Gå til innhold

– Får man dette til på Svalbard, kan man få det til hvor som helst


Anbefalte innlegg

G skrev (1 minutt siden):

Men kull skal de fortsette å utvinne på Svalbard, eller? Hva er logikken?

Det skal også legges ned til neste år.
Blir ingen gruedrift på svalbard etter 25 september er planen i det minste. Er jo ikke sikkert det går akkurat på dagen men ja, det tar slutt. Da må det jo nødvendigvis noe annet på plass rundt de tider også. De vil nok sikkert ha en del kull tilgjengelig i tilfelle, men gruedriften tar slutt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TorHansen skrev (50 minutter siden):

Her er en lenke til en fagfellevurdert vitenskapelig artikkel som viser at elbiler som går på strøm fra kullkraft o.l. har et vesentlig større miljøfotavtrykk enn vanlige biler som direkte bruker feks diesel:

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352484721001372

 

Dvs. litt mer tillitsvekkende enn «Snowleopard» sine figurer fra en Europeisk lobbyorganisasjon… 

Gratulerer, du fant en artikkel som klarer å sammenligne alle BEV's inkludert Tesla Model S, og sammenligner de med de gjerrigste non-plugin hybridene som var på markedet på den tiden.  Disse sammenlignes så for å finne ut LCCO2, altså Life Cycle CO2 Emissions, for å konkludere med at da kan BEV's komme ut dårligere enn disse gjerrige hybridene. Det er ikke engang sammenlignet med tilsvarende kjøretøy, men kun de som kommer aller best unna.

Dessuten, det beviser fremdeles ikke din påstand om utslipp ved drift. Tvert i mot, den artikkelen viser jo akkurat det motsatte, selv om den "glemmer" å sammenligne utslipp for "Well to wheel", som er det påstanden din gjaldt, men hopper rett på LCCO2. Ser man bare på driften, så er BEVs fremdeles best. Ser man på hele livssyklusen, så er altså konklusjonen at alle BEVs må komme under 2 kWh per mil for å kunne konkurrere mot de gjerrigste hybridene. Den forsøker ikke engang å sammenligne klasse mot klasse av kjøretøyer.

Langt mindre har den særlig relevans når man snakker om en lastebil som skal kjøre noen få km per dag i lav hastighet, der bl.a. luftmotstand har mindre effekt enn om det skulle kjøres på motorvei i 100-110 km/t. Her vil det altså bety mer hva den bruker på å komme i bevegelse, og hva den eventuelt kan gjenvinne ved stopp.

Og for å å få det i perspektiv, det er i utgangspunktet snakk om å kjøre i litt over ett år før gruvene skal stenges. Om det forlenges ett år eller to, så har det heller ikke veldig stor påvirkning.

Denne artikkelen sier det er totalt 50 km vei som skal driftes/vedlikeholdes i anbudsutlysning.

https://www.veier24.no/artikler/kun-ett-firma-ga-pris-pa-den-nye-driftskontrakten-i-longyearbyen/484771

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 4/23/2022 at 8:47 PM, Snowleopard said:

Skal riktignok sies at Svalbard og andre polare strøk, ikke sliter med høy konsentrasjon av utslipp fra kjøretøy, da det rett og slett er for lite trafikk, og mesteparten kommer nok uansett fra drift av kullgruvene selv. Disse har dessuten fått en sluttdato, 25. september 2023. Tilfeldigvis er dette satt opp mot når energiverket ikke lengre skal drives på kullkraft.

Er ikke veldig bereist i den arktiske delen av landet, har dog tatt turen alta kautokeine karasjok og tilbake til alta vinterstid en gang. Det gikk fra iskaldt i alta til ugudelig kulde i kautokeino og karasjok. Og spesielt i karasjok husker jeg var det et lokk av smogg so gjorde det vanskelig å puste. Husker ikke hvor kaldt det var, tror noen og førti kuldegrader. Folk lot biler stå på tomgang mens de var i butikken eller kafe. Ble fortalt at folk gjorde det fordi det var so kaldt at de risikerte at bilen ikke ville starte om de stoppet den. 

For å relatere til noe so flere kjenner til so vil eg si det var so ring 3 ved Tåsen før tunnelen. Slik føltes det. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (20 minutter siden):

Er ikke veldig bereist i den arktiske delen av landet, har dog tatt turen alta kautokeine karasjok og tilbake til alta vinterstid en gang. Det gikk fra iskaldt i alta til ugudelig kulde i kautokeino og karasjok. Og spesielt i karasjok husker jeg var det et lokk av smogg so gjorde det vanskelig å puste. Husker ikke hvor kaldt det var, tror noen og førti kuldegrader. Folk lot biler stå på tomgang mens de var i butikken eller kafe. Ble fortalt at folk gjorde det fordi det var so kaldt at de risikerte at bilen ikke ville starte om de stoppet den. 

For å relatere til noe so flere kjenner til so vil eg si det var so ring 3 ved Tåsen før tunnelen. Slik føltes det. 

Lokale forhold kan selvsagt skape slike midlertidige problemer, men uten å prøve å feie dette bort, så er det normalt ikke slik veldig lenge om gangen. Fra noen timer til noen få dager i strekk.

Men absolutt greit å bli kvitt forurensningen o man kan.

Lenke til kommentar
On 4/24/2022 at 8:43 AM, Zeph said:

Dekk- og vindstøy tar seg av den jobben. Du skal høyre ganske dårleg for å ikkje få det med deg. Og nesten blind.

Nysnø demper alle lyder kanske kraftig. Selv bensinbiler blir nesten lydløse under bestemte forhold, og slike forhold har de kanskje mer av der oppe. Det er også mer vind der enn på fastlandet.

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Snowleopard said:

Lokale forhold kan selvsagt skape slike midlertidige problemer, men uten å prøve å feie dette bort, så er det normalt ikke slik veldig lenge om gangen. Fra noen timer til noen få dager i strekk.

Ja nei jeg kjenner jo ikke de lokale forhold i detaljer eller har noen kunnskap rundt hvor lenge slikt kan vare. Vindretning, eller vindstille spiller kanskje inn? Det jeg vet var at luften jeg pustet inn var so en opplever i store metropoler, og det var ganske sjokkerende og oppleve den type smogg helt nord i landet der det nesten ikke bor mennesker. Det gir i det minste mening til argumentene om null lokale utslipp, og det er en fin ting. Tipper innbyggerne der oppe gleder seg til den dagen den type luftforurensning er historie og de fleste har elbil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...