Gå til innhold

Harddisk dock: Får Reaktiver disk i diskmanager?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å rydder opp i gamle harddisker for å bli kvitt masse smådisker.

Har kjøpt inn 2 type docking stasjoner, en for SATA, og en som tar både SATA og IDE.

Begge har funket helt fint, og har tatt en haug disker.

Når jeg satt inn en i går så kom disken aldri opp, gikk inn i diskbehandlingen og står der at jeg må reaktivere disk, prøver å gjøre det men ingenting skjer. Disken som vises er 1498GB, mens disken jeg har i er 3000GB

Testet neste disk, og fikk det samme. Så jeg gikk tilbake og testet en som har fungert, og fikk samme beskjed der.

Testet da med docking nr 2, og får samme ved den.

 

Så det virker å være noe i Windows 10 som gjør dette, noen som vet hva det kan være?

Testet disk i annen PC, og får de opp der, men ikke tilgang, får at jeg må konvertere til dynamisk disk, men får opp de 3 partisjonene som er på den. (2 små og 1 stor). Virker som den er satt opp som systemdisk, men aldri installert Windows på 3TB disk, kun brukt SSD de siste 8-10 ish årene.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er (relativt) lett og finne ut om problemet er i win10 eller med hardware; plukk fram en usb minnepenn med din favoritt live-Linux distro på, og boot maskina fra den.
Dersom du kan se og mounte diskene der med dockingstasjonen (du kan mounte read-only hvis du er redd for at Linux skal lage krøll på diskene) så er problemet i win10, ikke med hardware.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 14.1.2022 den 9.07):

Så det virker å være noe i Windows 10 som gjør dette, noen som vet hva det kan være?

Har Windows Update kjørt siste dagene på maskinene dine? Siste patcherunde fra MSFT var buggy og påvirket bl.a. disk. Uten å si at det er årsaken men verdt å sjekke, kan eventuelt avinstallere patchene.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (På 15.1.2022 den 12.15):

Kan det ha noe med 2TB grensen å gjøre? Den slo inn mange steder, også på USB protokollen. Vanskelig å vite hva nye produkter klarer.

Skal ikke være noe problem, gikk igjennom ett par andre 3 TB disker før dette skjedde

tingo skrev (På 15.1.2022 den 14.38):

Det er (relativt) lett og finne ut om problemet er i win10 eller med hardware; plukk fram en usb minnepenn med din favoritt live-Linux distro på, og boot maskina fra den.
Dersom du kan se og mounte diskene der med dockingstasjonen (du kan mounte read-only hvis du er redd for at Linux skal lage krøll på diskene) så er problemet i win10, ikke med hardware.

Har holdt meg unna Linux så langt, og fortsatt ingen planer å teste, da jeg foretrekker å bruke PCene til det jeg vil, og ikke til å få ting til å fungere. Har ikke kunnskap eller tålmodighet nok for Linux

NoBo skrev (På 15.1.2022 den 18.44):

Har Windows Update kjørt siste dagene på maskinene dine? Siste patcherunde fra MSFT var buggy og påvirket bl.a. disk. Uten å si at det er årsaken men verdt å sjekke, kan eventuelt avinstallere patchene.

Det er mulig. Ikke påvirket noen av diskene som står ellers i maskinene jeg har. Noen spesifikke oppdateringer å se etter?

Lenke til kommentar

Hei. Det er ikke snakk om å bruke Linux. Det er snakk om at du kan starte opp en Linux Live USBPenn for å se på/formatere harddisker med den. Om du velger og bruke Linux eller ikke må jo være opp til deg, men det kan ofte være enklere med Linux hvis man kommer borti f. eks Harddiskproblemer.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 timer siden):

Noen spesifikke oppdateringer å se etter?

Egentlig ikke*, var mest ment som en ‘wild shot’; se hva som har kommet inn av Windows Update siste ~14 dager og fjern disse (hint: Admin Prompt og wusa /uninstall /kb:[id] ) for å se om det hjelper. Har du forresten samme antivirus-løsning påmaskinene? Kan kanskje ligge noe der (også).

*Problemene rapportert siste uken med Windows Update og bl.a. disk har vært relatert til Windows Server men mye av kildekoden er samme for Windows 10/11 og Windows Server 2019/2022 så…

Lenke til kommentar
NoBo skrev (12 timer siden):

Egentlig ikke*, var mest ment som en ‘wild shot’; se hva som har kommet inn av Windows Update siste ~14 dager og fjern disse (hint: Admin Prompt og wusa /uninstall /kb:[id] ) for å se om det hjelper. Har du forresten samme antivirus-løsning påmaskinene? Kan kanskje ligge noe der (også).

