Gå til innhold

Ulstein vil løse utslippsproblem for skip med atomkraft [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant konsept. Må si jeg har troen på at Thorium kan hjelpe å løse en del av problemene vi har med energibruk og miljøkonsekvenser.

Men det er en ting jeg gjerne skulle hatt klarhet i, og det er hva som vil skje når et slikt skip går ned? Det synker eller forsvinner mellom 60 og 70 skip i året på verdensbasis når en ser på alle fraktskip samlet (last, containere, bunker, tankere etc), og en endring i fremdriftssystem gir ikke noen åpenbar endring i dette.

Nå er jo ikke bunkerolje noe gunstig for miljøet heller, men er det gjort noen vurdering av miljøkonsekvensene av at en slik MSR synker ned på havets bunn og blir der? En slik analyse av et skipsforlis med MSR kontra ett med dagens teknologi kunne jeg likt å se.

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor store batterier/ driftstid den tilhørende batteridrevne flåten skal ha, men det blir i alle fall mye lading.

Nå kan jo også et slikt skip produsere drivstoff, og i teorien kan man da ha et bunkringsnettverk ute i det mest trafikkerte rutene. På den måten ville man få ned antallet skip for å dekke et havområde. Men slikt kommer ikke i stand uten at nasjonene samarbeider. Det vil ikke lønne seg på kort sikt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Da må lover skrives om fordi det er kun stater som har lov å eie skip drevet med atomkraft.

Jeg ante faktisk ikke at slikt var lovregulert, men det er kanskje en av grunnene til at det kun er Russland (og tidligere Sovjetunionen) som hadde tilsynelatende sivile skip med reaktor.
Hvilke lover er det som regulerer dette?

Lenke til kommentar
14 hours ago, Dubious said:

Da må lover skrives om fordi det er kun stater som har lov å eie skip drevet med atomkraft.

Regner med at dette bare er litt upresis skrevet.

Tipper at stater typisk kan gi konsesjoner til utvikling, bygging og drift av kjernefysiske anlegg til andre aktører - og selvsagt stiller betingelser og forhåpentligvis kontrollerer. Er Rolls Royce f. eks. heleid statlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morsom ide, bra med brainstorming på scenarier. Men i de neste 30 årene vil det være mye mer nytte i å sørge for:

1 At skipene ikke går full gass for så å ligge å vente på å laste og losse

2 Skrog og propellvask

3 sørge for flerbruk slik at man ikke går tomme

Og andre kjedelige, men effektive metoder

Så kan en jo gjerne spe på med seil da.

Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (9 timer siden):

Og andre kjedelige, men effektive metoder

Så kan en jo gjerne spe på med seil da.

Helt enig. Kjedelige metoder monner godt. La meg føye på et par ekstra:

- Lavere fart via CO2-merking av varene som transporteres.

- Plugin-hybrider (ditt punkt 1), for at skipene skal kunne gå 100% på landstrøm når de ligger til kai, navigere utslippsfritt i havneområder og en viss framdrift i nødsituasjoner (bør telle som redundant motor).

- Jobbe for at land og forsvarsallianser blir mer selvforsynte med varer. Alt MÅ jo ikke produseres i Kina egentlig. Det sparer både energitransport (olje, kull etc) til Kina og varer fra Kina.

- Skip bør lovpålegges å ha opphuggingsfond, som kun kan brukes ved godkjente opphuggings-verft som må følge en del miljøkrav. Da får vi bukt med farlig og miljøsvinete anarki-opphugging på strender rundt om i fattige land.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...