Gå til innhold

Trenger tips til å tjene litt ekstra penger??


Gjest e3a59...9ca

Anbefalte innlegg

Gjest e3a59...9ca

Saken er at jeg har gjeldsordning på 3 året nå. Det går forsåvidt greit. Men fikk nå en baksmell på skatten på nesten 7000 kr og det tåles ille dårlig når en har gjeldsordning. 

Jeg jobber fullt og har egentlig ikke tid til å ta på meg en jobb til for å si det sånn. 

Skatten skal jeg alltids greie har jeg tenkt. 

Men så noe litt mer hyggeligere... som jeg også skulle gjerne ha fått opplevd. 

I oktober 2020 begynte jeg å prate til en mann i Nederland. Vi har nå holdt kontakten jevnt og trutt denne tiden. Han skulle komme å besøke meg i fjor høst men så fløy flyprisene i været så det ble ikke noe av. Tidligere i år foreslo jeg at vi burde bare kjøpe oss en billig syden reise for 1 uke og dra sammen dit da jeg føler jeg kjenner han ganske så godt nå. Han er veldig veldig hyggelig mann. Ringer rett som det er og har vært der hele veien føler jeg. Jeg og har veldig lyst til at vi skulle ha fått til å møttes etter alle denne tiden om så bare for vennskapets skyld. 

 

Men han har også slitt med å finne jobb. Og finner han jobb er det bare for en kort periode så må han ut å lete etter ny jobb. 

Men nå kom altså denne restskatten og jeg slo fra meg hele syden turen og alt andre muligheter for å treffes. Men nå har han tatt dette opp igjen da om at vi burde møtes så vi ble enig om at vi får bare spare og så får vi se hvor vi er i september da om det er mulig å få til å møtes. Jeg syns det er forferdelig lenge til. 

Men fins det noen enkle ting en kan gjøre for tjene noen kroner ekstra. Jeg var inne på å pante flasker litt jevnt og trutt fra nå og utover, men så føler jeg at folk ikke liker kanskje at en legger ut på f.eks fb om at man kan  ta imot flasker. Det skal lissom være forebholdt idrettslag etc. Men da jeg var alene mor klarte jeg å finansiere en bil ferie med barna mine med nettopp dette..pante sekk på sekk med flasker jevnt og trutt. Den gangen la jeg det ut på facebook. Fikk flasker mange steder der. Men så tenkte jeg på andre ting som å lufte hunder etc..jeg liker hunder. Kan en ta betalt for slikt f.eks? 

Andre råd tas i mot med takk. Barnevakt er ikke for meg da. 

 

 

Anonymous poster hash: e3a59...9ca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vidunderkur på dette. For de aller, aller fleste må det jobbes mer enn i dag hvis man ønsker mer penger enn det man får inn på nåværende tidspunkt. 

Du nevner at du ikke har muligheten til å ta deg en jobb til. Hva legger du i dette? Har du muligheten til strøjobber? I så fall er det vel bare å ta det man kommer over? Jeg vil egentlig tro at dette med å lufte hund er en mer tradisjonell enn aktuell strøjobb i dag, men det blir jo noe ala det da. 

Eneste muligheten for inntekt utover vanlig arbeidsinntekt er jo en form for passiv inntekt (for øvrig et fenomen som er ganske i vinden), men dette tar lang tid å bygge opp. 

Dersom helsa holder tenker jeg du kan kjenne litt etter rundt hvor mye du ønsker denne turen. Ønsker du det nok finner du nok motivasjon til å ta det meste av jobber.🙂

Lenke til kommentar

Når man er på gjeldsordning, eller har stram økonomi av andre årsaker, er det beste man kan gjøre å forebygge restskatt. Vær så nøyaktig du kan når du beregner skattekortet ditt før nytt skatteår, og gå inn et par ganger i løpet av året og juster skattekortet etter hva du hittil har tjent og blitt trukket i skatt. Dette kan du gjøre i april/mai, og i august/september, etter at feriepenger etc er registert. Ditt skattetrekk vil bli justert slik at du når året er omme vil gå ca i null.

Litt skeptiker nå: Har du møtt denne mannen fra Nederland? Flyprisene fløy ikke akkurat til værs i fjor høst, det er noe som kom etter frislipp fra restriksjoner i februar. Du har vel ikke tenkt å dra på en uke ferietur med en person du aldri har møtt?

 

Lenke til kommentar
Gjest e3a59...9ca
Rutgerus skrev (35 minutter siden):

Ingen vidunderkur på dette. For de aller, aller fleste må det jobbes mer enn i dag hvis man ønsker mer penger enn det man får inn på nåværende tidspunkt. 

