kallisen Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Mbappe09 skrev (11 timer siden): Det er ikke til å tro at Europeiske land snart ikke sender styrker til Ukraina. Hva faen er det man venter på? Faller Ukraina er vi alle i fare. Vesten destrueres med innvandring som ikke har noen form for lojalitet til landet de bor i pluss naive politikere som ikke føler en dritt for et land som kjemper en overlevelseskrig. Dette er ene og alene pga feige politikere. Måtte de brenne alle som en. Spør deg selv, er du villig til å dra ned og kjempe i kjøttkverna? Og hvis du er det, hvorfor har du ikke reist? Å sende våre egne offisielle militære styrker til Ukraina er det samme som en krigserklæring og vi blir en aktiv part i den varme krigføringen og vi kan se bombing av norske boligfelt i nærheten av våpenfabrikker som nammo og kongsberg da russiske missiler er svært dårlig på treffsikkerhet. Dette er ikke noe jeg ønsker i alle fall. Å støtte ukraina økonomisk og moralsk er det rette valget. Endret 8. juni av kallisen 2 3
DukeRichelieu Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni kallisen skrev (5 minutter siden): Spør deg selv, er du villig til å dra ned og kjempe i kjøttkverna? Og hvis du er det, hvorfor har du ikke reist? Urelatert til deres 'feide'. Vet vi noe om hvor mange nordmenn som kjemper i Ukraina? Husker jeg snublet over en på Twitter en gang i tiden, men vet ikke så mye om dette.
torbjornen Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni kallisen skrev (5 minutter siden): Spør deg selv, er du villig til å dra ned og kjempe i kjøttkverna? Og hvis du er det, hvorfor har du ikke reist? Å sende våre egne offisielle militære styrker til Ukraina er det samme som en krigserklæring og vi blir en aktiv part i den varme krigføringen og vi kan se bombing av norske boligfelt i nærheten av våpenfabrikker som nammo og kongsberg da russiske missiler er svært dårlig på treffsikkerhet. Dette er ikke noe jeg ønsker i alle fall. Å støtte ukraina økonomisk og moralsk er det rette valget. Dersom ein hadde ein koallisjon av villige ville ein kanskje ha ungått dette.
kallisen Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) DukeRichelieu skrev (8 minutter siden): Urelatert til deres 'feide'. Vet vi noe om hvor mange nordmenn som kjemper i Ukraina? Husker jeg snublet over en på Twitter en gang i tiden, men vet ikke så mye om dette. Det er nok en del. Men de er ikke en del av det norske offisielle forsvaret. Det vi kan gjøre er å oppmuntre flere nordmenn til å reise ned for å kjempe med våpen i hånd og hjelpe det ukrainske forsvaret, da kan Norge som stat fortsatt holde seg utenfor direkte væpnet konflikt mens vi samtidig bidrar med mennesker som ukraina sårt trenger i kampen mot invasjonstyrkene til Russland! Selv innrømmer jeg at jeg er for feig og for egoistisk glad i mitt eget liv til å ville risikere det for denne krigen, men jeg har full forståelse for modige landsmenn som er villig til det ❤️ Endret 8. juni av kallisen 6
Populært innlegg Simen1 Skrevet 8. juni Populært innlegg Skrevet 8. juni (endret) kallisen skrev (6 timer siden): Spør deg selv, er du villig til å dra ned og kjempe i kjøttkverna? Og hvis du er det, hvorfor har du ikke reist? Å sende våre egne offisielle militære styrker til Ukraina er det samme som en krigserklæring og vi blir en aktiv part i den varme krigføringen og vi kan se bombing av norske boligfelt i nærheten av våpenfabrikker som nammo og kongsberg da russiske missiler er svært dårlig på treffsikkerhet. Dette er ikke noe jeg ønsker i alle fall. Å støtte ukraina økonomisk og moralsk er det rette valget. Russland har drevet krigføring mot oss i lange tider allerede, så krigserklæringen fra deres side har allerede skjedd for lengst. Det kalles hybrid krigføring og går ut på sabotasje, nettangrep og politisk påvirkning. Russerne vet også at de ville tapt så det suser om de hadde sendt bombefly hit. Det er derfor de kriger på disse feige andre måtene. Hybrid krigføring er noe vi er mye mer sårbare på. Det riktige nå er å støtte Ukraina økonomisk, moralsk og massivt med våpen. Her hjemme bør vi nok innovere, ruste opp mer og sette inn tiltak for å avverge hybride angrep bedre. Vi er alt for svake på det. Endret 8. juni av Simen1 8 4 2
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni DukeRichelieu skrev (6 timer siden): Vet vi noe om hvor mange nordmenn som kjemper i Ukraina? Jeg vil tippe bare en håndfull nordmenn. kallisen skrev (6 timer siden): Selv innrømmer jeg at jeg er for feig og for egoistisk glad i mitt eget liv til å ville risikere det for denne krigen, men jeg har full forståelse for modige landsmenn som er villig til det ❤️ Folk er nok best skikket til å finne sin egen sti selv. Har man produktiv jobb, barn, familie og hele livet foran seg så er det selvsagt vanskelig å dra, men i motsatt fall så kan fremmedsoldatlivet være det som gir livet mening. Sin plass og rolle. 4 1
Dragavon Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Sitat Germany plans rapid bunker expansion amid fears of Russian attack Civil protection agency chief says country is ill-prepared for conflict and calls for urgent upgrades to cold war shelters Germany is drawing up plans to rapidly expand its network of bomb-proof bunkers and shelters, the government’s most senior civilian protection official has said, warning the state needs to be prepared for an attack from Russia within the next four years. https://www.theguardian.com/world/2025/jun/07/germany-plans-rapid-bunker-expansion-amid-fears-of-russian-attack 4 2 1
Dragavon Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Sitat Russia is at war with Britain and US is no longer a reliable ally, UK adviser says Government defence expert Fiona Hill warns UK to respond to threats by becoming more cohesive and resilient Russia is at war with Britain, the US is no longer a reliable ally and the UK has to respond by becoming more cohesive and more resilient, according to one of the three authors of the strategic defence review. Fiona Hill, from County Durham, became the White House’s chief Russia adviser during Donald Trump’s first term and contributed to the British government’s strategy. She made the remarks in an interview with the Guardian. https://www.theguardian.com/politics/2025/jun/06/russia-is-at-war-with-uk-and-us-no-longer-reliable-ally 3 5
Dragavon Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni https://x.com/Gerashchenko_en/status/1931628277786948021 2 5
JK22 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni JK22 skrev (23 timer siden): Ukrainerne erklært å ha skutt ned en Su-35S over Kursk oblast. Detaljene er ennå uklart, men det er mulig at en russisk felle kan ha blitt snudd til en ukrainsk felle, ettersom russerne stadig speidere etter vestligbygde fly som sjeldent kom nærmere enn 50 km fra frontlinjen/grensen. Her kan ukrainerne ha lokket russerne inn i en felle hvor disse enten kom ut for Patriot eller F-16 fly på mindre enn 100 km hold. Det vist seg å være riktig, den russiske Su-35S piloten hadde kommet altfor nær grensen, vrakstedet lå bare 18 km fra grensen mot Ukraina. De ukrainske droneflyene konsentreres mot sivilinfrastruktur, Azot-kjemikalianlegget i Tula oblast ved Moskva ble slått ut etter flere treff som tvunget operatørene til å stenge av hele virksomheten for å motarbeide brannutvikling. De russiske avansementene dessverre bare fortsette og fortsette. Det er nå blitt meget klart at en ny militærledelse må overta, og Zelenskyj må i det minst kastes ut av den militære beslutningskjeden - hans inngrep bli mer og mer kostbart for både ukrainerne og Vesten. Saken omkring Tetkino mens ukrainske tettsteder mer og mer faller nærmest intakt i hender på russiske soldater gjør det klart at det er blitt uholdbart. Zelenskyjs popularitet er nå helt forsvunnet, slik at det bare er Putin som hjalp ham med å bli stående med 50 % støtte pga. den russiske folkemordpolitikken. Amerikanerne tror russerne vil forberede et større angrep med hele 1,000 Shahed-droner i den nære fremtiden. Det voldsomme forbruket av disse dronene er ufattelig; en enslig Shahed kostet jo flere titusen dollar per stykke - ennå vil russere produsere mer og mer selv om økonomien er i ferd med å krasje. Det meldes at den russiske økonomien ikke lenge er overopphetet, men i ferd med å fryses helt til. Dette viser at den vestlige sanksjonspolitikken har helt mislykket, det er fremdeles massevis av vestlige komponenter i russiske våpen og ECCM utstyr som gjort det klart at delvaremarkedet i sannheten er utenfor enhver kontroll. Krigsfaren mellom Russland og EU/NATO bli bare sterkere, mens Trump mer og mer virker å ville forråde Europa til fordel for Putin. 3 6
Populært innlegg Simen1 Skrevet 8. juni Populært innlegg Skrevet 8. juni Dragavon skrev (6 minutter siden): https://www.theguardian.com/world/2025/jun/07/germany-plans-rapid-bunker-expansion-amid-fears-of-russian-attack Dette er jo fullstendig latterlig! Monty Python stil. En langt på overtid innrømmelse av at Tyskland har stukket hodet i sanda. Tilfluktsrom er noe som tar mange tiår å bygge opp i kvalitet og kvantitet. Finland har klart dette utmerket, men Tyskland og til dels Norge har vært alt for naive alt for lenge. "Aldri mer 9. mai" er et norsk slagord for å aldri mer være naiv og uforberedt. Dette slagordet har drevet vårt forsvar fremover i 2-3 generasjoner etter 2. verdenskrig men dabbet veldig av de siste ~20 årene grunnet naivitet. Vi er rett og slett bortskjemt med for langvarig fred til at vi husker slagordets betydning. Det skjedde noe med vår naivitet i tiden etter at Sovjet gikk i oppløsning. Andelen ungdom som gikk gjennom førstegangstjenesten stupte. Vi sluttet å bygge tilfluktsrom. Vi trodde på en trygg og fredelig framtid og bygget sakte men sikkert ned forsvaret. Solgte forsvarsanlegg på det åpne markedet. Til og med russere var med på budrundene. Selv da diktaturet i Russland snøret seg til med evig presidentskap, annektering av alle mediekanaler og annektering av Krim, så fortsatte vi å ha hodet i sanda. Vi våknet ikke ordentlig før i 2024-2025 og kanskje ennå ikke helt. Men det er nå godt at Tyskland våkner litt i hvert fall, så får vi se om det blir noe moment på de etter hvert. 12 2 1
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Dragavon skrev (8 minutter siden): https://x.com/Gerashchenko_en/status/1931628277786948021 For ordens skyld: Alexander Dugin er Putins personlige ideologiske mentor. Han er Putins nærmeste akademiker, historiker og ideolog som virkelig prater med Putin på et dypere nivå enn alle dilterne. Både Dugin og Putin er nok i en ganske lokal virkelighetsboble med storslåtte fantasier om framtida, Tsar-skap og imperialisme. 1 3
JK22 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Dragavon skrev (23 minutter siden): https://x.com/JayinKyiv/status/1931631515407892484 Russisk paranoia mot kineserne er gammelt, meget mange misliker Putins tilnærming mot Kina, ikke minst fordi russerne flest er rasister som har et voldsomt nag mot disse med mongoløyne - og kineserne hadde fra gammelt av mislikt det de mener er et altfor arrogant og selvopptatt folk som vekte en viss ubehag for disse som husket mongolenes herjingene. Kineserne er helt lykkelig med å la russerne beholde de sibirske steppelandene i nord selv om de har et historisk krav på Amurdalen som utgjør en meget stor del av den sørøstre delen av Sibirkysten vendt mot Japanhavet. De er derimot langt mer interessant i Sentral-Asia som de er i ferd med å bringe under egen beskyttelse, ettersom olje og gass som de trenger, er i meget store mengder omkring Kaspihavet - de hadde kommet Erdogan i Tyrkia i møte samtidig som disse utvide sine båndene med gulfaraberne og iranerne. Da kommer de ikke til å tolerere tull, og det virker som Putin hadde skjønte tegningen slik at han flyttes ut til Afrika - iranernes mistro er så sterk, at disse tross en forsvarspakt med ham har prøvd å nærmere seg Iran i stigende hastighet. Så meget, at Iran og Pakistan synes å være i ferd med å tvinges inn i en forståelse om å stanse baluchioppstanden. Xi har ikke territoriale ambisjoner utover Taiwan som er kinesisk ifølge folkeretten, og bestemte strategiske øygrupper pga. handelspolitiske og energiøkonomiske motiver - alle nabostater i øst er militært sett uangripelig; Japan har et av de største militærvesenene i fredstid, Sør-Korea er rustet til tennene, Nord-Korea har atomvåpen, og Vietnam har i 2,000 år klart å holde kineserne vekk fra seg. Det Xi derimot vil ha, er suzerenitetsrett over Øst-Asia som i keisertiden, selv om dette oversettes til økonomisk innflytelse - og flere ASEAN-land deriblant Thailand har akseptert dette. I Sør-Asia er omstridte territorier knyttet til strategiske interesser fremfor imperiale ambisjoner. Fra et kinesisk perspektiv er innflytelse og strategisk overtak langt viktigere enn imperiale eventyrer og territoriale ekspandering. Kineserne hadde dratt sterkt inn i det russiske markedet i 2022-23, og to år endt opp med å "eie" siviløkonomien, men siden trukket seg ut fordi de ikke kom noe vei mot de russiske oligarkene og deretter da siviløkonomien begynte å dø ut sakte, men sikker - kjøretøysproduksjonen er nærmest stanset, og man ser at kineserne sluttet med å investere i Russland, og deretter skiftet om til Sentral-Asia som er mer politisk stabilt. I Midtøsten oppdaget islamistene og kineserne til begges overraskelse at grådighet og havesyke overtriumfere religiøse konflikter - kineserne var jo "hedninger" i islamistisk perspektiv. Det gjør at begge har begynte å komme tett på hverandre. Bin Salman kunne takkes for det, han har satt Olje-Islam i parkeringsplassen og åpnet opp et helt nytt marked med en meget ung befolkning. Meget mange araberne og iranerne har sett at det finnes et helt nytt alternativ som ikke kommer fra Vesten - som ikke bryr seg om annet enn "made money". Kineserne på sin side innså at USA og EU ikke lenge er så attraktivt som før, heller ikke Russland. Det gjør at Xi har skiftet om fra nord til sør. Putin støttes for å la ham forbli huggestabbe for Vesten, uten å utsettes for risiko - som blir lettere av Trumps forræderske stupiditet. 2 5
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 8. juni Populært innlegg Skrevet 8. juni kallisen skrev (9 timer siden): Spør deg selv, er du villig til å dra ned og kjempe i kjøttkverna? Og hvis du er det, hvorfor har du ikke reist? Å sende våre egne offisielle militære styrker til Ukraina er det samme som en krigserklæring og vi blir en aktiv part i den varme krigføringen og vi kan se bombing av norske boligfelt i nærheten av våpenfabrikker som nammo og kongsberg da russiske missiler er svært dårlig på treffsikkerhet. Dette er ikke noe jeg ønsker i alle fall. Å støtte ukraina økonomisk og moralsk er det rette valget. Alternativet er langt verre; og ja, jeg er klar til å dra nedover hvis det sørger for at Norge er trygt. Dersom du mener vi kun skal forsvare oss når Russland først har vunnet i Ukraina har vi allerede tapt. At du bruker et pro-russisk argument med spørsmål om hvorfor jeg ikke drar dit er lavmål. Russland har erklært krig mot hele Europa og du er ufattelig naiv (eller en pro-russer) dersom du mener vi skal leve normalt mens en krigen skjer i vår bakgård. 6 4 1
Mbappe09 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni kallisen skrev (9 timer siden): Selv innrømmer jeg at jeg er for feig og for egoistisk glad i mitt eget liv til å ville risikere det for denne krigen, men jeg har full forståelse for modige landsmenn som er villig til det ❤️ Med andre ord kommer du til å bæsje på deg dersom Ukraina taper krigen og vi blir da de neste som må ut. Mitt poeng er at dersom vi har europeiske styrker + den ukrainske staten så har vi langt større sjanse til å knuse russerne enn å la russerne kjøre over og vi blir neste i listen. 4 2
Neptun1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) torbjornen skrev (12 timer siden): Det også. Er du høgrevridd og støttar Trump og Putin? Syk kommentar. Ja, eg er høgrevridd. Diamentralt forskjellig fra kommunisme og fascisme - begge venstresideideologier. Endret 8. juni av Neptun1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå