Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det meldes at ukrainske militære støtter SAF regjeringsstyrkene mot RSF-militsstyrkene (som har gjort seg skyldig i folkemordhandlinger i Darfur i sommeren), en rekke FPV-droneangrep var sett i Khartoum mot pick-up kjøretøyer, spesielt langs en bro som er under kontroll av RSF. 

Sudan: Ukraine's special services 'likely' behind strikes on Wagner-backed forces, a Ukrainian military source says | CNN

Ifølge CNN hadde russerne i hemmeligheten etablert en smuglingsoperasjon for å sende våpen til RSF (sannsynlig med støtte av Emiratene som måtte stoppe da det var avslørt at de sendt våpen i fordekte nødhjelpsleveranser med fly) fra Tsjad, en kolonne på 100 kjøretøyer var observert i byen al-Zurug - som kontrolleres av RSF, disse hadde sannsynlig kommet fra Sentral-Afrika. Bare dager etter dette kom de første FPV-angrepene i Khartoum, og det er visuelle dokumenter som tyder på at en europeer hadde benyttet ukrainsk droneutstyr i tjeneste for SAF. 

Only when the UAE helps Putin does the West panic about its malign influence | Middle East Eye

Denne russiske innblandingen som ledet ukrainske hjelpetropper inn, har satt et meget grelt søkelys på Emiratene som har plutselig kommet i konflikt med vestlige interesser. Det er oppdaget at Emiratene hadde gitt omfattende militærhjelp til RSF, som har blitt oppdaget å ha startet og fullbyrdet et folkemord i Darfur mot en afrikansk folkegruppe, masalitene, som opprinnelig talt 145,000 mennesker for tjue år siden - siden den gang var disse utsatt for utrydning av RSF militser på ren rasistisk grunnlag, og de siste overlevende søkt tilflukt i byen Geneina som ble inntatt i 22. juni. Hele befolkningen ble utrensket, mellom 5,000 og 10,000 ble drept i skånselløse slakting av menn, kvinner og barn, mens resten flyktet ut til Tsjad. Så langt har ingen ønsket å forbinde Emiratene med folkemordet på masalitfolket eller RSFs hensynsløshet under borgerkrigen.

Dette kan endre seg som et resultat av CNN-avsløringene. Nå er det forskjellig. Det har blitt oppdaget i august 2023 at flydelvarer og elektronikk som brikker har blitt sendt til Russland i brudd på de amerikansk-europeiske sanksjonene. Plutselig tvinges presidentene og statsministre til å se virkelighetens brutale sannhet, nemlig at Abu Dhabi har blitt en farlig destabiliserende makt som hadde kunne operere relativt fritt under dekning av Jemenkrigen siden 2014, og dette er Obamas skyld, da han gav gulfstatene "blankofullmakt" for aktiv innblanding i andre land allerede i 2011.

The human cost of MBZ's wars is of little interest to him. His game is power projection. He is the spider at the centre of an increasingly large web

MBZ står for Mohammed bin Zayed, som hadde tatt fordelen av krigen i Jemen for å okkupere forskjellige land, skape innflytelsessfærer dypt inn i Øst-Afrika og deretter oppmuntret fram destabiliserende prosesser til stor skade for folk og land rundt omkring. Iran som misliker dette, har gjort Abu Dhabi til hovedmål nr. 1 for ethvert gjengjeldelsesangrep om disse skulle komme under amerikansk-arabisk angrep. Mens bin Salman i Saudi-Arabia vil slutte fred i Jemen og omanerne vil opprettholde stabiliteten i egne omkretser, er det sett at MBZ aktivt saboterer dette. 

Gjennom Haftar i Libya som ble hindret av Erdogan fra å ta Tripoli og avslutte borgerkrigen i 2019, fikk MBZ en direkte forsyningsrute til RSF gjennom russerne som hadde kommet til Sentral-Afrika og etablert seg der, selv om disse gjort ingenting for å slå ned opprørsgruppene der i et land som mer eller mindre er kommet i lovløshet (dette skyldes Hollande i Paris som brøt en militæralliansetraktat i desember 2012 i strid med alle råd og Tsjads uansvarlige politikk som i slutten fikk tyrannen Idriss Déby drept i april 2021), og beriket seg på landets rikdommene. Derfra kan våpenleveransene kommer videre til RSF. 

Gulfaraberne i Abu Dhabi - som er blitt kriminelles yndlingssted bokstavelig talt fordi de kan dra dit uten å frykte utlevering - er blitt meget beryktet for meget blodstenkede gullhandel. Det er mange ettersøkte fra Norge med milliarder av kroner som er der.

