Snikpellik Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Regeringen: Droneaktivitet er professionelt 'hybridangreb' https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-droneaktivitet-er-professionelt-hybridangreb - Der er tale om det, som jeg vil definere som et hybridangreb, siger forsvarsminister Troels Lund Poulsen. - Det, som vi har set nu, det er en systematisk operation. Det er ikke bare Jens Hansen, der flyver med en Fætter BR-drone, siger han og tilføjer, at der ikke er belæg for at koble aktiviterne til Rusland. 2 2
halnes1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Russland prøver å kuppe valget i Moldova 28.sep. 4 4
Hugo_Hardnuts Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden overhodet skrev (49 minutter siden): Fantasi står bak. Folk ser et fly, helikopter, stjerne, planet. Så ringer de politiet. Luftrommet blir stengt. https://www.dr.dk/nyheder/indland/droner-set-over-koebenhavns-lufthavn?focusId=10236345 Det kan jo være tilfelle, men når man får fire tilfeller spredt geografisk utover på samme tidspunkt, faller sannsynligheten for at det er fantasi som står bak. 5
<generisk_navn> Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (40 minutter siden): Det kan jo være tilfelle, men når man får fire tilfeller spredt geografisk utover på samme tidspunkt, faller sannsynligheten for at det er fantasi som står bak. Nettopp! Da er det i så tilfelle vel så sannsynlig at et stort antall av de angivelig innbilte observasjonene er bevisste feilrapporteringer for å gi inntrykk av at det er noe på gang. Når det kommer til hvem som kan stå bak noe slikt viser jeg til mitt forrige innlegg. 2
overhodet Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden): Det kan jo være tilfelle, men når man får fire tilfeller spredt geografisk utover på samme tidspunkt, faller sannsynligheten for at det er fantasi som står bak. Sist jeg sjekket så er det både fly, helikopter, stjerner og planeter synlig over hele Danmark. Dette virker som hysteri. Gir du folk beskjed om å være på vakt for droner, får du tusen henvendelser. Det er umulig å se om noe er en drone i mørket. Veldig rart at disse dronen har navigasjonslys som matcher fly. Den enkle løsning er mest sannsynlig.
overhodet Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden <generisk_navn> skrev (1 time siden): Nettopp! Da er det i så tilfelle vel så sannsynlig at et stort antall av de angivelig innbilte observasjonene er bevisste feilrapporteringer for å gi inntrykk av at det er noe på gang. Når det kommer til hvem som kan stå bak noe slikt viser jeg til mitt forrige innlegg. Det kan godt være. Men når man sprer slik panikk i media blir alle drone speidere.
Simen1 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden qualbeen skrev (2 timer siden): Finnes det gode måter å "ta ned" droner på, uten at de ramler ukontrollert? Det finnes droner som tar ned andre droner kontrollert ved å skyte ut et nett som snører seg rundt den andre dronen og så flys den ned til trygt område. Tenk fiskebåt med snurpenot eller trål. overhodet skrev (2 timer siden): Fantasi står bak. Folk ser et fly, helikopter, stjerne, planet. Så ringer de politiet. Luftrommet blir stengt. Det er utrolig hvor mange stjerner og planeter vi plutselig har fått etter at Russland sendte 19 droner inn i Polen. Fascinerende hvordan disse stjernene og planetene konsekvent havner over store flyplasser med mye trafikk som går i stå. 4
