Gå til innhold

Hvor mye får man dekket til husleie av Nav?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
rogerdhriittadf skrev (På 5.10.2025 den 13.16):

Jeg er enslig uføretrygdet, uten formue og oppsparte midler, jeg eier bokstavelig talt ikke nåla i veggen. 

Årlig uføretrygd brutto 315 000.

Månedlig husleie kommunal bolig Oslo 14 500. 

Dvs ca. 170 000 i årlig husleie. 

Jeg føler at jeg lever langt under fattigdomsgrensen i Norge. Og det finnes små utsikter for at det noen gang kan bli en bedring. 

Det er riktig som du sier at du lever endel under fattigdomsgrensen,  som i 2024 var rundt 385.000 kroner. 

Det er boligprisen som tar knekken på økonomien din først og fremst. 

Til sammenligning så er mine bokostnader på under 50.000 i året. 

Det er forferdelig synd,  og må føles helt håpløst å vite at det sannsynligvis aldri vil bli en bedring. Håper likevel du vil ha mulighet til å legge vekk noe til sparing etterhvert.  Litt er bedre enn ingenting. 

Skrevet
Trulss skrev (På 11.11.2025 den 17.04):

Det er på høy tid at pensjoner og ytelser oppjusteres kraftig, men ingen partier er for dette politisk så det kommer aldri til å bli noen bedring.

Det blir ikke riktig at minstestønader og minstepensjoner stiger over minste lønnsnivå. Som pensjonister har man også lite skatt å betale for å utjevne. 

Skrevet
leticia skrev (7 timer siden):

Det blir ikke riktig at minstestønader og minstepensjoner stiger over minste lønnsnivå. Som pensjonister har man også lite skatt å betale for å utjevne. 

Uføre betaler skatt på lik linje med folk som arbeider. Alderspensjonister og minstepensjonister betaler lite/ingen skatt, men slik er det altså ikke for uføre.

Det er ikke riktig at folk som har blitt syke og som tidligere har hatt en god lønn skal llgge under fattigdomsgrensen.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 11.11.2025 den 20.23):

Tror du missforsto poenget. Jeg mener at en bør justere satsene ut i fra levekostnadene. Altså mer i Oslo.

jeg bor ikke i Oslo og ville fått mindre.

Bare for å bedre kunne mate bolighaiene som er en del av grunnen til de høye prisene i Oslo?

Skrevet
OMyre skrev (1 minutt siden):

Bare for å bedre kunne mate bolighaiene som er en del av grunnen til de høye prisene i Oslo?

Du får regne litt på om du finner lønnsomhet i utleie, jeg gjør det ikke.

Videre er det slik at prisstigningen på strøm, kommunale avgifter, renovasjon, eiendomsskatt, forsikring, salær til forretningsfører og skatteøkninger for utleier skal dekkes inn, og de går prisen på utleie opp.

Skrevet
OMyre skrev (5 minutter siden):

Det kan være en uheldig bi-effekt ja. Men kan også kontres

Skrevet
Trulss skrev (2 timer siden):

Du får regne litt på om du finner lønnsomhet i utleie, jeg gjør det ikke.

Videre er det slik at prisstigningen på strøm, kommunale avgifter, renovasjon, eiendomsskatt, forsikring, salær til forretningsfører og skatteøkninger for utleier skal dekkes inn, og de går prisen på utleie opp.

Tenkte «selvfølgelig» på de store haiene på markedet, https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-boliggigantens-skattegrep_-_-tar-med-begge-hender-1.17343047

Skrevet
Trulss skrev (2 timer siden):

Uføre betaler skatt på lik linje med folk som arbeider. Alderspensjonister og minstepensjonister betaler lite/ingen skatt, men slik er det altså ikke for uføre.

Det er ikke riktig at folk som har blitt syke og som tidligere har hatt en god lønn skal llgge under fattigdomsgrensen.

