Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld godtfolk! Sitter på brygga i Danmark og venter på å ta ferja hjem etter en ukes roadtrip gjennom Tysklands og Polen med min Mach E. 3000 km med uproblematisk kjøring, men la oss snakke litt om ladeopplevelsen.

 

Som bortskjemt nisse jeg er, med ny bil å greier, har jeg gleden av å ha rabatterte priser på Ionity nettverket, som både selger og selskapet selv skryter av. Vel…

Gjennom Danmark tar jeg tre stopp på forskjellige Ionity steder. Første stopp; kun 4 ladere og 3 er ute av drift. Stopp to: 6 ladere hvor 3 er ute av drift mens 1 skrur seg av og på av seg selg hvert 5. minutt. Stopp 3; 4 ladere men 2 som ikke fungerer. Ladekøen var latterlig, og jeg stakk heller innom andre ladere i nærheten som fungerte (honnør til BKK lader som tok drop - inn kort betaling!).

 

Neste runde, Tyskland, teknikkens land og hvor Ionity må være kongen… eller? Samtlige stopp hadde KUN 4 ladere, og alle hadde en ute av drift. Med kun 3 ladere var køen triste saker. Dessverre var det lite annet å velge som lå nærme veien, så har spist latterlig mange McDonald’s vente-burgere mens jeg har vært i ladekø den siste uken…

 

Sistemann ut, Polen! Her var det ikke så mange Ionity stasjoner, men klarte å finne 2. Begge hadde kun 2 båser, og på den ene stasjonen var begge ute av drift. Heldigvis har Polen en bensinstasjonskjede kaldt Orlen, som har et nokså godt utbygd nettverk. Riktignok kun en lader på hver stasjon, men alle funket, kosta kun rundt 4 kroner kilowatten og bare… fungerte uten noe herk.

 

Bonus: Dere husker alle laderne som streika i Danmark og Tyskland? På veien tilbake, altså en uke etterpå, var de samme laderne fortsatt ute av drift. Noe som kun kan bety at Ionity ikke gidder å fikse innrapporterte feil.

 

Hvorfor er Ionity så udugelige? De er jo eid av en rekke selskaper og har uendelig med midler, de må kunne bedre! Skal også nevnes at de to gangene jeg ringte til dem var det umulig å få snakke med engelsktalende personer, selv når man velger engelsk i menyen… Gir derimot skryt til BKK og Orlen, og krysser fingrene for at Tesla inviterer meg til sine stasjoner snart. Jeg betaler gjerne en 10-er for kilowatten, så lenge det fungerer og jeg ikke må spise enda en McDonald’s vente-burger.

 

Noen andre som har samme eller andre erfaringer? Og sorry for alle skrivefeilene, livet er hardt på mobil når man er sint.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, bzzlink said:

Du har kjøpt bil av noen som ikke tar elektrisk mobilitet seriøst. Som har slått seg sammen med andre som ikke tar det seriøst.

la oss krysse fingrene for at EU ikke pålegger Tesla å gjøre sine stasjoner like vanskelig å holde ved like som ionity/alle de andre sine

Liker bilen da :p Hadde også i bakhode at Tesla forhåpentligvis åpner opp laderne i løpet av et par år, men hvis de ikke gjør det merker jeg at blodtrykket stiger. Blir det ikke opprørsstemning i Tyskland etterhvert om DETTE er hva hverdagsfolk skal bli vandt til? Tesla fikk det jo tross alt til… for ti år siden!

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, The Very End said:

Liker bilen da :p Hadde også i bakhode at Tesla forhåpentligvis åpner opp laderne i løpet av et par år, men hvis de ikke gjør det merker jeg at blodtrykket stiger. Blir det ikke opprørsstemning i Tyskland etterhvert om DETTE er hva hverdagsfolk skal bli vandt til? Tesla fikk det jo tross alt til… for ti år siden!

Ja bilen virker veldig alright. Har ikke prøvekjørt den selv enda. 

Ladestolpene må bli enklere, i den betydning at de må være billigst mulig å sette opp og kreve et minimum av vedlikehold. Hvis ikke blir det for mange points of failure, og da koster det for mye å ha høy oppetid. 

