Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutes ago, Orake1et said:

Og dette er en "gladsak" i din verden?

Jeg har lest en del historie om tidligere kriger og ofte lurt på hvordan folk kunne være så dumme. Hvorfor stoppet de ikke opp og tenkte litt. Hvordan havnet de i en massepsykose som ledet til millioner eller titalls av millioner av døde. 

Dessverre syns jeg denne debatten er klargjørende for hvordan det kunne skje, og hvorfor det kan skje igjen.

Så WW2 kunne vært unngått hvis bare de allierte hadde gitt Adolf det han ville ha? Yeah, right. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sitat

Ukrainske antikorrupsjonsmyndigheter ransaker fredag kontoret til president Volodymyr Zelenskyjs stabssjef Andrij Jermak, opplyser ukrainske tjenestepersoner til Reuters.

- Etterforskningsstegene er godkjent og blir gjennomført som del av etterforskningen. Det kommer flere detaljer seinere, skriver Ukrainas kontor for antikorrupsjon på Telegram, ifølge Reuters.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kontoret-ransakes/83911068

https://www.vg.no/nyheter/i/0pj76G/ukrainas-anit-korrupsjonsbyraa-gjoer-soek-paa-zelenskyjs-kontor

Endret av Dragavon
Skrevet
Delvis skrev (18 minutter siden):

Det er sant, men syns ikke vi bør belaste kvinner med allmenn verneplikt i fredstid. Det bør være ei helt frivillig greie. Ved mobilisering må man nok utkommandere en del kvinner til nøvendige oppgaver som passer.  

Som 9. april 1940 viste, så er det ikke ok å begynne trening når krigen først har startet. Det må være en kontinuerlig opplæring av hvert kull slik at det er en generell samfunnsberedskap. Det gjelder selvsagt begge kjønn. Hvis man gjør som du sier så vil kvinner bare kunne utfylle lav-kunnskapsroller i krigstid. Det virker som et gammeldags kvinnesyn der kvinner bare passer hjem og barn, mens menn er ute og gjør de samfunnsnyttige og viktige tingene.

Jeg vil heller ha alle inn i forsvaret sånn og frivillig å søke på den rollen man vil ha. I likhet med f.eks fritt valg av utdanning. Forsvaret bestemmer hvor mange plasser det er på hvert "studie" slik at vi ikke får for mye av X og for lite av Y. Vi trenger ekspertise/utdanning innen "kvinnelige" roller i forsvaret også. Jeg tror fritt valg blant kompetanseretningene i forsvaret gir godt motiverte folk i forsvaret. En viss kjønnsbalanse er også godt for arbeidsmiljø generelt - sivilt eller militært.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Sanctions Bill Halted Again, as Peace Talks, Democrats’ Tariff Fears Offer Lifeline to Republicans
The bipartisan Russia Sanctions effort is put “on ice” as Trump’s negotiator heads to Moscow and Democrats fret over granting new tariff power, sources tell Kyiv Post.

by Alex Raufoglu | Nov. 28, 2025, 3:47 am

https://www.kyivpost.com/post/65138

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...