Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Hvorfor det? Du vet jo at dersom du legger speedometere på 50, så er du under 50km/t. Hvilke grunner er det til å legge speedometeret på 40 for å være sikker på at du er under 50? 

Det er i bakvendtland du får fartsbot for å ligge under fartsgrensen, ikke i Norge. 

En her påstår det er bot for å kjøre saktere enn 40 på motorvei. Der det gjerne står at sykkel og traktor er forbudt. Øvelsekjøring er bare lov i bil med dobbelt pedalsett og sjåførlærer.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (8 minutter siden):

jeg forstår ikke hvorfor du mener folk kommer til å følge reglene like nøye når det er veldig små konsekvenser for å bryte de. 

Hvis du leser alt så ser du at jeg foreslår en eskalerende tabell som begynner med mild straff. Litt større straff for stigende gjentagelser, prikker for småbøller og økende tids førerkortbeslag for notoriske bøller.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Norolf said:

Hei Dart 🙂

Som jeg ser det har de fleste i denne tråden ikke forstått et vesentlig poeng - nemlig at det er fullstendig umulig å kjøre på prikken nøyaktig den hastigheten som er tillatt et sted.

Om du tror dette er relevant eller en gang korrekt bør du levere fra deg sertifikatet med en gang.

54 minutes ago, Norolf said:

Jeg ville påstått at omtrent enhver bilfører ikke klarer å komme den EKTE farten nærmere enn i høyden +/- 6 km/t.

Alt dette medfører at man får en sunn følelese om at fart er noe man bare kan og må overholde sånn omtrentlig med pluss / minus 6 km/t.

Bare dette gjør at det rent teknisk sett er umulig å garantere for at man ikke overskrider fartsgrensen med opptil 6 km/t.

 

Du er rett og slett ikke skikket til å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (17 minutter siden):

Hvis du leser alt så ser du at jeg foreslår en eskalerende tabell som begynner med mild straff. Litt større straff for stigende gjentagelser, prikker for småbøller og økende tids førerkortbeslag for notoriske bøller.

Og den modellen mener jeg det er større problemer med, enn den vi har idag, derfor jeg ønsker å vite hvorfor du mener det skal bidra til folk fortsetter å følge regler, på en bedre måte enn nåværende modell. 

Her er de svakheter jeg ser i din modell: 
I veldig lang tid, så kan man kjøre  mer for fort, overalt og veldig mange vil gjøre det. Altså; En generell økt fart utover fartsgrensene på mange steder. Så blir man tatt, får en mild bot og kan fortsette sin adferd så lenge man vil inntil man føler konsekvensene blir for store. Med dagens nivå av kontroller, så vil det etter mitt syn føre til at det er meget lav sannsynlighet for at noen trenger å endre sin adferd i trafikken. 

Modellen vil altså føre til at flere kjører for fort, og over lengre tid og færre fartsbøller vil bli fjernet fra trafikken. 

Styrkene med modellen din, er at den favner om de som bommer av og til, så jeg ser poenget på individuelt nivå, men jeg mener det er verre for den totale trafikksikkerheten. 

Dagens modell har også noen svakheter. Mange, ink meg selv kjører litt for fort ofte (avskrekkingen funker ikke optimalt). Jeg kommer ikke til å vesentlig endre min adferd i trafikken før jeg faktisk får meg en smekk ( sånn jeg føler på det). Allikevel, så vet jeg at konsekvensene er ganske enorme, så jeg kjører sjelden mye over fartsgrensen. 

Jeg tror dagens modell fungerer veldig bra, og jeg kjenner ingen som virkelig har havnet i uføre pga fartsbot, men jeg kjenner mange som har endret sin adferd pga bøter og prikker. 

Så er det dessverre slik da, at det er trist at folk skal følge eller ikke følge trafikkregler pga bøter, det burde vært slik at folk fulgte de fordi de var inneforstått med faren av å kjøre fortere, men sånn er det ikke, og da må man dessverre ha konsekvenser for å få folk til å rette seg. 500kr i bot for ¨kjøre i 70 i 50 sona er ikke en reel konsekvens, for verken fattig eller rik

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (18 minutter siden):

En her påstår det er bot for å kjøre saktere enn 40 på motorvei. Der det gjerne står at sykkel og traktor er forbudt. Øvelsekjøring er bare lov i bil med dobbelt pedalsett og sjåførlærer.

Det er bot, men ikke fartsbot. Man kan bøtelegges ihht denne paragrafen: 

Vegtrafikk- lovens §3:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (48 minutter siden):

Hvorfor det? Du vet jo at dersom du legger speedometere på 50, så er du under 50km/t. Hvilke grunner er det til å legge speedometeret på 40 for å være sikker på at du er under 50? 

