Gå til innhold

Bør det bygges flere tilfluktsrom?


Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (4 minutter siden):

Ikke uenig i at man bør selge seg dyrt, men tror at man bør ha et visst nivå på trening/utstyr for at ikke folk skal bli ren kanonføde. Du ser jo litt det allerede, at dårlig trente og utstyrte russere sliter. Det er ikke ukrainske babushkaer med molotov-cocktails som forårsaker dette, det er ukrainske styrker med god trening og bra utstyr (moderne panservern, Stingers, tyrkiske droner). 

Så, slik jeg ser det, så bør man først få HV opp på et bra nivå, så ha ekstra beredskapslagre av våpen, nattsikter, hjelmer/vester og panservern/MANPADs. Å sende dårlig utstyrte og dårlig trente sivilister rett i kjøttkverna tror jeg ikke gagner noen. Blir noe annet med rekognosering, melde inn fientlig aktivitet osv, her kan sivile bidra med mye. 

Sykehus/stue i tilfluktsrom er en meget god ide. Kan også være nyttig i andre typer kriser. 

Jeg er helt enig. Uten at det skal bli for mye som ikke har med tema å gjøre i tråden burde HV dobles i antall soldater opp til 80 000.

Generelt tror jeg Norge har en svært dårlig beredskap på de aller fleste områder. Jeg må le litt når jeg til stadighet leser i riksdekkende medier (og lokalavis) hvor viktig det er å ha noen liter vann og litt havregryn til overs i skapet. Mens det i min kommune med ca 15 000 innbyggere de siste 10 årene er stengt tre bomberom pga funn av diverse sopp, asbest etc. Det blir ikke utbedret pga økonomi. Jeg tror uansett mange hadde vært villig til å ta tilhold i disse når bombene regner. Men hvem har nøkkel? Er det sikkert at de som har ansvaret stiller opp når det brenner på dass? Dette er spørsmål ingen vet svaret på, heller ikke kommunen når jeg har sendt inn skriftlige spørsmål.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en selvfølge at vi må  Yngve tilfluktsrom igjen. Der må vi slå to fluer i én smekk og bygge dem som parkeringshus. Gi tilgang til bysentrum for biler i fredstid og ha store bunkere dypt nede under fjell for krig.

I tillegg bør vi bygge fjellhaller til å ha en del essensiell industri i. Alle installasjoner offshore og alle vannkraftverk må beskyttes med det ypperste av luftvern.

Matlager i fjell må også bygges.

Til sist må vanlig verneplikt innføres og vi må sørge for at hver enste mann og kvinne kan håndtere et våpen og bedrive forsvarskrig og geriljakrig. 
 

Formålet er å være så robust at ingen gidder å prøve et angrep fordi det vil gjøre for vondt.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (2 timer siden):

Syns det er greit at man opprettholder de tilfluktsrommene som man har, men bygge nye? Nei, da syns jeg det er mange andre ting de pengene kan gå til.

Då antar eg at du og dei du er glad i med glede sitt ute og ventar på bombene, mens resten av lokalsamfunne kranglar om kvem så skal få plass i dei får få tilfluktsrommene når dassen først brenn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Visningsnavnet er i bruk skrev (1 time siden):

Vi burde bygge underjordiske byer i hele landet, langt nok ned til å kunne tåle atomkrig.

Då blir da dyre vedlikehaldsrekningar og straumrekningar med mindre ein konsekvent går får sol-tunnel-speil så fraktar lys til alle tiltenkte opphaldsrom. Får ein litt meir "gjennomførbar" og "billigare" løysning kunne ein ha byggt inn i og på fjell, og heller ha eit nettverk av underjordiske tunnelar og "hovudgate" og likandes bygningar i mellom.

Lenke til kommentar
Gangleri skrev (På 15.3.2022 den 22.27):

Då antar eg at du og dei du er glad i med glede sitt ute og ventar på bombene, mens resten av lokalsamfunne kranglar om kvem så skal få plass i dei får få tilfluktsrommene når dassen først brenn.

Jeg kan bare snakke for meg selv, svaret er ja, jeg er såpass pragmatisk av meg. Tror sjansene for at noe slikt inntreffer er såpass små at jeg vil heller at bassenget på min lokale barneskole skal restaureres. Tilstanden på skoler rundt omkring er en skam, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Skal det brukes penger på tilfluktsrom så må det være et flerbruksrom så det ikke blir forfall, blir det ikke brukt ser jeg ingen grunn til og pisse vekk de kronene. Jeg stryker uansett te fjells, men det blir neppe aktuelt. Blir det kjernefysiske våpen så får en bare håpe en stryker med fortest mulig, overleve er det ingen med vettet i behold som virkelig vil, vel det er min dystre spådom vertfall, kun basert på Fallout serien selvfølgelig.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...