Populært innlegg engavif Skrevet lørdag kl 09:04 Populært innlegg Skrevet lørdag kl 09:04 Jeg skal legge mine kort på bordet. Sikkert noen som vet hvem jeg er for saken min er ikke helt vanlig. Som jeg har nevnt tidligere har jeg reist mange ganger til Russland. Jeg har hørt mye dritt her om det. Kan forstå det, men samtidig så gjør det vondt. Har også fått noe støtte her inne, noe jeg setter stor pris på. Jeg skal ikke si så mye om privatlivet mitt. Men det er sånn at jeg har en datter på litt over 2 år og en kone der. Datteren min er norsk grunnet at jeg er norsk, og jeg har prøvd i lang tid å få dem til Norge. Men norske myndigheter er ganske "vanskelige " her. Jeg forstår på en måte at dem har et ansvar for å gi visum, oppholdstillatelse osv spesielt som situasjonen er nå. Men samtidig så er det snakk om ett lite norsk barn som ikke har noe med dette å gjøre. Daglig er jeg engstelig om situasjonen i Russland om det utvikler seg videre, om grensen blir stengt, om jeg i det hele tatt får kontakt med min familie. Jeg hører nesten daglig at russere er noe dritt, dem burde dø, alle er ufyselige med mer. Kona mi er russisk, og min datter vil jo også ha russiske aner. Det er rett og slett vondt å høre dem tingene som da også omhandler min datter. Jeg forstår at folk er irritert, sinna, frustrert, og det er mange russere som har skapt et helvete for mange. Men det finnes fortsatt russere som er imot det som skjer. Jeg har ekstremt mange forskjellige følelser når jeg reiser til Russland. Jeg er redd, men samtidig gleder meg til å holde rundt min datter og kone. 2 1 16
jallajall Skrevet lørdag kl 09:26 Skrevet lørdag kl 09:26 12 minutes ago, engavif said: Som jeg har nevnt tidligere har jeg reist mange ganger til Russland. Jeg har hørt mye dritt her om det. Kan forstå det, men samtidig så gjør det vondt. Du har blitt anklaget for å slikke ræva til putin, støtte krigsøkonomien til Putin, være en forræder, troll, osv. - skjønner godt at det gjør vondt. 1 2
jallajall Skrevet lørdag kl 09:50 Skrevet lørdag kl 09:50 Russia-Ukraine summit talks become a ‘grind’ Trump, the senior official continued, believes Ukraine is going to have to accept a deal largely on Russia’s terms to end the war. ..mens europeerne fortsetter å tro at en deal i stor grad vil være basert på deres premisser (?!). Blir egentlig overrasket om det blir noen form deal med det første.
Dragavon Skrevet lørdag kl 10:34 Skrevet lørdag kl 10:34 Sitat On the night of August 22-23, a Ukrainian MiG-29 fighter aircraft crashed during the landing approach after completing a combat mission, the Ukrainian Air Force reported on its Telegram channel. The pilot, Maj. Serhiy Bondar, born in 1979, died. Maj. Bondar served in the 40th Tactical Aviation Brigade “Ghost of Kyiv” and was deputy squadron commander. Serhiy returned to service after Russia’s full-scale invasion. https://www.kyivpost.com/post/58805 3
Kahuna Skrevet lørdag kl 11:18 Skrevet lørdag kl 11:18 Simen1 skrev (3 timer siden): Muligens Norges mest inntektsbringende personer gjennom alle tider. Nja, tror det er han her: https://no.wikipedia.org/wiki/Farouk_Al-Kasim Derimot kan han godt være i topp 3. 1 2
Kahuna Skrevet lørdag kl 11:23 Skrevet lørdag kl 11:23 jallajall skrev (1 time siden): Russia-Ukraine summit talks become a ‘grind’ Trump, the senior official continued, believes Ukraine is going to have to accept a deal largely on Russia’s terms to end the war. ..mens europeerne fortsetter å tro at en deal i stor grad vil være basert på deres premisser (?!). Blir egentlig overrasket om det blir noen form deal med det første. Putin ser ikke ut til å gi så mye som en millimeter. Det gjør en avtale uakseptabel for Ukraina. Hva Europa mener blir da egentlig likegyldig. Vi kan kaste dem under bussen ved å kutte all støtte men også da vil slutten ta lang tid. Eneste måte å avslutte krigen raskt på Putins premisser er om USA+Europa tar russernes side. Du kan spørre deg selv hvor realistisk det er. 2 1
Kahuna Skrevet lørdag kl 11:24 Skrevet lørdag kl 11:24 Thor. skrev (22 timer siden): Eller ha en tusj i lomma. Hehe, helt genialt. Da blir det tusj i lomma. Legger en i jakka med en gang. 4
jallajall Skrevet lørdag kl 11:52 Skrevet lørdag kl 11:52 China signals readiness to send peacekeepers to Ukraine – Welt EU diplomats, speaking on condition of anonymity, told Welt am Sonntag that senior Chinese officials had confirmed Beijing’s willingness to participate in a peacekeeping contingent for Ukrain However, the sources stressed that China would only be prepared to do so "if peacekeeping forces are deployed on the basis of a United Nations mandate." This position has sparked differing reactions in Brussels. On the one hand, some argue that support from countries of the Global South could help advance the idea of a peacekeeping contingent in Ukraine. On the other hand, "there is also the danger that China will primarily seek to spy in Ukraine and adopt an openly pro-Russian stance rather than a neutral one in the event of conflict," a senior EU diplomat told Welt am Sonntag.