Det er i bakvendtland du får fartsbot for å ligge under fartsgrensen, ikke i Norge. 

 

Hehe, det beviser bare hvor realitets-fjern du er.

Jeg har allerede skrevet hva som skjer om du skulle kjøre noen få km/t under fartsgrensen ifølge speedometeret. Da kjører du faktisk minst 7 km/t under den EKTE fartsgrensen med en enorm kø illsinte nordmenn bak deg som banner i ett kjør over den dumme turisten som formentlig ikke er vant med norske veiforhold.

Og de som har det travelt (og det er de fleste), de som kommer til å miste fergen, de tar vanvittige sjanser ved forbikjøring i svinger. Der ingen purk kan måle hastigheten. Men der det lett kan smelle skikkelig....

Lenke til kommentar
Norolf skrev (14 minutter siden):

Hehe, det beviser bare hvor realitets-fjern du er.

Jeg har allerede skrevet hva som skjer om du skulle kjøre noen få km/t under fartsgrensen ifølge speedometeret. Da kjører du faktisk minst 7 km/t under den EKTE fartsgrensen med en enorm kø illsinte nordmenn bak deg som banner i ett kjør over den dumme turisten som formentlig ikke er vant med norske veiforhold.

Og de som har det travelt (og det er de fleste), de som kommer til å miste fergen, de tar vanvittige sjanser ved forbikjøring i svinger. Der ingen purk kan måle hastigheten. Men der det lett kan smelle skikkelig....

Det er ikke rart jeg blir ansett realitetsfjern, når du konstruerer et realitetsfjernt narrativ og sier at det er normen.

Ligger du i 48 ihht speedometeret, så gjelder det også han bak, når han ser på sitt speedometer. Det er ikke slik at ditt speedometer viser 48 og han sitt bak viser 41 i det tilfelle. Begge kjører da langt under fartsgrensa, men ingen merker det. Ingen tapere, bare en vinner, trafikksikkerheten 

Så synes jeg det er virkelighetsfjernt å tro at når man ligger 7km under fartsgrensen automatisk får en lang kø illsinte bilister bak seg. Jeg blir irritert på sinker jeg også, men det er veldig sjeldent i 30 og 50 soner, som oftest i 80 soner, når folk legger seg 20-30km/t under grensa. Blir du sint hvis noen ligger i 73km/t på en 80 vei? Da er det du som er problemet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bøtene kunne være øremerket et godt formål. Foreningen for Trafikkskadde. Det ville fjernet skattekritikken. Men da ville vel foreningen be om at bøtene økes?

Muslimene har et greit system. Man betaler seg ut av straffene. Mord koster 40 kameler eller 200 geiter som gis til familien, om de ikke vil at morderen henges. Fattigfolk  blir hengt, da de har ikke råd til kameler. En kamel er verd ca en årslønn i Midtøsten. 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (2 timer siden):

Hei Dart 🙂

Som jeg ser det har de fleste i denne tråden ikke forstått et vesentlig poeng - nemlig at det er fullstendig umulig å kjøre på prikken nøyaktig den hastigheten som er tillatt et sted.

Dette er det diverse grunner for. Det begynner med at selveste speedometeret er unøyaktig. Alle vet at speedometeret viser for høy fart. Men hvor mye nøyaktig - det er det omtrent ingen som vet. Selv jeg som er interessert i emnet og har forsøkt å finne det ut ved å sammenligne hastigheten i speedometeret med hastigheten på GPS'en har ikke kunnet bestemme dette helt nøyaktig. Det er et sted mellom 3 km/t og 5 km/t.

Så er ikke dette det eneste som er upresis. Biller kan ha noe som heter "slipp" og det betyr at dekkene til stadig glider lite granne. Akkurat sånn som om man trykker kraftig på gassen og dekkene begynner å hvine og mister "traksjonen". Dekkene "drehen durch" ville man sagt på tysk. Vet ikke hva det blir på norsk. Dette kan skje når gatene har et sleipt belag som for eksempel når det har ligget mye sånn fruktstøv på veiene om våren, kanskje attpåtil har vært litt yr. Men kan antakelig også skje når solen har opphetet asfalten noe grådig. Også dette kan altså medføre at speedometeret viser 1, 2 kanskje 3 km/t for mye.

