Gå til innhold

Har plukket Mistral-missilene av de norske fartøyene og sendt dem til Ukraina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Eh. Hvor fort tenker vi at NSM går? D

Sjekka du før du skrev?

Som sagt,med sin overlegne manøvreringsevne,lave radarsignatur og kraftfulle datamaskin så kan uten tvil NSM planlegge hvordan ta ut mål som er mye raskere enn seg selv. Jeg ville ikke vært pilot i ett russisk bombefly eller jagerfly hvis NSM hadde fått flyet i sin interesse for å si det slik. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (5 minutter siden):

Som sagt,med sin overlegne manøvreringsevne,lave radarsignatur og kraftfulle datamaskin så kan uten tvil NSM planlegge hvordan ta ut mål som er mye raskere enn seg selv. Jeg ville ikke vært pilot i ett russisk bombefly eller jagerfly hvis NSM hadde fått flyet i sin interesse for å si det slik. 

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk det blir vanskelig. Spesielt imot et jagerfly som kan fly de hastighetene (6-700kmt) ganske greit. Jeg vet ikke dette. 

Uansett ville det vært supert om vi hadde sendt det ned for videre testing i ekte scenario. Når formålet er så godt er det jo dobbel effekt.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, ACYBN18O said:

For å si det slik Espen Hugaas. Hvis NSM også skulle bli brukt som luftvern så har våpenet ingen problemer med det. NSM kan skyte ned ett hvilket som helst fly på en avstand på 185 kilometer og kan også brukes mot krysserraketter. En eller flere f.eks russiske Tu-160 overlydsbombefly som NSM setter radaren sin på,vil være sjanseløse og omgjort til støv lynraskt etter avfyring av NSM. Per idag er det det eneste 5 generasjons våpen med lang rekkevidde over 185 kilometer. Det har liten radarsignatur og overlegen manøvreringene,sensorevne og regnekraft,en kombinasjon som gjør det i stand til å treffe det meste det får på sin radar. 

NSM har ingen radar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

For å si det slik Espen Hugaas. Hvis NSM også skulle bli brukt som luftvern så har våpenet ingen problemer med det. NSM kan skyte ned ett hvilket som helst fly på en avstand på 185 kilometer og kan også brukes mot krysserraketter. En eller flere f.eks russiske Tu-160 overlydsbombefly som NSM setter radaren sin på,vil være sjanseløse og omgjort til støv lynraskt etter avfyring av NSM. Per idag er det det eneste 5 generasjons våpen med lang rekkevidde over 185 kilometer. Det har liten radarsignatur og overlegen manøvreringene,sensorevne og regnekraft,en kombinasjon som gjør det i stand til å treffe det meste det får på sin radar. 

Uhm.

Hæ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (48 minutter siden):

Som sagt,med sin overlegne manøvreringsevne,lave radarsignatur og kraftfulle datamaskin så kan uten tvil NSM planlegge hvordan ta ut mål som er mye raskere enn seg selv. Jeg ville ikke vært pilot i ett russisk bombefly eller jagerfly hvis NSM hadde fått flyet i sin interesse for å si det slik. 

NSM vil kun klare å ta ut flyet om flyet faktisk ikke oppdager missilet i det hele tatt. Om det oppdages er det bare å fly unna det, normal passasjerflyhastighet på drøye 1000km/t er mer enn nok for å unnslippe. 

NASAMS-missilene klarer til sammenligning mach 4, over 5 ganger så høy hastighet som NSM.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Som sagt,med sin overlegne manøvreringsevne,lave radarsignatur og kraftfulle datamaskin så kan uten tvil NSM planlegge hvordan ta ut mål som er mye raskere enn seg selv. Jeg ville ikke vært pilot i ett russisk bombefly eller jagerfly hvis NSM hadde fått flyet i sin interesse for å si det slik. 

NSM er et overflatemissil - primært sjømål, sekundært landmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 time siden):

For å si det slik Espen Hugaas. Hvis NSM også skulle bli brukt som luftvern så har våpenet ingen problemer med det. NSM kan skyte ned ett hvilket som helst fly på en avstand på 185 kilometer og kan også brukes mot krysserraketter. En eller flere f.eks russiske Tu-160 overlydsbombefly som NSM setter radaren sin på,vil være sjanseløse og omgjort til støv lynraskt etter avfyring av NSM. Per idag er det det eneste 5 generasjons våpen med lang rekkevidde over 185 kilometer. Det har liten radarsignatur og overlegen manøvreringene,sensorevne og regnekraft,en kombinasjon som gjør det i stand til å treffe det meste det får på sin radar. 