*Problemene rapportert siste uken med Windows Update og bl.a. disk har vært relatert til Windows Server men mye av kildekoden er samme for Windows 10/11 og Windows Server 2019/2022 så…

Fant kun 1 som var lagt inn 12.1, og fjernet disse. Men så i samme slengen at jeg hadde sett litt feil på størrelsen på disken som manglet. Den var 14901 eller noe slikt, så det var den ene disken jeg hadde fyllt opp og byttet med ny som den ikke fant igjen. (Koblet intert med SATA.). Har ikke sett det før når jeg har byttet disker.

Men problemet  er fortsatt der at jeg ikke får tilgang til diskene jeg kobler til eksternt. Fikk den opp, men den får ikke tildelt noe E: ect. slik at jeg får tilgang til dem. Tilegner normalt disker jeg skal med bokstaver langt ned for å unngå kollisjoner på disker som puttes inn eksternt. På denne jeg bruker nå så er det kun C som er i bruk utenom Z og X som er de 2 jeg flytter ting til.

Lenke til kommentar
wil skrev (15 timer siden):

Hei. Det er ikke snakk om å bruke Linux. Det er snakk om at du kan starte opp en Linux Live USBPenn for å se på/formatere harddisker med den. Om du velger og bruke Linux eller ikke må jo være opp til deg, men det kan ofte være enklere med Linux hvis man kommer borti f. eks Harddiskproblemer.

Overhodet ingenting er enklere med Linux hvis ikke man besitter enorme mengder kunnskap om det på forhånd. Det sier jeg som i utgangspunktet er allergisk mot Windows, men hvis noen er vant til Windows og aldri har brukt Linux før så er det å mounte disker i Linux på ingen måte en enkel og grei oppgave.

Lenke til kommentar
12 hours ago, henrikwl said:

Overhodet ingenting er enklere med Linux hvis ikke man besitter enorme mengder kunnskap om det på forhånd. Det sier jeg som i utgangspunktet er allergisk mot Windows, men hvis noen er vant til Windows og aldri har brukt Linux før så er det å mounte disker i Linux på ingen måte en enkel og grei oppgave.

Det var da svært til FUD her da. Man kan virkelig lure på hvilken Linux-distribusjon (og hvilket årstall det var) du har prøvd når du sier det.
Opplevelsen nå er slik: man booter fra en minnepinne med en live-USB Linux distribusjon, det kommer opp et gjenkjennelig grafisk brukergrensesnitt, disker og partisjoner som finnes i maskinen blir automatisk detektert og vises som ikoner på skrivebordet. Man kan så høyreklikke på et slikt disk-ikon og velge å montere det

Lenke til kommentar
tingo skrev (15 timer siden):

Det var da svært til FUD her da. Man kan virkelig lure på hvilken Linux-distribusjon (og hvilket årstall det var) du har prøvd når du sier det.
Opplevelsen nå er slik: man booter fra en minnepinne med en live-USB Linux distribusjon, det kommer opp et gjenkjennelig grafisk brukergrensesnitt, disker og partisjoner som finnes i maskinen blir automatisk detektert og vises som ikoner på skrivebordet. Man kan så høyreklikke på et slikt disk-ikon og velge å montere det

Det er vel da like greit å komme med en anbefaling av en også. Kan jo ikke si jeg har en favoritt når man aldri har rørt det.

Henrik har ett poeng. Det jo bare å kikke på utfordringen de fikk på Linus Tech Tips for kort tid siden, om å bruke Linux i 1 måned, samt tingene de skulle løse til slutt. Linus kan sine ting med PC, og Luke brukte distoren han har brukt mye selv, og ingenting gikk særlig bra for de.

Derfor holder slike som meg seg til Windows forsatt, selv om Microsoft gjør alt de kan for å få oss til å teste noe annet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
AndersT2 skrev (På 14.1.2022 den 9.07):

Jeg driver å rydder opp i gamle harddisker for å bli kvitt masse smådisker.

Har kjøpt inn 2 type docking stasjoner, en for SATA, og en som tar både SATA og IDE.

Begge har funket helt fint, og har tatt en haug disker.