Du nevner at du ikke har muligheten til å ta deg en jobb til. Hva legger du i dette? Har du muligheten til strøjobber? I så fall er det vel bare å ta det man kommer over? Jeg vil egentlig tro at dette med å lufte hund er en mer tradisjonell enn aktuell strøjobb i dag, men det blir jo noe ala det da. 

Eneste muligheten for inntekt utover vanlig arbeidsinntekt er jo en form for passiv inntekt (for øvrig et fenomen som er ganske i vinden), men dette tar lang tid å bygge opp. 

Dersom helsa holder tenker jeg du kan kjenne litt etter rundt hvor mye du ønsker denne turen. Ønsker du det nok finner du nok motivasjon til å ta det meste av jobber.🙂

Uansett hvor mye jeg jobber så får jeg ikke beholde mer enn livsopphold og resten går til gjelda. Men måtte bli litt svart i såfall vare for å få ja ca 5000 kr hadde klart seg. 

Anonymous poster hash: e3a59...9ca

Lenke til kommentar
Gjest e3a59...9ca
zanta skrev (20 minutter siden):

Når man er på gjeldsordning, eller har stram økonomi av andre årsaker, er det beste man kan gjøre å forebygge restskatt. Vær så nøyaktig du kan når du beregner skattekortet ditt før nytt skatteår, og gå inn et par ganger i løpet av året og juster skattekortet etter hva du hittil har tjent og blitt trukket i skatt. Dette kan du gjøre i april/mai, og i august/september, etter at feriepenger etc er registert. Ditt skattetrekk vil bli justert slik at du når året er omme vil gå ca i null.

Litt skeptiker nå: Har du møtt denne mannen fra Nederland? Flyprisene fløy ikke akkurat til værs i fjor høst, det er noe som kom etter frislipp fra restriksjoner i februar. Du har vel ikke tenkt å dra på en uke ferietur med en person du aldri har møtt?

 

Det har jeg gjort før det er tryggere enn å ta inn nordmenn på hjemmedate som alle maser om. Pluss at det er hyggelig med ferie uansett.

Anonymous poster hash: e3a59...9ca

Lenke til kommentar
Gjest e3a59...9ca
zanta skrev (22 minutter siden):

Når man er på gjeldsordning, eller har stram økonomi av andre årsaker, er det beste man kan gjøre å forebygge restskatt. Vær så nøyaktig du kan når du beregner skattekortet ditt før nytt skatteår, og gå inn et par ganger i løpet av året og juster skattekortet etter hva du hittil har tjent og blitt trukket i skatt. Dette kan du gjøre i april/mai, og i august/september, etter at feriepenger etc er registert. Ditt skattetrekk vil bli justert slik at du når året er omme vil gå ca i null.

Litt skeptiker nå: Har du møtt denne mannen fra Nederland? Flyprisene fløy ikke akkurat til værs i fjor høst, det er noe som kom etter frislipp fra restriksjoner i februar. Du har vel ikke tenkt å dra på en uke ferietur med en person du aldri har møtt?

 

Problemet er at inntekten min varierer fra mnd til mnd etter hvor mye jeg klarer å måke inn. Jeg jobbet mellom 12-14 timer per dag for en normal lønn. I fjor var jeg i tillegg sykemeldt pga operasjon og nav kom inn i bildet og kompliserte det ekstra. Har skrudd opp forventet inntekt kraftig på skattekortet så håper neste år kan bli mer normalt. 

Anonymous poster hash: e3a59...9ca

Lenke til kommentar
Gjest e3a59...9ca
ITtraktor skrev (1 time siden):

Hva med Onlyfans? 

ha ha ha 54 åring halvfeit kjærring på onlyfans..ha ha ha..jaggu... protistusere seg for en ferie tur nei takk. 

Anonymous poster hash: e3a59...9ca

Lenke til kommentar
Gjest fc244...1a9
Gjest e3a59...9ca skrev (3 minutter siden):

ha ha ha 54 åring halvfeit kjærring på onlyfans..ha ha ha..jaggu... protistusere seg for en ferie tur nei takk. 

Anonymous poster hash: e3a59...9ca

Det er helt sikkert ett marked for det og 👍

Anonymous poster hash: fc244...1a9

Lenke til kommentar
Gjest e3a59...9ca skrev (2 timer siden):

Jeg var inne på å pante flasker litt jevnt og trutt fra nå og utover, men så føler jeg at folk ikke liker kanskje at en legger ut på f.eks fb om at man kan  ta imot flasker. Det skal lissom være forebholdt idrettslag etc. Men da jeg var alene mor klarte jeg å finansiere en bil ferie med barna mine med nettopp dette..pante sekk på sekk med flasker jevnt og trutt. Den gangen la jeg det ut på facebook. Fikk flasker mange steder der. 