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:15 Skrevet lørdag kl 12:15 @engavif Hvis jeg har gått for langt noen ganger så vil jeg si unnskyld for det. Det kan godt hende jeg har provosert eller uttalt meg ufølsomt. Bevisst eller ubevisst. Du har flere ganger nevnt at du har familie i Russland og jeg har selvsagt forståelse for at man bryr seg om familien og deres slektninger. Det er ikke sånn at jeg sier provoserende ting bare for å være ekkel og ondskapsfull. Egentlig ligger det en god omtanke bak, der jeg ønsker alle folk godt. Et trygt liv. Jeg sender ut varsko om situasjoner som kan skape trøbbel, vanskeligheter og mye tårer om ting går galt. Du er ikke alene om det. Per Sandberg var bare et beleilig kjent eksempel. Jeg kjenner selv flere personer med tilknytning til Russland eller andre regimer som er kjent for å bruke uhyrlige metoder for å få ting på sin måte. Det er litt som å stikke hånda i vepsebolet eller noe sånt. Man kan risikere å bli stukket. Det kan også gå bra. Jeg vet om et eksempel som jeg vil vokte meg for å identifisere for godt, men det endte middels dårlig. Personen ble bare noen titusner fattigere etter å ha stukket hånda i vepsebolet. Det kunne endt langt verre både for personen og norsk nasjonal sikkerhet. Eller det kunne gått andre veien og blitt lykke og velstand i resten av sin tid. Tapet var overkommelig er tilbakelagt nå. Men jeg var den ene personen som advarte mot å bli stukket og gjorde undersøkelser for å avverge problemer. Jeg ble ikke trodd og synes det var litt sårt. Av hensyn til vedkommende kan jeg ikke være noen hoven blei som gnir inn hvem som fikk rett. Det straffet seg nok for vedkommende til at jeg ikke trenger å gni det ytterligere inn. Poenget er at jeg sier i fra når jeg ser varsellapene lyse fordi jeg vet at kjærlighet gjør blind. Ikke for å være ekkel, men fordi jeg er bekymret for folks framtid. Jeg hadde blant annet deg i tankene når jeg skrev det innlegget om at norske statsborgere med nære og kjære i Russland bør være klar over at de kan bli utsatt for fiendtlige krefter utenfra, nettopp på grunn av deres gode omtanke kan utnyttes og misbrukes av folk med onde hensikter. Det var også et lite varsko til andre som vurderer å date noen fra f.eks Russland eller andre regimer. Demografien i Russland alene er en stor grunn til at det finnes nettopp mange russiske kvinner som vil date utenfor landegrensene. For ikke å snakke om den delen av befolkninga som vil ta avstand fra invasjonen eller russiske menn av andre grunner. Jeg vet også at mange som kjenner noen fra Russland også er veldig forsiktig med hva de sier på nett, om hva de selv og deres russiske bekjentskaper mener om invasjonen. Åpenlys motstand kan sette de selv eller venner og familie i fare. Til og med innad i Russland er det vanlig at motstand ikke snakkes om selv mellom folk som vet de er enige om det. Noen tør å ta det lavmælt over kjøkkenbordet men det strekker seg sjeldent lengre enn det. Særlig hvis det er fremmede på besøk. Da er man svært forsiktig med hva man sier. 3 3 1
Krig og fred Skrevet lørdag kl 13:50 Skrevet lørdag kl 13:50 4 hours ago, engavif said: Som jeg har nevnt tidligere har jeg reist mange ganger til Russland. Jeg har hørt mye dritt her om det. Kan forstå det, men samtidig så gjør det vondt. Har også fått noe støtte her inne, noe jeg setter stor pris på. Jeg skal ikke si så mye om privatlivet mitt. Men det er sånn at jeg har en datter på litt over 2 år og en kone der. Du er i en vanskelig situasjon, det er trist. Enhver person med grunnleggende empati skjønner at du har det tøft. Du er gald i kone og datter, for du er menneskelig. Det som sikkert gjør det tøffere, er at du valgte å gifte deg og få barn med en person som kommer fra et land som dyrker imperialisme, og som støtter denne imperialismen. I