Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Holde tilbake leie for graverende feil.


Malmern

Anbefalte innlegg

Hei.

Leier deler av ett hus med ei venninne og over lang tid så har komfyren vært i ustand, dvs. den har slått seg av innimellom både når vi har lagd mat og ellers.

Vi trodde det var komfyrvakten som var defekt og fikk den sjekket av elektriker i dag.

Den var defekt og han sjekket samtidig støpselet til komfyren, den ene lederen var smeltet, ikke rart komfyren slo seg av i tide og utide.

Huseier har brukt en "kompis" til å sette opp stikk og lysbrytere mm.

Spørsmålet er om jeg kan kreve problemet fikset på dagen av en godkjent elektriker og eventuelt hvor mye leie jeg kan holde tilbake viss huseier nekter?

Tenkte 4 - 5.000 for å dekke varmmat til 2 personer (ca. 70 - 80,- per person i 30 dager.), høres dette ut som en fornuftig sum?

Vi skal også gå igjennom alle stikk og lysbrytere grundig.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TwoFace skrev (13 minutter siden):

Har du gitt beskjed til utleier som har fått sjansen til å utbedre problemet?

Hva står i leiekontrakten ang hvitevarer, og om de er inkl, og hvilket hvitevarer dette gjelder?

Komfyr er det som følger med av hvitevarer.

Komfyrvakten har blitt klagd på i minst 2-3 år før vi flyttet inn dit, og han har hatt en elektriker på befaring uten at han oppdaget noe feil.

Samme elektriker som byttet den i dag har tidligere påpekt at komfyrvakten var for gammel, den er minst 7 år gammel, ovnen er like gammel (Gorenje.)

Han påpekte at ledningen har blitt svidd/smeltet over lengre tid.

Lenke til kommentar
Malmern skrev (5 minutter siden):

Komfyr er det som følger med av hvitevarer.

Komfyrvakten har blitt klagd på i minst 2-3 år før vi flyttet inn dit, og han har hatt en elektriker på befaring uten at han oppdaget noe feil.

Samme elektriker som byttet den i dag har tidligere påpekt at komfyrvakten var for gammel, den er minst 7 år gammel, ovnen er like gammel (Gorenje.)

Han påpekte at ledningen har blitt svidd/smeltet over lengre tid.

Da gir du beskjed til huseier at du bytter ut dette fortløpende om han ikke gjør det og trekker kostnaden[e] fra husleien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (26 minutter siden):

Ute etter å spare penger sikkert, har vært borti utleier selv som ikke var helt god

Driver med utleie selv, og det ville ikke falle meg inn å være kjip på kabler og det elektriske. Frykter om slikt ikke er på stell og ting tar fyr er vel ikke forsikringen villig til å betale veldig mye.

Flunkende nytt skap med nye sikringer koster ca 10 lapper. Tipper han drar inn dette på en mnd om ikke mer. Nye kabler til komfyr etc sikker 10 lapper til. 

Men han er nok kjip og bare gir seg blankt faen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Malmern said:

Samme elektriker som byttet den i dag har tidligere påpekt at komfyrvakten var for gammel, den er minst 7 år gammel

En syv år gammel komfyrvakt er for gammel?? Jeg forstår ikke at dette ikke er bortimot evigvarende. :dontgetit:  Jeg vet om 30 år gamle komfyrvakter som er i drift og fungerer.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

En syv år gammel komfyrvakt er for gammel?? Jeg forstår ikke at dette ikke er bortimot evigvarende. :dontgetit:  Jeg vet om 30 år gamle komfyrvakter som er i drift og fungerer.

 

Kan litt om elektro, men har null peiling på komfyrvakter, den vi hadde var i hvertfall trådløs, den er den nye også.

Mulig den var for gammel/feil type til komfyren vi har?

Som sagt, null peiling. 

Huseier ble i hvertfall ganske oppgitt over at vi våget å hyre inn elektriker selv, han hadde nemlig avtalt med "kompisen" sin som skulle komme innom, kanskje før påske (🙄), og prøve å reklamere på komfyrvakten.

Da jeg sa til han at det var uaktuelt å være uten komfyr i mange dager så var beskjeden at "Dere klarer dere med mikro i noen dager."

Da fikk jeg nok og fikk tak i elektriker, beskjeden jeg fikk da var "Da har dere kjøpt en komfyrvakt."

Lenke til kommentar
3 hours ago, Malmern said:

Huseier ble i hvertfall ganske oppgitt over at vi våget å hyre inn elektriker selv, han hadde nemlig avtalt med "kompisen" sin som skulle komme innom, kanskje før påske (🙄), og prøve å reklamere på komfyrvakten.

Huff da. Tipper at denne kompisen kanskje er ufaglært.

Strøm er farlig - du gjør det eneste rette ved å hyre inn fagfolk med riktig kompetanse.

Lenke til kommentar
Dapp47 skrev (23 minutter siden):

Hvis lederene har smeltet har enten kabelen sittet for løst i, eller kabelen for tynn. Tipper førstnevnte. En ovn og komfyrvakt burde fint holde langt over 7 år. Komfyrvakter kan dog være kranglete uansett alder.

Kan være støpslet det startet i og så vidre inn i kontakten. 

 

Uansett kompisen hadde jeg ikke brukt med mindre han jobber i en elektriker bedrift

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar

Slike folk skal gjerne spare seg til fant på absolutt alle plasser.

Om han velger å leie inn en kompis så er det uansett hans hus som brenner ned om noe skulle skje.

Håper dere har brannalarmer i orden i boligen. Maks 8 år og batteri skal skiftes årlig. Samt en årlig støvsuging kan være greit å få gjennomført

Lenke til kommentar
22 hours ago, Malmern said:

Huseier ble i hvertfall ganske oppgitt over at vi våget å hyre inn elektriker selv, han hadde nemlig avtalt med "kompisen" sin som skulle komme innom, kanskje før påske (🙄), og prøve å reklamere på komfyrvakten.

Da jeg sa til han at det var uaktuelt å være uten komfyr i mange dager så var beskjeden at "Dere klarer dere med mikro i noen dager."

Da fikk jeg nok og fikk tak i elektriker, beskjeden jeg fikk da var "Da har dere kjøpt en komfyrvakt."

Han er alldeles ikke kompetent til å hverken være huseier eller utleier.

 

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Huseier har roet seg betraktelig og sa tidligere i dag at vi skulle komme til enighet om noe.

Det viser seg at kompisen hans faktisk har fagbrev og jobber for ett elektrikerfirma,
han kom innom i dag og satte på nytt støpsel på komfyren,
virker som at huseier ble litt paff når jeg sa at vi ikke hadde mikro og det eneste vi hadde var en elektrisk wokpanne.

Elektrikeren fant ut at det også var brudd i varmekabelen på badet så baderomsgulvet må også delvis eller helt rives opp. (Yay!)

Heldigvis har vi ett lite bad nede som kan brukes mens kabelen blir reparert / byttet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...