For det neste så fortsatt de fleste biler den dag i dag en gammeldags skive som viser hastigheten. I mange biler er det nærmest umulig å tolke om fartsmåleren viser 49 eller 50 eller 51 km/t. Det er litt avhengig av vinkelen du ser på speedometeret med. Som tendens vil måleren her vise litt for lite. På tysk heter dette fenomenet parallaxefeil https://de.wikipedia.org/wiki/Parallaxenfehler Vet ikke hva det blir på norsk.

For det fjerde så øyner man jo ikke til stadig hastighetsinformasjonen. Selv jeg som faktisk har HUP i den aktuelle bilen min og kan se farten i vindusruten klarer ikke hele tiden å følge både med i trafikken og å i det tallet som står på vindusruten.

Jeg ville påstått at omtrent enhver bilfører ikke klarer å komme den EKTE farten nærmere enn i høyden +/- 6 km/t.

Alt dette medfører at man får en sunn følelese om at fart er noe man bare kan og må overholde sånn omtrentlig med pluss / minus 6 km/t.

Bare dette gjør at det rent teknisk sett er umulig å garantere for at man ikke overskrider fartsgrensen med opptil 6 km/t.

Det eneste man kunne gjort det ville være å kjøre 2 km/t saktere enn den lovlige maksimale hastigheten som vises av speedometeret. Men da ville man for det meste altså kjørt omtrent 6 km/t saktere enn det fartsgrensen krever. Med illsinte trafikanter bak seg. Som kommer til å gjøre dumme og farlige ting for å komme seg forbi deg.

Det de feste ikke skjønner er at det i praksis ikke dreier seg bare om å ikke kjøre for fort, men også om å ikke kjøre saktere enn lov. Ikke fortere og ikke saktere enn det lov - det blir på prikken det som er lov. Noe som i lengre strekk er fullstendig umulig for et hvert menneske... Av diverse grunner - men ikke mist også de ovenstående...

 

Her var det mye bortforklaring for ikke å kunne holde fartsgrensen og jeg mistenker at du ikke er så interessert i fartsmåling som du skal ha det til for å komme så nært som 2 km/t er ikke vanskelig. De fleste har en mobilholder i bilen sin, også de med gamle biler og selv google maps har speedometer nå så kjempevanskelig er det ikke. 

Og det du kaller "slipp", vel det skjer jo ikke hele tiden men heller under alselerasjon og så lenge du kjører gjevnt foregår det ikke. Som sagt, mange dårlige unnskyldninger for å ikke følge fartsgrensen. I tillegg har politiets kontroller og fotobokser inkludert en innebygget sikkerhetsmargin som de trekker fra så selv 2-3 km/t over reel fartsgrense går fint, selv i fotoboks.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Norolf said:

Jeg har allerede skrevet hva som skjer om du skulle kjøre noen få km/t under fartsgrensen ifølge speedometeret. Da kjører du faktisk minst 7 km/t under den EKTE fartsgrensen med en enorm kø illsinte nordmenn bak deg som banner i ett kjør over den dumme turisten som formentlig ikke er vant med norske veiforhold.

Man skal alltid tilpasse farten etter forholdene. Hvis det for deg er å kjøre saktere slik at det oppstår kø bak deg plikter du å kjøre til siden å slippe de andre bilistene forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

Bøtene kunne være øremerket et godt formål. Foreningen for Trafikkskadde. Det ville fjernet skattekritikken. Men da ville vel foreningen be om at bøtene økes?

Muslimene har et greit system. Man betaler seg ut av straffene. Mord koster 40 kameler eller 200 geiter som gis til familien, om de ikke vil at morderen henges. Fattigfolk  blir hengt, da de har ikke råd til kameler. En kamel er verd ca en årslønn i Midtøsten. 

Hvor mye må vi betale for en kamel 😉

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Man skal alltid tilpasse farten etter forholdene. Hvis det for deg er å kjøre saktere slik at det oppstår kø bak deg plikter du å kjøre til siden å slippe de andre bilistene forbi.

Du muligens ikke forstått hva jeg skrev?

 

Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 timer siden):

Og det du kaller "slipp", vel det skjer jo ikke hele tiden men heller under alselerasjon og så lenge du kjører gjevnt foregår det ikke. Som sagt, mange dårlige unnskyldninger for å ikke følge fartsgrensen. I tillegg har politiets kontroller og fotobokser inkludert en innebygget sikkerhetsmargin som de trekker fra så selv 2-3 km/t over reel fartsgrense går fint, selv i fotoboks.

Nå snakket jeg ikke om dette leketøyet i din smartmobil, men alvorlig GPS der hele GPS'en koster flere ganger så mye som en smartmobil.

