Gå til innhold

Hvilken ladeapp?


Gromle

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vurderer overgang til elbil og skal i den forbindelse prøvekjøre flere elbiler de neste ukene. Hvilken ladeapp bør jeg prøve for å få litt opplevelsen med å finne ladepunkter, betaling og slikt? 

Kommuniserer disse med bilen på noe vis? 

Har null erfaring med elbil, så selv det helt grunnleggende er nytt for meg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver leverandør av hurtigladere har sin egen app. De store er Mer, og Fortum. Det beste er å sjekke ut hvilke ladere du kommer til å bruke.

På forhånd har du laget en bruker, og registrert bankkortet ditt.

Appene fungerer slik:
Du kjører opp til en lader
På laderen står det et nummer
Velg samme lader i appen
Trykk start lading i appen

Ladekart som viser alle ladere i landet: https://www.ladestasjoner.no/kart/
Trykk på tilpass søk og fjern "vanlig stikkontakt" og "semi hurtiglading". Disse er for trege til lading på farta.

Hvis du ønsker en reiseplanlegger med ladekart på telefon så sjekk ut Elton (levert av VG). Den tar med faktorer som temperatur, antall passasjerer og bilens rekkevidde, og planlegger en rute fra A til B for deg med nødvendige ladestopp. Du kan også betale for lading på enkelte ladestasjoner i Elton.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du avhengig av å hurtiglade ofte? Ellers ville jeg ikke brukt tid på dette. Skal du som folk flest lade hjemme 99% av tiden er det like greit å ta dette på sparket når du må. Det er iallefall slik jeg har gjort det. Jeg er på elbil 4 nå, og har ladet utenfor tesla nettverket 1 gang og veldig lite på tesla sitt nettverk. 

 

Er du dog avhengig av å lade andre plasser enn hjemme bør du bruke mye tid på dette. Finn ut hva som er rundt deg, hvilke stasjoner er du i nærheten av i hverdagen? Er det lademuligheter i nærheten av treningssenter du bruker eller andre fritidsaktiviteter? Prøv disse og sett opp en strategi for ladevanene dine. For all del unngå å sitte å vente i bilen mens du lader, om du ikke har noe godt å bedrive tiden med mens du venter der inne:) 

 

Vet om mange som lader fast når de handler, trener, pjokken er på fotballtrening osv. Da er det ikke tapt tid.

 

Elton er vell den appen som mener de skal ha best samspill med mange ladere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Er du avhengig av å hurtiglade ofte? Ellers ville jeg ikke brukt tid på dette. Skal du som folk flest lade hjemme 99% av tiden er det like greit å ta dette på sparket når du må. Det er iallefall slik jeg har gjort det. Jeg er på elbil 4 nå, og har ladet utenfor tesla nettverket 1 gang og veldig lite på tesla sitt nettverk. 

 

Er du dog avhengig av å lade andre plasser enn hjemme bør du bruke mye tid på dette. Finn ut hva som er rundt deg, hvilke stasjoner er du i nærheten av i hverdagen? Er det lademuligheter i nærheten av treningssenter du bruker eller andre fritidsaktiviteter? Prøv disse og sett opp en strategi for ladevanene dine. For all del unngå å sitte å vente i bilen mens du lader, om du ikke har noe godt å bedrive tiden med mens du venter der inne:) 

 

Vet om mange som lader fast når de handler, trener, pjokken er på fotballtrening osv. Da er det ikke tapt tid.

 

Elton er vell den appen som mener de skal ha best samspill med mange ladere. 

I hverdagen vil lading gjøres hjemme. Er kun når jeg forlater byen at hurtinglading vil være aktuelt. Tenker jo at jeg uansett fort vil finne hvilke tilbydere som er aktuelle på rutene jeg ferdes. Men er fortsatt greit å kunne samle alle under en paraply/app/brikke for enkelhetens skyld. 

Lenke til kommentar
Gromle skrev (31 minutter siden):

I hverdagen vil lading gjøres hjemme. Er kun når jeg forlater byen at hurtinglading vil være aktuelt. Tenker jo at jeg uansett fort vil finne hvilke tilbydere som er aktuelle på rutene jeg ferdes. Men er fortsatt greit å kunne samle alle under en paraply/app/brikke for enkelhetens skyld. 

Jo om en reiser mye er det kanskje greit.

Min tilnærming er å kjøre til laderen jeg skal bruke så fikser jeg betaling derifra. Tar gjerne noen ekstra minutter, men det forventer jeg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gromle said:

Hei. 

Vurderer overgang til elbil og skal i den forbindelse prøvekjøre flere elbiler de neste ukene. Hvilken ladeapp bør jeg prøve for å få litt opplevelsen med å finne ladepunkter, betaling og slikt? 

Kommuniserer disse med bilen på noe vis? 

Har null erfaring med elbil, så selv det helt grunnleggende er nytt for meg. 

En del bilmerker kommer med roamingavtaler som dekker flere leverandører, både i og utenfor norge:
https://elbil.no/lonner-det-seg-med-ladeabonnement/

Kikk litt på de forskjellige leverandørene om de dekker behovet for deg.

