Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Medie-utløst hodepine


Fest

Anbefalte innlegg

Er det en diagnose? Ser i dag hvordan medis melker «Ukraina» og skaper underholdning for massene i sosiale medier også.

Er nesten ikke annet å lese i avisene.

Jeg tror man får helseproblemer av dette jeg… tenker ikke på at noen blir redde for sånn var det kanskje verre før fordi man nå går inn i en slags blasert binge-reading tilstand hvor hodepiner, muskel- og skjelettlidelser og depresjon er mer fremtredende

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

De som tåler det - de som har glede av det - de som ikke tåler det.

Visse typer stress er ikke bra. Jeg tror mange ble syke under pandemien uten å bli smittet av viruset, bare stressa av alle inntrykk. 

Det er sterkt antydet at visse typer stress og visse typer miljø forkorter livet vårt. Vi vet jo hvor kort våre forfedre levde da stresset var konstant, sykdommer og døden lurte overalt.

Lenke til kommentar

Når jeg leser nyhetene får jeg en ubehagelig følelse ved øynene, rett over øyenbrynene. Vil nesten beskrive det som en følelse av å måtte gå med briller.

Det er vel kanskje den effekten hyppig eksponering av løgn, falske nyheter og propaganda har på en. Det undergraver vår evne til å SE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VGs psykolog sier: Hvis vi blir for redde, holder vi ikke ut. 

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/dnBPWz/peder-kjoes-hvis-vi-blir-for-redde-da-holder-vi-ikke-ut

Bak betalingsmur, men det er nok hovedpoenget i artikkelen, at vi er nødt til å ta det rolig nok til å beholde helsa.

Man begynte visst å gå i demonstrasjonstog mot atomvåpen rundt 1960, og i de neste tiårene var det mange som bekymret seg for atomvåpen (eller media ville påvirke dem til det?). En slik bekymring er ikke noe nytt. 

Forfatteren Dale Carnegie har skrevet mange anekdoter om å bekymre seg syk, eller leve livet mer uten bekymring. Blant annet om en travel sjef som bekymret seg veldig i årevis. Til slutt var han så syk at han la ut på sin siste reise, en båtreise der han hadde med sin kiste som han om litt skulle begraves i. Men på båtturen sluttet han å bekymre seg. Alt det han hadde bekymret seg for var nå meningsløst, for han trodde livet skulle ta slutt om få dager. Dermed frisknet han dramtisk til, og han kunne for alvor ta fatt på livet. Med en ny innstilling.

https://fabel.no/lydboker/forfattere/dale-carnegie/

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å holde en viss avstand til alt som angår krigen i Ukraina. Jeg følger riktignok med, da jeg føler det er viktig, men jeg lar meg ikke påvirke så kraftig mentalt. Du kan gjerne kalle meg kald, men vil det at jeg føler sympati og er lei meg, hjelpe de i Ukraina? Skal vi hjelpe, kan vi sende penger og hjelpe de på andre måter, men å gå inn i en depresjon hjelper ingen.

Grunnen til at jeg valgte dette, er at et spesifikt bilde den første dagen av krigen påvirket meg. Jeg skjønte fort at denne krigen kommer til å bli langvarig (Putin gir seg ikke så lett), og jeg vet at jeg hadde ikke orket å ha det slik helt til krigen er ferdig.

Lenke til kommentar
Fest skrev (26 minutter siden):

Dette handler ikke om bekymringer, det handler om underholdning…

Hvis det handler om å bli besatt av en nyhetssak som underholdning, blir det mer nyhetsavhengighet. Eller nettavhengighet. Manglende evne til å fjerne seg fra laptopen eller legge fra seg mobilen. 

Lenke til kommentar

Jeg kaller det nyhetsoverdosing.

Jeg holder meg til å lese nettaviser et par ganger i døgnet. Jeg har kuttet ned på TV-nyheter, på politiske kontoer på sosiale medier og på å delta i politiske debatter her på forumet.

Min mentale helse har blitt mye bedre, og jeg føler ikke at jeg går glipp av viktige nyheter. Jeg føler også mindre frustrasjon og mer forståelse ovenfor de med et annet politisk perspektiv. Jeg tror veldig mange kunne hatt stor glede av å gjøre det samme.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Jeg kaller det nyhetsoverdosing.

Jeg holder meg til å lese nettaviser et par ganger i døgnet. Jeg har kuttet ned på TV-nyheter, på politiske kontoer på sosiale medier og på å delta i politiske debatter her på forumet.

Min mentale helse har blitt mye bedre, og jeg føler ikke at jeg går glipp av viktige nyheter. Jeg føler også mindre frustrasjon og mer forståelse ovenfor de med et annet politisk perspektiv. Jeg tror veldig mange kunne hatt stor glede av å gjøre det samme.

Helt enig, og har gjort akkurat det samme som deg. Akkurat dette jeg prater om i går i våre interne kanaler, dette med å sile ut ting som tapper meg for energi og personer som tapper meg for energi, og vice versa, fylle på med meningsfulle ting og samvær med personer som gir meg energi. 

Kan ikke velte meg selv i masse elendighet som er langt utenfor min kontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med de to siste innleggene. Her gjelder det å ha en «skru av knapp» på sosiale  medier og i hodet. Det er lov til å hygge seg, selv om det foregår ondskap ute i verden. Dersom en går å grubler og bekymrer seg for alt mulig, da er det lett for å gå på en smell. 

Lenke til kommentar

Holder man seg til å sjekke VG, dagbladet noen ganger om dagen, styrer unna nyhetskanaler på TV, holder seg unna diskusjon på forumer og andre sosiale medier om politikk og religion, men heller fyller dem med ting man interesserer seg for, blir alt mye bedre.

Det er ingens plikt å være totalt oppdatert minutt for minutt om en krig flere tusen mil unna. Det skjer konflikter hele tiden, over hele verden, så da skal man slite med å holde alt inne i hodet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...