overhodet Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Det finnes droner som tar ned andre droner kontrollert ved å skyte ut et nett som snører seg rundt den andre dronen og så flys den ned til trygt område. Tenk fiskebåt med snurpenot eller trål. Det er utrolig hvor mange stjerner og planeter vi plutselig har fått etter at Russland sendte 19 droner inn i Polen. Fascinerende hvordan disse stjernene og planetene konsekvent havner over store flyplasser med mye trafikk som går i stå. De har alltid vært der. Folk legger ikke merke til de i dagliglivet. Dette er ren mennskelig psykologi. Vi er eksperter på å finne sammenhenger som ikke eksisterer. Sitat The autokinetic effect (also referred to as autokinesis and the autokinetic illusion) is a phenomenon of visual perception in which a stationary, small point of light in an otherwise dark or featureless environment appears to move. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autokinetic_effect Korte astronomiske fenomen som ett stjerneskudd eller en satellitt romsøppel som brenner opp blir alltid fanget av mange kamera selv om øyeblikket er over på 5-10 sekunder. At ikke en eneste Danske har klart å fange disse dronene på mobilen, dashcam, cctv er simpelthen utrolig. Spesielt når de visstnok blinker med lysene og gjør mest mulig for å tirre politiet på bakken. Dette skjedde jo i UK og USA også. Når media sprer drone hysteri blir befolkningen nyttige idioter for russland. https://en.m.wikipedia.org/wiki/2024_United_States_drone_sightings https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gatwick_Airport_drone_incident
Simen1 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) overhodet skrev (17 minutter siden): Det er umulig å se om noe er en drone i mørket. Veldig rart at disse dronen har navigasjonslys som matcher fly. Den enkle løsning er mest sannsynlig. Det er veldig enkelt å sjekke både høyde og hastighet på disse uidentifiserte objektene ved triangulering. Automatiske kamerasystemer med automatikk for triangulering og varsling av objekter med bestemte høyder og hastigheter har eksistert i over 10 år. Teknologien har til og med sunket ned fra forsvars-nivå til sivil luftfart og nå også hobbybasis. Jeg bruker å følge litt med på dette norske hobbysystemet for morroskyld. Det er veldig merkelig om ikke store flyplasser har full dekning med triangulering i alle retninger og egen skjerm for dette i kontrolltårnet. Men jeg regner med systemene er sikkerhetsgraderte nettopp for å unngå at fiendtlige fly prøver å ta ut systemene før de går til angrep eller på andre måter omgå disse. Jo mindre fienden vet desto bedre. Edit: Kamerabaserte automatiske triangulerings-systemer kommer selvsagt i tillegg til de tradisjonelle radarbaserte av mange grunner. Edit igjen: De kamerabaserte trianguleringssystemene er viktige for å få tidlig varsel om fugler i luftrommet. Både for å advare fly og for å sende ut mannskaper for å skyte bort fugler som utgjør en fare. Det hender jeg ser sånne utrykninger og nedskytinger av og til. Som oftest gås eller måser i endene av rullebanen, særlig søndag morgen når alt er rolig før første avgang. Endret 11 timer siden av Simen1 6
Simen1 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden overhodet skrev (3 minutter siden): De har alltid vært der. Folk legger ikke merke til de i dagliglivet. Dette er ren mennskelig psykologi. Vi er eksperter på å finne sammenhenger som ikke eksisterer. Russisk psykologi: Spre så mange falske historier at folk gir opp å lete etter en sannhet. Så fint at du vet dette så skråsikkert. Da kan du sikkert dokumentere dette med like skråsikre kilder. 4 4
overhodet Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Simen1 skrev (10 minutter siden): Russisk psykologi: Spre så mange falske historier at folk gir opp å lete etter en sannhet. Så fint at du vet dette så skråsikkert. Da kan du sikkert dokumentere dette med like skråsikre kilder. Rasmus ringer politiet og sier jeg ser en drone over x flyplass. Politiet ringer tårnet på flyplassen. Er de usikre stenger de luftrommet. Media skriver drone observert over x flyplass. Flere hundre vil ringe inn drone observasjoner over hele landet. Så enkelt er det. Hva Rasmus så kan ha vært et fly. Dette er den mest trolige forklaringen. Hadde Forsvaret i Danmark sagt dette er Stealth droner som vi ikke kan se annet enn på radar er det en annen sak. Men både politi, forsvaret og politikere har sagt at de har lys og vil bli sett. At du påstår jeg er russer eller sprer russisk propaganda fordi jeg ikke hodeløst tror på alt myndighetene sier blir for dumt.