Vekk med skjerm
Kortest mulig kabler
Ikke betalingsautomat på hver stolpe

Jeg skjønner at folk ønsker å bruke plastkortet sitt, men kostnaden for å holde på «plastkort og pinkode» teknologien som nå er snart 50år gammel er for høy. I den betydning at det gjør ladestolpene dyrere å sette opp mange nok av, og dyrere å ha høy oppetid på

Så kan vi håpe at når bilprodusentene begynner å lage elbiler fra bunn av, så får vi ikke sånne rare plasseringer av ladeporten fremover, og kan standardisere det til venstre bak 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 17.4.2022 den 21.00):

Hadde også i bakhode at Tesla forhåpentligvis åpner opp laderne i løpet av et par år, men hvis de ikke gjør det merker jeg at blodtrykket stiger. Blir det ikke opprørsstemning i Tyskland etterhvert om DETTE er hva hverdagsfolk skal bli vandt til? Tesla fikk det jo tross alt til… for ti år siden!

Var også på langtur i påsken, med ny elbil. Hver gang jeg trengte å lade så hadde ladestasjonene 20+ ladere, og bare noen få var opptatt. Fant ingen som ikke virket. Var bare plug and play, og kjøre videre etter 20 - 30 minutters lading. Lå som regel på rundt 20 min.

Takk gud for Tesla og Tesla superladenettverket. Det fungerte faktisk enda bedre enn jeg hadde håpet på. 😊

(beklager at jeg "gnir det inn", men dette visste du vel om fra før) 😉

  • Liker 5
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Var også på langtur i påsken, med ny elbil. Hver gang jeg trengte å lade så hadde ladestasjonene 20+ ladere, og bare noen få var opptatt. Fant ingen som ikke virket. Var bare plug and play, og kjøre videre etter 20 - 30 minutters lading. Lå som regel på rundt 20 min.

Takk gud for Tesla og Tesla superladenettverket. Det fungerte faktisk enda bedre enn jeg hadde håpet på. 😊

(beklager at jeg "gnir det inn", men dette visste du vel om fra før) 😉

Bare vent, snart får vi tilgang så da skal jeg lade der ekstra mye på trass hehe! Men ja, Tesla har et fantastisk nettverk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Bare vent, snart får vi tilgang så da skal jeg lade der ekstra mye på trass hehe! Men ja, Tesla har et fantastisk nettverk :) 

Jeg håper inderlig at det blir noen begrensninger. I hvert fall på mindre supercharger lokasjoner.

Biler som ikke forvarmer batteriene lader grisetreigt, og vil lage køer på de mindre stasjonene. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Litt artig at i USA er nesten problemet omvendt med unntak av det med ting ikke funker.

i California og las Vegas så er tesla laderne nesten alltid fulle mens electrify america som er deres versjon av ionity står for det meste ubrukt. 😝

men ja ionity bør bygge flere stasjoner og ha bedre oppetid, rart at vag ikke pusher på det siden de er inne på eier delen.

En annen årsak til at tesla kan bygge så mange stasjoner er fordi de koster 5 ganger mindre

 

https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2022/04/15/tesla-cost-deploy-superchargers-revealed-one-fifth-competition/amp/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, bzzlink said:

Jeg håper inderlig at det blir noen begrensninger. I hvert fall på mindre supercharger lokasjoner.

Biler som ikke forvarmer batteriene lader grisetreigt, og vil lage køer på de mindre stasjonene. 

Bare sett prisen høyt nok for oss med idiotbiler så løser det seg :p Eventuelt ekstra pris på de som har under 100 kWh lading (til mitt forsvar lader min rundt 90-100 konstant opp til 80%).

Endret av The Very End
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, The Very End said:

Bare vent, snart får vi tilgang så da skal jeg lade der ekstra mye på trass hehe!

Intressant nok så jeg at en med tesla valgte å lade på ionity istedet for den ellers helt tomme tesla laderen ved øyer i går. Spurte ikke hvorfor men jeg antar at det er fordi ionity er billigere (Vedkomne har sikkert også en ladeavtale knyttet til et bilmerke som har god avtale med ionity)

Jeg mistenker at ionity har høyt trykk for tiden sammenlignet med andre ladeoperatører p.g.a. prisene.

Jeg ser jo forøvrig at teslas dimensjonering neppe er finansiellt bærekraftig. De har der en enorm lader uten brukere på en helt vanlig hverdag, mens ionity har grei gjennomstrømming av kunder. (ca 50% belegg konstant de 20 minuttene jeg sto der). Sikkert fint for brukerne 2. påskedag o.l. men man kan ikke forvente at slikt vil vare ved.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, bzzlink said:

Jeg håper inderlig at det blir noen begrensninger. I hvert fall på mindre supercharger lokasjoner.

Biler som ikke forvarmer batteriene lader grisetreigt, og vil lage køer på de mindre stasjonene. 

Gleder meg til å lade til 100 % med Mii-en :) Helst på en langhelg søndag ettermiddag.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, sverreb said:

Jeg ser jo forøvrig at teslas dimensjonering neppe er finansiellt bærekraftig. De har der en enorm lader uten brukere på en helt vanlig hverdag, mens ionity har grei gjennomstrømming av kunder. (ca 50% belegg konstant de 20 minuttene jeg sto der). Sikkert fint for brukerne 2. påskedag o.l. men man kan ikke forvente at slikt vil vare ved.

Teslas dimensjonering er faktisk den eneste som er bærekraftig. Folk kjøper ikke elektrisk igjen med mindre det kan måle seg med fossilt. Tesla er de eneste som lager en transportløsning som nærmer seg å være fullgod erstatning for fossilversjonen. 

Det å ha elbil som eneste bil krever at en del ting er oppfylt. Egenskapene til bilen er en ting, men drivstofftilgang er nesten enda viktigere.

Som trådstarter la merke til, han synes bilen er veldig fin, men opplevelsen av bilen ødelegges av at tilgangen på drivstoff når han trenger det er for dårlig. 

Dersom det ikke finnes flere ledige fyllestasjoner å velge fra når man nærmer seg 10% batteri med en ok plassering ift hvor man skal kjøre, så mister bilen en viktig del av sin bruksverdi. Ikke minst i land der motorveihastigheten er 130 Km/t.

Forflyttningshastigheten er for dårlig, og det går ikke bare på bilen, men også på ladenettverket.

Jeg skjønner ikke at noen kjøper noe annet enn Tesla, når de skal ha elbil som eneste bil. Men det er vel mange som aldri kjører langt og fort.

 

For å sitere en av mine gamle poster:

Jeg klarer ikke å skjønne at dere ikke skjønner.

Tesla har laget markedet for elbil som nr1 bil. De forsøkte å få med seg andre, men de ville ikke, eller trodde ikke på de.

For å ha elbil som eneste bil må den:

  • Kunne kjøres i 3 timer pluss på motorvei
  • Kunne lades opp på langtur og være klar til (nye 3 timer+) å kjøre videre på 30 min.
  • Ha plass til en familie og bagasje

For å lage et selskap som selger elbiler som er nr1 bil må man da altså

  • Få folk til å ha lyst på elbil som eneste bil
  • Lage et fyllnettverk i alle markedene som du skal selge bil til, som er så finmasket at folk kan kjøre overalt hvor de er vant til uten ulempe
  • Ikke gå konkurs; altså tjene penger.

For at folk skal kunne kjøre der de er vant til uten ulempe må man

  • At det finnes ladere minst hver 200km langs hele hovedveinettet i alle landene du skal selge bilen til
  • Ikke være avhengig av betjente stasjoner
  • Ikke være avhengig av betalingsløsning som er spesifikt for det landet
  • Gjøre laderne så enkle som mulig, slik at de er stabile og krever minimalt vedlikehold, dvs. kutte ut skjerm, betalingsterminaler osv.

Hvis du tror Tesla hadde lyst til å gjøre dette alene, så tar du feil. 

For at en annen bilprodusent skulle være med på ladenettverket måtte de

  • Ha nettverk i bilene sine
  • Ha OTA i bilene sine
  • Ha app til bilen sin

Dette var de rett og slett ikke klare for, så det var ikke bare det at de ikke ville, de fikk ikke til heller.

Se på bildet under, det viser hvor mange lademinutter det tar å legge til en gitt rekkevidde på bilen.

E3A8B0A2-2EE4-415D-A21A-499576BE7F3A.thumb.jpeg.47a77a995f9a12ba50b3139262c6b9ce.jpeg.1bfe17e66aca93cd010b1326ea32720f.jpeg

 

Tankeeksperiment:
Tenk som Tesla hadde tatt navnet Cavendish isteden og satset på Hydrogen biler? Da hadde vi hatt hydrogenbiler i dag, med distribusjons- og fyllenettverk i nesten hele verden.

18394EDC-54FE-46E6-ADFE-BC080E6D8BDB.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bump! 

Meg og min bedre halvdel skal til påska på ny tur gjennom Europa, og for gøy så sjekket jeg opp noen av de samme Ionity laderne som tidligere. De har faktisk ikke ekspandert nesten noen av de, samt at (jeg vet ikke om de har vært oppe siden da) samme antallet ladere som hadde problemer har fortsatt problemer ifølge A Better Route Planner. Tror jeg holder meg til andre aktører (åpne Tesla ladere samt ladelokasjoner med 4 eller flere ladestasjoner fra andre aktører enn Ionity) når jeg reiser til påska. 

Tre kjappe:
1. Noen som synes det har blitt bedre, eventuelt reist i Europa den senere tid og kan gi erfaringer?
2. Hva med Polen, noen som vet om Tesla planlegger å åpne sitt ladenettverk der? Er litt begrenset dekning der :D
3. Anbefaling til ladeoperatører som ikke er Ionity i land som Tyskland og Polen?

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Autobahn fra og med Hamburg og sørover er helt jævlig - også på søndager når de fleste lastebiler ikke har lov å kjøre der. (En drøm å kjøre i Danmark hvor hastighetsforskjellene ikke er så store.)

Been there - done that.

Neste gang skal jeg prøve Sverige (Trelleborg - Rostok) - kan til og med brukes til noe 'kjapp' overnatting.

(Litt lite ladeorientert, men du får det gratis 😁)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, trikola said:

Autobahn fra og med Hamburg og sørover er helt jævlig - også på søndager når de fleste lastebiler ikke har lov å kjøre der. (En drøm å kjøre i Danmark hvor hastighetsforskjellene ikke er så store.)

Been there - done that.

Neste gang skal jeg prøve Sverige (Trelleborg - Rostok) - kan til og med brukes til noe 'kjapp' overnatting.

(Litt lite ladeorientert, men du får det gratis 😁)

Hehe! Takker og ikke noe problem! :) Men virker som jeg kan kjøre utelukkende Tesla tom. Tyskland nå - noen som vet hvordan det fungerer nedover Europa? Like greit som Norge med flere plasser og stort sett alltid plass? Min bil er jo en megabæsj som har ladeport på fremre venstre side, så litt redd for å ende opp på overfylte steder hvor jeg ender med å parkere som om jeg har fått et drypp... Og polen! PowerDot nettverket kommer opp med stasjoner med 4-6 ladestolper, noen som har prøvd disse? 

Lenke til kommentar

Eg har opplevd mye problem i Norge, men aldri på Tesla sine ladere. En ting er sikkert, skal eg gidde å gi 500k for en bil, blir det uansett Tesla selv om de har sine skavanker. 

Eg blir så drit lei når eg tar inn pluggen, så plutselig er den i ustand, selv om den var i god stand rett før eg plugget den i. Så må eg ut og finne ny lader. Eg har også prøvd engang å ringe kundeservice, 15min i kø, og så sier de at de skal restarte den og den skal da funke. Niks, plutselig er 25min gått bort på bare irritasjon og null lading. 

Eg hadde aldri godtatt så mye irritasjon om eg hadde en bil som eg hadde intensjon om å kjøre langt med. Kan du ikke bare bytte til Tesla når du skal overalt i europa? Er det ikke verdt det tror du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, itgrevelin said:

Eg har opplevd mye problem i Norge, men aldri på Tesla sine ladere. En ting er sikkert, skal eg gidde å gi 500k for en bil, blir det uansett Tesla selv om de har sine skavanker. 

Eg blir så drit lei når eg tar inn pluggen, så plutselig er den i ustand, selv om den var i god stand rett før eg plugget den i. Så må eg ut og finne ny lader. Eg har også prøvd engang å ringe kundeservice, 15min i kø, og så sier de at de skal restarte den og den skal da funke. Niks, plutselig er 25min gått bort på bare irritasjon og null lading. 

Eg hadde aldri godtatt så mye irritasjon om eg hadde en bil som eg hadde intensjon om å kjøre langt med. Kan du ikke bare bytte til Tesla når du skal overalt i europa? Er det ikke verdt det tror du? 

Jeg ser poenget ditt og er 200% enig med at alt utenom Tesla (og til dels det Finske selskapet med de litt kule laderne) er noe forbaska møl som burde erstattes av noe seriøst. Dessverre er jeg sånn noenlunde fornøyd med bilen min og grunn en del designvalg i Tesla så er det pr. nå litt lite fristende og selge bilen for å kjøpe Tesla (samt at kona ikke likte 3 og Y - som vi forsøkte) 😕 Egentlig er ladenettverket til Tesla og rekkevidden min slik at så og si hele Europa minus Polen går veldig greit, men sistnevnte gir litt hodebry. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...