Da tror jeg du bør ta en telefon til Kongsberg, for de er nemelig ikke klar over at NSM eller JSM missilene de har utviklet kan skyte ned fly, eller fungerer som anti-missil forsvar. Tenker at dette er informasjon de kunne hatt interesse av. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

NSM vil kun klare å ta ut flyet om flyet faktisk ikke oppdager missilet i det hele tatt. Om det oppdages er det bare å fly unna det, normal passasjerflyhastighet på drøye 1000km/t er mer enn nok for å unnslippe. 

NASAMS-missilene klarer til sammenligning mach 4, over 5 ganger så høy hastighet som NSM.

NSM sendes fra bakken i vinkel opp mot flyet og trenger ikke engang 1000 km/t for å treffe flyet. På 4 sekunder er det oppe i 1000 meter og på ett innkommende fly er det perfekt timing for å rekke flyet,det handler bare om riktig tidspunkt å avfyre NSM. Og flyene vil ikke oppdage NSM,det er spesielt laget med 5 generasjon stelth for å ikke bli oppdaget av hverken skip eller annet. Selv i mye større høyder enn 1000 meter vil NSM kunne ta ut fly. 

Lenke til kommentar
Just now, ACYBN18O said:

NSM sendes fra bakken i vinkel opp mot flyet og trenger ikke engang 1000 km/t for å treffe flyet. På 4 sekunder er det oppe i 1000 meter og på ett innkommende fly er det perfekt timing for å rekke flyet,det handler bare om riktig tidspunkt å avfyre NSM. Og flyene vil ikke oppdage NSM,det er spesielt laget med 5 generasjon stelth for å ikke bli oppdaget av hverken skip eller annet. Selv i mye større høyder enn 1000 meter vil NSM kunne ta ut fly. 

Ikke grav deg dypere ned nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rudde skrev (8 minutter siden):

Da tror jeg du bør ta en telefon til Kongsberg, for de er nemelig ikke klar over at NSM eller JSM missilene de har utviklet kan skyte ned fly, eller fungerer som anti-missil forsvar. Tenker at dette er informasjon de kunne hatt interesse av. 

Hehe nei det er ikke engelske Javelin heller. Likevel er mange russiske helikoptere tatt ut med nettopp Javelin. Jeg så en film om det her for ei tid siden. Kanskje vi må ringe Boris å fortelle han det.. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, ACYBN18O said:

NSM sendes fra bakken i vinkel opp mot flyet og trenger ikke engang 1000 km/t for å treffe flyet. På 4 sekunder er det oppe i 1000 meter og på ett innkommende fly er det perfekt timing for å rekke flyet,det handler bare om riktig tidspunkt å avfyre NSM. Og flyene vil ikke oppdage NSM,det er spesielt laget med 5 generasjon stelth for å ikke bli oppdaget av hverken skip eller annet. Selv i mye større høyder enn 1000 meter vil NSM kunne ta ut fly. 

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, ACYBN18O said:

Hehe nei det er ikke engelske Javelin heller. Likevel er mange russiske helikoptere tatt ut med nettopp Javelin. Jeg så en film om det her for ei tid siden. Kanskje vi må ringe Boris å fortelle han det.. 

FGM-184 Javelin er et Amerikansk panservernmissil med en viss sekundærkapasitet mot lavt- og sakteflygende helikoptre. Det er et mye mindre og mer manøvrerbart missil enn NSM/JSM, og faktisk konstruert for å treffe små og mer manøvrerbare mål.

Britene hadde også en MANPADS som het Javelin, men det har blitt erstattet av Starstreak.

NSM er veldig manøvrerbart, til turbojetdrevet sjømålsmissil på 400 kg å være. Men det kan ikke sammenlignes med et panservernmissil på 16 kg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (18 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Regnet ut i mitt hode. Husk rekkevidden på NSM. Det kan fly neste 18 ganger lengre enn marshøyden på ett fly. Hvis det avfyres noe tid før flyet ankommer,ja så er flyet pulver uansett om det flyr i 1000 eller 3000 km/t. Forstår..?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, ACYBN18O said:

Regnet ut i mitt hode. Husk rekkevidden på NSM. Det kan fly neste 18 ganger lengre enn marshøyden på ett fly. Hvis det avfyres noe tid før flyet ankommer,ja så er flyet pulver uansett om det flyr i 1000 eller 3000 km/t. Forstår..?

 

41 minutes ago, Sutekh said:

Ikke grav deg dypere ned nå.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...