Det er riktig at inntekten uføre har fra NAV blir skattet som lønnsinntekt. Men skattesystemet vårt er utjevnende slik at en person som har minsteufør betaler en lavere skatteprosent enn en arbeider på medianlønn. Skatteetaten tar altså en større andel av kakestykket til en som har 660.000 brutto, enn for en som har 330.000 brutto. 

Hva angår fattigdomsgrensen så er jeg enig i at stønadene minimum bør ligge på / over den. For uføre vil det si en inntekt brutto på ca 385.000 kroner. 

Skrevet
Trulss skrev (På 11.11.2025 den 17.04):

Du sitter altså kun igjen med ca. kr. 22.000 etter skatt. Dette er altfor lite til å kunne ha noe godt liv. Summen du betaler for å bo gir en høyst middelmådig bolig i Oslo, og man må betale for et godt kosthold, lege, tannlege og behandlinger. I tillegg kommer strøm, nett, teknologi, klær og andre nødvendigheter. Man må rett og slett benytte seg av matutdelinger og annet storbyene har å by på. Andre alternativ er å emigrere, men som ufør har man ofte ikke ressurser til dette heller. Skal man ut av byen må man ha bil, og det blir for gæli at man skal tvinges til å flytte til distriktene hvor det er langt til helsetilbud og dagligvarer. Det er på høy tid at pensjoner og ytelser oppjusteres kraftig, men ingen partier er for dette politisk så det kommer aldri til å bli noen bedring.

Man får rett og slett kjøpe telt og finne en pen bro man kan bo under.

Men 100 vis av milliarder av kroner gir man bort til Ukraina ! Og ikke minst hele venstresiden til venstre for AP ville gi bort 1600 milliarder (garantere for lån, som vil si at de er tapt) til Ukraina ! Altså det er ikke penger det er mangel på, det er politisk vilje til å endre livsvilkårene for de som har minst, også barn og unge (skoler) som er sulteforet på midler og ikke minst eldreomsorgen som er på randen til å kollapse i mange kommuner ! Masse penger der, null politisk vilje til å gjøre noe med det. 

Skrevet
2 hours ago, OMyre said:

Leieprisen i Oslo akkurat nå kommer av at politikerne har gjort det ulønnsomt å drive med utleie. 
Jeg leier ut en 54kvm toroms i bydel Gamle Oslo

Ligningsverdi på leilighet 5 300 000kr

Lån på leilighet 2 400 000kr

Husleieinntekt 19000kr mnd

Fellesutgifter -3770kr

Forsikring -100kr

Skatt på overskudd -3 328kr

Renteutgifter - 11 158kr

= 644kr

Disse skal da dekke avskrivning av hvitevarer og vedlikehold av leiligheten. Som det altså ikke er i nærheten av.

Dersom leiligheten fortsetter å stige i verdi med 5-10% i året så kan det være verdt det. Men må si leietagere klager en del mer enn en høyrentekonto/globalt indeks fond. Så ikke rart folk selger.

Jeg har lav belåningsgrad og den ligger i et attraktivt område, men allikevel. Det er høy risiko med lav avkastning

19 minutes ago, OMyre said:

Tenkte «selvfølgelig» på de store haiene på markedet, https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-boliggigantens-skattegrep_-_-tar-med-begge-hender-1.17343047

Ja skatteetaten tabba seg skikkelig ut der. Hullet er tettet nå heldigvis

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (22 minutter siden):

Hva angår fattigdomsgrensen så er jeg enig i at stønadene minimum bør ligge på / over den. For uføre vil det si en inntekt brutto på ca 385.000 kroner. 

Det er 2 sider av denne saken, vi må huske på alle lavlønnte vi har. Det bør være en god differanse opp til de laveste lønningene i betalt arbeid, det må lønne seg å arbeide. 

vi har enkelt kommuner med 23% uføre, hvordan i alle dager er det mulig? Medgjørlige leger og lokalt nav kontor?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
10 hours ago, leticia said:

Det er riktig som du sier at du lever endel under fattigdomsgrensen,  som i 2024 var rundt 385.000 kroner. 

