i uken så går endel

Bare bruk den gamle oppvaskmaskinen. 

Den bruker mindre strøm enn hva du kanskje tror. En typisk vask er mellom 1 og 2 kwh. Med dagens prisnivå på strømmen, inkludert statelig støtte og nettleie. Tilsvarer det 2 til 4 kroner pr vask. 

Forskjellen på eco (som sjelden gir helt ren vask, meg erfart) til 60-70 grader (normal program) er veldig liten. I reel forskjell utgjør det maksimalt en drøy krone. Tro det eller ei. 

Så du må kjøre ganske mange tusen oppvaskprogram før det lønner seg å bytte ut maskinen.

(En 60 graders klesvask koster ca 2 kroner i strømutgifter.)

Dubious skrev (11 minutter siden):

Nye maskiner vasker ofte dårligere enn eldre maskiner.

Og her har vi en klok person!

Mye skyldes at i utlandet betaler man for vann. Derfor er noen maskiner ganske gjerrige på vannforbruket. Og disse energimerkingene til maskinene "tvinger" produsenten til å gjøre maskinen dårligere. Ta for eksempel vaskemaskiner til klær. En 60 graders vask er sjelden 60 grader..... Kun for å få dette A+++ stempelet. 

 

Edit:
https://www.framtiden.no/myteknusing/er-maskinoppvask-mer-miljovennlig-enn-handoppvask.html

Her er et eksempel fra en typisk maskin fra 2004.
Bruker 16 liter vann og 1,1 kwh pr vask.

 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...