Når jeg satt inn en i går så kom disken aldri opp, gikk inn i diskbehandlingen og står der at jeg må reaktivere disk, prøver å gjøre det men ingenting skjer. Disken som vises er 1498GB, mens disken jeg har i er 3000GB

Testet neste disk, og fikk det samme. Så jeg gikk tilbake og testet en som har fungert, og fikk samme beskjed der.

Testet da med docking nr 2, og får samme ved den.

 

Så det virker å være noe i Windows 10 som gjør dette, noen som vet hva det kan være?

Testet disk i annen PC, og får de opp der, men ikke tilgang, får at jeg må konvertere til dynamisk disk, men får opp de 3 partisjonene som er på den. (2 små og 1 stor). Virker som den er satt opp som systemdisk, men aldri installert Windows på 3TB disk, kun brukt SSD de siste 8-10 ish årene.

 

Hvilken IDE docking brukte du?

Eventuelt andre med tips?

Tenkt lenge selv at det er påtide å prøve å hente frem noen gamle bilder og mails fra disker helt tilbake til midten av 90 tallet. Har spart på de fleste gamle PC'ene også, så har kjørt diskene jevnlig der når det er plutselig noen mindre kvanta som skal hentes, så diskene skal funke greit. Men ønsker å rydde i skapet å kaste alt gammelt ræl, og få diskene over på en mindre moderne disk.

MEN... Hvor finne en IDE docking for de gamle stasjonene som ikke nødvendigvis power tilkoblingen stod likt eller på samme side på alle sammen? Både 2.5" og 3.5"

Finner ikke noen på Komplett, CDON etc. Men finner de på Hjemsol, Ebay eller Fruugo og da blir jeg straks litt skeptisk til om det vil virke særlig bra og hvorfor finnes de kun der og ikke i renomerte databutikker? 

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar
Nervevrak skrev (53 minutter siden):

Hvilken IDE docking brukte du?

Eventuelt andre med tips?

Tenkt lenge selv at det er påtide å prøve å hente frem noen gamle bilder og mails fra disker helt tilbake til midten av 90 tallet. Har spart på de fleste gamle PC'ene også, så har kjørt diskene jevnlig der når det er plutselig noen mindre kvanta som skal hentes, så diskene skal funke greit. Men ønsker å rydde i skapet å kaste alt gammelt ræl, og få diskene over på en mindre moderne disk.

MEN... Hvor finne en IDE docking for de gamle stasjonene som ikke nødvendigvis power tilkoblingen stod likt eller på samme side på alle sammen? Både 2.5" og 3.5"

Finner ikke noen på Komplett, CDON etc. Men finner de på Hjemsol, Ebay eller Fruugo og da blir jeg straks litt skeptisk til om det vil virke særlig bra og hvorfor finnes de kun der og ikke i renomerte databutikker? 

Tipper at det er lite salg av slikt nå. Ebay kan være greit om selger er bra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Nervevrak skrev (På 16.5.2023 den 1:49 PM):

Hvilken IDE docking brukte du?

Eventuelt andre med tips?

Tenkt lenge selv at det er påtide å prøve å hente frem noen gamle bilder og mails fra disker helt tilbake til midten av 90 tallet. Har spart på de fleste gamle PC'ene også, så har kjørt diskene jevnlig der når det er plutselig noen mindre kvanta som skal hentes, så diskene skal funke greit. Men ønsker å rydde i skapet å kaste alt gammelt ræl, og få diskene over på en mindre moderne disk.

MEN... Hvor finne en IDE docking for de gamle stasjonene som ikke nødvendigvis power tilkoblingen stod likt eller på samme side på alle sammen? Både 2.5" og 3.5"

Finner ikke noen på Komplett, CDON etc. Men finner de på Hjemsol, Ebay eller Fruugo og da blir jeg straks litt skeptisk til om det vil virke særlig bra og hvorfor finnes de kun der og ikke i renomerte databutikker? 

Har ikke sett denne før nå. Jeg kjøpte fra Dustin.

https://www.dustin.no/product/5011094876/usb-31-dokkingstasjon-med-diskkloning

https://www.dustin.no/product/5011153489/usb-30-to-sataide-adapter

Funker, men må være litt forsiktig i bruk. Lokket på den man stikker nedi datt etter hver av med mye bruk, og lokket trengs egentlig for å holde harddisken på plass slik at den ikke beveger seg så mye. Men funker ok uten også.

IDE versjonen tror jeg aldri var noe suksess. Fant løsningen der at jeg har en gammel PC med IDE på som jeg brukte litt. Brukte den også for å få rippet noen gamle HD DVD disker som jeg hadde spiller for. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...