tillegg er det en stor andel av den russiske diasporaen som støtter Putin, og russisk imperialisme, selv om de bor i vesten. Det er derfor folk ser på russere som ekstremt arrogante, med dobbeltmoral, og som ikke kan stoles på. Quote Daglig er jeg engstelig om situasjonen i Russland om det utvikler seg videre, om grensen blir stengt, om jeg i det hele tatt får kontakt med min familie. Forståelig. Men du må huske at Russland er overgriperen her, som har kidnappet over 19.000 ukrainske barn. Og som daglig voldtar, torturerer og dreper ukrainere. Kona di og barnet ditt er trygge, med mindre Putin sender de til fronten. Du bør heller rette sympatien din mot Ukraina og Ukrainere. Slava Ukraini. 3
Simen1 Skrevet lørdag kl 14:16 Skrevet lørdag kl 14:16 (endret) Hva f* er dette slags fyr? En "Lothepus" skal ha tatt kontakt med en russisk oligark i Odda (Atle Berge?) før pamdemien, for å dra på bjørnejakt i Kamtsjatka sammen med selveste Putin.. Hvem f* tar initiativ til å prøve seg på noe sånt? En ting er psykotisk tankespinn, men å faktisk ta kontakt med en oligark for å få ballen til å rulle... 🤦♂️ Edit: Jeg glemte linken. Clickbait Dabladet. Endret lørdag kl 15:43 av Simen1 5
torbjornen Skrevet lørdag kl 14:29 Skrevet lørdag kl 14:29 (endret) jallajall skrev (4 timer siden): Russia-Ukraine summit talks become a ‘grind’ Trump, the senior official continued, believes Ukraine is going to have to accept a deal largely on Russia’s terms to end the war. ..mens europeerne fortsetter å tro at en deal i stor grad vil være basert på deres premisser (?!). Blir egentlig overrasket om det blir noen form deal med det første. Det viktigaste er at det blir ein deal som Ukraina kan akseptere, deretter at det blir ein deal som ikkje berre legg til rette for neste krig mot eit anna europeisk land. Putin har gambla ganske høgt for å nå sine mål, og vi veit ikkje kor ille det står til bak all propagandaen eller kor nær ein er at Svanesjøen blir sendt på russisk tv. Ein krig har mange fasar, og det kan godt hende at det er Russland som har mest å vinne på ei våpenkvile og som har mest å tape på at krigen held fram. Evt. kan det også vere slik at Putin er avhengig av at krigen held fram, og at ei våpenkvile kan føre til at kritiske stemmer får større spelerom og at folk byrjar å spørje om krigen var verdt det. Både Europa og USA kan auke støtta til Ukraina. Det som manglar er politisk vilje. Endret lørdag kl 14:32 av torbjornen 1
Dragavon Skrevet lørdag kl 14:35 Skrevet lørdag kl 14:35 https://x.com/Osinttechnical/status/1959259231065952415 3 5
torbjornen Skrevet lørdag kl 14:43 Skrevet lørdag kl 14:43 jallajall skrev (2 timer siden): China signals readiness to send peacekeepers to Ukraine – Welt EU diplomats, speaking on condition of anonymity, told Welt am Sonntag that senior Chinese officials had confirmed Beijing’s willingness to participate in a peacekeeping contingent for Ukrain However, the sources stressed that China would only be prepared to do so "if peacekeeping forces are deployed on the basis of a United Nations mandate." This position has sparked differing reactions in Brussels. On the one hand, some argue that support from countries of the Global South could help advance the idea of a peacekeeping contingent in Ukraine. On the other hand, "there is also the danger that China will primarily seek to spy in Ukraine and adopt an openly pro-Russian stance rather than a neutral one in the event of conflict," a senior EU diplomat told Welt am Sonntag. Her kan ein vel iallefall svare nei på spørsmål nr. 2: jallajall skrev (4 timer siden): Eit nytt Srebrenica er meir sannsynleg enn at kinesiske fredsstyrkar skulle skyte tilbake mot Russland. Den kinesiske fredsstyrken med FN-mandat kan derimot ha noko for seg dersom den blir utstasjonert på russisk jord den dagen Ukraina igjen kontrollerer sine internasjonalt anerkjente grenser slik dei var fram til 2014. 2