Det er boligprisen som tar knekken på økonomien din først og fremst. 

Til sammenligning så er mine bokostnader på under 50.000 i året. 

Det er forferdelig synd,  og må føles helt håpløst å vite at det sannsynligvis aldri vil bli en bedring. Håper likevel du vil ha mulighet til å legge vekk noe til sparing etterhvert.  Litt er bedre enn ingenting. 

I 2023 var fattigdomsgrensen på ca 285000,-

Jeg tror ikke medianinntekten i Norge har økt så mye at den nå er på ca 642k, det høres voldsomt mye ut.

EUs fattigdomsgrense er satt til 60% av medianinntekt.

SSB rapporterer at medianinntekten i Norge i 2023 var kr 476200,- som gir en fattigdomsgrense på 285000,- om man er enslig.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/hvor-mange-er-fattige-i-norge

SSB bruker ordet lavinntektsgrense da begrepet fattigdomsgrense ikke brukes i Norge.

Skrevet
kåre b skrev (1 minutt siden):

Det er 2 sider av denne saken, vi må huske på alle lavlønnte vi har. Det bør være en god differanse opp til de laveste lønningene i betalt arbeid, det må lønne seg å arbeide. 

vi har enkelt kommuner med 23% uføre, hvordan i alle dager er det mulig? Medgjørlige leger og lokalt nav kontor?

Så du mener at uføre med for eksempel en kreftdiagnose eller annen alvorlig sykdom skal måtte selge hus og hjem fordi de skal ha mindre enn minstelønn?

Man skal selvsagt ha rundt 70% av hva man hadde i full jobb, men på sikt så blir pensjon og trygder kraftig underregulert slik at man havner bakpå. Det er ille at man skal havne i sammen køen som sosialklienter.

Skrevet
kåre b skrev (17 minutter siden):

Ja, enig i at det skal lønne seg å arbeide. Men alle har krav på et minimum å kunne forsørge seg på. Det er vel bedre at stønaden er høy nok i utgangspunktet, og at man ikke trenger å benytte seg av bostøtte og supperende sosialstønad i tillegg? 

Jeg vet ikke hvilke kommuner dette er snakk om. Kanskje små kommuner i utkantstrøk / nordnorge?  Men kan se for meg at det kanskje er industrikommuner med tungt arbeid slik at man kjappere sliter ut kroppen, kombinert med at det er vanskelig å få ny jobb når man f.eks har bikket 60 år. Normalt så holder det heller ikke at en fastlege skriver en legeerklæring, man må til utredning hos spesialist(er) og det er ikke nav lokalt, men et annet nav kontor (arbeid og ytelser) som behandler uføresøknaden. I tillegg så vil jeg tro at det handler om kommuner hvor lav utdanning er i overvekt. Skal vi se på statistikken så må det å ta høy utdanning være den største forsikringen mot å unngå å bli ufør. 

Skrevet
Snylter skrev (23 minutter siden):

I 2023 var fattigdomsgrensen på ca 285000,-

Jeg tror ikke medianinntekten i Norge har økt så mye at den nå er på ca 642k, det høres voldsomt mye ut.

EUs fattigdomsgrense er satt til 60% av medianinntekt.

SSB rapporterer at medianinntekten i Norge i 2023 var kr 476200,- som gir en fattigdomsgrense på 285000,- om man er enslig.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/hvor-mange-er-fattige-i-norge

SSB bruker ordet lavinntektsgrense da begrepet fattigdomsgrense ikke brukes i Norge.

Kanskje forskjellen ligger i at du kanskje regner nettoinntekt, mens mine tall er bruttotall. Medianinntekten i Norge var i 2024 på 641.880 kroner. Som du ser er mine tall også fra SSB. 

I 2024 var median månedslønn 53 490 kroner per heltidsekvivalent 

60 % av 641.880 er 385.128

Hva er vanlig lønn i Norge? – SSB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...