Det sagt, spiller det egentlig ingen rolle. For også GPS'er er ikke så 100% nøyaktig som du kanskje er villedet å tro bare fordi de VISER en tiendedel av en km/t. Det er bare de teknisk ukyndige som tror at det må være så nøyaktig som det står på skjermen 🙂

perpyro skrev (3 timer siden):

 

Og det du kaller "slipp", vel det skjer jo ikke hele tiden

Jo, det er akkurat det det gjør 🙂 Det var nettopp jeg skulle forklare. Selvsagt er dette ikke noe man ser eller merker. Og selvsagt er det avhengig av asfaltens beskaffenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/29/2022 at 6:40 PM, frohmage said:
On 3/29/2022 at 6:22 PM, Diggerman said:

Der det hele blir tvilsomt, er når satsene settes eller åvirkes av finansdepartementet som et ledd i å skaffe inntekter.

Hvor har du det fra at dette er en grunn til økte bøtesatser?

Staten budsjetterer med inntekter fra bøter. Det betyr ikke at hensikten med bøtene er å skaffe inntekter, men det er forståelig at slike påstander kommer, og kanskje det er noe i dem.

 

On 3/29/2022 at 11:37 PM, Norolf said:

Å sammenligne med norsk mentalitet blir vanskelig. For egentlig så ikke jeg inntrykk av at nordmenn er så forferdelig lovlydige i trafikken heller. Har sett en del helt vanvittige forbikjøringer både live og på video. Selv om fartsgrensen i disse tilfellene ikke skulle ha vært brutt så var selveste forbikjøringen i en trang sving 10 ganger farligere enn det å kjøre 10 km/t for fort....Jeg har inntrykk av Nordmenn bare er så lovlydige når de må regne med at det er noen som "ser". I en sving - der fartsmåling er umulig - er plutselig denne lovlydigheten ikke så veldig stor lenger hos mange....

Jeg har ingen formening om hvor lovlydige nordmenn er på dette området, sammenlignet med andre nordeuropeere. Men vær obs på at det er unntakene som havner på video.

 

On 3/31/2022 at 2:31 PM, henrikwl said:

Bøtene er ikke 10 ganger høyere i Norge. Det er løgn. Slutt å lyve.

Alternativt, vis oss hvilke land hvor bøtene begynner på 85 kroner, og slutter på 1500 kroner.

Albania, Bulgaria, Moldova, Sri Lanka.

 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (38 minutter siden):

Nå snakket jeg ikke om dette leketøyet i din smartmobil, men alvorlig GPS der hele GPS'en koster flere ganger så mye som en smartmobil.

Det sagt, spiller det egentlig ingen rolle. For også GPS'er er ikke så 100% nøyaktig som du kanskje er villedet å tro bare fordi de VISER en tiendedel av en km/t. Det er bare de teknisk ukyndige som tror at det må være så nøyaktig som det står på skjermen

Jo, det er akkurat det det gjør 🙂 Det var nettopp jeg skulle forklare. Selvsagt er dette ikke noe man ser eller merker. Og selvsagt er det avhengig av asfaltens beskaffenhet.

Nå virker det som ikke du vet hvordan en GPS fungerer.
Dette er ikke noe audiofil elektronikk der luftfuktighet, temperatur og hvilken vei pluggen står i kontakten har noe betydning for hvor bra sluttresultatet blir men heller en mottaker for satelittsignaler som beregner possisjon og hastighet basert på dette.
Det er satelittenes nøyaktighet som i hovedsak gjør en GPS nøyaktig og ikke gullet i kjøleribba på strømforsyninga og til å se hastighet med ned til den nøyaktigheta som kreves bak rattet er en telefon GPS mere en god nok.
Og at påstanden din om at man konstant har slipp mot underlaget skal du pent på legge frem rapporter på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Nå virker det som ikke du vet hvordan en GPS fungerer.
Dette er ikke noe audiofil elektronikk der luftfuktighet, temperatur og hvilken vei pluggen står i kontakten har noe betydning for hvor bra sluttresultatet blir men heller en mottaker for satelittsignaler som beregner possisjon og hastighet basert på dette.
Det er satelittenes nøyaktighet som i hovedsak gjør en GPS nøyaktig og ikke gullet i kjøleribba på strømforsyninga og til å se hastighet med ned til den nøyaktigheta som kreves bak rattet er en telefon GPS mere en god nok.
Og at påstanden din om at man konstant har slipp mot underlaget skal du pent på legge frem rapporter på.

Nå har jeg nesten inntrykk ut av at du med forsett forsøker å avspore diskusjonen fra fartmålerens uomtvistelige unøyaktighet til en diskusjon om ulike GPS-typer...?

Om du spør folk om de vet hvor mye avvik det er på den ekte farten og den farten speedometeret kommer 9 av 10 folk til å svare:

- Å, virkelig? Dette var ikke jeg klar over...
- Vet ikke.
- Sånn omtrent mellom 3 til 8 km/t - alt ettersom hvor fort man kjører
- Omtrent sånn sirca 7%

 Bare en av 100 kommer til å si:

Mellom 10 og 50 er avviket mellom 5,2% og 6,1%, mellom 50 og 220 er avviket mellom 6,1% og 7%.

Men selv om de skulle vite at det nøyaktige avviket var 4,63 % - hvor mange makter å regne ut  hvor snau de er virkelig da og då....?

 

P.S.:

Og jo: Det er faktisk en stor forskjell mellom leke-GPS'ene som i smartmobilen og avanserte GPS'er,,,,

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (28 minutter siden):

Nå har jeg nesten inntrykk ut av at du med forsett forsøker å avspore diskusjonen fra fartmålerens uomtvistelige unøyaktighet til en diskusjon om ulike GPS-typer...?

Om du spør folk om de vet hvor mye avvik det er på den ekte farten og den farten speedometeret kommer 9 av 10 folk til å svare:

- Å, virkelig? Dette var ikke jeg klar over...
- Vet ikke.
- Sånn omtrent mellom 3 til 8 km/t - alt ettersom hvor fort man kjører
- Omtrent sånn sirca 7%

 Bare en av 100 kommer til å si:

Mellom 10 og 50 er avviket mellom 5,2% og 6,1%, mellom 50 og 220 er avviket mellom 6,1% og 7%.

Men selv om de skulle vite at det nøyaktige avviket var 4,63 % - hvor mange makter å regne ut  hvor snau de er virkelig da og då....?

Nå er alle avvikene dine nedover der speedometrene viser for mye så da er marginene for den vimsete alenemoren og den fattige uføretrygdede på deres side så enda dårligere grunn til å bli tatt i fartskontroll der de først har bilens feilmargin på speedometeret for deretter å ha sikkerhetsmarginen oppover til politiet og fotoboksene.

Sitat

 

P.S.:

Og jo: Det er faktisk en stor forskjell mellom leke-GPS'ene som i smartmobilen og avanserte GPS'er,,,,

Spiller liten rolle om en dyr GPS er mer nøyaktig ned på hundredelene når en mobil GPS har nøyaktighet ned mot 0,2km/t.
Eller befinner du deg på HiFi verdenen om at dyre komponenter leser av signalene fra satelittene bedre en billige i forhold til jobben de skal gjøre.
Når GPS systemet til og med har klokka integrert i signalene skal det ikke så mye til for å få høvelig bra presisjon.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En venn av kollega fikk denne uka en bil rett foran seg i motsatt kjørefelt, rett i fronten. Store skader på bil, vet ikke nok om sjåføren enda, men ingen alvorlig skade. Den andre bilføreren satt å fiklet med mobilen, og bilen skled over i motsatt felt. Det kom også et oppslag om dette i lokalavisen som bekrefter hendelsen.

Trådstarter mener nok at bot og straff til den føreren kun er basert på skadefryd, ref. tidligere innlegg. Er du i ferd med å drepe andre i trafikken grunnet egosentrisk neglisjering av trafikkregler, så er jeg for en konsekvens. Kall meg gjerne skadefrydelsker.

For øvrig er ikke bøtene så langt unna andre like land i forhold til vår inntekt.

Å dra inn land med årslønninger på en femtedel av våre lønninger, og sammenligne direkte bøtesatsene der, blir underlig. Samtidig er dette land med mye større andel trafikkulykker pr innbygger.

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har vel de fleste bil med innebyget GPS så folk kan selv kontrollere speedometeret.

 

2 hours ago, skaftetryne32 said:

Mobilbruk å lignende i bil bør bli fengselsstraff, og helst miste førerkort for et minimum av 10 år, og det mener jeg helt seriøst. Det er så forbanna uansvarlig.    

Jo nei nja. Det som teller er hvor oppmerksom man klarer å være. Bilens systemer kan også ta for mye av oppmerksomheten, men det blir vel til at man får straff for å betjene bilens systemer også. Jeg føler at man blir for opphengt i at det er en mobiltelefon.

 

For å lese av bilens skjermer må du rette blikket i en annen retning, mens en telefon kan du holde rett foran ansiktet. Men fordi det er så strengt forbudt å røre telefonen, legger folk den ned et sted så de må ta blikket enda mer vekk fra veien enn om de ser på bilens skjerm.

 

Endret av Helm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...