Måten de virker på er at du får et kort (RFID) som identifiserer deg for ladestasjonene. Ladestasjonen vil så kommunisere med bilen for å lade den. (Med DC lading så må hele tiden bilen og ladestasjonen kommunisere siden bilen hele tiden må fortelle ladestasjonen hvilken spenning den skal levere. )

Ladesesjonen faktureres så det kortet du har registrert hos roamingleverandøren.

Du har også roamingleverandører som elton som er uavhengig av bilmerke.

For BMW som jeg er mest kjent med kan du finne kart over ladere som du kan bruke her: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-no

For hurtiglading filtrer bort ladere med lavere effekt enn det du er intressert i å bruke.

Meg bekjent er det en liten håndfull operatører som leverer roamingtjenestene til bilmerkene så regn med at andres kart er ganske like.

Avhengig av bil er det ikke sikkert at du egentlig har behov for noen app, det er i så fall hovedsaklig for å navigere til laderne om bilens navigasjon ikke har de med, men det er vel ikke så normalt lengre.

Å bruke ladeoperatørenes egne apper er litt nødløsning.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gromle skrev (2 timer siden):

Hei. 

Vurderer overgang til elbil og skal i den forbindelse prøvekjøre flere elbiler de neste ukene. Hvilken ladeapp bør jeg prøve for å få litt opplevelsen med å finne ladepunkter, betaling og slikt? 

Kommuniserer disse med bilen på noe vis? 

Har null erfaring med elbil, så selv det helt grunnleggende er nytt for meg. 

Hei igjen,

Kjøper du rett bil (merke) så trenger du bare den appen som følger bilen. Da har du tilgang til verdens største superladenettverk, og "plug-and-play" lading. Enklere og bedre blir det ikke.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (22 timer siden):

Hei igjen,

Kjøper du rett bil (merke) så trenger du bare den appen som følger bilen. Da har du tilgang til verdens største superladenettverk, og "plug-and-play" lading. Enklere og bedre blir det ikke.

Om vi tenker på samme bilmerke, så har dette bare en supercharger i området jeg ferdes i til vanlig, og den er plassert ganske upraktisk for min del. 

Men skal uansett prøvekjøre Model Y, selv om ladenettverket overhodet ikke blir utslagsgivende. 

Lenke til kommentar
Gromle skrev (1 time siden):

Om vi tenker på samme bilmerke, så har dette bare en supercharger i området jeg ferdes i til vanlig, og den er plassert ganske upraktisk for min del. 

Men skal uansett prøvekjøre Model Y, selv om ladenettverket overhodet ikke blir utslagsgivende. 

Model Y LR med 19" hjul har WLTP-rekkevidde på 565 km. Du kommer temmelig langt før du må hurtiglade da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 4/22/2022 at 12:37 PM, Gromle said:

Om vi tenker på samme bilmerke, så har dette bare en supercharger i området jeg ferdes i til vanlig, og den er plassert ganske upraktisk for min del. 

Men skal uansett prøvekjøre Model Y, selv om ladenettverket overhodet ikke blir utslagsgivende. 

Du skal ikke hurtiglade i området du ferdes i til vanlig….

Det er hurtigladere rundt 30 mil vekk fra deg i hver retning du må kikke på

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 21.4.2022 den 12.33):

Milde himmel! Skal ikke elbillading liksom være like enkelt eller enklere enn å fylle bensin da? :dontgetit:

Det er jo det for Tesla-eiere. 🙂 Og det er et faktum. Bilen kommer fram til ladestasjonen (som den vet hvor er) med ferdigoppvarmet batteri, sånn at ladingen går raskere. Så er det bare å plugge i ledningen, så lader det. Bilen kommuniserer automatisk med laderen. Ingen ekstra apper, brikker, abonnementer, SMS-løsninger. Bare plug & play!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 timer siden):

Du skal ikke hurtiglade i området du ferdes i til vanlig….

Det er hurtigladere rundt 30 mil vekk fra deg i hver retning du må kikke på

 

Hurtigladere ja, ikke lynladere. Bortsett fra Tesla med 175kw ca 16mil hjemmefra. Lynladere er fortsatt sjelden vare i nord. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Gromle said:

Hurtigladere ja, ikke lynladere. Bortsett fra Tesla med 175kw ca 16mil hjemmefra. Lynladere er fortsatt sjelden vare i nord. 

Tesla har flere lynladestolper enn alle de andre tilbyderene tilsammen. Så ikke noe tvil om hvem man skal satse på om man trenger å lade bilen andre steder enn hjemme

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gromle skrev (På 21.4.2022 den 12.39):

I hverdagen vil lading gjøres hjemme. Er kun når jeg forlater byen at hurtinglading vil være aktuelt. Tenker jo at jeg uansett fort vil finne hvilke tilbydere som er aktuelle på rutene jeg ferdes. Men er fortsatt greit å kunne samle alle under en paraply/app/brikke for enkelhetens skyld. 

Skaff deg Elbilforeningens/Ladeklubbens blå ladebrikke, så kan du lade på de aller fleste større ladetilbyderne.

Les mer på elbilforeningen.no . Og nei jeg er ikke tilsluttet Elbilforeningen, annet enn som betalende medlem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...