Eg trur ikkje dette blir eit problem. Det er nok mange som er taknemmelige for å bli kvitt sekken med tomflasker. Om det er ein privatperson eller eit idrettslag som spør speler nok liten rolle. Skal ein vente til neste gong fotballaget har innsamling så vil tomflaskene samle seg opp. Har du tilgang på bil så kan du kanskje også ta betalt for å ta med deg glasflaskene og eventuelt anna rask i samme slengen? 

Eg trur nok du er på rett veg med å sjå på småjobbar. Lufte hundar, vaske/ryddehjelp, hagearbeid, innkjøp, osv er ting du kan vurdere. Du kan f.eks høyre med folk i nabolaget om dei vil betale ein liten slant for at du steller litt rundt huset med å fjerne tørt lau og steller i blomsterbedet? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest e3a59...9ca said:

Det har jeg gjort før det er tryggere enn å ta inn nordmenn på hjemmedate som alle maser om. Pluss at det er hyggelig med ferie uansett.

Hjemmedate som første date ville jeg nok aldri gått for. Ferie er hyggelig, men jeg ville nok møtt den jeg skulle dra sammen med før jeg planla en ferietur på en uke.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest e3a59...9ca said:

Problemet er at inntekten min varierer fra mnd til mnd etter hvor mye jeg klarer å måke inn. Jeg jobbet mellom 12-14 timer per dag for en normal lønn. I fjor var jeg i tillegg sykemeldt pga operasjon og nav kom inn i bildet og kompliserte det ekstra. Har skrudd opp forventet inntekt kraftig på skattekortet så håper neste år kan bli mer normalt. 

Da er det vanskelig å få et korrekt skattetrekk på forhånd. Man må da gå inn kanskje annenhver måned, og oppgi inntekt hittil i år, skattetrekk hittil i år, samt andre opplysninger som er relevante for skattetrekket, og få justert trekket for resten av året slik at man går ca i 0. Alternativet er å sette av en buffer for å dekke eventuell restskatt, men med gjeldsordning kan jeg forstå at det er vanskelig.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare se på småjobber på finn.no? For eks male-jobb en helg. Bør jo sikkert kunne ta 200kr/t for det? Eller vaskeoppdrag? 
 

Eller er det kun råd og tips som omhandler tigging du ønsker? (Satt på spissen) 
 

 

Vaske leilighet som selges.

Lenke til kommentar

Har selv rast i inntekt etter at arbeidsgiver har krevd at man må gå ned 14% i lønn, eller si opp. Lønna var lav fra før.. 

Jeg tenker å bidra med hagearbeid. Klippe plen, luke bed osv. Vaske vinduer. 

Er du flink med noe håndarbeid, selge det du lager på Finn.

Lurer litt på tigging, men ønsker ikke å bli kjent igjen. Også usikker på hvor trygt det er, da rumensk miljø dominerer der. Flere kilder viser til 1000-1500 kr dagen. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, plankeby said:

Har selv rast i inntekt etter at arbeidsgiver har krevd at man må gå ned 14% i lønn, eller si opp. Lønna var lav fra før.. 

Håper du mener «…eller bli sagt opp». Å gå ned i lønn krever en endringsoppsigelse. Så det reelle alternativet ditt hadde vært å få sparken og ikke kommet i nav karantene. Hvis du hadde gått for dette alternativet ville du endt opp med å gå ned 18,8% over en 6 mnd periode hvor du ville jobbet ut oppsigelsestiden gitt 3 mnd (100% lønn) og 3 mnd som arbeidsledig (62,4% lønn) hvor du kunne søkt etter ny jobb.

Ikke direkte rettet mot deg, men i tilfelle noen synes det var nyttig. Er jo et ganske stort hopp ned og det er jo synd.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 minutter siden):

Håper du mener «…eller bli sagt opp». Å gå ned i lønn krever en endringsoppsigelse.

Å ikke godta endringsoppsigelsen med ny lavere lønn, blir jo som å si opp. Ledere på samme sted skal øke sin lønn. Kommunen går i underskudd. Millioner skal spares der jeg er. 

Nå er ikke min situasjon tema i tråden. Jeg ser etter muligheter for inntekt ved siden av meget lavt lønnet jobb.

Dekkskift på gårdsplassen hos folk kan også være noe nå. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Å ikke godta endringsoppsigelsen med ny lavere lønn, blir jo som å si opp. Ledere på samme sted skal øke sin lønn. Kommunen går i underskudd. 

Forskjellen er 3 mnd med dagpenger vs 3 mnd uten. Så viktig å presisere at man blir sagt opp og ikke sier opp av egen fri vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...