Hugo_Hardnuts Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden overhodet skrev (25 minutter siden): Sist jeg sjekket så er det både fly, helikopter, stjerner og planeter synlig over hele Danmark. Dette virker som hysteri. Gir du folk beskjed om å være på vakt for droner, får du tusen henvendelser. Det er umulig å se om noe er en drone i mørket. Veldig rart at disse dronen har navigasjonslys som matcher fly. Den enkle løsning er mest sannsynlig. Men fly og helikoptre har man jo kontroll på vha. radar, ATC og tracking. Selv om det hendelsesforløpet du beskriver under her med "Rasmus" skulle inntreffe, ville man nå i etterkant utvilsomt ha fått avklart om det var et fly/helikopter som ble feilaktig innmeldt. Så står vi igjen med stjerner og planeter (og satellitter), men der er sjansen for å sammenblande disse med droner betraktelig lavere. Ser man på videoene som er kommet fra Kastrup og Aalborg, er det temmelig åpenbart at det ikke er objekter som befinner seg utenfor atmosfæren for å si det sånn... Og meg bekjent er alle kommersielle droner utstyrt med lys. Det er et krav at de skal være utstyrt med blinkende lys hvis de skal benyttes om natten. 2 1
agvg Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Simen1 skrev (26 minutter siden): Russisk psykologi: Spre så mange falske historier at folk gir opp å lete etter en sannhet. Så fint at du vet dette så skråsikkert. Da kan du sikkert dokumentere dette med like skråsikre kilder. Men helt åpenbart så er slikt massehysteri el fin måte og lage kaos på, du trenger bare og få det til og rulle og gå, null risiko for og bli tatt så lenge du kom deg unna med det første forsøket som kommer i media. 2
overhodet Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Bedre forklart av en på reddit: https://www.reddit.com/r/neoliberal/s/ClRWzaSL86 1
Populært innlegg Simen1 Skrevet 10 timer siden Populært innlegg Skrevet 10 timer siden overhodet skrev (21 minutter siden): At du påstår jeg er russer eller sprer russisk propaganda fordi jeg ikke hodeløst tror på alt myndighetene sier blir for dumt. Det har jeg ikke påstått. Hele poenget med russisk propaganda er at det skal ha en spredning. De aller fleste som sprer sånt er hverken russisk eller kilde. overhodet skrev (21 minutter siden): Rasmus ringer politiet og sier jeg ser en drone over x flyplass. .. eller denne Rasmus kan være en Rasputin .. 8 2
overhodet Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (4 minutter siden): Men fly og helikoptre har man jo kontroll på vha. radar, ATC og tracking. Selv om det hendelsesforløpet du beskriver under her med "Rasmus" skulle inntreffe, ville man nå i etterkant utvilsomt ha fått avklart om det var et fly/helikopter som ble feilaktig innmeldt. Så står vi igjen med stjerner og planeter (og satellitter), men der er sjansen for å sammenblande disse med droner betraktelig lavere. Ser man på videoene som er kommet fra Kastrup og Aalborg, er det temmelig åpenbart at det ikke er objekter som befinner seg utenfor atmosfæren for å si det sånn... Og meg bekjent er alle kommersielle droner utstyrt med lys. Det er et krav at de skal være utstyrt med blinkende lys hvis de skal benyttes om natten. Den videoen der er ny, men det ser veldig ut som et fly på vei ned for landing. Skulle likt å ha opptakstidspunktet og kryssrefferert med flightradar24. Videoene tre stk som jeg vet om fra København viser tydelig et skolefly. https://www.dronemag.no/dansk-droneobservasjon-kan-ha-vaert-skolefly/ 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Og da står jo poenget i det jeg skrev: Du konkluderer skråsikkert med at det er feilobservasjoner, mens jeg skriver at det virker lite sannsynlig mtp. omfanget og at ev. feilobservasjoner burde kunne utelukkes vha. tracking mm. Hvordan ser du forskjell på en stor drone med vinger og et skolefly på en video filmet om natten forresten? 7
overhodet Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (4 minutter siden): Og da står jo poenget i det jeg skrev: Du konkluderer skråsikkert med at det er feilobservasjoner, mens jeg skriver at det virker lite sannsynlig mtp. omfanget og at ev. feilobservasjoner burde kunne utelukkes vha. tracking mm. Hvordan ser du forskjell på en stor drone med vinger og et skolefly på en video filmet om natten forresten? Tidspunktet på videoene sammenfaller med tidspunktet skoleflyet fløy over København lufthavn. Så enkelt er det. Du kan selv spore flyet her:https://fr24.com/data/aircraft/oy-cdt#3c544caa Eller så er jeg enig i at det er vanskelig å se forskjell på en drone og et fly. Men man kan lett høre forskjellen på motorlyd. Jeg bor nær en flyplass og hører hvilken flytype det er basert på motorlyden. I det siste har flere militære propellfly begynt å fly over. Herculus og Airbus sin Atlas. De bråker så mye selv på 8000m at jeg våkner. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå