Gå til innhold

Feil på pc like før reklamasjon går ut


Sydvest

Anbefalte innlegg

Laptop ble kjøpt 28 Februar 2017. Med andre ord om seks dager blir den fem år.

Har i det siste kommet vannrette og loddrette linjer på skjermen når jeg starter den opp. Dette varer bare et sekund eller to, men det er jo en feil som har oppstått. I tillegg har skjermen på maskinen ved et tilfelle bare svartnet helt, mens pcen fortsatt gikk. Dette bekreftet jeg med at det ble bilde når jeg koblet til en skjerm med HDMI.

Hva gjør jeg med dette? Sjansen for at pc konker helt før 28 feb. er jo veldig liten. Men "feilen" har oppstått før reklamasjonstiden går ut. Er det noe å snakke med elkjøp om da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og dette skjer kun på samme tidspunkt under oppstart? Jeg tror du sliter med å argumentere for at dette er en feil. Jeg ville oppdatert driverne og sjekket på nytt. 

Og i tillegg kan butikken argumentere med at pc'en har overgått forventet levetid. Misforstå meg riktig, du har reklamasjonsrett i 5 år. Men om pc'en er billig vil man kunne argumentere for at pc'ens levetid er kortere enn 5 år, og isåfall har du ikke krav på noe.

 

Edit: Ja, det ser ut som typisk kabelsvekkelse. Men det kan fortsatt være driverendringer (gjennom win10?) som skaper "feilen" på enkelte typer skjermer / oppløsninger etc. Når det skjer ved oppstart og ikke ved fysisk bevegelse eller risting, så er jeg ikke overbevist. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (4 minutter siden):

Og dette skjer kun på samme tidspunkt under oppstart? Jeg tror du sliter med å argumentere for at dette er en feil. Jeg ville oppdatert driverne og sjekket på nytt. 

Og i tillegg kan butikken argumentere med at pc'en har overgått forventet levetid. Misforstå meg riktig, du har reklamasjonsrett i 5 år. Men om pc'en er billig vil man kunne argumentere for at pc'ens levetid er kortere enn 5 år, og isåfall har du ikke krav på noe.

 

Edit: Ja, det ser ut som typisk kabelsvekkelse. Men det kan fortsatt være driverendringer (gjennom win10?) som skaper "feilen" på enkelte typer skjermer / oppløsninger etc. Når det skjer ved oppstart og ikke ved fysisk bevegelse eller risting, så er jeg ikke overbevist. 

Altså nå er du ute og kjører her ?  Jeg har aldri opplevd avsnitt nr 2. Jobber selv på autorisert verksted for Asus, hp, lenovo, Acer osv. ALDRI vært noe problem å få byttet deler på reklamasjon så lenge produktet ikke fungerer og er under 5 år.  Skjer opp til flere ganger i uken at jeg bytter del på en billig maskiner som snart har utløpt reklamasjonstiden (5 år) 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, snqmann95 said:

Altså nå er du ute og kjører her ?  Jeg har aldri opplevd avsnitt nr 2. Jobber selv på autorisert verksted for Asus, hp, lenovo, Acer osv. ALDRI vært noe problem å få byttet deler på reklamasjon så lenge produktet ikke fungerer og er under 5 år.  Skjer opp til flere ganger i uken at jeg bytter del på en billig maskiner som snart har utløpt reklamasjonstiden (5 år) 

Supert, det er godt å vite at dere har god service.

Men det er et (noe ukjent?) begrep i jussen. Eksemplet er vel en banan, som er 2 års reklamasjonsrett på, men betydelig dårligere levetid 🙂

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det der ser ut som en hardwarefeil. Stripene skjer når skjermen endrer oppløsning under oppstart av windows, og er egentlig normalt at kan skje. Det er litt rart om det plutselig har begynt hvis det ikke var slik før, men det kan jo være drivere eller oppdateringer av OSet, som andre nevner. Og i og med at det skjer akkurat når oppløsningen endres før bildet blir normalt igjen så blir det jo egentlig bare en form for kosmetisk feil. Hadde de skjedd mer tilfeldig under vanlig bruk så hadde det tydet mer på noe fysisk feil, og da hadde det vært en annen sak.

At den plutselig går i svart er jo litt rart, men ikke helt uvanlig at en PC kan krasje eller skru seg av i ny og ne. Spesielt eldre laptoper som kjøres litt hardt kan skru seg av hvis viftene er fulle av støv og kjølesystemet er slitent.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (26 minutter siden):

Supert, det er godt å vite at dere har god service.

Men det er et (noe ukjent?) begrep i jussen. Eksemplet er vel en banan, som er 2 års reklamasjonsrett på, men betydelig dårligere levetid 🙂

I pc verden så har jeg kun vært borti batterier, dette går som en slitedel og følger stort sett ikke reklamasjonstiden til maskinen, litt forskjellig praksis på de forskjellige merkene, men stort sett 2 år. 
 

Aldri noe problem for oss å claime reparasjoner på opptil 5 år gamle PC-er, de fleste produsentene har dette på plass i sin service portal for oss. Gyldig kjøpskvittering lastes opp, også går det stort sett greit. Er ikke alle som er like glade for reklamasjonsretten i Norge, verste er vel når de er tomme for deler og må kreditere maskinen, spesielt hvis den nærmer seg 5 år. Ser man på lille Norge og hvor få PC-er som blir solgt her, globalt sett så Tror ikke lenovo merker så mye på sparekontoen hvis de må kreditere ett par maskiner i måneden.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (53 minutter siden):

Supert, det er godt å vite at dere har god service.

Men det er et (noe ukjent?) begrep i jussen. Eksemplet er vel en banan, som er 2 års reklamasjonsrett på, men betydelig dårligere levetid 🙂

Dette blir bare tull og tøys, har selv fått reparert bærbar bare noen uker før reklamasjonsfristen gikk ut, har også fått nytt batteri en uke før det hadde gått 3 år (Det er nemlig så lenge ett batteri skal vare visstnok)

 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Lenke til kommentar

5 år gml laptop, da er det på tide med ny...

Men sånn ellers, typiske ting kan være støv som hindrer luftsirkulasjon og gjør maskinen for varm ?  Hold viften i ro og støvstug. (Ikke la den spinne av støvsugingen, det kan generere over 5V).  Det kan forklare black-out men ikke stripene under oppstart (for da rekker den ikke å bli varm nok).

Firmware oppgraderinger fra leverandør installert i løpet av de 5 årene ?

Ellers minne en mulighet, spesielt minne for grafikk, men er jo gjerne delt minne på laptop (dvs samme RAM brukes av programvare og grafikk).  Hvis mulig (kommer an på laptop) ta ut, rens kontaktene på minnebrikken(e) og sett inn igjen.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Og dette skjer kun på samme tidspunkt under oppstart? Jeg tror du sliter med å argumentere for at dette er en feil. Jeg ville oppdatert driverne og sjekket på nytt. 

Og i tillegg kan butikken argumentere med at pc'en har overgått forventet levetid. Misforstå meg riktig, du har reklamasjonsrett i 5 år. Men om pc'en er billig vil man kunne argumentere for at pc'ens levetid er kortere enn 5 år, og isåfall har du ikke krav på noe.

 

Edit: Ja, det ser ut som typisk kabelsvekkelse. Men det kan fortsatt være driverendringer (gjennom win10?) som skaper "feilen" på enkelte typer skjermer / oppløsninger etc. Når det skjer ved oppstart og ikke ved fysisk bevegelse eller risting, så er jeg ikke overbevist. 

Selv om vi heldigvis har 5 års lovfestet reklamasjon her i Norge så ville jeg bli skuffet hvis maskinen jeg kjøpte ikke varte mer enn 5 år. 

Lenke til kommentar
Undified skrev (13 timer siden):

Selv om vi heldigvis har 5 års lovfestet reklamasjon her i Norge så ville jeg bli skuffet hvis maskinen jeg kjøpte ikke varte mer enn 5 år. 

Nja. Du må tenke at man får kjøpt PC-er til 2300kr (billigste jeg fant med Windows på prisguide), tenk bare på hvor mange ledd som skal ha betalt. Alt fra planlegging av hardware, design, programvare, kundeservice på både fabrikken som produserer og selskapet som selger til sluttkunde. Frakt fra A til Å, og ikke minst så skal forhandler også tjene på produktet. I tillegg er det vel noen fine folk i dress som sitter høyt oppe som også skal tjene noen kroner. Vi som jobber på verksted skal jo ha betalt for å reparere i tillegg kommer frakt kostnader til og fra på deler, stort sett blir mange deler refurbished av ett annet verksted igjen som skal ha betalt. Sikkert noen produkter som blir solgt med tap, eller veldig lav margin for å skaffe seg markedsandel, men. Noen steder må man jo kutte kostnader så langt man klarer.

tenk på andre land der billig maskinene kun har ett år med garanti. Stort sett varer jo business produktene til f.eks lenovo og hp lenger enn vanlig consumer grade. Prisene er jo som regel høyere dog.

Endret av snqmann95
Lenke til kommentar

Reklamer innen 28 Feb.

Reklamasjon legger bevisbyrden på deg - dvs du må sannsynliggjøre at det er en feil ved laptopen som du ikke kan noe for.

Du vil nok bli møtt med motargument om at den kan ha falt i bakken eller lign. Vanskelig å motbevise.

Evt om man finner noe service dokumentasjon på kjente feil/recalls/ting som er fikset i firmware eller drivere eller operativsystem. (Oppdatere firmware og Windows og drivere er forøvrig også ditt ansvar)  Men realverdien på en 5 år gml laptop er liten - og reservedeler tilsvarende dyrere (reservedeler i PC verdenen er dyrere jo eldre de er).  Dvs i et tenkt tilfelle der du sender den til verksted og verkstedet finner at det er en feil som kan lastes deg eller en kjent feil som er fikset i firmware/drivere/windows (som du ikke har installert) så kan du få en regning som ikke står i forhold til verdien. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om at dette kan skyldes driverne.

Om det er feil med hardware, så dokumenteres dette best ved å kjøre en benchmark, utfør gjerne ved flere ulike benchmark-programmer mens du filmer skjermen (dokumentere i tilfelle du får kræsj).

Når det er sagt, test gjerne en Live-ISO av en Linx-distro og se om du får fremprovosert feilen på andre OS enn Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...