Gå til innhold

Skattes bolig som selges av akutt død/arv


Anbefalte innlegg

Dette har altså ikke skjedd, bare nysgjerrig! Vet heller ikke om det går under kategori "økonomi" men tar et forsøk.

Hvis mine foreldre dør i bilulykke, så arver jeg boligen. Hvis jeg selger den, må jeg skatte av fortjenesten på den?

Dette er noe jeg aldri håper skjer, men de spurte meg om jeg kunne finne ut. De begynner å bli gamle, og ønsker å forberede  slik at jeg får mest mulig ut av arven.

Noen av deres venner mener at de  selge først, ellers vil fortjenesten bli skattlagt slik at jeg får kun det de har betalt for. Syns det høres helt banalt ut. De kjøpte et hus for 20 år siden til 1 mill, den er nå takstet til 5. Så etter vennene deres sin mening tar skatteetaten 4 av de millionene, og jeg får 1 million som de har kjøpt den for. Dette kan ikke være sant?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, skatteetaten vil ikke ta de 4 millionene. Selv om du måtte skatte av hele fortjenesten(som du ikke må) så ville det vært en brøkdel av 4 millioner du ville måtte skatte for det. Så lenge de kunne solgt boligen skattefritt når de dør så kan du som arving også gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vennene dine blander med er hvis man kjøper en bolig og selger innen man har bodd i den i minst 12 måneder. 
At det uttaler seg om ting de ikke kan noe om er mer bekymrende. 

Arveavgiften forsvant i 2014, men her kan du lese litt om hvordan den var frem til da: https://no.wikipedia.org/wiki/Arveavgift 

Skulle det bli innført arveavgift igjen vil fribeløpet nok være på over 1 million. 
Arver du 5 millioner vil du da betale skatt på 4 av disse. 10% = 400k. 
 

 

Lenke til kommentar

Ta det med ro, sånn er ikke lovverket. 

Hvis dine foreldre vil, kan de når som helst selge huset sitt, og skatter ikke av det. 

Hvis dine foreldre dør, vil arvingene kunne selge huset uten å skatte så lenge huset ikke overføres til en av dem. Altså, dere kan som arvinger selge huset uten å skatte. Dere kan ikke overføre huset til dere selv og så selge uten å skatte. 

Det er uansett lurt å få en advokat til å hjelpe med arv og oppgjør. De kan gi råd om hvordan dette løses best mulig. 

Dersom dine foreldre vil kan de skrive et testamente om de vil fordele arven på en annen måte en vanlig. Dersom de ikke gjør det går arven til deres livsarvinger, som er deres barn, også barn fra tidligere forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (32 minutter siden):

Ta det med ro, sånn er ikke lovverket. 

Hvis dine foreldre vil, kan de når som helst selge huset sitt, og skatter ikke av det. 

Hvis dine foreldre dør, vil arvingene kunne selge huset uten å skatte så lenge huset ikke overføres til en av dem. Altså, dere kan som arvinger selge huset uten å skatte. Dere kan ikke overføre huset til dere selv og så selge uten å skatte. 

Det er uansett lurt å få en advokat til å hjelpe med arv og oppgjør. De kan gi råd om hvordan dette løses best mulig. 

Dersom dine foreldre vil kan de skrive et testamente om de vil fordele arven på en annen måte en vanlig. Dersom de ikke gjør det går arven til deres livsarvinger, som er deres barn, også barn fra tidligere forhold. 

Kvifor kan dei ikkje overta og så selge utan å måtte skatte når dei overtar skatteposisjonen? 

Sitat

1. januar 2014 ble arveavgiften avskaffet, men det er ikke dermed sagt at arven ikke kan utløse omfattende skattekrav mot mottakerne. Utgangspunktet er at mottaker også arver arvelaters skatteposisjon.
Det betyr i korte trekke at om giveren hadde måttet betale skatt ved et salg av boligen, så vil arvemottakeren måtte betale tilsvarende skatt ved videresalg. Gevinst ved salg av eiendom som er skattepliktig beskattes med 22 prosent.

https://www.krogsveen.no/magasin/skatt-pa-arvet-bolig

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Kvifor kan dei ikkje overta og så selge utan å måtte skatte når dei overtar skatteposisjonen? 

https://www.krogsveen.no/magasin/skatt-pa-arvet-bolig

Så vidt jeg har forstått er det å overføre huset til seg selv det samme som å kjøpe det, og man må skatte etter gjeldende regelverk, som sier at man må bo der minst 12 måneder for å unngå beskatning av gevinst. Hvordan det utarter seg tør jeg ikke si, men det letteste er å selge huset som dødsboet, og dermed unngå hele greia. 

Dersom det man arver noe som skal beskattes ved eventuelt salg bortfaller ikke det kravet, men det er sjelden i dag at det skulle vært beskattet.

Lenke til kommentar

Det er vel forskjell på å arve eit hus og å kjøpe det? Eg klarar ikkje finne noko som kjelder som viser at du må skatte i sånne tilfelle.

https://www.nlls.no/skatteregler-ved-overtakelse-og-salg-av-arvet-bolig/

Sitat

I tilfeller der arvelater oppfylte kravene for skattefritt salg, vil arvingen få oppjustert boligens inngangsverdi til dagens markedsverdi. Dersom man selger boligen relativt raskt vil markedsverdien ved salg normalt tilsvare markedsverdien ved overtakelse, og dermed kan salget bli skattefritt.

Eksempel: to barn arver boligen til sin avdøde far med en markedsverdi på 4 mill. Fordi barna ikke oppfyller kravene om botid må de betale 22 % skatt av gevinst ved boligsalg. De ønsker å selge boligen videre, og salgssummen blir 4. mill. Fordi salgssummen er den samme som markedsverdien er det ingen gevinst, og dermed ingen skatt å betale.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...