Gå til innhold

Beste sparekonto


Anbefalte innlegg

Etter gårsdagens økning av styringsrenten har bankene begynt å sette opp renten på sine sparekonti. Først var barespar.no, med 1,25 % (over 500k), kort tid etter kom bulderbank.no med 1,25 % (fra 1. krone). Fortsatt langt unna pre-Covidnivå, men nå som det er forventet regelmessige økninger av styringsrenten, er vi på vei tilbake der vi var (med ca 2,5-3,0 % på innskudd/sparekonto).

Jeg antar at finansportalen.no er oppdatert, men legg gjerne ut her dersom du ser gode betingelser på innskudd som ikke oppfattes der.

Ved renteendring i kundens disfavør (altså rentenedgang på innskudd og renteøkning på lån) er det 6 uker varslingstid før renten endres. Denne fristen gjelder ikke dersom endringen er i kundens favør, likevel kan det hos noen banker ta noe tid før renten faktisk økes. For de som har en del på buffer- eller sparekonto kan det faktisk lønne seg å opprette konto i en annen bank og sette beløpet over dit en stund, og flytte tilbake når egen bank har økt renten.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (17 minutter siden):

Korleis fungerer denne buldrebanken? Får ein eit ordinært 11-sifra kontonummer som ein kan setje inn- og ta ut pengar frå?

Er det mogeleg å investere i aksjar/fond i-/via bulder bank?

Ja til kontonr. Nei til aksjer/fond, men kommer sikkert snart. Og det finnes få grunner til å ha det i dagligbanken uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (7 minutter siden):

Ja til kontonr. Nei til aksjer/fond, men kommer sikkert snart. Og det finnes få grunner til å ha det i dagligbanken uansett. 

Vil det seie at ein får 1,25% på ordinær brukskonto?

For min del har eg brukskonto i ein bank, sparekonto i annan bank og aksjar/fond i tredje bank. Eigentleg ville det ha vore ein fordel å ha ein bank som var god på alt (inkludert lån) på ein gong.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (26 minutter siden):

Vil det seie at ein får 1,25% på ordinær brukskonto?

For min del har eg brukskonto i ein bank, sparekonto i annan bank og aksjar/fond i tredje bank. Eigentleg ville det ha vore ein fordel å ha ein bank som var god på alt (inkludert lån) på ein gong.

Nei vil tro det er på sparekonto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, torbjornen said:

For min del har eg brukskonto i ein bank, sparekonto i annan bank og aksjar/fond i tredje bank. Eigentleg ville det ha vore ein fordel å ha ein bank som var god på alt (inkludert lån) på ein gong.

Ingen enkeltbank er best på alt. Jeg har brukskonto i en bank, boliglån i en annen, sparing i 2-3 andre (flytter rundt til den som til enhver tid har beste rente) og fond i en fjerde. Og kredittkort fra 3-4 andre banker i tillegg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 2.4.2022 den 17.19):

Vil det seie at ein får 1,25% på ordinær brukskonto?

 

NortonM skrev (På 2.4.2022 den 17.31):

Bulder  har 0,2% på  ordinær konto og som sagt  1,25% på sparekonto fra første krone.

 

Herr Brun skrev (På 2.4.2022 den 17.45):

Nei vil tro det er på sparekonto. 

I Bulder må du opprette et "sparemål", da opprettes det en egen konto som grunnlaget for dette sparemålet og den har 1,25% rente. Den er i sin tur en vanlig konto, men du kan ikke ha kort tilknyttet denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (20 minutter siden):

Ikke mange banker som har justert innskuddsrenten etter siste økning av styringsrenten. Virker som om de fleste bankene er mer opptatt av å øke sine marginer.

Det er ganske normalt og skjønnbart iom renteøkning på lån ikke blir gjeldende umiddelbart, men med varslingstid på 6 uker. (gjeldende lån) - Men enig i at de melker der de kan og økningen bruker heller ikke å være i samme grad som på lån

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ein kan også snu på det. Sidan det skal litt til å innføre betaling for å ha pengar på konto har bankane sine marginar blitt pressa av dei låge rentene. Slik sett har bankane litt å ta att no når rentene byrjar å stige. Isolert sett skulle renteauke vere bra for bankaksjar eller eigenkapitalbevis. Det kan såleis vere vel så lurt å investere litt av sparepengane i sjølve banken som å ha dei på sparekonto i banken.

Lenke til kommentar

Ikke stol på norske banker, plasser pengene i en solid utenlandsk bank eller kjøp gull eller sølv og invester i en safe eller gjem det på en mer kreativ måte. Hvorfor ikke stole på norske banker? Prøv å gjør et større kontantuttak og se hva som skjer. Du får ikke ut dine egne penger. De har ingen penger, de er bare et tomt skall.

 

Lenke til kommentar

I andre land får man fortsatt lov til å ta ut penger? Minstekravet må være at man får tatt ut det man har satt inn.

Vi har banksikringsfondet som på papiret er mye bedre enn i de fleste andre land. Men haken er at det trer ikke i kraft uten at næringen selv eller myndighetene har erklært en bankkrise.

 

Du kan flytte pengene dine digitalt men eksisterer de? Det kan ikke bevises og det ligner "Keiserens nye klær". Pengene eksisterer på en måte så lenge alle tror at de eksisterer.

 

Det norske bankvesenet er en gigantisk Ponzi-svindel (pyramide). Du får ta ut lommepenger men ikke mer. Hvis du ikke tror det så bare prøv selv. Svaret du får er at det er ulovlig å ta ut større summer.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
zanta skrev (På 8.4.2022 den 15.02):

Ikke mange banker som har justert innskuddsrenten etter siste økning av styringsrenten. Virker som om de fleste bankene er mer opptatt av å øke sine marginer.

Etter siste justering av styringsrenten har flere banker justert sine innskuddsrenter. Fastrente i 12 mndr kan man få opptil 3,0 % rente, og uten bruksbegrensninger nærmer renten seg 2,0 %. Følg med på Innskudd i bank – Finansportalen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...