Gå til innhold

Felleskonto hjelp!


Gjest 7cfd7...f80

Anbefalte innlegg

Gjest 7cfd7...f80

Hei

Det er noe jeg og min bedre halvdel har kranglet over og ikke helt kommer frem til svaret da vi begge  nesten strøyk i matte.

 

Vi har en felleskonto 

Dama kjøper noe vi begge skal betale for fra sin egen konto 

La oss si tingen koster 100 kr 

Hvor mye skal hun da ta fra felleskontoen ? 

Jeg mener hun skal ta 100 kr fra felleskontoen til seg selv da 50 av de 100 er hennes og 50 er mine. 

 

Hun mener at hun da taper 50 kr siden hun allerede har gitt 50 kr fra sin private konto og om hun da tar tilbake 100 kr fra felleskontoen så har hun bare fått 50 kr tilbake. 

 

Hvem har riktig her ? 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cfd7...f80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7cfd7...f80 skrev (21 minutter siden):

Hei

Det er noe jeg og min bedre halvdel har kranglet over og ikke helt kommer frem til svaret da vi begge  nesten strøyk i matte.

 

Vi har en felleskonto 

Dama kjøper noe vi begge skal betale for fra sin egen konto 

La oss si tingen koster 100 kr 

Hvor mye skal hun da ta fra felleskontoen ? 

Jeg mener hun skal ta 100 kr fra felleskontoen til seg selv da 50 av de 100 er hennes og 50 er mine. 

 

Hun mener at hun da taper 50 kr siden hun allerede har gitt 50 kr fra sin private konto og om hun da tar tilbake 100 kr fra felleskontoen så har hun bare fått 50 kr tilbake. 

 

Hvem har riktig her ? 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cfd7...f80

Når du sender 100kr fra felleskontoen til hennes konto så har hun gått i null, de 100kr hun sendte fra egen konto har hun fått tilbake. Resultatet er at det har gått netto null fra hennes konto, og 100kr fra felleskontoen som betyr 50kr fra hver. Motsatt om hun hadde brukt felleskortet for å kjøpe noe til seg selv som kostet 100kr, så må hun overføre 100kr fra sin personlige konto til felleskontoen for å beholde riktig beløp på felleskontoen, som at felleskontoen ble et mellomledd. Kanskje enklere å forstå logikken den veien. Så du har helt rett ja. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest 72047...7ff

Selvfølgelig "taper" hun 50 kr. Og du "taper" 50 kr, for dere har jo kjøpt en ting til 100 kr sammen.

Anonymous poster hash: 72047...7ff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...