Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte mitt om prisen på den smale campervanen..: Hadde man kjøpt og pusset opp en Toyota Hiace for 100k så hadde man fått en godt innredet campervan i omtrent det samme formatet, men også penger nok til bensin flere hundre tusen km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Se litt ut i denne bildeserien. Kommer (etterhvert) også som campervan.

https://www.yrkesbil.no/artikler-med-video-dana-elektrisk/maxus-far-en-sot-lillesoster/4075918

Det "ansiktet" er jo nesten som om de har tatt "grillen" til Honda-E!

Blir jo artig å se hvor tro de blir til "prototypen"/konseptet når de endelig kommer med den versjonen som kommer i salg. Spesielt det med seteløsningen, som er der ID. Buzz sviktet...

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Det "ansiktet" er jo nesten som om de har tatt "grillen" til Honda-E!

Blir jo artig å se hvor tro de blir til "prototypen"/konseptet når de endelig kommer med den versjonen som kommer i salg. Spesielt det med seteløsningen, som er der ID. Buzz sviktet...

Ja "retro" er jo in, og dette er tydeligvis en konkurrent til ID-buzz / ID-Cargo (ellerhvanåpoggher den heter). 

Men Maxus har vel et dårlig rykte når det kommer til kvalitet. Heldigvis så er ikke vi i markedet for denne typen farkost. 😉

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja "retro" er jo in, og dette er tydeligvis en konkurrent til ID-buzz / ID-Cargo (ellerhvanåpoggher den heter). 

Men Maxus har vel et dårlig rykte når det kommer til kvalitet. Heldigvis så er ikke vi i markedet for denne typen farkost. 😉

ID. Buzz Pro er "personbilen" med 5 seter, ID. Buzz Cargo er varebilen.

Har ikke hørt så mye om kvaliteten og holdbarheten, men det er jo helt klart en "billigbil" når det kommer til interiør og comfort. Det bør selvsagt reflekteres i prisen, som kanskje kan lokke noen som synes ID. Buzz blir for dyr for eget budsjett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

ID. Buzz mistet jeg litt interessen for når de droppet roterbare forseter.

Ellers: (for dyrt)

Snurreseter er vel lettere å løse men campermode er nok største Buzz-killeren for interessen.

Hevetak er og noe som kan løses, men hadde vært kjempefint om VW hadde tilbudt det som fabrikkmontert tilleggsutstyr, gjerne med snurreseter og foldbart bord slik de har til andre vans de leverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snowleopard said:

Snurreseter er vel lettere å løse men campermode er nok største Buzz-killeren for interessen.

Hevetak er og noe som kan løses, men hadde vært kjempefint om VW hadde tilbudt det som fabrikkmontert tilleggsutstyr, gjerne med snurreseter og foldbart bord slik de har til andre vans de leverer.

Ja, jeg ønsker ikke å miste garantier pga. store endringer man gjør selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dubious skrev (16 minutter siden):

Tydeligvis en prototype.
Må få den mye tynnere før den blir aktuell, og det blir nok bare i varmere strøk hvor de har sol hele dagen. 

En sommerdag har vi, som @trikola sier, mer enn i mange andre strøk som ikke har mer enn 12 timer per dag. F.eks. en sommerdag i Nord-Norge, er gjerne på 24 timer.

Uansett, det lader mer enn nok til free-camping slik jeg ser det. Altså at man lader mer enn man forbruker når man står stille.

Men bør vel få føtter som kan festes i bakken og gjerne sette på noen barduner for å gjøre det mer robust ved litt vind.

Husk, dette er campingtråden, så dette er ikke en erstatning for lader hjemme eller nødvendigvis for hurtiglading/destinasjonslading, men en mulighet for å som sagt kunne campe over lengre tid uten å tømme hovedbatteriet.

For egen del hadde dette også kunne vært et fint supplement til å måtte haste til felleslader i borettslaget. Til tider står jeg lenge nok (2-3 uker i strekk) til at det faktisk hadde hjulpet på endel.

De sier 32 km på 5 timer på en Tesla som er benyttet som eksempel, og min bruker ikke noe mere. Med 10 timer sol en dag, er det altså 64 km. Det vil si at jeg har fulladet bilen på 7 slike fulle soldager! ;)

Fint alternativ til solcellepaneler på garasjetaket jeg ikke har! :thumbup:

Dog litt dyrt...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde gå an å leie en sånn. Da kan et utleiefirma fordele innkjøpskostnaden ut over x antall leietakere og ta litt for administrering.

En par tekniske kommentarer: I sammenfoldet tilstand fortjener den et aerodynamisk plast-deksel rundt kantene. Til den prisen bør konstruksjonen ha motorstyring for optimal vinkel og maks skygge på bilen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Vi har lange dager, men ikke så mye effektiv sol for lading av bil. 
Og det er om vinteren vi trenger ekstra strøm. 

Jeg la denne i campingtråden istedet for elbiltråden av en grunn. Og det var nettopp med tanke på "free camping"/"off grid camping", og folk flest camper ikke om vinteren. Det er altså om våren, sommeren og høsten disse vil egne seg best.

På andre breddegrader vil nok disse fint fungere om vinteren og, men de som tenker å campe lenge om vinteren i Norden med kanskje et unntak for Danmark, må nok se på andre løsninger istedet/i tillegg.

Med disse solcellepanelene har man mer enn nok energiproduksjon til å fyre i gang airfryer, induksjonsplater, kjøleboks, strøm til mobiler og pc samt til varmetepper/varmovn om natta. Og fremdeles nok til å lade litt på bilen i tillegg.

Hadde jeg tenkt det som en faktisk erstatning for vanlig hjemmelading, hadde jeg lagt denne i elbiltråden. Og til hjemmebruk er nok fast installasjon veien å gå. Det var bare en kuriositet at jeg nevnte at jeg kunne ha hatt glede av disse hjemme og. ;) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...