Nå er amerikanerne og europeerne nødt til å innse at Emiratene er blitt for farlig å forbli "venn" med, spesielt siden MBZ har gått rett i armene på Putin og blitt en destabiliserende faktor. 

One might have thought that people in Washington and European capitals could start putting two and two together - record instability and the movement of displaced peoples across Sudan, Libya, Tunisia and the Sahel, and record numbers of migrants arriving in Lampedusa.

Det har ukrainerne gjort de vestlige oppmerksomt på med deres intervensjon i Sudan. Det er ikke bare russerne som destabilisere Sahel, emirataraberne under ledelse av den hensynsløse MBZ gjør det også. Dessuten er MBS i Saudi-Arabia skikkelig sur på MBZ, som også har kommet på kanten med iranerne som er trøtt av Erdogan om de ikke skulle ta seg av en mini-Erdogan i tillegg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, qualbeen said:

Jeg kjenner ikke til propagandaen, men jeg klarer ikke å se for meg at de reklamerer med voldtekt og ødeleggelser.

Norske styrker har frivillig vervet seg til ymse oppdrag rundt om på kloden, og selv om jeg ikke jobber i reklamebyrået Forsvaret bruker, så tror jeg ikke lokkemiddelet eller argumentene som ble benyttet, var at: «hos oss får du muligheten til å dra til Afghanistan for å voldta og ødelegge!»

 

Edit: leste innlegget ditt litt feil. (Hvordan gjennomstreke ord og setninger fra mobil?) Uansett; de som melder seg har sikkert like lyst til å voldta, som alle som melder seg for å støtte Ukraina? Eller? Av frivillige vervinger på russisk side, tror jeg det først og fremst er snakk om total hjernevask, og folka tror de kjemper på de godes side(!!). Mange misliker vesten/USA/NATO, så propagandafolka trenger vel bare å treffe de rette nervene? 😑

 

Men ja; jeg tror absolutt de har blitt fortalt en glanshistorie som ikke ligner noe av realiteten. De har neppe noen innsikt for hva som faktisk skjer i Ukraina, og tror vel fremdeles at det ikke foregår en krig?! Propaganda- og mediekontroll-apparatet til Kreml er utenfor vår fatteevne, og mange har null peil...

Tidligere i denne tråden har det også blitt pekt på at så godt som ingen soldater har blitt hentet inn fra de største russiske byer. Så storbyene har i praksis null tapte menn, som også er med på å forsterke illusjonen om at alt går bra. (Så er riktignok bygda avfolket av stridsdyktige, samt at Russland har tømt sine fengsler og importert uvitende mennesker i abnorme kvanta, for å dytte de inn i kjøttkverna. Men byfolk flest ser ikke mye til dette.)

Og så kan penger gjøre mange blinde?

Lenke til kommentar

Ny tysk støttepakke. Ammunisjon og vinterutstyr, kjøretøy, minerydding med mer.

30,000 shells 155mm
3,800 shells DM125 (smoke) 155mm
105,000 shells for 120mm (different versions)
480 M26 (AT2) missiles
200 MRAPs
Mine clearance systems
Pionierpanzer 2A1 Dachs AEV
Bergepanzer 2 or 3 ARV
50 Unmanned surface vessels
Winter Clothing
Power and heat generators
Spare parts packages for already delivered systems
Material for explosive ordnance disposal

  • Liker 8
Lenke til kommentar
10 hours ago, qualbeen said:

Jeg kjenner ikke til propagandaen, men jeg klarer ikke å se for meg at de reklamerer med voldtekt og ødeleggelser.

Norske styrker har frivillig vervet seg til ymse oppdrag rundt om på kloden, og selv om jeg ikke jobber i reklamebyrået Forsvaret bruker, så tror jeg ikke lokkemiddelet eller argumentene som ble benyttet, var at: «hos oss får du muligheten til å dra til Afghanistan for å voldta og ødelegge!»

 

Edit: leste innlegget ditt litt feil. (Hvordan gjennomstreke ord og setninger fra mobil?) Uansett; de som melder seg har sikkert like lyst til å voldta, som alle som melder seg for å støtte Ukraina? Eller? Av frivillige vervinger på russisk side, tror jeg det først og fremst er snakk om total hjernevask, og folka tror de kjemper på de godes side(!!). Mange misliker vesten/USA/NATO, så propagandafolka trenger vel bare å treffe de rette nervene? 😑

 

Men ja; jeg tror absolutt de har blitt fortalt en glanshistorie som ikke ligner noe av realiteten. De har neppe noen innsikt for hva som faktisk skjer i Ukraina, og tror vel fremdeles at det ikke foregår en krig?! Propaganda- og mediekontroll-apparatet til Kreml er utenfor vår fatteevne, og mange har null peil...

Tidligere i denne tråden har det også blitt pekt på at så godt som ingen soldater har blitt hentet inn fra de største russiske byer. Så storbyene har i praksis null tapte menn, som også er med på å forsterke illusjonen om at alt går bra. (Så er riktignok bygda avfolket av stridsdyktige, samt at Russland har tømt sine fengsler og importert uvitende mennesker i abnorme kvanta, for å dytte de inn i kjøttkverna. Men byfolk flest ser ikke mye til dette.)

Jeg sikter bare til propagandaen som handler om at Ukraina er en fiktiv stat, og at for å avnazifisere og gjenerobre denne tapte delen av Russland så må man drepe et visst antall Ukrainere.

Den offisielle propagandaen er litt mer stueren enn de groteske "meningene" vi kjenner fra russiske debatt-/aktualitetsprogram. Men alt blir styrt fra det samma propagandaministeriet. Ja, jeg tviler faktisk ikke på at Vladimir Solovyov regelrett har sagt at Ukrainere må voldtas og tortureres til underdanighet.
 

Voldtekt som våpen i strid blir nok ikke reklamert heftig, men det er en av russlands kjernestrategier for å demoralisere og utslette folkeslag. Russiske frivillige soldater er drukkenbolter og mentalt ustabile, og jeg garanterer deg at russlands hær er mer motivert til å voldta og få utløp for sin sadistiske natur enn de som verver seg til å forsvare Ukraina. Det er dokumentert, så hvordan kan du sammenligne disse???

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, AveMORphine said:

Kevin macarty skal snart møte Zelensky og kreve en gjennomgang av hva pengene har gått til samt en plan for seier.

Republikanere... rolleyes

Å revidere pengebruk og støtte er da bare normalt? Eller er det en enorm endring i normalen som har skjedd siste måneden som jeg ikke har fått med meg?
Husk at dette er Europas nest mest korrupte land vi snakker om, med politikere som gjerne tar en del av kaken hvis de kan..
Siste korrupsjonsskandalen var vel i mai hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Polen er vel fremdeles i stor grad også en landbruksnasjon, og drar fordelav å være i EU, fordi prisnivået på varer er høyere der enn i Polen. Polen underbyr således andre EU-bønder. Men de ønsker ikke at andre bønder skal underby dem. Det er jo logisk nok. Egoistisk. Men logisk. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Litt rart å gi så mye hjelp men å sette stopper akkurat der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Det ser ut til at Armenia gir opp Nagorno-Karabakh. Armenske styrker skal overgi seg kl 13.00. Russiske baser i området er også ødelagt.

Så spørs det hvor veien går videre. Om det blir folkemord eller "bare" etnisk rensing. Krigen i Ukraina får nå et tragisk utfall også for befolkningen i Nagorno-Karabakh.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (16 timer siden):

Noen mener tallene pressen kommer med er alt for lave. Snublet over denne fra slutten av august. Her kommer det frem at det nesten er 70.000 døde på ukrainsk side og 120.000 på russisk side. (Med skadde: 200.000 ukrainere og 300.000 russere)

"Ukraine gives no official toll of its war dead - the Ukrainian armed forces have reiterated that their war casualty numbers are a state secret - but Margo knows the losses are huge. The figures remain classified. But US officials, quoted by the New York Times, recently put the number at 70,000 dead and as many as 120,000 injured. It is a staggering figure, from an armed forces estimated at only half a million strong"

"Overall Russia's casualties are far greater, some 120,000 dead according to the latest US estimate. But its army, and population, is far larger. Ukrainian soldiers at the front line say Russia's ability to absorb pain appears limitless"
https://www.bbc.com/news/world-europe-66581217

Ja, disse tallene er altfor lave på russisk side. Jeg skjønner ikke hvorfor de trekker frem så latterlig lave tall.

  

Trontron skrev (4 timer siden):

Å revidere pengebruk og støtte er da bare normalt? Eller er det en enorm endring i normalen som har skjedd siste måneden som jeg ikke har fått med meg?
Husk at dette er Europas nest mest korrupte land vi snakker om, med politikere som gjerne tar en del av kaken hvis de kan..
Siste korrupsjonsskandalen var vel i mai hvis jeg ikke husker feil.

Måten det gjøres på her er ikke normalt.

Og nei, det er ikke Europas nest mest korrupte land. Zelensky har ryddet kraftig opp, og korrupsjonen har i stor grad hengt igjen fra russisk innflytelse og russiske oligarker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...