torbjornen Skrevet lørdag kl 14:59 Skrevet lørdag kl 14:59 (endret) Sitat Fordømmer etableringen av Finnmarksbrigaden Publisert klokken16:44 iNyhetssenter Troms og Finnmark Den russiske ambassaden i Norge fordømmer etableringen av Finnmarksbrigaden. Det melder det russiske statlige nyhetsbyrået Ria Novosti. – Vi er overbevist om at intensiv militarisering av Nord-Norge ikke vil styrke sikkerheten, men tvert imot vil øke den militærpolitiske spenningen og risikoen for eskalering i Arktis, uttalte ambassaden til nyhetsbyrået. Diplomatene opplyser også at Russland tar hensyn til styrkingen av Norges og Natos militære kapasiteter nær Kolahalvøya i sin militære planlegging. – Styrkingen av militære kapasiteter, inkludert offensive styrker, fra Norge og andre Nato-land i umiddelbar nærhet til strategisk viktige objekter og potensialer på Kolahalvøya i Russland utgjør utvilsomt en trussel mot vår nasjonale sikkerhet, understreket ambassaden. Finnmarksbrigaden ble opprettet 20. august med base i Porsangmoen leir. Brigadens oppdrag går ut på å forsvare hele Finnmark sitt landområde og vokte grensa mot Russland. ARTIKKEL Finnmarksbrigaden opprettes offisielt: Forsvaret fremskynder ekstra artilleriskyts Den norske grensa mot Russland bør mineleggjast slik som det blir gjort langs resten av grensa mellom Russland/Belarus og NATO. Endret lørdag kl 15:00 av torbjornen 4 1
torbjornen Skrevet lørdag kl 15:02 Skrevet lørdag kl 15:02 Sitat Sør-Korea og Japan knyter band før Trump-møte Publisert klokken15:11 iJapan Leiarane i Sør-Korea og Japan er einige om å halde fram samarbeidet, spesielt på det som angår sikkerheit, melder NTB. – Stabile relasjonar er gunstige for begge landa våre, seier Japan sin statsminister Shigeru Ishiba. Sør-Korea sin statsminister Lee Jae-myung valde Tokyo og Japan som sitt første offisielle utanlandsbesøk. Måndag reiser han vidare til USA for å møte USA sin president Donald Trump. – Eit ubryteleg samarbeid mellom Sør-Korea, USA og Japan er avgjerande i ein internasjonal situasjon i endring, sa Lee. 2 1
Dragavon Skrevet lørdag kl 15:20 Skrevet lørdag kl 15:20 Sitat «Katastrofal» bensinmangel gir køkaos i Russland Ukraina trappet opp angrepene mot Russlands oljeinfrastruktur. Nå øker bensinkøene – og prisene. https://www.nrk.no/urix/kokaos-ved-russiske-bensinstasjoner-_-kobles-til-ukrainske-droneangrep-1.17539034 1 6
jallajall Skrevet lørdag kl 15:26 Skrevet lørdag kl 15:26 1 hour ago, Krig og fred said: Forståelig. Men du må huske at Russland er overgriperen her, som har kidnappet over 19.000 ukrainske barn. Og som daglig voldtar, torturerer og dreper ukrainere. Kona di og barnet ditt er trygge, med mindre Putin sender de til fronten. Du bør heller rette sympatien din mot Ukraina og Ukrainere. Han bør heller sympatisere med ukrainerne fremfor å være bekymret for kontakt og samvær med sin egen familie? Er vel ganske vanlig å sette egen familie først foran innbyggere i et fremmed land..?! Er det noe du praktiserer selv? "Jaja, så har jeg ikke hørt noe fra datteren min på en stund, det går sikkert bra med henne, men det er tross alt masse kvinner i India som har det betraktelig verre som jeg heller bør brukte krefter på å sympatisere med fremfor å være bekymret for min egen datter" 1
Krig og fred Skrevet lørdag kl 15:31 Skrevet lørdag kl 15:31 3 minutes ago, jallajall said: Han bør heller sympatisere med ukrainerne fremfor å være bekymret for kontakt og samvær med sin egen familie? Hva er det å være bekymret for? Han giftet seg og fikk barn med en dame fra Russland. Russland forsvinner ikke. Kone og barn er trygge. Samtidig forsøker russere å drepe så mange ukrainere de kan. Jeg vet hvor min sympati ligger. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå