Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutes ago, toffensko said:

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Kan skje når som helst eller aldri. Russlands militære eller regime kan plutselig eller "uventet" gå på en kollaps eller møte et kupp. Eventuelt kan det bli en frossen lavintensitetskonflikt. Personlig tror jeg sjansene for en diplomatisk løsning nå øker som Russland stadig svekkes. Putin kan forsøke å redde ansikt ved å fremforhandle en avtale via en tredjepart. Men nå vil han fremover måtte ofre mer og mer for å få til fred, siden det fortsatt er Ukraina som har initiativet og momentum (i min oppfatning) har økt helt siden krigens spede begynnelse. Jeg tror Putin spekulerer i et Trump-presidentembete, og samtidig dytter på for å få styrkene sine til å avansere i Donetsk slik at han kan kreve å holde Donetsk og Luhansk oblast. Ukrainerne vil utvilsomt ha tilbake Krim, mer enn de to andre. Samt resten av Kherson og Zhaporhzhzia.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, toffensko said:

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Spådommer om en usikker fremtid gir sjelden en konsensus. Det kommende presidentvalget i USA er avgjørende for krigens videre gang og det valget er i seg selv umulig å forutsi.

Etter Kurskoffensiven er det flere russere som har uttalt seg kritisk til Putin på russisk tv, denne utviklingen var det heller ingen eksperter som forutså.

Hverken Russland eller Ukraina kan fortsette kampene med samme intensitet i mer enn X år/måneder, vi kan sikkert spørre alle her hva X er og hvem som må gi seg først men noen konsensus får vi nok ikke.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
toffensko skrev (19 minutter siden):

Helt urealistisk å komme til konsensus på akkurat det. Veldig mange delte meninger om det her på tråden - De såkalte ekspertene er også sterkt uenig med hverandre om dette. Jeg tenker det avgjørende blir om dette på lang sikt blir en frosset konflikt eller om krigsherjingene skal forsette. Det jeg sier nå er bare mine spekulasjoner; men jeg kan ikke seg for meg at nåværende styre i Ukraina ønsker å forhandle med Russland fordi de har vist gang etter gang at ikke de holder løftene sine - men også fordi at å forhandle vil gi Russland tid til å omrokkere på troppene på sine kun for å slå til igjen på et senere tidspunkt

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Homba skrev (4 timer siden):

Dette er kanskje ein konsekvens av at Zelenskyj venta for lenge med å mobilisere? Det er vel elles ei kjent sak at mange av dei mest patriotiske som melde seg i starten av krigen er døde, og det er naturleg at dei som blir (tvangs)mobiliserte ikkje har heilt den same viljen- eller evnene til å kjempe for landet sitt. Dette ser ein i enno større grad blant russiske vernepliktige i Kursk, som sikkert heller ikkje forstår kvifor ein har denne krigen i utgangspunktet. (Eller kanskje er det akkurat dette dei har forstått).

• Liker 4
Skrevet

Untitled.jpg.7a272cb6a64cd747b647bbf58369692a.jpg

Den russiske rubelen har fallt en del igjen i det siste. Rubelen er i stor grad irrelevant da den er fullstendig manipulert på begge sider. Dette har også skjedd flere ganger under krigen, og hver gang har den hentet seg inn igjen. Men jeg lurer på om den ikke er iferd med å runde et hjørne og er på vei mot et "point of no return" der den russiske sentralbanken mangler midler til å forhindre fall.

Den grønne linjen er sjette august, da Ukraina invanderte Kursk. Når invasjonen var bekreftet faktum fallt rubelen merkbart. Det kan nesten virke som om noe av den tillitten som var igjen til regimet forsvant.

Det er mulig regimet og sentralbanken har tæret såpass på reservene at de nå er nødt til å prioritere. Og at de da prioriterer andre ting foran å stabilisere vekslingskursen. Russland handler i rupiier, yuan osv. men det går også svært dårlig.

Inflasjonen fortsetter å vokse, økt rente til tross, slik at sentralbanken også er nødt til enten å øke renten igjen, eller la inflasjonen kjøre på. Den statlige sovjetiseringen (jeg tror vi er langt forbi det vi i moderne tid regner som krigsøkonomi nå) fører til en rekke systematiske problemer i økonomien som ikke lar seg stanse, og som er selv-forsterkende. BNP og lønninger vokser - for øyeblikket - men i realiteten graver man seg ned i en form for gjeld. Det er som å tisse i buksa for å holde seg varm.

Det er også fullstendig mulig at den vil hente seg inn igjen med f.eks noen nødbevilgninger fra Putin. Men foreløpig ser han altså som sagt ikke ut til å prioritere dette. Eller har han kanskje en magisk grense i tankene han ikke vil gå forbi? Har de kanskje satt den til 100:1 på dollaren i stedet? Jeg ville ikke bli overrasket om russerne satte det til 100 og kuttet to nuller, så de kunne si at den var verdt like mye som dollaren.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bojangles skrev (29 minutter siden):

Først nå???

Betre seint enn aldri. Det har vel blitt nemnt tidlegare at USA ikkje delte etteretningsinformasjon frå russiske område med Ukraina, slik at ukrainarane har måtta greie seg sjølv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
10 minutes ago, torbjornen said:

Dette er kanskje ein konsekvens av at Zelenskyj venta for lenge med å mobilisere? Det er vel elles ei kjent sak at mange av dei mest patriotiske som melde seg i starten av krigen er døde, og det er naturleg at dei som blir (tvangs)mobiliserte ikkje har heilt den same viljen- eller evnene til å kjempe for landet sitt. Dette ser ein i enno større grad blant russiske vernepliktige i Kursk, som sikkert heller ikkje forstår kvifor ein har denne krigen i utgangspunktet. (Eller kanskje er det akkurat dette dei har forstått).

Døde, sårede, eller allerede i tjeneste.

Dessverre er det en viss kynisk/nødvendig logikk i å sette tropper med mindre erfaring i skyttergravskrig.

Så lenge disse styrkene ikke skal avansere, så er det også begrenset hvor mye trening de "trenger". Det største problemet for slike tropper vil være moral. Skulle moralen knekke i øst og føre til kaotisk tilbaketrekning, så kan det dog gå utover moralen andre steder også, samt i befolkningen.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet

Man kan snakke om at Rublen faller, men den har ØKA 2% most NOK så langt i år ( selv om den har falt 10% siste månden mot NOK.

Skrevet
Just now, torbjornen said:

Betre seint enn aldri. Det har vel blitt nemnt tidlegare at USA ikkje delte etteretningsinformasjon frå russiske område med Ukraina, slik at ukrainarane har måtta greie seg sjølv.

Store deler av Vesten med USA i spissen sultefôrer Ukraina for å hindre at noen av sidene vinner.

Jeg tror faktisk ikke historien kommer til å være veldig snill med Vesten i denne konflikten. Vi klapper oss selv på skuldrene over hvor mye vi har hjulpet, men de fleste i maktens korridorer ønsker åpenbart ikke at konflikten skal avgjøres på annet enn politisk/diplomatisk vis.

"Eskalering" må en vite 🤔

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 minutes ago, paatur said:

Man kan snakke om at Rublen faller, men den har ØKA 2% most NOK så langt i år ( selv om den har falt 10% siste månden mot NOK.

Jeg er redd det sier mest om kronen, gitt. Den norske kronen er også veldig, veldig, veldig uvanlig i verdenssammenheng. Den følger ikke de vanlige reglene. Nå går snart verden også antagelig på den største aksje og eiendoms- boblen i historien, og da vil kronen antagelig styrke seg massivt.

EDIT: Kronen og den norske stat er heller ikke i faresonen for kollaps. Snarere motsatt.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Skrevet
4 hours ago, Serpentbane said:

Selv om det er mulig at denne kan skifte mål under veis så anser jeg dette som en fordyrende sekundærfunksjon jeg blir overrasket om den har fått. Det er ikke en gang sikkert den støtter way points og er et direct to target GPS styrt missil. Hele formålet med missilet er lav kostnad og så enkel og rask produksjon som mulig.

Å skifte mål etter launch grenser strengt tatt opp til å være en atypisk funksjon på tradisjonelle cruise missiler, selv om Tomahawk dette fikk med block IV og det har dukket opp på mer moderne missiler.

Kommunikasjon til missil generelt, og retargeting spesielt, har historisk vært kontroversielt.

En viktig grunn til at man vil velge bort muligheten for å kommunisere til missilet er frykten for at motparten skal kunne hacke missilet og gi kommandoer. Det trenger ikke engang være kommandoer som sådan, hvis missilet bruker feks GPS for navigasjon kan jamming eller spoofing gjøre at det bommer verre enn et missil som er fullstendig blottet for GPS og har et navigasjonssystem som i utgangspunktet er mindre presist, men til gjengjeld immunt mot ytre påvirkning. 

En annen grunn har vært av mer filosofisk karakter, hvor man har vært bekymret for hvilke konsekvenser det vil ha for beslutningen om å avfyre våpen dersom den som trykker på knappen har en forventning om at våpenet kan tilbakekalles/omdirigeres ved behov. Spesielt dersom funksjonens pålitelighet er vesentlig under 100 % er den forventningen skummel. 

At disse funksjonene nå implementeres på stadig flere våpen tyder på ikke bare stadig større tillit til sikker kommunikasjon, men også en annen holdning til kontroll vs "commitment".

• Innsiktsfullt 7
Skrevet
Jarmo skrev (46 minutter siden):

Ifølge IS-kilder går Putins regjeringstid mot slutten og maktkampen pågår i kulissene.

Det er to leire i Kreml: Nikolai Patrushevs og Sergei Tshemezovs.

Ifølge IS-kilder kan høsten bringe betydelige endringer i den russiske ledelsen.

Bruk google translate: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010648292.html

Er IS identisk med Ilta Sanomat?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ilta-Sanomat

Skrevet
Brother Ursus skrev (41 minutter siden):

Ukrainerne vil utvilsomt ha tilbake Krim, mer enn de to andre. Samt resten av Kherson og Zhaporhzhzia.

Kvifor det? Har du nokon kjelder på dette?

Skrevet

Var et innlegg på Twitter på at Ukraina måtte stoppe fremmarsjen mot Kursk og atomkraftverket siden Elon Musk slo av starlink dagen etter invasjonen i dette området. Dette er ikke korrekt - holdt på å gå på limpinnen der.

Jeg vet ikke - men dette kommer stadig opp på Twitter  og det er altså falskneri.

En annen gjenganger nå er at høyre-ekstreme spammer Twitter med ønske om at musk slår av starlink for å presse frem løslatelse av han telegram fyren! Tenk at en sånn fyr kan sitte med så mye makt! Akkurat det å slå av starlink tør han nok ikke.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
toffensko skrev (1 time siden):

Andre har svart før, min oppfattning er at det er ikke det. 
Jeg tror at krigen går inn i en "avsluttende fase", når når en av partene får en så stor mangel på en (eller flere) type resurs at det ikke kan erstattes av andre resurser på en bra måte. Merk, jeg har ikke definert verken avsluttende fase eller hva en type resurs er. 

• Liker 2
Skrevet
Brother Ursus skrev (45 minutter siden):

Store deler av Vesten med USA i spissen sultefôrer Ukraina for å hindre at noen av sidene vinner.

Jeg tror faktisk ikke historien kommer til å være veldig snill med Vesten i denne konflikten. Vi klapper oss selv på skuldrene over hvor mye vi har hjulpet, men de fleste i maktens korridorer ønsker åpenbart ikke at konflikten skal avgjøres på annet enn politisk/diplomatisk vis.

"Eskalering" må en vite 🤔

Det er en den spanske borgerkrigen all over again. De vestlige demokratiene sender ikke i nærheten nok hjelp.

Jeg er desillusjonert over USA og Bidens regime. 

Tror ikke det er noen forestående kollaps i russiske stridsmidler eller økonomi. 

Muligens må NATO bare intervenere under galemann Trump, slik han knuste ISIL på 3 måneder og bevæpnet Ukraina i 2017. 

• Liker 4
Skrevet
toreae skrev (1 minutt siden):

Andre har svart før, min oppfattning er at det er ikke det. 
Jeg tror at krigen går inn i en "avsluttende fase", når når en av partene får en så stor mangel på en (eller flere) type resurs at det ikke kan erstattes av andre resurser på en bra måte. Merk, jeg har ikke definert verken avsluttende fase eller hva en type resurs er. 

Jeg tror den varer til september 2026. De er ikke i nærheten av å ha bitt fra seg nok.

Skrevet
Kjell Iver skrev (12 minutter siden):

Var et innlegg på Twitter på at Ukraina måtte stoppe fremmarsjen mot Kursk og atomkraftverket siden Elon Musk slo av starlink dagen etter invasjonen i dette området. Dette er ikke korrekt - holdt på å gå på limpinnen der.

Jeg vet ikke - men dette kommer stadig opp på Twitter  og det er altså falskneri.

En annen gjenganger nå er at høyre-ekstreme spammer Twitter med ønske om at musk slår av starlink for å presse frem løslatelse av han telegram fyren! Tenk at en sånn fyr kan sitte med så mye makt! Akkurat det å slå av starlink tør han nok ikke.

Folk jublet da Jack Dorsey kastet Trump ut av Twitter. Nå ser vi problemene med at milliardærer styrer plattformene for det offentlige ordskiftet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...