Gå til innhold

Hjelp til å fikse USB problem


Anbefalte innlegg

Har ett problem ed USB i min bil Hyundai Ioniq 5. Hyundai har vært gjerrige og kun gitt 1 USB som kan snakke med infotainment systemet.

Problemet er som følger. Jeg bruker USB SSD for musikk og Android Auto via kabel. Det funker 100% via en enkel USB 3 hub, og har brukt det nå siden oktober når jeg fikk bilen uten problemer.

Fikk nettopp tak i en Ottocast enhet som kan gjøre både Appel Carplay og Android Auto trådløst.

Når jeg kobler den direkte i USB porten, så funker den helt som den skal, uten problemer. Men når jeg flytter den til USB huben, så vil den ikke funke.

Selv når den står i USB huben uten at SSDen står i. Da kommer det opp en beskjed at "Iphone er koblet i med kabel som kun er for lading". Har kun Samsung telefon.

Hvis jeg lar enheten stå i, så leses den av infotainment systemet, kapper musikken, for å så restarte det hele igjen.

Har testet med 2 andre Huber, med samme problem. Andre på ett Ioniq forum har samme problemet med andre typer huber og andre versjoner at trådløs Android Auto. (Ottocast er eneste som støtter både AA og Carplay).

Noen som kan ha en ide om hvordan jeg løser problemet?

 

Testet med å koble en Sony Walkman via bluetooth, og ha musikken der, men da må jeg hver gang gå inn og manuelt bytte fra telefon til Walkman i bluetooth valget. Får heller ikke valgt sanger via bluetooth, må da trykke på selve enheten.

Er ikke aktuelt å spille musikk fra telefon, da den ikke har nok lagringsplass, og hver eneste gang det skjer noe på telefon, så kappes musikken. Det er heller ingen andre muligheter for musikk i bilen enn via USB eller bluetooth.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ting restarter av seg selv som du antyder så er det godt mulig at bilen ikke leverer nok strøm via USB-porten. Det kan løses ved å kjøpe en USB HUB som har ekstern strøm (f.eks. denne som kommer i to varianter; en som tar imot ekstern strøm via USB-C og en som tar imot ekstern strøm via microUSB hunn-plugg), og så låner du litt strøm fra 12V sigarettenner-uttak (og en typisk 12V til 5V mobillader)

Lenke til kommentar
Selle skrev (14 timer siden):

Det er mulig USB porten ikke klarer å levere nok strøm til både hubben og Ottocast samtidig

 

AnthonyEdwardS skrev (7 timer siden):

Hvis ting restarter av seg selv som du antyder så er det godt mulig at bilen ikke leverer nok strøm via USB-porten. Det kan løses ved å kjøpe en USB HUB som har ekstern strøm (f.eks. denne som kommer i to varianter; en som tar imot ekstern strøm via USB-C og en som tar imot ekstern strøm via microUSB hunn-plugg), og så låner du litt strøm fra 12V sigarettenner-uttak (og en typisk 12V til 5V mobillader)

Har tenkt tanken, har en USB hub med ekstern strøm jeg kan teste hvis jeg finner strøm adapterte.

Men tviler litt at Ottocasten bruker mer strøm en telefonen gjør til ladingen når den er koblet til med kabel når jeg bruker AA normalt.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, bzzlink said:

Jeg har en sånn splitter. Men når jeg tenker etter har jeg vel SSD og spillkontrolleren tilkoblet forskjellige USB porter i bilen ja…

Har og en splitter som fungerer lignende i min bil, men det blir da kun strøm på de ekstra portene. Man må ha en form for kontroller som handterer flere enheter for at det skal virke på samme port.

Lenke til kommentar
ali q skrev (17 timer siden):

Og du tror bilen er kapabel til å ha to dataforbindelser aktiv parallelt?

Som sagt i første post så funker det helt fint med huben med SSD og telefon koblet med kabel samtidig, så den takler 2 datastrømmer samtidig.

 

Testet med hub med ekstra strøm, og samme resultat der, funket ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...